Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:20

Zou het niet makkelijk zijn als je je hooi met zo'n ding naar de plek van bestemming kunt schieten?

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:14

Is een balenwagen met dikke dubbele banden niet goedkoper dan een quad? Kan je je dochter bovenop zetten.

Ik vind die bleide wel gaaf...baal er op en pofffffffff...hoop ik wel dat je 10 shetten doorhebben dat ze even uit het schootsveld moeten blijven :+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:25

Afbeelding

zo'n zak bedoel ik

CalvinenGino

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:27

lijkt me niet heel veilig zo een zak...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:02

Die zak is alleen om te vervoeren hè :D
Balenschieter lijkt me ideaal.
Dan krijg je net hetzelfde effect als een hond die zijn weggegooide bal achterna rent :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:41

Wanneer we dan ook nog een heel behendigheidsparcours neeerzetten in de PP (tunnels/wipwappen/hindernisjes) is het circus compleet 8-)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:47

DubbelDun schreef:
Die zak is alleen om te vervoeren hè :D

Tuurlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:58

Opmerking was meer naar CalvinenGino bedoeld :D

Ik heb iets vreemds in mijn weiland. Elke keer als ik de mest weg haal dan zie ik dat daar een beest heeft zitten graven. Dus in de mest. Het zijn kuilen tot 20 cm diep (zonder gang eronder) en de aarde ligt duidelijk naar achter toe weggewerkt.
Zou dat een hond of vos oid kunnen zijn. Zwijnen lijkt me niet, want die zouden er een grotere bende van maken.
Maar waarom nou precies in een bult mest beginnen ???

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:16

Geen tig gaatjes van de mestkevers??? Er zijn dieren die wel die kevers uit de mest pikken... ik heb hele kolonies grote kraaien (kan ook wel ander merk zijn, maar veel groter dan kauw, zwart met zwarte snavel) en die pikken de drollen geheel uit elkaar. Maar kuilen heb ik niet kunnen ontdekken (Duitse kraaien? :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:17

Heb ik ook! Ik denk aan konijnen.... Of idd een vos....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:19

Hihi , Duitse kraaien :P

Heb ik ook nooit gezien DD !

Ik heb hier wel vaak verborgen onder een hoop mest , zo'n gangetje de grond in , rond gat waar een duim in kan , dat vind ik er al vervaarlijk uitzien := :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:21

Ja, herkenbaar die gangetjes!
Hier zitten wel weer heel veel van die mestkever scarabeeën met glimmende schildjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:23

Mestkevers zie ik echt zeldzaam , week of 2 geleden een keer 1 , maar in al die jaren dat ik nu al stront ruim heb ik er misschien 5 gezien , hooguit :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:23

Ik zie tegenwoordig echt elke dag wel mestkevers.. Ik schep ze ook mee met de mest en ga er maar vanuit dat ze op de mesthoop vrolijk verder leven (doen ze toch?) Soms zie ik er ook zo eentje lopen richting een mestbal. Echt gewelidig grappige (en nuttige) beesten zijn het!

Op eerdere stallen zag ik ze amper, misschien iets te maken met de grond?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:24

in het bos zie ik ze ook veel :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:25

Hier hoopjes prachtige scarabeeën :j Sinds een paar weken in ieder geval. Laatst zaten er onder 1 hoop wel 15 gaatjes... alsof er een gigantische voetballer met nopschoenen had gestaan :oo Ze zijn glanzend zwart en aan de onderkant met een blauw/groenige metallic kleur. Ik hengel ze uit de mest en zet ze met 1 vijg weer terug, anders zitten ze er voor niks en dat is zonde (is tenslotte mest injecteren nietwaar :D )

