[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:55

Die ton met die gaten werkt alleen als er veel hooi goed aangestampt in zit. Zodra het minder wordt krijgen ze het er niet meer uit. En idd veel zand komt er in.

Voor mensen met versleten/kapotte netten....waar slijten ze precies; aan de randen waar ze vast zitten of echt door de paardentanden ??

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:15

Ik ben ook wel benieuwd waar jullie de 2mm netten vandaan hebben. Mijn haflingers komen vd winter samen in een paddock met schuilstal en ik wil ze graag zo onbeperkt mogelijk voeren. Aangezien ze beide nogal snel vreten wil ik een kleiner net..heb nu een 3mm maar die hebben ze zo leeg.

Ik wil ze graag gaan voeren uit een bak met daarin of over een hooinet. Wie heeft er tips voor een fijne bak?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:20

DubbelDun schreef:
Die ton met die gaten werkt alleen als er veel hooi goed aangestampt in zit. Zodra het minder wordt krijgen ze het er niet meer uit. En idd veel zand komt er in.

Voor mensen met versleten/kapotte netten....waar slijten ze precies; aan de randen waar ze vast zitten of echt door de paardentanden ??

Paardentanden en dat is logisch als ze een grote hap nemen en met een flink ruk er hooi uit proberen te krijgen. Het is echt slijtage door het er langs schrapen met de tanden.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:21

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:49

@tamary: ik merkte nl dat toen ik de netten nog als slowfeeder gebruikte dat ik ook meer slijtage had als ik de zijkanten niet flexibel had vastgemaakt; dus met een vast touw ipv met bij. rubber fietsbanden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:27

Ik kan zo'n net op 1 punt vast maken en het gebeurd, de grote zitten in een kliko en enkel boven vast, om een frame heen gebeurd het ook. Maar ik heb er een tussen die niet echt handig & soepel is met zijn lippen.

_Klein_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:11

Kasmir schreef:
Ik heb het net erin als net omdat ik hem dan gemakkelijk naar stal mee kan nemen, hem op stal kan vullen en vervolgens gevuld in de kist kan gooien. Daarbij was het ook heel gemakkelijk om te maken. Gewoon aan 4 kanten een oog in de kist schroeven en aan 4 kanten in het net een karabijnhaak en klaar x).
oké duidelijk! Ja dat maakt bij mij niet zo uit... Ik ben juist nu zo lang aan het klooien om een half pak hooi in dat net te proppen. Leek me juist wel handig rek eraf hooi erin kwakken en rek erop ik loop wel met kruiwagen hooi die kant op :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 00:43

Bij ons gaan die 2x2 netten ook gewoon stuk. Gewoon in het midden waar ze het eruit trekken en de bovenkant waar ze vast zitten. Dat is toch de wrijving wat je ook ervoor gebruikt.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:36

Weet er iemand waar ik een hooinet kan vinden voor een midibaal voordroog? Vind ze wel voor de hele grote balen maar die heb ik niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:57

Ik ben super blij met mijn nieuwe 'slowfeeder'. Mijn vader heeft van deze ruif
de klep zo gemaakt dat hij kan scharnieren en ik hem makkelijk
kan openklappen. Dan kan ik hem volproppen (gaat echt veel in) en zo weer dicht kan doen.
Er zit een schuifje op zodat de pony's hem niet zelf open kunnen krijgen. Ik vind het super handig
maar is denk ik alleen geschikt voor kleinere pony's. Mijn Quarter kruising is 1.39 en de shet 75cm.

Afbeelding

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:27

Mooie ruif xapple!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:35

Hoi.

Hoe maken jullie een Slowfeeder in een bak?
Ik ben aan het kijken hoe ik in mijn palletbak iets van een Slowfeeder kan maken. Hoop dat iemand mij kan helpen

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:47

Xapple dat is een mooie!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:58

marengolike schreef:
Hoi.

