Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:41

Net terug van rondje bos. 20 Km op de teller. En het ging zowaar nog redelijk relaxt ook (op een paar uitspattingen na). Volgens mij doen die grote scharen toch wel wat. Voor het schrikken natuurlijk niet, maar voor dat drammen daarna wel.

Ze hebben hier alleen bijna alle zandpaden óf weggehaald óf vervangen door puinpaden, door de ruilverkaveling -O- . Dat haalt wel de snelheid uit mijn ritten, want Caj houdt daar helemaal niet van. Ze slingert van kant naar kant alsof er sluipmoordenaars op haar loeren, in de hoop dat ze ergens aan een zijkant een zachte bodem vindt. Dus kon alleen draven in het bos. Maar op de heen en terugweg niet. Vind ik wel jammer. Maarja...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:47

Puin kan nog gevaarlijk zijn ook voor de zolen! Hier een gedeelte van de menroute is voor de bosbouw ook omgebouwd naar een puinpad. Erg jammer want was net zo'n lekker stuk om een galopje te pakken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:47

fabster hier ook alleen maar paden met puin, Blue staat op het moment 4 kant beslagen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:53

Zonde is dat, hè?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:55

Tja, het zijn paden die gebruikt worden door boeren, boswachters en jagers dus die moeten ten aller tijden, zelfs snachts, over hun geliefde paadjes kunnen rijden.
Grond is in de bossen behoorlijk laag en drassig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:58

Hier is er nog bezwaar tegen geweest van mensen die Vincent van Gogh hoog hebben staan (die is hier in de gemeente geboren). Zij vonden dat het authentieke van de zandpaden moest blijven voor het Van Gogh toerisme. Helaas hebben ze de rechtzaak niet gewonnen...

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:11

Dat viel me ooit tijdens een weekendje Limburg met de paarden zo tegen: heel veel paden met kiezels. Ideaal voor MTB' ers :\

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:14

Wat ik zo raar vind, is dat zowel Limburg als Brabant zich wil profileren als paardenprovincie (en toerisme te paard binnen wil slepen. Dan is een kiezelpad niet de beste keuze...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:15

Maar de schoenenfabrikanten en ijzer'boeren' doen het er goed op.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:15

Fabster schreef:
Net terug van rondje bos. 20 Km op de teller. En het ging zowaar nog redelijk relaxt ook (op een paar uitspattingen na). Volgens mij doen die grote scharen toch wel wat. Voor het schrikken natuurlijk niet, maar voor dat drammen daarna wel.

Ze hebben hier alleen bijna alle zandpaden óf weggehaald óf vervangen door puinpaden, door de ruilverkaveling -O- . Dat haalt wel de snelheid uit mijn ritten, want Caj houdt daar helemaal niet van. Ze slingert van kant naar kant alsof er sluipmoordenaars op haar loeren, in de hoop dat ze ergens aan een zijkant een zachte bodem vindt. Dus kon alleen draven in het bos. Maar op de heen en terugweg niet. Vind ik wel jammer. Maarja...

Hier hetzelfde, Noah heeft om die reden hoefschoenen want het was geen doen meer.

Maar, bij ons nieuwe huis zijn prachtige paden! God, daar kijk 'k zo naar uit :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:17

Het ligt denk ik voor een gedeelte ook aan de oorspronkelijke grondsoort. Hier in oost Groningen (klei) hetzelfde. Terwijl rondom Groningen stad en Drenthe (zand) juist echt mooie zandpaden.

Verder weinig te melden hier, heerlijk relaxen bij de paarden. Vandaag mijn hond.. eeh paard... uitgelaten
Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:24

Hier helaas ook veelal grindpaden tegenwoordig. Al dragen ze de naam ruiterpad.. Ben ook aan het twijfelen of ik Ami vierkant op ijzers laat zetten voor de zomer of niet. Dat moet ik tegen zaterdag nog even besluiten :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:27

Hier ook eerste keer ooit naar buiten 3 weken geleden en dag erna dierenarts op de stoep. Zoolkneuzing, stokkreupel en kans op een zweer. ben nu nog 1 keer buiten geweest en heeft hij niks aan overgehouden maar ben bang dat als ik vaker wil gaan over moet op ijzers terwijl hij zulke mooie harde hoeven heeft , hoefschoenen wil ik niet ( ondingen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:43