Even iets heel erg anders... hebben jullie ervaring met graasmaskers? Even mijn situatie uitleggen... heb PP aangelegd van ca. 400m lang en 3,75 breed. De rest is verdeeld in 4 kleinere weides. De twee grootste zijn ca. 1600m, dan 1 van hooguit 1000-1200m en een heel kleintje van 800m
Afbeelding De 5e is zo mogelijk nog kleiner en zo ongeveer kaal op een bult onkruid na (weegbree, plantjes die ik niet ken, wat klaver en verder zeer zielig gras van 1mm lang..de rest is aarde/zand) Wanneer ik mijn Fjord gedoseerd op de weide laat, vreet hij zich de rambam aan het milimeter gras van het pad als de weide gesloten is... ook niet goed! Het hooi wordt nauwelijks aangekeken :( Maar op de kleine weides staat ook niet zo heel veel gras...vooral veel kruiden en het gras is van arme grond. Weinig raai voor zover ik dat kan beoordelen. Nu het geregend heeft (of alweer regent :n) groeien de weides wel snel weer aan. Waarom hij ineens weer hoefbevangen is geworden weet ik ook niet...wegens weinig fructaan de afgelopen weken, de schrale grond en goede grassoorten. Maar nu doe ik hem toch maar een graaskorf om, omdat lang gras beter is dan kort gras. Ik heb zo'n HH geval met rubber uiteinde met gat. Ik heb het gat groter gemaakt, want het enige wat hij er mee deed was het gras plat duwen :(:) Mij werd geadviseerd om de greenguard te nemen, want die moet beter zijn (maar ook veel duurder) Er zijn hier op Bokt al wat topics geweest waar graasmaskerervaringen zijn uitgewisseld, maar niks recents....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:43

BZ is Ap hoefbevangen? (Heb iets gemiste volgens mij, maar wanneer was hij het eerder?)
Op foto´s van Ap zie ik wel wat syptomen van insulineresistentie terug komen, dus ik vermoed dat hij sowieso wel gevoelig is voor suikers. Hoe veel gras en hooi krijgt hij nu per dag? Kun je de grasopname misschien verminderen door de weitjes korter open te zetten?

Je paddock en paden zou je kunnen laten frezen, dan blijven er minder (bijna geen) kleine spietjes meer over. Ga ik hier ook laten doen als ze het lange gras af hebben gegeten (waarvan ze per dag slechts ´s ochtends en ´s avonds een klein strookje krijge, waar ze ong een uur van kunnen eten, hierbij krijgen ze nog graszaadhooi en berketakken).

Met graaskorven heb ik nog geen ervaring, maar als dat de enige haalbare mogelijkheid is om de grasopname te beperken zou ik het toch eens gaan proberen. In het IR topic zitten verschillende mensen die hier goede ervaringen mee hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:52

Nee het zijn geen mestkevers, maar dat er iets in graaft om d mestkevers boven te krijgen zou kunnen.

@BZ: ik ken alleen die rubberen maskers. Ik had bij die van mij ook het gat wat groter gemaakt.
Let wel op de juiste maat, bij mij kregen ze wat slijtplekken onder de kin. Niet door, maar ook geen haar meer.

Overigens hebben we een week terug 's nachts nog behoorlijk koud weer gehad. Het was onder de 10 graden iig. Daar kan gras qua fructaan best op reageren.
Ook op die kleine stukjes wei kun je aan strookbegrazing doen, maar kaal eten is kaal eten, maakt niet uit hoeveel je dan geeft.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:04

Citaat:
BZ is Ap hoefbevangen? (Heb iets gemiste volgens mij, maar wanneer was hij het eerder?)
Op foto´s van Ap zie ik wel wat syptomen van insulineresistentie terug komen, dus ik vermoed dat hij sowieso wel gevoelig is voor suikers. Hoe veel gras en hooi krijgt hij nu per dag? Kun je de grasopname misschien verminderen door de weitjes korter open te zetten?
Van de winter door de koude en harde grond, toen nadat de huurder de draden naar het land open zetten in het voorjaar "want dat deden ze altijd" en nu "out of the blue" ondanks alle vorozorgsmaatregelen weer...oorzaak kan veel zijn... had even een paar weken geen vriendjes (huurders weg, andere paarden nog niet hier) weersoomslag van loeiheet en kurkdroog naar regen en 20 graden, weides laten maaien en op andere wei gezet met veel onrkuid en weinig gras (denk je dus dat je het goed doet)
Citaat:
Ook op die kleine stukjes wei kun je aan strookbegrazing doen, maar kaal eten is kaal eten, maakt niet uit hoeveel je dan geeft.

