Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:30

jennyk schreef:
hmm dat is jammer.
Ik heb net vorige week 10 zakken gehaald hier in de buurt. Heb ze gister gestrooid bij 2 dames.

De korrels die door Zeolite werden verkocht zijn bij Haardhout.nu te koop.
http://www.haardhout.nu/product/index.php?id=29
Ze zijn dus nog wel verkrijgbaar.

jennyk

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:05

diana: waar ik ze haalde stond ook nog veel. Die zal het voorlopig dus ook nog wel verkopen.
Vraag me alleen af waar hij ze gaat bestellen als ie ze op heeft.
Maar dat zal ik binnenkort eens gaan vragen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:33

Toen ik vanmorgen in de stal kwam, was ik bang dat ik bij de viespeuk alweer een nieuwe zak zou moeten toevoegen (heb ik zaterdag nog gedaan), maar na het uitmesten zag het er toch nog redelijk uit. De andere twee stallen zijn heel netjes, heb ik ook nog niets aan bijgevuld (in september stallen met korrels gevuld en vanaf half oktober staan ze snachts op stal)

Vanmiddag kwam de hoefsmid. Hoeven zien er keurig uit. Was een beetje bang, vooral bij de viespeuk dat die volle hoeven toch nadelig zouden zijn, maar niets aan de hand gelukkig.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:11

Als ik in een stal van 3 bij 3 80 kg strokorrels erin doe, moet ik 2-3 weken later al weer alles eruit scheppen. Want ondanks dat ik elke dag de mest en natte plekken eruit schep is het dan zo'n kleffe platte koek geworden. Hier is het dus ook echt de duurste manier van bodembedekking.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:03

cremellogek schreef:
Als ik in een stal van 3 bij 3 80 kg strokorrels erin doe, moet ik 2-3 weken later al weer alles eruit scheppen. Want ondanks dat ik elke dag de mest en natte plekken eruit schep is het dan zo'n kleffe platte koek geworden. Hier is het dus ook echt de duurste manier van bodembedekking.

Ik denk dat het per merk het resultaat verschilt. Mijn merkloze korrel is echt super. Nu staan ze wat meer op stal en 1 zak per week is voldoende. Een koek op de grond vind ik in de winter helemaal niet erg. Ze staan niet op de kale grond. Het houd een hoop kou tegen.
Ik ben nog steeds heel erg tevreden op mijn merkloze korrel. Ik heb ook merk X geprobeert (noem het merk niet ivm bedreigingen van de fabrikant als ik iets negatiefs zeg over zijn korrel 8)7 ) De korrel die ik nu heb, neemt meer vocht op, valt beter uitelkaar en ik doe veel langer met 1 zak.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:11

Ik heb tot nu toe twee merken geprobeerd, misschien moet ik ook nog een andere korrel proberen.
Het is niet alleen een koek, maar ook gewoon plakkerig en vochtig, dus daar kunnen ze niet lekker droog op liggen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:14

De stallen bij mij zijn droog en het plakt niet. Vaak is er klei of andere dingen toegevoegt. Als ik de paarden uit de stal haal, dan zijn na 3 stappen de hoeven leeg.
Als ik een plek hoor wat sopt, dan haal ik die eruit. Elke dag mest eruit halen en harken. 1 x per week een zak van 20 kg erbij en het kan weer een week er tegen aan. Ik heb 4 paarden, 1 super schone, 1 viezerik, 1 iets minder vies en een jonge merrie van 2 die net als haar moeder een viezerik is :( .

Ik heb nu 15 jaar paarden aan huis, op maneges gewerkt en een paard op een pensionstal gehad. Thuis hebben ze op stro, zaagsel, vlas, abiose en strohaksel gestaan. Als ik nu ga vergelijken, dan bevalt de strokorrel het beste. Mesten gaat makkelijker, mesthoop heel klein en de kosten per vieze stal is ook minder. Ik had het 15 jaar eerder moeten gebruiken!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:09

Hier ook nog steeds super tevreden met de korreltjes.
Elke dag de natte plek en de hopen verwijderen, even doorharken en zo houden beide stallen het heel lang vol. De 1 sinds februari, de andere sinds maart. Geen koek of plakzooi.
Soms wel lichtelijk vochtig en dan gooi ik er tegenwoordig Höveler stronestjes doorheen. Dit geeft een goed resultaat.
Alles over de strokorrels is nog steeds te lezen via onderstaande links.
De strokorrels zijn er al een tijd maar er is nooit zoveel "reclame" voor gemaakt als het laatste jaar, jammer!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:50

diana1 schreef:
De strokorrels zijn er al een tijd maar er is nooit zoveel "reclame" voor gemaakt als het laatste jaar, jammer!

