Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:00

Er is, toen ik nog actief meedeed, gewoon 85 paginas gediscussieerd zonder problemen en er werd weinig "de grond in geboord", maar men kwam met argumenten.
Dat je het nooit met elkaar eens bent of en ander niet kunt overtuigen, maakt het nog geen slechte discussie. Er komen gewoon veel argumenten voorbij er wordt van alles belicht en iedereen kan eruit halen wat hij/zij wil.
Probleem is wel een beetje dat er idd ook wel mensen zijn die denken als het niet dit is dan is het dus dat en het grijze gebied niet erg verkennen of open staan voor argumenten van anderen.
Zo ben ik dus beschuldigd van tegen 24/7 weidegang te zijn alleen maar omdat ik ook voor stalleven (onder bepaalde voorwaarden) kan pleiten.

Wat betreft oud worden, er is geen enkel bewijs aan te voeren om te zeggen dat paarden op stal minder oud worden,of weidepaarden ouder.
Over het algemeen halen paarden hun natuurlijke leeftijd niet door blessures en die kunnen in beide kampen ontstaan. Het is zeker een feit dat een weidepaard beter kan "harden", maar er zijn blessures die ook een weidepaard kan oplopen (peesklap, peesblessures door verdraaiingen, breuken, bv), zelfs in de weide in vrije beweging...
Het is niet zo dat stalleven per definitie voor blessures zorgt en weideleven per definitie voor blessurevrij leven zorgt.
Blessures hebben niet alleen te maken met het gestel, maar ook veel met wat er met het paard gedaan wordt. Slecht passend tuig op zich kan al zorgen voor ellende om maar wat te noemen. Die lopen ze er in de wei niet af.

Nogmaals ik pleit niet voor stalleven of tegen weideleven. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat niet alle argumenten voor of tegen het een of ander ook persee kloppen.

Sentimentele redenen als "een paard moet keuzes hebben" is een heel zwakke. Dat hebben ze in de natuur ook niet. Dingen worden altijd voor ze bepaald en daar voelen ze zich, als kudde- en gewoonte dier juist prettig in.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:03

Sannnn schreef:
VogeltjeM schreef:
Sorry maar een paard is nou eenmaal een paard en gebonden aan dezelfde fysieke principes als alle paarden. Dat daar onderling wat variatie in zit dat zie ik, maar heus niet zoveel variatie dat het hele beenwerk en spijsverteringsstelsel anders in elkaar zit.

Er is wel degelijk een variatie in paarden, je hebt koudbloedpaarden, warmbloed etc. etc. Type spiervezels en alles is verschillend. Hetgeen wat jij hier zegt vind ik niet, een paard is een paard. Dat is hetzelfde als zeggen groente is groente en je hebt ook verschillende soorten groenten, net zoals je verschillende soorten paarden hebt.

Tuurlijk zijn er verschillen, maar zoals ik al zei, het beenwerk en het spijsverteringsstelsel blijven hetzelfde. Dat dit verschillend zou zijn voor de verschillende rassen, is gewoon echt niet waar. Dat ze wel anders zijn qua bouw en dat warmbloeden het daardoor sneller koud zouden kunnen krijgen, dat zie en erken ik ook heus wel. Maar ook een warmbloed hoeft niet het grootste gedeelte van de dag op stal te staan. Bij ons staan ze ook gewoon met schuilstal hele dagen (en nachten) buiten. Je ziet dat sommigen wat sneller schuilen dan de rest (en sommigen ook niet).

Ik heb niet per sé gezegd dat ik het direct paardonwaardig vind als hij meer buiten staat dan binnen, wel vind ik het steeds minder acceptabel worden naarmate de uren erbij toenemen. 12/12 vind ik acceptabel, wat uurtjes erbij valt voor mij in een grijs gebied, maar minder van 8 uur buiten zal je mij een paard nooit zien zetten. Reken is voor de grap in uren bínnen: 16 uur per etmaal op stal (stilstaan, als hij geluk heeft wel eten (maar op veel stallen is dit ook niet het geval), geen sociale interactie, geen beweging behalve een stapje vooruit en achteruit. Dat is toch geen leven voor een paard?

