Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sinds een paar weken in ieder geval. Laatst zaten er onder 1 hoop wel 15 gaatjes... alsof er een gigantische voetballer met nopschoenen had gestaan
Ze zijn glanzend zwart en aan de onderkant met een blauw/groenige metallic kleur. Ik hengel ze uit de mest en zet ze met 1 vijg weer terug, anders zitten ze er voor niks en dat is zonde (is tenslotte mest injecteren nietwaar
)
De 5e is zo mogelijk nog kleiner en zo ongeveer kaal op een bult onkruid na (weegbree, plantjes die ik niet ken, wat klaver en verder zeer zielig gras van 1mm lang..de rest is aarde/zand) Wanneer ik mijn Fjord gedoseerd op de weide laat, vreet hij zich de rambam aan het milimeter gras van het pad als de weide gesloten is... ook niet goed! Het hooi wordt nauwelijks aangekeken
Maar op de kleine weides staat ook niet zo heel veel gras...vooral veel kruiden en het gras is van arme grond. Weinig raai voor zover ik dat kan beoordelen. Nu het geregend heeft (of alweer regent
) groeien de weides wel snel weer aan. Waarom hij ineens weer hoefbevangen is geworden weet ik ook niet...wegens weinig fructaan de afgelopen weken, de schrale grond en goede grassoorten. Maar nu doe ik hem toch maar een graaskorf om, omdat lang gras beter is dan kort gras. Ik heb zo'n HH geval met rubber uiteinde met gat. Ik heb het gat groter gemaakt, want het enige wat hij er mee deed was het gras plat duwen
Mij werd geadviseerd om de greenguard te nemen, want die moet beter zijn (maar ook veel duurder) Er zijn hier op Bokt al wat topics geweest waar graasmaskerervaringen zijn uitgewisseld, maar niks recents.... Van de winter door de koude en harde grond, toen nadat de huurder de draden naar het land open zetten in het voorjaar "want dat deden ze altijd" en nu "out of the blue" ondanks alle vorozorgsmaatregelen weer...oorzaak kan veel zijn... had even een paar weken geen vriendjes (huurders weg, andere paarden nog niet hier) weersoomslag van loeiheet en kurkdroog naar regen en 20 graden, weides laten maaien en op andere wei gezet met veel onrkuid en weinig gras (denk je dus dat je het goed doet)Citaat:BZ is Ap hoefbevangen? (Heb iets gemiste volgens mij, maar wanneer was hij het eerder?)
Op foto´s van Ap zie ik wel wat syptomen van insulineresistentie terug komen, dus ik vermoed dat hij sowieso wel gevoelig is voor suikers. Hoe veel gras en hooi krijgt hij nu per dag? Kun je de grasopname misschien verminderen door de weitjes korter open te zetten?
Citaat:Ook op die kleine stukjes wei kun je aan strookbegrazing doen, maar kaal eten is kaal eten, maakt niet uit hoeveel je dan geeft.

en dit net zolang tot die wei haast weer aan de beurt is om gegeten te worden, dan mag het weer een weekje (of 2 groeien).
Maaiers genoeg, maar de meesten zonder opvangbak.