15 jaar geleden wilde men in Nederland niet aan de korrel. Hier heerst teveel een mentaliteit ' wat een boer niet kent, vreet ie niet'.
Als je alles meerekent en de juiste strokorrel gebruikt (er zijn er idd een paar die allerlei troep erdoorheen mengen) dan is strokorrel het goedkoopst.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:22

15 verloren jaren |( hadden de producenten misschien toch beter hun best moeten doen om het product te promoten ;)

Zoals eerder geschreven... zoveel mensen zoveel wensen.....
Ieder heeft zijn eigen stalbeleid. :Y) De één kiest er voor om elke dag de stal bij te houden en de ander kiest er voor om eens per week de stal uit te mesten.

De kwaliteit van de korrels zal verschillend zijn en hoe het nu echt allemaal zit met de verschillende merken korrels zal een ? blijven. Wellicht komt er ooit meer duidelijkheid en zal blijken dat er uiteindelijk maar een paar producenten zijn die hun product leveren aan diverse "verdelers".

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:49

De korrel met troep erin zal snel verdwijnen. Een mens gaat toch vergelijken. Een eerlijk produkt zonder toevoegingen wint het van de troep.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:39

Ik ben er nu met dit natte weer toch weer minder over te spreken. Misschien ga ik weer terug naar stro. De smeerlap staat er nu bijna 2 weken op en het gaat met dit weer alweer plakken en wordt donker.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:32

Die van mij staan er nu 11 dagen op en ik zie al geen verschil in kleur meer bijna tussen mest en strokorrels.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:40

De korrel die ik heb, blijft mooi licht van kleur. De echte natte piesplekken worden donker. Nu ze meer op stal staan, doe ik per stal 1 zak per week erbij.
Ik denk dat de samenstelling van de korrel die jullie gebruiken anders is dan die van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:58

cremellogek schreef:
Die van mij staan er nu 11 dagen op en ik zie al geen verschil in kleur meer bijna tussen mest en strokorrels.

Heb ik dus ook en dat is niet makkelijk uitmesten, zeker nu de mest lichter van kleur is omdat ze niet meer op het gras staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:24

Ik heb net bij de viespeuk 2 zakken bij gedaan (en dat terwijl ik er zaterdag nog een nieuwe zak bij heb gedaan). Wordt echt vreselijk duur zo. Gelukkig zijn de andere 2 wel heel zuinig, daar heb ik nog geen nieuw ingedaan, want anders wordt het echt onbetaalbaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:36

Ik had net ook vreselijk de balen van mijn viespeuk. Hij heeft vandaag wat langer op stal gestaan en het is 1 grote bende. Je weet gewoon niet waar je moet beginnen, het lijkt wel een grote natte zooi. En dat al na nog geen 2 weken!
Bah, ik was in staat hem naar de slager te brengen, wat een smeerlap is dat toch ....

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:50

Volgens mij ligt het niet aan onze paarden, maar aan het product. Het werkt gewoon niet zo mooi als dat de fabrikanten beweren!

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:25

Ik ben mijn paarden nu vanaf januari op strokorrel staan. Bij mijn merrie gaat het goed, daar gaat elke week een nieuwe zak in, (begin sept. met 5 zakken (100kg) begonnen. Stal ligt er nu nog goed bij.
Bij mijn ruin blijft het een probleem, daar kan ik na twee weken de stal leegscheppen, zeiknat.........
Nu gooi ik daar 4 zakken in, en schep hem na 2 weken leeg. (met 6 zakken red ik de 3 weken ook niet)
Het blijft wel duur, maar wat voor mij een heel groot voordeel is dat ik bijna geen opslagcapaciteit in de stal heb. Pallet strokorrel gaat zonder problemen in de hoek van de stal en daar doe ik dan 3 maanden mee, voorheen had ik zaagsel (was ook een drama bij de ruin),maar vanwege het volume kan ik om de drie weken een nieuwe lading gaan halen.
Voorals nog blijven de korrels dus maar.