Je schrijft ook dat alles anders is geworden toen we paarden gingen gebruiken. Ja, vanuit ONS perspectief ja. Maar niet vanuit het perspectief van het paard. Die zijn behoeften en aard zijn gewoon hetzelfde gebleven.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:04

Niemand heeft het hier over 24/7 buiten moet. Maar een dagdeel vrije buitengang met maatjes voor een paard. Hoeveel en hoe lang toegepast op het individu. Andere typen paarden maakt nog steeds niet dat het dier geen vrije beweging nodig heeft, dat is voor elk paard goed, en voor spijsvertering van elk paard, warm of koudbloed. Sociaal contact is voor elk paard goed, warm of koudbloed. Als je paard dat niet kan heeft het immers toch ook niet te maken met type? Dan is er of tijdens de opfok vaak wat misgegaan of kronkel in het hoofd of iets dergelijks, kan bij elk type paard komen warm of koudbloed.
Als iemand VINDT dat je dan geen paard moet nemen, mag dat, dat is een mening. Net als jij VINDT dat het niet mogen VINDEN.
Er rijden wel degelijk Tinkers in het Z. Britta van kranen, schimpje hier op bokt, rijdt in het Z met haar paard en heeft al meerdere tinkers in de dressuur gereden, en zo zijn er nog tientallen voorbeelden.
Bijna elk gezond paard redt het wel tot een bepaalde klasse. Daarnaast zijn er meer sporten, zoals bijvoorbeeld endurance en daar rijden ook zat koudbloeden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:13

Het wordt hier en daar een pijnlijke discussie waarbij op de man gespeeld wordt, jammer..
Ik ben geen 24/7 fanaat maar zie wel dat mijn paard heel gelukkig is nu hij dat heeft.
Als ik geen reuma had gekregen had hij wrs nog steeds op 600 m vanaf mijn huis gestaan met in de zomer 24/7 weidegang en in de winter gemiddeld 4 uur paddock. Maar vanwege de reuma kan ik hem niet meer 100% zelf verzorgen en staat hij nu 40 km verderop en zie ik hem niet meer elke dag. Was best pijnlijk hoor kan ik jullie zeggen. Maar als ik hem nu zie ben ik er toch gelukkig mee.
Maar als je dan de opmerking leest: misschien uit gemakzucht je paard op de wei gooien gaan mijn haren recht overeind staan. Maar goed, dat is persoonlijk.
Soms kom je in een situatie terecht dat je niet anders kan, in die situatie heb ik een adres gezocht wat ik nog kon betalen en waar hij volledig verzorgd zou staan. Maar eerlijk is eerlijk, als ik geweten had hoeveel goed het mijn paard zou doen had ik het jaren eerder gedaan! Maar ik kan niet zeggend at mijn paard op stal ongelukkig oogde, helemaal niet. Maar hij oogt nu wel nog gelukkiger.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:24

Sannn, oei die uitspraken over tinkers in de M vind ik nogal gewaagd :o. Ik denk dat je je vergist in hoeveel 'koudbloeden' er hoog in alle diciplines van de sport lopen. Nog altijd minder dan warmbloeden maar dat zegt in mijn ogen niet zoveel. Het kan ook zijn dat de mensen die kiezen voor een bepaald type paard een bepaalde ambitie hebben? Of dat ze er harder aan moeten trekken voordat ze dat niveau hebben behaald dus dat het éxtra knap is als het gelukt is :D?

Verder vind ik écht dat hier fijn gediscussieerd wordt en dat er nog steeds goede argumenten komen waarom iets wel of niet. Van lijnrecht tegenover elkaar zijn we geloof ik al veel dichter bij elkaar gekomen. Dat 24/7 op stal (muv van de arbeid met de baas) niet goed is, is iedereen het over eens. Over 24/7 buiten onder slechte omstandigheden ook. Het zijn juist de grijze gebieden die vraagtekens en discussie oproepen.