Hoe maken jullie een Slowfeeder in een bak?
Ik ben aan het kijken hoe ik in mijn palletbak iets van een Slowfeeder kan maken. Hoop dat iemand mij kan helpen

Bevestigingspunten voor net er in maken. Dan of een los net of een frame (cv buis bv) over het hooi.
Deze bv:
Afbeelding
en om het frame vast te maken deze :
Afbeelding
(ringen van de halsband verwijderen, die van de vastzetring heb ik laten zitten ivm te veel werk, maar niet gebruikt want dat geeft veel herrie)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:36

Ik heb oogbouten gebruikt in de hoeken idd. Ben altijd beetje bang dat die constructie met zo'n frame onwijze herrie gaat maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:41

Oogbouten zijn ook handiger/steviger omdat je ze door-en-door vastzet aan de onderkant. Desnoods nog een flinke ring er onder voor meer vasthoudkracht.
Iets met dik/sterk elastische werking houdt de boel ook mooi strak = minder herrie :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:09

Wij hadden ook zo'n halve 1000liter vaten-bakken. Daarin zo'n net vast gemaakt.
Volgende ochtend staan 2 paarden doodsbang in de hoek van de wei, de bak lag helemaal niet meer op zijn plaats (hoewel die goed vastzit) en de jongste stond daar ergens in de buurt.
Jongste paard ging dus in de bakken staan met de voorbenen, zodat hij het net strak kon houden en beter eten. Maar als hij uit de bak ging, bleef er soms een stukje draad aan zijn ijzer hangen, of hij struikelde waardoor de bak overkop ging.

Levensgevaarlijk dus..

We gaan dus nu ook maar gewoon netten tegen de muur hangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:13

@kirr: waarschijnlijk zijn halve bakken ook gewoon te laag.
Persoonlijk zou ik niets onder de 60 cm willen hebben om die reden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:16

Ik heb een vraag aan jullie als slowfeeder-experts: ik zoek een makkelijk vulbaar en duurzaam hooinet/slowwfeedergeval met een kleine maaswijdte. De standaard ruitersportzaken hebben een heel beperkt assortiment voor mijn gevoel. Wat is een goede en betrouwbare zaak met meer van dit soort materialen, zodat ik een keuze heb of eventueel zelf wat kan knutselen? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:19

De netten van Huck. Grote keuze aan materiaal/dikte en maasgrootte.
Zul je er alleen zelf een 'zak' van moeten maken.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:48

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:16

Ik heb voor mijn shetten van rond de 100 cm al bakken van ong 50 cm hoog (maak 2 bakken van 1 kuubskist en een extra pallet). Ik heb er nog nooit eentje in gehad (zou in theorie wel kunnen). Wel dat hij soms niet meer op z'n plek staat omdat ze er tegen schuren.

Ik heb een ring op de bodem, netten van de EJ met een haak er aan gemaakt en haak ze zo vast op de bodem.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:06

JastieHorse schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met deze netten? http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Ik heb ook 2x2mm netten voor mijn pony's. Geen idee of het dezelfde zijn, ik heb ze via een bokker besteld.
De eerste 2 weken was ik er enorm blij mee! Mijn pony deed spontaan erg lang met zijn hooi, gemiddeld zo'n 2-3uur. Inmiddels heeft mijn slimme blondie alweer een truucje ontdekt om met een goed uur het net leeg te eten :+
Mijn shetjes zijn er wel lekker lang mee aan het puzzelen, zij zijn duidelijk een stuk minder handig!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:03

Kwa lawaai maakt niet veel uit. Heb niemand in de buurt wonen die er dan last van heb.
Doen jullie dan eerst gaten voorboren voor de schroeven?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:11

Jups. Eerst gaten voorboren, dan schroeven erin schroeven en wij hebben aan de onderkant nog ringen geplaatst zodat de druk wat meer wordt verdeeld. Als je dan toch aan het boren bent kun je direct een aantal gaten in de palletbox boren, kan het water weg :P
Afbeelding
+
Afbeelding
En een moer blijkt een solide constructie x).

Ik heb mijn huidige net ook van Huck, was wel erg prijzig := maar er zit nog geen gaatje in.. Of nouja geen gaatjes die er niet in horen :P Heb de zijkanten gewoon dichtgemaakt met een touw die ik er doorheen heb gevlochten. Bovenkant maken we op dezelfde wijze dicht, touw er doorheen vlechten.