het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:18

Moska schreef:
Hier in afwachting van de vergunning voor de rijbak. Ben zo stom geweest om aan te geven dat ik er ook een paddock naast wilde. En nu beschouwen ze het als een bouwwerk wat maximaal 1000m2 mag zijn. En de welstandscommissie moet zich nog buigen over de omheining. Dat wordt heel simpel palen met bruin lint, net als hetgeen wat om het weiland komt te staan. Maar omdat het onderdeel van het bouwwerk uitmaakt, moet iemand er een plasje over doen. En er moet nog iemand kijken of de lichtmasten en lampen van Cowi wel voldoen aan de ecologische regels. Gedoe allemaal.

Wil je de rijbak compleet omheind hebben? Of deels?
Wij hebben onze rijbak aangelegd jaren terug. Deed gemeente ook moeilijk want wij wilde de rijbak omheinen ivm jonge paarden. Dan werd het een bouwwerk zijnde geen gebouw. Als we 3 kanten deden, was het geen bouwwerk zijnde geen gebouw en werd er minder moeilijk om gedaan. Nu is de rijbak dus aan 3 kanten netjes omheind en een open kant. Als we een keertje willen losgooien, zetten we snel wat draad en prikpalen neer.

Moska

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:30

De bak wordt helemaal omheind (jong paard ook). De paddock komt er aansluitend naast op de lange zijde. Het maakt niet uit voor de vergunning, die heb ik sowieso nodig voor de drainage en het graafwerk ivm agrarische bestemming.

Er is gelukkig een goed omschreven uitzondering voor in het bestemmingsplan, maar het is eigenlijk gewoon dikke onzin die welstandscommissie. Een kopse kant van de bak zit al een hek van ijzer (net als de afscheiding tussen tuin en weiland), een lange zijde heeft al een houten hek (gaat er wel weg ivm te laag en gammel, maar is ook gewoon de afscheiding van weiland met slootje), maar de andere kopse kant is ook gewoon afgerasterd nu. Dus waarom al die moeite en gedoe? En ik ben het er nog steeds niet mee eens dat de paddock gelijk geschaard wordt met de rijbak. Maar goed, die discussie ga ik maar niet aan.

En als ze echt moeilijk doen over de lichtmast, dan zet ik die wel op het erf met bestemming wonen, kunnen ze er niks meer van zeggen :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:10

Er schijnt jurisprudentie te zijn over rijbak verlichting.
Dat als deze max 4m is, een gemeente er niet moeilijk over kan doen en ook dat het aannemelijk is dat bij een rijbak ook verlichting hoort. Kantelbaar schijnt ook weer minder een probleem te zijn.

We hebben een vergunning voor de rijbak.
De verlichting hebben we niet aangevraagd.
Wel 4x geplaatst 4 meter hoog slechts met led.
Het kan altijd beter, maar ik kan me er heel goed mee redden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:21

Lichtmasten mogen hier maximaal 6 meter zijn. Ze doen nu alleen moeilijk over de lampen, de kleur en wijze van stralen. Maar goed, zal morgen even horen hoe het ervoor staat. Heb al drie weken niks gehoord. Moest drie weken na indienen nieuwe tekeningen aanleveren ivm niet nauwkeurig genoeg en 60m2 te groot. Hier moest ik overigens ook gevelaanzichten aanleveren van de omgeving en een dwarsdoorsnede van de bodemopbouw. Ze houden je wel van de straat

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:27

Onze gemeente heeft een paginas lang beleidsdocument voor paardenbakken als aanvulling op bestemmingsplan :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:02

Gelukkig was ik dat net voor

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:05

fokfanaat schreef:
Gelukkig was ik dat net voor

Zit je er al weer zo lang joh :oo (ding is uit 2009 zag ik net). Pffff tijd gaat snel!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:16

Echt weer zomer <3 .
Dit is bij ons in de straat.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:25

Heel mooi boemel!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:42

Wauw. Heel mooi Boemel

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:46

Oh prachtig!!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:46

Heel mooi Boemel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:00

Wauw!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:15

Oohhhh wat mooi!!!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:27

Jeetje, wat een gedoe met die vergunningen!!

