Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:54

Die had ik nog niet gezien haha, ga eens kijken.

Audesta, hier blijven de stallen open maar met het oog op de wolf dacht ik doen we het gelijk goed.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:05

Heel mooi Horssii. Wat een gave schuur met stallen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:23

DuoPenotti schreef:
Blijft dat zo lang goed ja? En word dat niet groen?
De schuilstal zou er namelijk een prima dak voor hebben.

Ik geef kraanwater maar heb ook een 'poel(etje)', die nu inmiddels groen is maar de helft van mn pony's geeft toch de voorkeur aan dat water. Persoonlijk vind ik het maar goor water :')

Idd hele mooie stallen! Komen daar nog regengoten aan? Dan heb je straks niet (of minder snel) dat de onderkant vies wordt door spatwater.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:27

Ja er moeten inderdaad nog goten aan. Maar die optie was nogal duur in vergelijking met zelf doen. Dus dat komt nog.
Evenals een regenton.

Lys, het "vieze" is altijd lekkerder. Bij de honden hier ook.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:30

Mooie stallen horsii, ook de ruimte ervoor ga je blij mee zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:08

Wat een gave stallen zeg!!
Daar ga je heel veel plezier van hebben lijkt me.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:31

Hebben mensen hier die IBC vaten met water? Blijft dat een beetje goed ? Zit het niet bomvol alg in de zomer of een raar geurtje eraan?

En praktische tips voor paardaanhuis.. tja.. investeer in een goede bodem voor je paddock. Kies een makkelijk aan te rijden plek voor je mest en zorg dat je hooi opslag benaderbaar is voor een vrachtwagen of verrijker oid.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:16

Matheno schreef:
Hebben mensen hier die IBC vaten met water? Blijft dat een beetje goed ? Zit het niet bomvol alg in de zomer of een raar geurtje eraan?

Deze vragen heb ik ook!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 01:58

Qimm schreef:
Matheno schreef:

Deze vragen heb ik ook!

Onze buurman heeft die, maar als ze zo open en bloot staan wordt het snel vies met algengroei. Hij heeft er nu een dakje boven gemaakt zodat er geen direct zonlicht op schijnt, dat werkt erg goed.

Meeten, ja leuk.

Mooie stallen hierboven!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 02:15

Hier geen ibc

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:29

Ja wij hebben een ibc voor water. Hij staat bij ons op het oosten en we hebben eigenlijk geen last van alg. Ik laat hem begroeien met klimplanten. Maar er zijn ook hoezen voor om ze te verduisteren. Je krijgt namelijk alleen alg bij te veel zonlicht.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:37

Maar daar komt dus niet een geurtje aan zeg maar? Ik heb gewoon een wateraansluiting bij de paarden, maar het is natuurlijk wel duurzamer om gewoon het regenwater te verzamelen. Nu wordt dat allemaal zo via de bomensingel de sloot in geleid.. Een poel of wadi waag ik me denk ik niet aan ivm muggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:39

Qimm schreef:
Matheno schreef:

Deze vragen heb ik ook!

ik heb er 1 die op de dakgoot aangesloten is maar het valt best mee, komt wel weinig zonlicht op die plek en ik gebruik het veel en vul die ook met gewoon water dus het "verloop"van water is wel hoog.
1 a 2 keer per jaar spoel ik de binneknat met hoge druk schoon.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:46

Nee hoor geen geur. En ze drinken er standaard van. Dus net als bij Lynn_Nikita best wel een aardig verloop aan water.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:03

Afbeelding
Afbeelding

Zo, eindelijk kon de mestcontainer geleegd worden en kon ik starten met het uitmesten van de stal die ik nu zo’n 10 weken gepot had. De paarden vonden hun bed fantastisch en lagen mooi droog, maar nog verder doorgaan met oppotten trekt mijn lijf straks niet.
De makkelijkste helft is nu weggeschept. 7 kruiwagens mest en nog veel droog stro.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:13

Goed bezig boemel!
Ik ruik je foto gewoon :')

Hier ook IBC vat. Staat wel in de zon dus moet daar nog even schaduw voor regelen.
Gebruik het water voor de varkens/kippen en tuin.
Paarden zit op de een of andere manier niet in mn systeem _O-

Verder lees ik vooral op de achtergrond even mee. Door privè omstandigheden lukt het mij even niet om uitgebreid te reageren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:16

Horssii, prachtig!
En fijn die verharding. Daar ga je echt veel plezier van hebben.