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:30

Tja, hier was het andersom .. Van 24/7 buiten waar ik alles zelf voor hen deed en in de hand had, naar een pensionstal waar ze 's nachts op stal staan en waar ik me nergens meer wat van moet aantrekken ... En dit omwille van mijn "reuma" (fibromyalgie). Uiteraard primair voor de pony's (zeker de blinde is enorm opgeknapt, maar de andere is ook een ander paard geworden) maar achteraf gezien zeker ook voor mezelf een enorme verademing .. Ok, als je je paard ergens kan zetten waar die 24/7 buiten staat (en die is daar blij mee) en je moet je nergens meer wat van aantrekken, dan is dat prima .. Maar de 24/7 buitenplekken die ik ken zijn ofwel weitjes die je zelf huurt en dus alles zelf doet, of een pensionstal waar je best nog alles zelf doet (je kan het wel laten doen maar ... ;) ). Dus dat schiet ook niet op :+

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:33

40km enkele reis om naar je paard te gaan? Sorry, dat vind ik te ver om dat iedere dag te doen. Hij staat nu op een kleine 20 km van huis en dat is echt mijn limiet, ook omdat ik iedere dag er naar toe ga en ik geen geldboom in de tuin heb staan om de benzine te bekostigen.

En een paard wat vol in training staat kan je niet ineens een paar dagen stilzetten, en ja ook op de wei is stilzetten. De spieren krijgen dan een enorme klap en lijkt me niet echt gezond voor een dier. Ik krijg de indruk dat de fanatieke pleiters voor 24/7 buitengang weinig doen met hun paard of op zijn minst recreatief bezig zijn.

Helemaal prima natuurlijk, ieder zijn hobby, maar zet de ambitieuze wedstrijdruiters niet weg als een soort dierenbeulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:35

Ik ga misschien een stomme vraag stellen ... Maar je hebt je paard vol in training, je warmt op, je traint een uur en je laat je paard (de spieren) weer afkoelen .. En dan .. zet je hem stil in de stal .. En dat kan wel? Gewoon elke dag hetzelfde. Maar op de weide zetten niet? Je paard staat dan buiten de training om toch ook constant stil, kan toch ook niet goed zijn voor de spieren? Of denk ik nu zo gek? :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:36

Vala ik snap jouw standpunt helemaal en ik zou het zelfde kunnen doen in jouw situatie.

En jij weet net als ik dat er zat mensen zijn die hun paard uit gemakzucht op de weide gooien en dan vervolgens 2 weken niet komen en moet het paard ineens lopen.
Of ik hoef alleen maar in polders te kijken...je hebt weide en weide.
Ik spreek niemand specifiek aan zoals men er uit vanuit gaat dat stal mensen niet veel willen doen, rijden enz
Dat is ook een aanname

Ik ben pagina's lang gewoon netjes geweest en nog steeds, maar "jullie" komen ook maar met 1 argument.
En nog maals de ene stalmens is de andere niet.
Je kunt niet alles stalmensen en weidemensen over een kam scheren maar als je je paard korter buiten houdt wat jouw (vul naam in) arugment is, wil niet zeggen dat dat stalmens niet paardwaardig is.

Even voor de duidelijkheid, ja mijn paarden staan op stal en ja er is een uitzondering voor mijn 31-jarige.
Ik heb 2 kleine weitjes tot mijn beschikking geheel drassig en geheel nat. Laatste keer dat ie daar op stond was 12 okt en haalde ik hem helemaal over zijn toeren eruit en een 31-jarige met lekkende hartklep houd ik gewoon heel graag rustig.
Voor de rest van de paarden worden geen uitzonderingen gemaakt, maar ik kan mijn pony nu niet 4 uurtjes op het land zetten omdat ik weet dat ie bang is.