Ik ben niet zo heel dol op strookbegrazing... dan vreten ze het gras zo kort af en dat is ook weer niet goed....beperken van toegang deed ik al en ik heb niet zo veel weide.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:08

ikheb grote ronde balen dus een balenwagen is niet handig. zo een zak wel. waar haal je die. kind op pony en 2 zakken er over. zie me al gaan haha. doe ik dan wel in kruiwagen.

of nu toch maar kleine balen in slaan en op pallet met zeil er over dan hoef ik niet te slepen dagelijks.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:11

@Buitenzinnig: dan zou ik hem toch een tijdje helemaal van de weide af houden, en misschien zoals laura1986 voorstelt de paddock en paden laten frezen.
als er echt niks meer op staat, kan hij niet anders dan hooi eten, wat in dit geval veel beter is dan gras.
probeer ook wat (wilge)takken te geven.
't is prutswerk om ze op te eten, en er zit niet veel energie in.
de mijne zijn er dol op :9

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:15

@BZ: ik heb ze nu dagelijks 2-3 uur op de wei en dat 's ochtends en 's avonds. Dan staan ze thuis een paar uur uit te buiken in de tent en dan komen ze zich weer melden :D
Ik heb nu ook kleine weidjes gemaakt en daar blijven ze op tot het gras 10 cm hoog staat, dan gaan ze over naar het volgende weitje.
Degene die 'op' is haal ik het onkruid weg en krijgt dan weer even rust.
Ik zoek nog steeds een buur met een grasmaaier mét opvangbak die het 'op' weitje egaal wil maaien en wat er af komt afvoert (a.i. over de schutting richting mais kieperen :D en dit net zolang tot die wei haast weer aan de beurt is om gegeten te worden, dan mag het weer een weekje (of 2 groeien).
De bedoeling is dat het onkruid dan minder kans krijgt omdat het gras zich in de rustperiode kan verdichten.

Maar nu eerst die buur nog zien te vinden :D Maaiers genoeg, maar de meesten zonder opvangbak.
Als het goed vlak is dan mag na de eerste keer verwijderen een muchmaaier ook, maar dan moet het dus zeker goed bijgehouden worden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:25

Dus ik moet op zoek naar buur met frees.... (zal er wel zijn en was ook mijn plan)
Wilg en berk en dergelijke krijgen ze al...
En de weides krijgen ook rust tussendoor... hoge bossen er uit maaien, zeker niet het onklruid weg, want daar eten ze ook van (alleen dingen die ze helemaal niet eten, haal ik weg, voor de boel overwoekerd wordt.

@Kevje, kan je die balen niet afpellen en dan in hapklare brokken naar de wei bengen met zo'n platte wagen? Of een soort grote bolderkar (ook leuk voor je dochter) Ik doe dat met mijn grote vierkante balen

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:35

Graasmasker: ik heb ze ook in gebruik. Momenteel staan men 2 pony's overdag (8-18u) op de weide. Voor de rest op een kaal stukje/paddock. Geen paddock paradise (over een jaar wel). 2 keer per week gaan ze een dagje met de graaskorf op de weide (ik heb dezelfde als jou). Ik vind dat het goed helpt: mijn pony's zijn nu niet te dik en ik hou ze dus in model met dit systeem. Vorig jaar waren ze dikker dus had ik de graaskorf vaker om.

Als je pony nu bevangen is zou ik echt zorgen dat hij zeker niet bij de korte sprietjes kan. Dus het pad frezen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:28

een kennis van mij heeft haar shetlander ook altijd met grasmasker op staan. En dat gebruikt ze al jaren. Kunnen toch noch een beetje knagen dan.. Maar dus niet 24 uur. hij mag maar heel kort op de wei. Anders vind ik ze ook niet vriendelijk. ze kunnen zich niet krabben met die krengen.