Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sannnn schreef:VogeltjeM schreef:Sorry maar een paard is nou eenmaal een paard en gebonden aan dezelfde fysieke principes als alle paarden. Dat daar onderling wat variatie in zit dat zie ik, maar heus niet zoveel variatie dat het hele beenwerk en spijsverteringsstelsel anders in elkaar zit.
Er is wel degelijk een variatie in paarden, je hebt koudbloedpaarden, warmbloed etc. etc. Type spiervezels en alles is verschillend. Hetgeen wat jij hier zegt vind ik niet, een paard is een paard. Dat is hetzelfde als zeggen groente is groente en je hebt ook verschillende soorten groenten, net zoals je verschillende soorten paarden hebt.
Betteke schreef:40km enkele reis om naar je paard te gaan? Sorry, dat vind ik te ver om dat iedere dag te doen. Hij staat nu op een kleine 20 km van huis en dat is echt mijn limiet, ook omdat ik iedere dag er naar toe ga en ik geen geldboom in de tuin heb staan om de benzine te bekostigen.
En een paard wat vol in training staat kan je niet ineens een paar dagen stilzetten, en ja ook op de wei is stilzetten. De spieren krijgen dan een enorme klap en lijkt me niet echt gezond voor een dier. Ik krijg de indruk dat de fanatieke pleiters voor 24/7 buitengang weinig doen met hun paard of op zijn minst recreatief bezig zijn.
Helemaal prima natuurlijk, ieder zijn hobby, maar zet de ambitieuze wedstrijdruiters niet weg als een soort dierenbeulen.
VogeltjeM schreef:16 uur per etmaal op stal (stilstaan, als hij geluk heeft wel eten (maar op veel stallen is dit ook niet het geval), geen sociale interactie, geen beweging behalve een stapje vooruit en achteruit. Dat is toch geen leven voor een paard?
Citaat:Je schrijft ook dat alles anders is geworden toen we paarden gingen gebruiken. Ja, vanuit ONS perspectief ja. Maar niet vanuit het perspectief van het paard. Die zijn behoeften en aard zijn gewoon hetzelfde gebleven.
Esmeej333 schreef:Wie zijn dit dan? Ik zie ze niet. Niemand pleit voor 24/7 buitgang.
Lusitana schreef:Esmeej333 schreef:Wie zijn dit dan? Ik zie ze niet. Niemand pleit voor 24/7 buitgang.
Er is in elk geval 1 die een probleem heeft met de deur sluiten achter de kont van een paard dat binnen komt.![]()
Verder zijn er ontzettend veel die voor buiten pleiten, maar daarbinnen zijn veel variaties. De een vindt een stenen uitloop al heel wat, de ander vind dat niks.
Over afmetingen en andere invulling van hoe dat buiten er uit moet zien ben ik niet zoveel tegen gekomen, maar daar zal ook verschil in zitten, vooral wat betreft mogelijkheden.
Het aantal uren zijn we zelfs na honderd-en-weet-ik-het hoeveel paginás niet echt over uit.
Betteke schreef:40km enkele reis om naar je paard te gaan? Sorry, dat vind ik te ver om dat iedere dag te doen. Hij staat nu op een kleine 20 km van huis en dat is echt mijn limiet, ook omdat ik iedere dag er naar toe ga en ik geen geldboom in de tuin heb staan om de benzine te bekostigen.
En een paard wat vol in training staat kan je niet ineens een paar dagen stilzetten, en ja ook op de wei is stilzetten. De spieren krijgen dan een enorme klap en lijkt me niet echt gezond voor een dier. Ik krijg de indruk dat de fanatieke pleiters voor 24/7 buitengang weinig doen met hun paard of op zijn minst recreatief bezig zijn.
Helemaal prima natuurlijk, ieder zijn hobby, maar zet de ambitieuze wedstrijdruiters niet weg als een soort dierenbeulen.
Esmeej333 schreef:Heb anders nog niemand gezien de de nachten op stal staan niet acceptabel vindt.
Lusitana schreef:En wie zegt dat er in die 16 uur behoefte is aan meer contact dan de anderen kunen horen, zien en ruiken?
Lusitana schreef:Interactie met de mens neemt bovendien weer een aparte plek in die misschien niet meteen als behoefte kan worden gezien maar waar veel paarden wel degelijk enorme voldoening uit lijken te halen. Er zijn paarden die wel degelijk kunnen kwijnen als een mens uit hun leven verdwijnt.
Lusitana schreef:Esmeej333 schreef:Heb anders nog niemand gezien de de nachten op stal staan niet acceptabel vindt.
Die persoon vindt het niet acceptabel, want een paard moet keuze hebben...
Esmeej333 schreef:Volgens mij was dat VogeltjeM? Sorry als ik me vergis..
Lusitana schreef:Esmeej333 schreef:Heb anders nog niemand gezien de de nachten op stal staan niet acceptabel vindt.
Die persoon vindt het niet acceptabel, want een paard moet keuze hebben...
Esmeej333 schreef:Volgens mij was dat VogeltjeM? Sorry als ik me vergis..
Sannnn schreef:edit: Vogeltje: zijn die artikelen via pubmed o.i.d.? Dan kan ik ze misschien wel openen.
Sannnn schreef:Ik dacht al dat sommigen het verkeerd op zouden vatten over tinkers, vandaar dat ik ook tussen haakjes wat gezegd heb. Uitzonderingen zijn er altijd, net zoals de uitzonderingen met paarden die niet samen met anderen kunnen staan of niet lang buiten kunnen staan. Daarnaast is Z dressuur of Z springen/ Eventing toch wel wat anders.. Een Tinker is anders gebouwd qua spieren etc zodat hij moeilijker tot niet een bepaalde maximum tijd kan halen in de cross. KWPN' ers hebben het al moeilijk daarmee zo nu en dan maar volbloeden doen dat als piece of cake. Zo was het bedoeld, het was bedoeld als voorbeeld om aan te geven dat paarden verschillend zijn. Niks nadeligs ten opzichte van tinkers of een anders ras.
Maar hetgeen wat er nu gezegd wordt dat 16 uur per dag op stal geen leven is voor een paard is ook een menselijke interpretatie.... Net zo als gezegd wordt dat het wel kan. En dat is hetgeen wat ik bedoel met elk paard is verschillend.
Hier mag ik geen licht hebben bij de bak/ weiland etc. omdat wij in de EHS zitten, dus voor mij is in de winter 's avonds trainen thuis niet mogelijk. Maar dat zijn andere zaken, maar het speelt wel mee waarom mijn paarden zo nu en dan minder buiten staan in de winter.
edit: Vogeltje: zijn die artikelen via pubmed o.i.d.? Dan kan ik ze misschien wel openen.
Nens77 schreef:En dat de gemoederen af en toe hoog oplopen is niet zo raar, het gaat wel om een heel kostbaar (voor mij niet in geld uit te drukken) bezit