Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:23

@tine10,

Als je elke dag de natte plek verwijderd is het een stuk minder zwaar werk en scheelt tijd.
Hier twee stallen......ik schat zo'n 10 minuten werk:Y)

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:59

Ik heb ook 2 van die viespeuken maar ben per dag met zeven, harken en wegscheppen toch echt wel minimaal 20 minuten bezig maar meestal wel een half uur. Voor de tijd hoef ik het echt niet te doen. Stro mest veel makkelijker uit.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:59

Ik heb in een half uur á 3 kwartier 4 stallen gemest, hooi in de stallen gedaan, water emmers gevult en hooi voor de avond klaargezet.
Ik denk echt dat het per merk een andere werking heeft. Sommige hebben last dat het in de hoeven blijft plakken en andere weer niet. Ik heb er geen last van. 4 stappen buiten en deh oeven zijn leeg.

Ben nog steeds super tevreden!!!!!! Had het 15 jaar eerder moeten gebruiken. Mijn mesthoop ligt er nu bijna 9 maanden. Normaal moesten we het om de 4 a 5 maanden weg laten halen. Er kan nog een hoop bij, dus misschien nu per jaar!!!! Dat is ook een flinke + punt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:30

Anoniem schreef:
Even een vraagje levert de boerenbond/welkoop ook stro korrels ?

Die heb ik!
Van alles staat er bij ons op maar de tinker ging stinken, de rest bevalt super. We doen lang met de stallen en maken dagelijks schoon door poep en natte plekken nauwkeurig weg te halen. Wil niks anders voor 7 van de 8! Dus kan wel zeggen dat ik tevreden ben, bij ons wordt het gebracht.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:46

Waar ik stage loop, gebruiken ze dit ook als bodemdekker! En ik moet zeggen, het mest beter uit dan alle soorten die ik heb meegemaakt... Iedere dag halen ze alle poep + natte plekken er uit, en 2 keer per week nieuwe korrels erin.. Ideeaal! :)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:28

ik ben erg verdeeld over het gebruik van strokorrels.

Heb nu 1 strokorrelstal voor een merrie, dat gaat vrij goed. Dat komt m.i. doordat ze achterin de stal plast.

In een andere strokorrelstal staat een ruin, hij heeft veel plak onder zijn hoeven (hij piest en staat in het midden van de stal)
De hoeven worden hier dagelijks uitgekrabt en bij hem zit dat plak vaak muurvast.
Je moet dan echt kracht zetten om het eruit te krijgen.
Ik vraag me af of dat wel goed is.

Voordelen van een strokorrelstal zijn:
het absorbeert enorm goed, je ruikt geen urine lucht.

Nadelen:
ik vind het niet mooi staan. Je hebt het gevoel dat ze op een berg meel staan. In het begin gaat alles onder "het meel" zitten (deken- vacht) dat verbeterd wel naarmate de stal er langer in zit.
zover ik het nu kan bekijken is het één van de duurste bodembedekkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:45

Maismeel :D Mooi geel snorretje elke ochtend... :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:39

Inmiddels is er bij mij een pallet Ecobodem gebracht. Ik ben heel benieuwd hoe deze bevallen t.o.v. Dolsma en het merkloze Top-gebeuren.
Het zijn dikke witte zakken a 20 kg per stuk.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:58

mijn korrels zijn voor de pony's super,
maar bij mijn paard is het 1 natte plek,
heb vandaag alle natte brokken eruit gehaald en de rest doorgeschept,
en daarna weer een zak erbij, volgens mij moet ik er zowat 2 zakken per week in gooien daar,

bij de ponys 1x per 2 weken als ik het wat leeg vind worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:10

Ik vind het jammer dat de korrel zo slecht uit elkaar valt, ik moet er best veel water door doen en dan is er wel snel een te natte plek in de stal.

De volgende pallet wordt wel crushed.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:40

De stallen van mijn schimmels zien er nog steeds keurig uit, zijn makkelijk uit te mesten. Zal morgen bij hun de natte plekken er ook weer eens uithalen, maar voor het zicht of de geur nog echt niet nodig.

Maar dan die stal van mijn bonte. Brrrr. Iedere ochtend denk ik: die moet helemaal leeg. Na afloop valt het wel steeds weer mee, maar het heeft wel een heel andere kleur dan die van de schimmels. Ik gooi nu iedere dag alles maar om. Haal niet alle koek eruit, want hij ligt ook veel in zijn box, dus er is ook veel gewoon geplet door zijn gewicht. Alleen de heel donkere plakken en natuurlijk de mest. Ze staan nu een sinds een week iedere nacht binnen, daarvoor hebben ze een paar keer snachts binnen gestaan (ivm wedstrijd). Maar bij de bonte moet ik nu al wel een zak erbij doen (ga ik morgen doen). Vind ik wel redelijk snel, maar goed, wil wel dat het een lekker bedje is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:26

Ik doe er geen water over bij mij, gooi ze er zo in en daarna de paarden erin.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:42

Ik ben super tevreden over de strokorrels, maar je moet het m.i. niet gebruiken bij zogenaamde 'viespeuken'. We hebben het in onze stal bij alle 3 de boxen uitgeprobeerd (in alle boxen liggen ook staltegels) en alleen bij die van mij bleek het een enorm uitkomst. Bij de andere 2, die van zichzelf niet zo netjes zijn, was het uitmesten enorm veel werk en hierdoor geen goede optie.

