Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:55

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:02

En wat plaatjes als de weide niet onder water staat, dan is het wel een erg leuk plekje zo in het bos. Helaas overstromingsgebied/natuurgebied dus we mogen niets aan de ondergrond veranderen.

Hier komen wel echt prachtige stallen voorbij! Goede inspiratie voor over enkele jaren :)

Weide 1

Afbeelding

Weide 2, bos op de achtergrond hoort er ook bij. Geweldig om te zien hoe ze daar hele paadjes in aanleggen :P

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:03

Hier geen sneeuw *\o/* wel veel regen natuurlijk maar de rijbak houdt het redelijk.
Vooraan wel water maar daar hebben we ook een deel weggegraven waar we nieuw zand in willen.
Afbeelding

Afbeelding
Er was duidelijk iets achter ons perceel gaande, dat ze daar allemaal zo stonden.
Boswei is ook nog van ons, achter het hek, maar daar komen ze nu niet veel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:01

Hmm ben dan toch blij dat onze wei tegen de heuvel aan ligt en het water wel (heel langzaam) weg loopt. Wil niet weten hoe het er uit zou zien als al het water zou blijven liggen..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:06

loulou schreef:
Mooi die sneeuw bij een ander :D

Wij hebben vorige keer al genoeg gehad. Deze keer lekker bijna niks :)

:D
Bij ons valt het ook mee en de keer ervoor viel ook wel mee.
Afgelopen zaterdag was raar: 's ochtends alles wit van de sneeuw, 's middags alles weg en bijna zwetende pony's van de 'warmte' . :?
Bak is gewoon nat met plassen: zoveel water kan de drainage nou ook niet verwerken en het zand en de grond eronder is gewoon verzadigd.
Daar doe je weinig aan.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:44

Ja hier ook! Maar gelijk vandaag ook.. als het zonnetje scheen gaf dat best wel wat warmte! Was blij dat de sneeuw snel weg was.. :o paardjes hebben leuk buiten in de sneeuw gespeeld nu de ondergrond niet bevroren was! ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:49

Jullie vlas verhalen herinneren me ergens aan. Heb jaren met een bbq tang de keutels eruit geplukt! Hierna was bbqen nooit meer hetzelfde!!!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:09

Haha voor diegen die dat wisten wrs niet.. :+ maar wat niet weet niet deert zeker? O:) :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:22

Gypsy schreef:
Jullie vlas verhalen herinneren me ergens aan. Heb jaren met een bbq tang de keutels eruit geplukt! Hierna was bbqen nooit meer hetzelfde!!!

Ach, je hebt iig iets leuke te vertellen na de BBQ :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:33

palousa_boy schreef:
Gypsy schreef:

Ach, je hebt iig iets leuke te vertellen na de BBQ :)

Vegetarische tang! :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:00

Gypsy schreef:
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in paddockroosters.... Heeft iemand hier daar ervaring mee of kent iemand hier iemand die ze heeft? Ze lijken me niet zo fijn als gewoon zand, maar ik wil nu liever investeren in iets wat ik weer mee kan nemen als ik weg zou moeten.

Ik ben daar ook voor aan het rondkijken. Kan alleen geen beslissing nemen.
Het mooiste zou zijn als ik ze meteen in het paddock kan leggen zonder eerst af te graven.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... n&_sacat=0

Deze lijken mij ideaal, tenminste de omschrijving klinkt ideaal
http://www.ebay.de/itm/Paddockplatte-Re ... 2a4b636b80

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 06:14

sandra8 schreef:
Kirr als je een goede laag vlas en een goede bodem heb met vlas ruikt het niet. Als je aan de bodem gaat zitten ja dan stinkt het wel.

Ik zit niet aan de bodem en er ligt belachelijk veel vlas in stal.
Maar toch blijft het een ramp.
Op de meeste plekken zit een mooie onderlaag, vol proper vlas.
Maar vooraan en tegen de zijkanten vormt helemaal niks. En ik vind het altijd stinken, behalve de 2 eerste dagen.

Moet mss eens les volgen in 'hoe onderhou ik een vlasstal'

Hier gelukkig geen sneeuw, behalve een heel klein beetje in de ochtend, maar dat bleef niet liggen.

Ik las hier verhalen over de bbqtang, id werkt meestal nog het beste :-D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:13

Precies hetzelfde hier! Ik ga niet en en doen, het is of zand of die roosters.