Wat me wel opvalt, bij mijn ruin vallen de korrels veel mooier uit elkaar dan bij mijn merrie. De eerste week ziet zijn stal er geweldig uit, mooi los en droog. (hij plast wrsl veel meer :D ) terwijl die van mijn merrie veel "vaster" is

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:36

Hier met mijn 2 merries in de strokorrelstallen (gemengd met Höveler stronestjes) gaat het goed!

Sinds februari en maart dus al een aardige tijd, zonder de stallen ook maar één keer helemaal leeg te hebben gehaald.
De bodems zijn nog steeds los en mooi van kleur.

Mijn buuv heeft een ruin en die kwam vanmiddag mopperend nieuwe zakken korrels bij mij vandaan halen. Ze vindt het, nu de pony meer op stal staat, toch wel erg snel gaan met het verbruik van de korrels.

Ik denk dus dat het met ruinen moeilijker is om de boel netjes te houden dan bij merries.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:52

Citaat:
Ik denk dus dat het met ruinen moeilijker is om de boel netjes te houden dan bij merries.

ja, absoluut!

ze plassen in het midden (dat doet een merrie niet) en dan heb je zo een natte plek, waar ze boven op gaan staan.
Dat is echt niet fijn, wat het gaat muurvast in de hoeven zitten.

Met het oog op WLD - het is bekend dat de schimmels en bacterien die WLD veroorzaken, graag leven in een zuurstofarme omgeving- zou ik geen strokorrels durven te gebruiken in een "ruinen"stal.

Al met al, denk ik dat de strokorrel het als bodembedekker niet gaat overleven.
Zeolite stopt er al mee (dat is niet uit luxe) en ik zie ook hier meer nadelen, als voordelen.

Aan Diane: als je echt objectief wilt zijn, zou je nu moeten overschakelen naar vlas.
Ik ben erg benieuwd hoe jou dat nu bevalt.

In 1 van mijn ex strokorrelstal (één maand geleden helemaal nieuw en schoon met strokorrels aangelegd) ligt sinds 1 week een paar pakken vlas over heen.

Twee maal per week haal ik er een natte plek uit, maar jeemig, wat stinken als ik wat van die oude strokorrelkoek mee uitschep.
Het ruikt naar hondenpoep.

Onder de drinkbak is het altijd nat, dus het kan geen urine zijn... maar daar komt een lucht vanaf..... echt rottend vies.

Dus nee, voor mij geen strokorrels meer.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:01

Citaat:
Aan Diane: als je echt objectief wilt zijn, zou je nu moeten overschakelen naar vlas.
Ik ben erg benieuwd hoe jou dat nu bevalt.

Hierover kan ik heel kort zijn, ik heb voordat ik strokorrels ging gebruiken een maand vlas gebruikt en dat had ik snel gezien...wat een prutje....stinken en veel nat.
Het werd al snel een bende en bovendien werd het gegeten door één van mijn paarden wat er toe leidde dat ze suf en bezweet op stal stond...dus nee geen vlas voor mij.

En hoe bedoel je dat ik objectief moet zijn???? en dan ineens vlas moet gaan proberen, dat wil ik helemaal niet.
Als ik al iets anders zou willen zou ik kiezen voor Höveler stronestjes.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 06-11-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:07

ik gebruik strokorrels en vlas door elkaar, in het begin heb ik er 5 zakken strokorrels in gedaan en 1 zak vlas. ik vind wel dat je gauw natte plekken hebt in de box en dan staat ze alleen nog maar s nachts op stal ??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:18

Mengen met vlas doen meer mensen hier op het forum.

Ik ben zelf sinds kort begonnen om de strokorrels te mengen met stronestjes. Dat bevalt goed. Als de stal iets klammig wordt een halve zak stronestjes erdoor en binnen een dag is het droog, ideaal.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:32

Citaat:
Ik ben zelf sinds kort begonnen om de strokorrels te mengen met stronestjes

als strokorrels zo goed bevallen, dan hoef je er toch geen stronestjes doorheen te mengen?
zo is het in ieder geval niet bedoelt...