Boemel, fijn dat de container weer leeg is.
Flink werk nu

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:34

O, ik heb met je te doen, Boemel. Ik heb eens de schuilstal voor Frum en mijn D-pony opgepot toen ze daar samen overwinterden. Het was echt een heerlijke stal, maar ik heb nog een klein trauma van het leegscheppen in het voorjaar. :P

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:38

boemel schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Zo, eindelijk kon de mestcontainer geleegd worden en kon ik starten met het uitmesten van de stal die ik nu zo’n 10 weken gepot had. De paarden vonden hun bed fantastisch en lagen mooi droog, maar nog verder doorgaan met oppotten trekt mijn lijf straks niet.
De makkelijkste helft is nu weggeschept. 7 kruiwagens mest en nog veel droog stro.

:(:) sterkte :')
Wat een klus !

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:38

Sterkte Boemel, ook hier trauma’s van leegscheppen potstallen……

Sterkte Karin.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:59

Pfoe…flinke klus Boemel, gelukkig ben je al een eind op weg. Fijn dat container geleegd kon worden.

Sterkte Karin.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:32

Hier stond al een ibc aan de regengoot van de schuilstal, maar mijn pony's vonden het water vies, dus die krijgen kraanwater :+

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:00

Fijn Boemel en sterkte met het leeg scheppen.

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:05

Jullie kletsen hier veel, ga proberen het een beetje bij te houden. Hopelijk ben ik niemand vergeten

Allereerst bedankt voor alle tips, we zetten ze op ons lijstje erbij!

boemel, hoeveel paarden heb jij staan voor die 10m3 container?
En flink aan het werk met jouw potstal, dat is een heel karwei, succes!

@duoPennotti, wat ik toen vooral het vervelendste vond, is dat de stallen en weide niet aaneengesloten waren aan elkaar, en ik ze dus elke keer aan een touwtje mee moest nemen, dus dat wil ik nu sowieso anders. En we hadden een tijdje de stallen op 2 losse plekken, waardoor ze elkaar ook niet konden zien als ze op stal stonden, dat was ook niet ideaal.

Nickeltje, wat vervelend dat ze ontsnapt waren, gelukkig zonde schade aan je paarden.

LysPPA: komt jouw vriendin bij de nieuwbouw nu al zaken tegen die ze liever anders gedaan had?

Dais_ die smart schakelaars komen hier ook inderdaad, bij ons gaat alles in huis al ongeveer op telefoonbediening en mijn man heeft voor het nieuwe buitengebeuren ook alles al bedacht, dat vind hij het leukste aan de voorbereidingen volgens mij :+

Malenka wat een leuke foto zo je paard aan je raam!
Qua grondwerk hebben we nu contacten met iemand uit de buurt, en die komt eerst onderzoek doen voor advies uitbrengt.

Horsii: wat een mooie, grote stallen! Mag ik vragen van wie ze vandaan komen, want lijkt op bedrijf waarmee wij in gesprek zijn, maar die hebben niks op hun fb staan van deze, dus is dan toch een ander verwacht ik, maar vergelijken kan nooit kwaad denk ik.

Qua water, wij hebben een bronpomp liggen maar helaas geeft die niet schoon genoeg water voor de paarden om te drinken, dus zullen toch ook met kraanwater aan de slag moeten. Mijn plan was inderdaad ook om zo veel mogelijk regenwater op te vangen en dat te kunnen geven.
Automatische drinkbakken ziet mijn man absoluut niet zitten, maar ik krijg dan wel een kraantje boven de buitendrinkbak (oude badkuip) en een kraantje bij de stallen om bij te vullen, hopelijk scheelt dat al een hoop gesjouw. Goede tip om IBC-vaten dan af te dichten tegen zonlicht +:)+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:22

Wij hebben een kraanwaterbak met vlotter en een poel/wadi. Het verschilt echt per paard waar ze de voorkeur aan geven, super grappig.

In de poel groeit kroos in de zomer en daar is mijn pensionada helemaal gek op. Die staat dan ook regelmatig midden in de poel kroos te vissen :')