Enne nog wat :D ik weet niet hoe hard jullie rijden maar 5-10 min langer rijden zit ik echt geen 40 km verder op.
En zijn 2 verschillende paarden met wensen.... en nog maals ik vind bepaalde andere dingen ook belangrijk, daar kom ik ook vooruit en ik moet het kunnen betalen.

Dus stel dat ik een stal zou vinden 5 min verderop maar de stal is vele malen slechter of voerbeleid of iets anders zou ik er niet voor kunnen kiezen.
Ik werk fulltime en module studie aan de TU ik kan niet zelf voeren ed... en ik kan ook niet zonder paarden dus moet ik nu gewoon doen met het slechtste van de beste.. maar dat maakt me niet paardonwaardig.

Overigens is Muc wel degelijk behoorlijk aangevallen en is niet echt normaal op haar gereageert

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:38

Betteke schreef:
40km enkele reis om naar je paard te gaan? Sorry, dat vind ik te ver om dat iedere dag te doen. Hij staat nu op een kleine 20 km van huis en dat is echt mijn limiet, ook omdat ik iedere dag er naar toe ga en ik geen geldboom in de tuin heb staan om de benzine te bekostigen.

En een paard wat vol in training staat kan je niet ineens een paar dagen stilzetten, en ja ook op de wei is stilzetten. De spieren krijgen dan een enorme klap en lijkt me niet echt gezond voor een dier. Ik krijg de indruk dat de fanatieke pleiters voor 24/7 buitengang weinig doen met hun paard of op zijn minst recreatief bezig zijn.

Helemaal prima natuurlijk, ieder zijn hobby, maar zet de ambitieuze wedstrijdruiters niet weg als een soort dierenbeulen.

Wie zijn dit dan? Ik zie ze niet. Niemand pleit voor 24/7 buitgang. Mensen pleiten voor buiengang. Niet voor 24/7 buitengang.
Oh en kijk eens op Sees d'r profiel, denk niet dat de gemiddelde recreatieruiter dat doet met z'n paard. Zijn ondertussen ook al zat wedstrijdruiters in dit topic geweest die hun paard (een gedeelte van de dag) hun paard buiten hebben staan.
Ken ook recreatieruiters die hun paard 22/7 op stal hebben staan en maar wat rondhobbelen in de binnenbak van de manege.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:39

VogeltjeM schreef:
16 uur per etmaal op stal (stilstaan, als hij geluk heeft wel eten (maar op veel stallen is dit ook niet het geval), geen sociale interactie, geen beweging behalve een stapje vooruit en achteruit. Dat is toch geen leven voor een paard?

En wie zegt dat er in die 16 uur behoefte is aan meer contact dan de anderen kunen horen, zien en ruiken? En in de wei is het de meeste tijd ook stapje voor stapje (grazen). Het weinige sprinten en spelen dat ze doen kunnen ze ook in de 8 uur buiten (of minder zelfs). Ik vraag me af hoeveel van jullie werkelijk timen hoeveel een paard van wat doet. Ik heb de hele dag zicht op mijn ponies en dat zijn ook nog eens jonge dieren en er zitten twee hengsten bij en er is een merrie, dus genoeg "onrust factoren" en toch zijn de speelkwartiertjes maar sporadish. Met andere woorden, er worden veel meer uren besteed aan grazen en suffen. De groepdynamiek kan per groep anders zijn, maar dit is redelijk gemiddeld. Groepen met veulens zullen meer beweging kennen en horen naar mijn mening ook meer buiten.
Er bestaan ook nog heen en weer rennen dat door bullying ontstaat en dat is natuurlijk eigenlijk geen positief soort.

Citaat:
Je schrijft ook dat alles anders is geworden toen we paarden gingen gebruiken. Ja, vanuit ONS perspectief ja. Maar niet vanuit het perspectief van het paard. Die zijn behoeften en aard zijn gewoon hetzelfde gebleven.