Wat jij laat zien ziet er mooi en hoopgevend uit zeg. Zijn alleen wel aan de prijs deze auw!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:13

Die paddock roosters zien er altijd wel top uit. Ik zou ze best willen hebben voor het eerste stukje wei na de uitloop voor de schuilstallen. Dat lopen ze met dit natte weer best snel stuk.
Heb ze niet echt nodig maar ben zo zuinig op mijn gras.
Krijg nu dus ook een beetje kortsluiting van mijn ruin en nieuwe oaard die nu aan elkaar laten zien hoe stoer ze zijn en hoe hard ze kunnen in de sneeuw #) arme wei (maar ja, boys will be boys......)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:31

Strooit er hier iemand zout in de bak. ik woon hier nu 7 jaar en de bak is altijd goed. Maar met dit rare natte weer waarbij het dan weer dooit en dan weer vriest bevriest de bodem. Het is nu -2 dus ik hoop dat het snel weer gaat dooien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:17

Je moet eens bij iemand gaan kijken die die roosters al jaren heeft liggen en dan idd zó op de grond gelegd zonder het hele gebeuren van grind, doek etc er onder.
Volgens mij valt dat nl zwaar tegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:19

Twee jaar geleden een hoefslag gestrooid. Dan kon ik rijden :D

Alleen houdt zout het water vast dus mijn bak was kleddernat toen iedereen allang een droge bak had! _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:19

Ik ben bang dat als ik hier zout zou strooien dat ze beiden grote happen zand gaan nemen, dus daar begin ik mooi niet aan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:28

hotchocolat schreef:
Gypsy schreef:
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in paddockroosters.... Heeft iemand hier daar ervaring mee of kent iemand hier iemand die ze heeft? Ze lijken me niet zo fijn als gewoon zand, maar ik wil nu liever investeren in iets wat ik weer mee kan nemen als ik weg zou moeten.

Ik ben daar ook voor aan het rondkijken. Kan alleen geen beslissing nemen.
Het mooiste zou zijn als ik ze meteen in het paddock kan leggen zonder eerst af te graven.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... n&_sacat=0

Deze lijken mij ideaal, tenminste de omschrijving klinkt ideaal
http://www.ebay.de/itm/Paddockplatte-Re ... 2a4b636b80

Worden die roosters niet ontzettend glad? Zou voor hier ook een hele goede oplossing zijn anders, maar we zitten op kleigrond dus alles glibbert enorm snel.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:32

Wij hebben ook gekeken naar die paddockmatten en na een hoop rekenen kwamen we tot de conclusie dat afgraven puin en zand storten en een stukje bestraten goedkoper is.

Zo op een blubberig stuk leggen gaan in ieder geval niet die verzakken/verdwijnen... Je moet echt de ondergrond verstevigen.

Nu kunnen wij wel heel voordelig aan puin en zand komen maar toch... Betontegels lagen hier al (opgestapeld in de schuur) en heb er van de buren nog wat bij gekregen. Van andere buren hebben we mooie steentjes gekregen die zij eruit haalden - die kunnen mooi in de voortuin want daar ligt een pad van betontegels en die kunnen dan mooi naar de paddock :) ook hebben we nog wat doek en drainage buizen over van de bak aanleggen, waarschijnlijk precies genoeg voor de paddock :) dus even wachten op beter weer en dan gaan we knutselen want die modder ben ik echt beu

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:40

Gisteren zijn de boxwanden geleverd. Wat zijn die zwaar. De tussenwand van 4 meter hebben we met vier man naar binnen moeten sjouwen. Vandaag gaat manlief aan de elektra beginnen. Dus ik hoop vanavond het eerste lichtje aan te kunnen doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:14

damian23 schreef:
Gisteren zijn de boxwanden geleverd. Wat zijn die zwaar. De tussenwand van 4 meter hebben we met vier man naar binnen moeten sjouwen. Vandaag gaat manlief aan de elektra beginnen. Dus ik hoop vanavond het eerste lichtje aan te kunnen doen.

Haha ja daar verkijk je je wel een beetje op hoe zwaar die dingen zijn.
Ben altijd blij als die dingen op z'n plek staan.

Wij hebben trouwens oude stand schotten. Hier zit een golf in zodat de paarden ook bij elkaar kunnen straks mocht ik ze ooit apart in de boxen moeten zetten.
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:41

Verschrikkelijk ja! Heb hier ook nog een voorwand van zes meter die erin moet, maar dat moet met véél hulp

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:50

Nou de box op de foto hangt met houtjes en touwtjes aan elkaar :D maar hij staat al een jaar dus wel stevig denk ik.

De paal staat geklemd tussen de vloer en de hooizolder, andere kant van het schot staat ook een paal geklemd en dan gaan er 2 schotten naar de achterkant. Die staan aan elkaar geknoopt en staat in het midden ook een paal geklemd.
Die palen heb ik er met een grote hamer tussen geslagen dus die bewegen niet zomaar.

Maar dit is een tijdelijke oplossing :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:56

Zo ik heb net een kuubs kist gehaald voor 20,-. Kunnen ze zand vrij eten. Moet wel even een aantal cm af voor miss mini hihi