IJzers helpen niet bij zoolkneuzingen. Als je met een ijzer op een dikke kiezel van 3+ cm staat dan voelt een paard dat nog net zo goed.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:52

Bij mij is het omdat Ami zijn hoefrand kapot loopt op de grind en deze dan gaat scheuren en omplooien en de hoefsmid dit (hij is nogal veel bij ons op stal) telkens moet bijvijlen om verder scheuren tegen te gaan en hij zo geen hoeven overhoud. Al wil ik nog steeds proberen zonder. Zolang ik niet teveel buiten ga, is er niets aan de hand.
Ben nu iets vaker aan de hand over een pad met serieus wat grind aan het wandelen om hem zoveel mogelijk te laten wennen en zijn hoeven sterker te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:54

Zolang je met ijzers met nagelgaten zit blijft het scheuren. Het duurt gewoon even voor die er uit gegroeid zijn. Dan zijn schoenen en uitkomst. Die doe je thuis weer uit ook :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:56

Ik bedoel op de hoeven die nog geen ijzers hebben he. Hij staat vooraan op ijzers en heeft daar nergens last van.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:56

Je kunt er in geval van nood ook een leren zool tussen laten slaan,dat beschermd de zool prima.

Maar ruiterpaden met kiezels... :n

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:57

Kiezels, grind, stenen you name it.. Vervelend hoor.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:59

Goedemiddag,
Je verkleint de kans wel met ijzers... Ik heb geen keuze... ( had liever ook geen ijzers) Mijn routes lopen langs fietspaden. Blootsvoets is geen doen.... In de zomer is dat wat beter, want dan kan ik vaker door het gras, hoewel mijnes niet graag door het gras loopt.

Vandaag een dagje rijvrij.... Dus wat zal ik eens doen?

Stenen groter dan 3 cm, zie je volgens mij snel genoeg.... Ik ben niet anders gewend... Letten op vuil zoals glas, blikjes en andere rotzooi.... Tis zowat een tweede natuur om hierop te letten. Ik snap ook wel dat de paden die jullie hebben...bijna ondoenlijk is om dit te voorkomen..... Dan kun je nog beter de fietspaden hebben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:09

Caily schreef:
Het ligt denk ik voor een gedeelte ook aan de oorspronkelijke grondsoort. Hier in oost Groningen (klei) hetzelfde. Terwijl rondom Groningen stad en Drenthe (zand) juist echt mooie zandpaden.

Verder weinig te melden hier, heerlijk relaxen bij de paarden. Vandaag mijn hond.. eeh paard... uitgelaten
[ Afbeelding ]

Nee, hier was t allemaal zand. Het is ook zandgrond. Naar als je ziet wat voor machines er soms overheen gaan... Blijft geen pad meer over. Vandaar de verharding, denk ik. Mss moet ik ook aan hoefschoenen. Zit er al een tijdje over te dubben, maar hoor zoveel wisselende verhalen. En aangezien ze niet goedkoop zijn, heb ik het nog niet gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:11

Hier op de hei heb je soms sedi- of rudimentaire lagen, dan mag je blij zijn dat het bij 3 cm blijft...
Die van mij vind door gras lopen heerlijk (heeft ze ook geen schoenen nodig). Maar met schoenen en nat gras is weer een minder goede kombi :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:11

Hier komen er geen ijzers onder dus als er al iets komt zijn het hoefschoenen.
Op het moment is alles zo kort afgesleten dat ze op de zool lopen, krijg je als ze jaren op de wei staan en nu ineens verharding hebben. Hopelijk gaat het wel snel weer groeien want ik wil de stand corrigeren maar ik kan wat er niet is ook niet inkorten natuurlijk :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:12

@Fabster: een goede passer laten komen. Liefst eentje die meerdere merken/modellen heeft.
Persoonlijk koop ik ze van de duitse ebay (soms 2e hands en dat scheelt aanzienlijk. Maar ik weet welke maat ik moet hebben :D

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:21

Vandaag Limburg bezocht met excursie, inderdaad veel harde kiezelpaden. Bij ons op de Utrechtse Heuvelrug hebben we vooral veel restanten uit de ijstijd. Grote stenen en kiezels. Best jammer, want daardoor kunnen we niet het tempo rijden wat we graag willen. De quarter heeft nu hoefschoenen. Die werd steeds net iets te gevoelig op zijn voeten.