Dat we ze gebruiken, wil zeggen dat er op een andere manier aan de behoeftes van het paard wordt voldaan.
Een mens ook veiligheid en voedselwaarborging en comfort betekenen. Dit is wel degelijk een verandering in vergelijking met de natuur, ook in het perspectief van het paard.
Daarbij zijn de meesten goddank ook niet hyper alert meer zoals in de natuur. Omdat we ze veiligheid bieden.

Interactie met de mens neemt bovendien weer een aparte plek in die misschien niet meteen als behoefte kan worden gezien maar waar veel paarden wel degelijk enorme voldoening uit lijken te halen. Er zijn paarden die wel degelijk kunnen kwijnen als een mens uit hun leven verdwijnt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:46

Esmeej333 schreef:
Wie zijn dit dan? Ik zie ze niet. Niemand pleit voor 24/7 buitgang.

Er is in elk geval 1 die een probleem heeft met de deur sluiten achter de kont van een paard dat binnen komt. ;)

Verder zijn er ontzettend veel die voor buiten pleiten, maar daarbinnen zijn veel variaties. De een vindt een stenen uitloop al heel wat, de ander vind dat niks.
Over afmetingen en andere invulling van hoe dat buiten er uit moet zien ben ik niet zoveel tegen gekomen, maar daar zal ook verschil in zitten, vooral wat betreft mogelijkheden.

Het aantal uren zijn we zelfs na honderd-en-weet-ik-het hoeveel paginás niet echt over uit.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:49

Lusitana schreef:
Esmeej333 schreef:
Wie zijn dit dan? Ik zie ze niet. Niemand pleit voor 24/7 buitgang.

Er is in elk geval 1 die een probleem heeft met de deur sluiten achter de kont van een paard dat binnen komt. ;)

Verder zijn er ontzettend veel die voor buiten pleiten, maar daarbinnen zijn veel variaties. De een vindt een stenen uitloop al heel wat, de ander vind dat niks.
Over afmetingen en andere invulling van hoe dat buiten er uit moet zien ben ik niet zoveel tegen gekomen, maar daar zal ook verschil in zitten, vooral wat betreft mogelijkheden.

Het aantal uren zijn we zelfs na honderd-en-weet-ik-het hoeveel paginás niet echt over uit.

Heb anders nog niemand gezien de de nachten op stal staan niet acceptabel vindt?
Dat kan allemaal wel zo zijn maar ik wordt er een beetje moe van dat er steeds gezegd wordt dat 24/7 buiten niet de enige oplossing is of dat het niet voor elk paard geschikt is. Dat weten de meeste ook wel, en wordt ook gewoon erkend.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:50

klopt Lusitana want er is iemand die vind eigenlijk de nacht op stal een grijs gebied.
Maar ik als persoon zijnde die het vaak genoeg heeft geprobeerd wil de paarden in de nacht niet op de weide hebben tenzij het overdag 35 graden is en alle paarden op de weide gaan.

Als een grijs gebied zooo veel uur bevat ben je gewoon niet geheel eerlijk aan het discusiëren.

24/7 is gewoon woord esmee want 22/7 is in vele ogen nog steeds 24/7

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:55

Betteke schreef:

Wat een onzin dat je niet een paar dagen stil kan zetten. Ik heb hier 2 heren(mensen) in huis die erg serieus aan sport doen, die mogen niet eens iedere dag zwaar trainen omdat dat bar slecht is voor het lijf, die moeten dagen hebben waarin ze weinig/niets doen(nou ja niets, dat is ook niet waar, maar geen intensieve training). Die moeten afwisselen tussen zware training en lichte training.

Spieren krijgen helemaal geen klap van een paar dagen niets doen, wel zal je rekening moeten houden met de opbouw van je training, je kan niet zeggen ik sta 2 weken stil om dan zonder opbouw gelijk weer aan de zware training te beginnen.

Ik durf zelfs te beweren dat spieren hardere klappen krijgen van een dag stilstaan en dan aan de bak moeten dan van een dag lichte beweging en dan zware training. Ze krijgen zelfs nog hardere klappen van zware training, afkoelen en dan stilstaan ipv zware training, afkoelen en lichte beweging. Afhankelijk van de manier van trainen krijg je dan te maken met melkzuur namelijk en dat is pas echt slecht voor het lichaam als dat steeds gebeurd en niet afgevloeid kan worden.