Enige minpunt vind ik dat je er niet de 'beloofde' 18 weken mee doet (20 zakken), maar slechts 14. Maar misschien is dat mijn eigen schuld, omdat ik dagelijks de natte plekken verwijder.

Wat betreft de hoeven; ik merk alleen dat er e.e.a. 'aankoekt' als ik de stal te nat laat worden en de hoeven te lang (onze paarden staan zonder ijzers).

Overigens; ik gebruik crushes strokorrels van Zeolite, die probeerde ik dus weer te bestellen maar nu lees ik op de website dat het bedrijf gestopt is? Weet iemand hier meer van? Ik heb nu maar ecobodem besteld.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:35

Het lijkt nu iets beter te gaan, ook bij de mega-viespeuk. Maar daar heb ik al wel 2 zakken bij gegooid. Persoonlijk vond ik het stro beter uitmesten, maar goed, dat heb ik jaren gedaan, dus moet hier eerst meer ervaring mee krijgen. Stro kan niet meer ivm longen van ons oudje, vlas was ook geen optie ivm afvoer, vandaar de keuze voor de korrels. Maar zoals ik al eerder schreef, bij 2 paarden van ons gaat het heel goed, alleen die viespeuk dus minder. Vwb de hoeven krab ik eerst voor ik ze van stal haal. Vind wel dat de hoeven er iets anders uitzien, maar goed, volgende week komt de smid, die moet er maar eens naar kijken. Is ook niet gezegd dat dat dan van de strokorrelkoek komt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:06

@Jose 22,

Hier juist wel goede ervaring met een viespeuk in de strokorrelstal.
Zie mijn verslag via onderstaande links.

De chopped korrels kun je verkrijgen bij Haardhout.nu

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:51

hier ook juist goede ervaring met de viespeuk in een korrelstal, wat een verademing!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:58

Met de hoeven van mijn paard gaat het super. Sterker nog: de white line disease is bijna weg! *\o/*
Nog altijd heel tevreden over de Strovan strokorrels. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:38

diana1 schreef:
@Jose 22,

Hier juist wel goede ervaring met een viespeuk in de strokorrelstal.
Zie mijn verslag via onderstaande links.

Op hun site staat dat het tijdelijk niet leverbaar is, of is die site oud?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:57

Toekie schreef:
Met de hoeven van mijn paard gaat het super. Sterker nog: de white line disease is bijna weg! *\o/*
Nog altijd heel tevreden over de Strovan strokorrels. :j

waarom denk je dat WLD door het gebruik van strokorrels is genezen?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:19

Suzan1 schreef:
waarom denk je dat WLD door het gebruik van strokorrels is genezen?

Dat het puur en alleen door strokorrels (bijna) is genezen, zou ik niet zeggen. Het wordt ook behandeld met een speciaal middeltje. Maar toen mijn paard op strokorrels overging, was het heel snel onder controle. Hij heeft hiervoor op vlas en zaagsel gestaan, en dat was beide niets. :n Daar schijnen ook de schimmels en bacteriën in te zitten/woekeren die de WLD veroorzaken. Mijn hoefsmid raadde aan om mijn paard op stro te zetten, maar dat gaat niet ivm koliek. De strokorrels waren dus een perfecte uitkomst!

Hoe dan ook; voor ons werkt het. :-)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:19

russel schreef:
diana1 schreef:

Op hun site staat dat het tijdelijk niet leverbaar is, of is die site oud?

GOED LEZEN!! :D is moeilijk.
Denk dat je bij het verkeerde hebt gekeken.

http://www.haardhout.nu/product/index.php?id=29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:18

Ja, idd, kijk je bij produkten, dan kom je op een andere pagina.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:33

zeolite is gestopt!
Jose22 schreef:
Ik ben super tevreden over de strokorrels, maar je moet het m.i. niet gebruiken bij zogenaamde 'viespeuken'. We hebben het in onze stal bij alle 3 de boxen uitgeprobeerd (in alle boxen liggen ook staltegels) en alleen bij die van mij bleek het een enorm uitkomst. Bij de andere 2, die van zichzelf niet zo netjes zijn, was het uitmesten enorm veel werk en hierdoor geen goede optie.

Enige minpunt vind ik dat je er niet de 'beloofde' 18 weken mee doet (20 zakken), maar slechts 14. Maar misschien is dat mijn eigen schuld, omdat ik dagelijks de natte plekken verwijder.

Wat betreft de hoeven; ik merk alleen dat er e.e.a. 'aankoekt' als ik de stal te nat laat worden en de hoeven te lang (onze paarden staan zonder ijzers).

Overigens; ik gebruik crushes strokorrels van Zeolite, die probeerde ik dus weer te bestellen maar nu lees ik op de website dat het bedrijf gestopt is? Weet iemand hier meer van? Ik heb nu maar ecobodem besteld.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:11

hmm dat is jammer.
Ik heb net vorige week 10 zakken gehaald hier in de buurt. Heb ze gister gestrooid bij 2 dames.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:21

Ik heb gisteren de box leeggehaald waarmee ik 7 maart begonnen ben! Bijna 8 maanden dus.
Week ervoor al die van de viespeuk, die lag vanaf eind juni, die is heel wat duurder in gebruik.