Ik kreeg telefonisch toestemming voor mijn rijbak en voor een schuilstal niet tenzij we de 3 grote schuren eerst zouden slopen. Onze buurman bracht toen een container als schuilstal want die is verplaatsbaar en daar kunnen ze niks van zeggen. Dus die staat er nu al een paar jaar :D. En verder overleg ik alles met de buren. Hier is alles gedoogd tot buren gaan klagen, dus hier houden we vooral de buren te vriend :D

Vooraf was ons wel al gezegd dat het buitengebied niet moeilijk is, maar dat ervaren wij ook absoluut. Zeker als ik hoor waar jullie allemaal mee moeten dealen :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:36

Hier mag een container niet en een schuiltent ook niet.
Gemeente vindt beide niet aannemelijk dat het verplaatst zou worden.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:39

Mansano en Fokfanaat, zitten jullie dan gemeente Epe? Want die is toch gaan handhaven?

Boemel, wauw wat een uitzicht!

Wij willen n groot gedeelte gaan omheinen met hout, iemand nog tips waar aan te schaffen?

Tevens ben ik me aan het oriënteren op een buitenstal, die wil ik maken voor de veulens, met een verharde uitloop die weer grenst aan de paddock.
Kunnen ze lekker hele dagen buiten straks.
Moet een dak maken op de stallen en dan wilde ik 2 stallen zonder tussenschot plaatsen was t idee.

Heb ook 2 nieuwe boxwanden voor binnen besteld, draaibaar. Fijn als dat allemAal strak is.
Heb nu wanden van Uwstal.nl maar dat is echt drama.

Ik ga ook verlichting plaatsen. Ik zet 3 palen neer, denk ook 4 meten met led.
Heb nu 1 bouwlamp 4 meter hoog bij de A, werkt ook maar je kan er sowieso niet in lessen want ik kan alles zien maar n ander mij niet hahaha.

Hier is de rust wedergekeerd, dus gisteren een heerlijk ritje met de kleine meid gemaakt. 4,5 en galoppeert al los, belooft wat voor de toekomst.

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:45

Plaatje boemel!

@Balko, leuk zo op pad met je dochter! En knap dat ze al los galoppeert!

Ik vindt het nog steeds jammer dat ik geen goede leerpony voor de kinderen heb staan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:45

Prachtig Boemel!!

Epe ja. Er is vorig jaar hoop ophef geweest over nieuw bestemmingsplan waardoor paardenbakken zouden moeten verdwijnen maar dat bleek later niet zo. Weet niet of je dat bedoelt qua handhaven?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:04

Ik weet dat Epe moeilijk is! Oldebroek is al een stuk lastiger dan Hattem. Wij hebben nog best geluk. Onze schuilstal is geplaatst toen wij het huis nog niet officieel hadden verkocht en staat daarom een klein stukje illegaal buiten het woonblok. Bij het loket zeiden ze gewoon: ach, buitengebied, hè? Als de buren er maar geen last van hebben.
Als we t.z.t. iets nieuws neerzetten, dan doen we het wel anders, maar er hoeft in elk geval niet meteen iets gesloopt te worden.

Voor masten kregen buren geen vergunning. Ze staan er wel, dus ik weet niet of ze t gewoon gedaan hebben of dat het een compromis is geworden waardoor het wel mocht.

Boemel, wauw <3 die foto

Balko, wat een snoezige combinatie!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:23

@balko: dochter is amazone in de dop dus, leuke pony ook :)
@boemel: mooie sfeerfoto!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:50

Net mn hooi analyse binnen van de 1e snede 2023 van mn vaste hooiboer.

Afbeelding

Ik ben best blij :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:52

Oh ziet er goed uit! Wij hopen aankomende week bij de buren nog te hooien. Die gaan dan in midi baaltjes. Staat mooi gras op nu en al in de aar. Gok laag in suiker gezien het weer de afgelopen weken. Het eerdere hooi heb ik niet getest. Had twee partijen met 40 pakjes en voer op gevoel.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:08

manzano schreef:
Prachtig Boemel!!

Epe ja. Er is vorig jaar hoop ophef geweest over nieuw bestemmingsplan waardoor paardenbakken zouden moeten verdwijnen maar dat bleek later niet zo. Weet niet of je dat bedoelt qua handhaven?

Oh dat bedoelde ik inderdaad!
Maar mooi dat t niet doorgezet is.

Mijn 500 baaltjes zijn te hoog in suiker helaas…
Dus die zijn voor de kalfjes :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:15

Mooi hooi. Hier 1e snede, helaas hoog in suikers en laag in eiwit en structuur. Wel redelijk in mineralen. Maar eens bedenken hoe ik dat ga middelen. Ik denk met graszaadhooi en gerstestro maar dat laatste eten ze niet meer.

Wat een schattig shetje met dochter <3