Ik snap best dat je als je ambitieus bent niet de winter ineens stil wil gaan staan in de training, dan kom je nooit echt ergens, ook wil je absoluut regelmaat hebben in je training. Maar dat heeft weinig met slecht voor het lichaam te maken, dat heeft met de prestatiedrang te maken(dat bedoel ik niet als een slecht iets).
Laatst bijgewerkt door Bowen op 20-11-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:56

Esmeej333 schreef:
Heb anders nog niemand gezien de de nachten op stal staan niet acceptabel vindt.

Die persoon vindt het niet acceptabel, want een paard moet keuze hebben...

Verder zijn er idd niet zoveel bezwaren tegen nachten op stal, maar er wordt wel door een aantal gesteigerd als het betekent dat de paarden langer binnen zijn dan buiten en dat is, als je niet in het donker wilt werken, in de winter gewoon een feit. Dat vroeg donker worden begint al voor de winter in nog noordelijker landen en is pas tegen de zomer weer voorbij.
Hier in het zuiden pikken we wat uurtjes erbij wat daglicht betreft.

xSogno

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:03

Volgens mij was dat VogeltjeM? Sorry als ik me vergis..
En die vind de nachten op stal nog wel acceptabel. Maar dan nog... Dat is slechts één persoon, om dat nou steeds aan te halen, doet de discussie die er loopt een beetje teniet omdat veel het niet erg vinden.
Ja en als ze steigeren, wat dan? Dat kan toch.
Ik ben overigens praktisch altijd in het donker bezig in de winter, overdag gewoon school of werk, dus ja veel keus heb ik niet. Goede verlichting en probleem opgelost :). Vind het niet zo'n probleem. Als het donker is stopt de verzorging niet opeens. Rijd ook gewoon in een verlichte bak 's avonds, dus zou niet weten waarom ik m'n paaard niet ook gewoon uit de paddock zou kunnen halen :).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:26

Lusitana schreef:
En wie zegt dat er in die 16 uur behoefte is aan meer contact dan de anderen kunen horen, zien en ruiken?

En wie zegt dat dat niet zo is? Snap je. Als ik naar de kudde kijk waarin mijn paard staat, zijn die continu onderling met elkaar in interactie. Hetzij spelend (maar dat doen ze inderdaad geen hele dagen), hetzij grooming (wat ze wel heel veel doen), hetzij naast elkaar staan te soezen in steeds wisselende twee- of drietallen. Bovendien heeft mijn paard een beste vriend en dat is echt heel schattig. Ze zijn áltijd samen: eten uit hetzelfde hooinet, drinken tegelijk uit de drinkbak (zo'n kleine automatische :') ), struinen samen lekker een beetje rond. Nu zou je als argument kunnen gebruiken dat mijn paard nog jong is, maar zijn vriend is toch al 5. De andere paarden zijn wat ouder en die zijn wat minder druk, maar toch ook continu op verplaatsing. Ze kunnen hun eigen sociale ritme aanhouden. Dat de nachten op stal (of eventueel een paar uurtjes meer) niet zo schadelijk zijn, oké, daarover kun je soebatten, alsmede over hoeveel uur dan niet schadelijk zou zijn, maar dat het houden van een paard in een kudde uiteindelijk het ideaal zou moeten zijn, daar valt toch niet over te discussiëren?

Lusitana schreef:
Interactie met de mens neemt bovendien weer een aparte plek in die misschien niet meteen als behoefte kan worden gezien maar waar veel paarden wel degelijk enorme voldoening uit lijken te halen. Er zijn paarden die wel degelijk kunnen kwijnen als een mens uit hun leven verdwijnt.

Eens. Maar dan nog is het toch een kudde- en vlaktedier? Het één sluit het ander natuurlijk niet uit. Ik doe dingen met mijn paard (nog weinig) en bijrijdpaard, maar verder leven ze in hun kudde. Ik denk dat mijn paard het leuk vindt om bezig te zijn, getuige het feit dat hij altijd aan de draad staat als ik kom. Maar dat staat toch verder los van zijn huisvesting? Ook al heb ik het idee dat mijn paard me leuk vindt, ik zie mezelf niet als vervánging van zijn paardse sociale behoeften.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 20-11-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:31

Lusitana schreef:
Esmeej333 schreef:
Heb anders nog niemand gezien de de nachten op stal staan niet acceptabel vindt.

Esmeej333 schreef:

Ik weet niet of ik dat was. Wel heb ik, als reactie op het argument dat een paard graag droog staat, meerdere keren herhaald dat ik dat snap, maar dat het niet nodig is om de deur achter zn kont dicht te doen voor zijn welzijn. Dus dat 'droog staan' niet echt een argument is om hem op stal te zetten, omdat een schuilstal ook voldoet. Dat staat voor mij dus verder los van de nachten op stal.

Overigens ben ik door dit topic wel milder geworden, ik kan het hele stalgebeuren nu genuanceerder bekijken.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:32

Ik dacht al dat sommigen het verkeerd op zouden vatten over tinkers, vandaar dat ik ook tussen haakjes wat gezegd heb. Uitzonderingen zijn er altijd, net zoals de uitzonderingen met paarden die niet samen met anderen kunnen staan of niet lang buiten kunnen staan. Daarnaast is Z dressuur of Z springen/ Eventing toch wel wat anders.. Een Tinker is anders gebouwd qua spieren etc zodat hij moeilijker tot niet een bepaalde maximum tijd kan halen in de cross. KWPN' ers hebben het al moeilijk daarmee zo nu en dan maar volbloeden doen dat als piece of cake. Zo was het bedoeld, het was bedoeld als voorbeeld om aan te geven dat paarden verschillend zijn. Niks nadeligs ten opzichte van tinkers of een anders ras.

Maar hetgeen wat er nu gezegd wordt dat 16 uur per dag op stal geen leven is voor een paard is ook een menselijke interpretatie.... Net zo als gezegd wordt dat het wel kan. En dat is hetgeen wat ik bedoel met elk paard is verschillend.

Hier mag ik geen licht hebben bij de bak/ weiland etc. omdat wij in de EHS zitten, dus voor mij is in de winter 's avonds trainen thuis niet mogelijk. Maar dat zijn andere zaken, maar het speelt wel mee waarom mijn paarden zo nu en dan minder buiten staan in de winter.

edit: Vogeltje: zijn die artikelen via pubmed o.i.d.? Dan kan ik ze misschien wel openen.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 20-11-13 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:33

Bowen, ik wil wel alles wel tot op de letter uitkauwen, maar dat wordt vermoeiend. Je beschrijft precies wat ik bedoel namelijk. :D
Je kan idd niet iedere dag zwaar trainen, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was. Een paar dagen stilzetten vind ik voor MIJN paard niet goed, omdat ik merk dat hij daar niet soepeler van wordt.

Hij staat elke dag in de paddock en dat valt bij mij onder stil zetten. Hij vindt er namelijk geen drol aan en staat voornamelijk stil, het verschil met zijn stal is dat hij buiten staat, maar beweging zie ik niet. Oh ja, hij staat ook nog met een maatje die net zo enthousiast stil staat te staan. Voor er weer commentaar komt, de paddocks zijn van mijn staleigenaar en ik mag daar niet creatief mee aan de slag als ik dat al zou willen.

Verder trek ik me hier ook terug uit de discussie. Wat je ook probeert te doen, het is nooit goed genoeg en ik vertik het om verantwoording af te leggen aan wie dan ook.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:37

Lusitana schreef:
Esmeej333 schreef:

Esmeej333 schreef:

Ik weet niet of ik dat was. Wel heb ik, als reactie op het argument dat een paard graag droog staat, meerdere keren herhaald dat ik dat snap, maar dat het niet nodig is om de deur achter zn kont dicht te doen voor zijn welzijn. Dus dat 'droog staan' niet echt een argument is om hem op stal te zetten, omdat een schuilstal ook voldoet. Dat staat voor mij dus verder los van de nachten op stal.

Overigens ben ik door dit topic wel milder geworden, ik kan het hele stalgebeuren nu genuanceerder bekijken.[/quote]

Kijk en daar is het topic voor bedoeld, dat we van elkaar kunnen leren en dingen vanuit een ander perspectief leren bekijken ;)
En dat de gemoederen af en toe hoog oplopen is niet zo raar, het gaat wel om een heel kostbaar (voor mij niet in geld uit te drukken) bezit :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:38

Sannnn schreef:
edit: Vogeltje: zijn die artikelen via pubmed o.i.d.? Dan kan ik ze misschien wel openen.

Ik heb ook toegang tot pubmed maar nog niks gevonden. Ik weet verder niet welke databases wel dieronderzoek bevatten, maar die van psychologie (aangezien ik dat studeer) zoals het tot nu toe lijkt niet :=

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:40

Sannnn schreef:
Ik dacht al dat sommigen het verkeerd op zouden vatten over tinkers, vandaar dat ik ook tussen haakjes wat gezegd heb. Uitzonderingen zijn er altijd, net zoals de uitzonderingen met paarden die niet samen met anderen kunnen staan of niet lang buiten kunnen staan. Daarnaast is Z dressuur of Z springen/ Eventing toch wel wat anders.. Een Tinker is anders gebouwd qua spieren etc zodat hij moeilijker tot niet een bepaalde maximum tijd kan halen in de cross. KWPN' ers hebben het al moeilijk daarmee zo nu en dan maar volbloeden doen dat als piece of cake. Zo was het bedoeld, het was bedoeld als voorbeeld om aan te geven dat paarden verschillend zijn. Niks nadeligs ten opzichte van tinkers of een anders ras.

Maar hetgeen wat er nu gezegd wordt dat 16 uur per dag op stal geen leven is voor een paard is ook een menselijke interpretatie.... Net zo als gezegd wordt dat het wel kan. En dat is hetgeen wat ik bedoel met elk paard is verschillend.

Hier mag ik geen licht hebben bij de bak/ weiland etc. omdat wij in de EHS zitten, dus voor mij is in de winter 's avonds trainen thuis niet mogelijk. Maar dat zijn andere zaken, maar het speelt wel mee waarom mijn paarden zo nu en dan minder buiten staan in de winter.

Je zegt letterlijk, ik zie Tinkers niet in M dressuur lopen, terwijl dat wel gebeurd, dus ja dat is best irritant ja. Er zijn meer sporten dan SGW, springen en dressuur.
Dat ze wat anders gebouwd zijn maakt het nog steeds niet dat het een andere diersoort is. Je mag (moet eigenlijk) zelfs ook best naar het individu kijken. Maar dit wil in mijn ogen niet zeggen dat je een paard maar 22/7 mag opsluiten in een hokje (dit doe jij niet, beweer ik ook niet) en in dat opzicht maakt het een dooddoener.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:40

Nens77 schreef:
En dat de gemoederen af en toe hoog oplopen is niet zo raar, het gaat wel om een heel kostbaar (voor mij niet in geld uit te drukken) bezit :j

Jawel, maar ik vraag me wel af of ik de enige ben, en of de 'stalgangers' dat ook een beetje hebben, of dat die enkel steigerend wegrennen van dit topic. Een defensieve discussiestijl werkt dat in de hand, dus heb ik mn best gedaan om argumenten zo neutraal en vriendelijk mogelijk te formuleren. Maar ik heb het idee dat mensen over het algemeen meer energie steken in zich verdedigen dan in zich verplaatsen in het standpunt van de ander. Maar goed, je hebt gelijk wat betreft de gemoederen en kostbaar goed :P