Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:51

@Maartje, dat is even schrikken! Hopelijk knapt ze gauw weer volledig op.

@Joyce, het heeft ook tijd nodig..Hier heeft het ruim een jaar geduurd voordat mijn merrie de ruin volledig accepteerde en er weer rust in de kudde was.

Hier zelf niet zo fit geweest de afgelopen dagen. Wel gewerkt maar daarna geen puf meer. Uiteindelijk gisterenavond gewandeld met de merrie en daarna nog met de ruin maar toen kon je mij helemaal opvegen haha.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:03

Ook ik heb ervaring met de haygain. Heb per ongeluk op de pb knop gedrukt in plaats van de quote, dus je hebt ook pb van mij :P

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:25

Hier al een tijdje ervaring met Equibedding, mocht je nog meer ervaringen nodig hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:29

haygain heb ik niet.
Wel 1 stal equibedding.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:36

Gelet op alle equibedding hier (super tof!) is mijn voornaamste vraag of het écht stofvrij is en of je makkelijk kleine laagjes kan toevoegen gedurende de week (gelet op dat nat maken).
Ik heb nu gehakseld koolzaad stro (merkloze rapsodie) en ik vraag me af of equibedding nog beter zou zijn voor mijn ruin die wat stofgevoelig lijkt te zijn (al verdenk ik vooral het hooi als boosdoener). Vind zelf dit spul namelijk al heel erg weinig stoffig en fijn werken. Het is nogal een zwijn en tot nu toe werkt af en toe wat schoon toevoegen beter dan 1x een week een heel pak erin.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:44

Wij gooien maar 1 keer in de week bij, dus niet te vergelijken.
Nat maken doen wij nu steeds minder nu er niet meer van gegeten word
Maar je zou het wat dat betreft in een kruiwagen wat nat kunnen maken en als het daar wat uit elkaar gevallen is in de stal doen.

Maar ik vind vlas gewoon nog steeds het handigste.
Daarom ook weer 1 terug op vlas.
En die met hoefproblemen nog op de korrels omdat stro beter zou zijn voor hoeven.
Al merk ik dat verschil nog steeds niet.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:35

manzano schreef:
Gelet op alle equibedding hier (super tof!) is mijn voornaamste vraag of het écht stofvrij is en of je makkelijk kleine laagjes kan toevoegen gedurende de week (gelet op dat nat maken).
Ik heb nu gehakseld koolzaad stro (merkloze rapsodie) en ik vraag me af of equibedding nog beter zou zijn voor mijn ruin die wat stofgevoelig lijkt te zijn (al verdenk ik vooral het hooi als boosdoener). Vind zelf dit spul namelijk al heel erg weinig stoffig en fijn werken. Het is nogal een zwijn en tot nu toe werkt af en toe wat schoon toevoegen beter dan 1x een week een heel pak erin.

Stofvrij zeker, ik maak niet nat als ik nieuw erbij gooi (nooit gedaan), verwacht daar geen problemen mee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:41

Dank je wel!! Vlas wil de boer niet en leverde in het verleden bij beide paarden hoefzweren op. Dus dat is helaas geen optie.
Ben op zich super blij met wat ik nu heb en lees her en der dat dit ook prima zou moeten zijn bij gevoelige paarden. Dus ik twijfel nog om te veranderen, maar sta altijd open voor "beter".
Ga binnenkort eens even kijken bij fokfanaat. Die woont vlakbij. Ben benieuwd!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:57

Geen haygain, wij maken het hooi nat en dat is bij ons afdoende.

rover_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:08

Haha leuk op Dumpert.

Equibedding: alleen eerste keer goed natgemaakt. Daarna natte plek eruit als echt verzadigd is dan nieuwe korrels daar en wat oud er overheen. Goed stofvrij, prima bij paarden met luchtwegproblemen.
Werkte goed 1x veel erin en dan pas nieuw erbij als je de natte plek eruit haalt. Je vergist je er vaak in hoeveel vocht het nog op kan nemen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:40

Ik keek afgelopen zondag naar een paardrijles en die instructrice zei heel stellig steeds "binnenhand naar het buitenoor van het paard".

Ben dat dus even gaan reproduceren op beide paarden. Wow! Wist niet zat ze zo fijn kunnen lopen <3

Jammer dat ik morgen een etentje heb :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:46

Haha Boemel, DF kan je wel vertellen hoe ze dat in de westernsport noemen. Binnenhand liften, om de schouder omhoog te krijgen. Maar binnenhand mag niet over de schoft. Is idd een fijne, simpele oplossing.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:57

Hahaha, dat filmpje!

Zijn er eigenaren van containerstallen hier? Ik wil graag weten of deze gewoon op het gele zand kan staan of moet er iets van betonplaten onder?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 08:19

lies schreef:
Hahaha, dat filmpje!

Zijn er eigenaren van containerstallen hier? Ik wil graag weten of deze gewoon op het gele zand kan staan of moet er iets van betonplaten onder?

Malenka heeft er geloof ik net twee laten installeren!

Onze buren hebben ze ook. Zoals ik kan zien staan ze gewoon recht op het de grond, ze hebben wel eerst grond laten aanvoeren dus ze staan wat hoger dan de omgeving errond. Uit ervaring weet ik wel (ik zorg soms voor hun paarden tijdens vakanties) dat ze loeiheet worden in de zomer.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:41

lies schreef:
Hahaha, dat filmpje!

Geen stallen, maar voor onze woonunit, wat in feite ook een geavanceerde zeecontainer was, hebben we een laag zand gestort, aangetrild en met stoeptegels betegeld. Hij is amper verzakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:04

Het verzakken ligt idd sterk aan de ondergrond al zou ik hem zelf wel op een stevige betonpoer willen zien staan en idd ook liefst iets hoger als de omliggende ondergrond. Ook makkelijk als je nog eens bij de leidingen met die er soms onder liggen :)

@belker: idd een bekend gegeven al heb ik er ook wel eens extremen van gezien van ruiters/trainers die hun binnenhand tot aan hun eigen oor hadden opgetild :D

Wat een heerlijk weer al buiten; paardjes met het zand in de staart en lig/slaapplekken in het zand :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:10

Wij zitten idd op droge zandgrond :j

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:37

Ik weet niet beter als dat container stallen juist op bv stenen worden gezet en zo even een paar centimeter van de grond af staan. Iets met vocht en dat de bodem dan minder snel wegrot.

Zo hebben ze mijn containerstallen ruim 15 jaar geleden geplaatst en deze hier staan ook zo net even van de grond af.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:38

Ik heb onze containerstal laten plaatsen op de oprit van 60cm compact puin. De container die we als berging hebben (met onze volledige huisraad) staat rechtstreeks op de klei en staat daar na twee jaar nog steeds prima.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:13

Heerlijk weertje vandaag!
Onze kuikens ook voor het eerst even naar buiten.
De kat is er bang voor :')
Afbeelding
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:59

Ahhh zo leuk <3
Wat voor kipjes zijn 't?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:54

Aparte kat :) nou ja dan laat ie ze iig met rust :)

Hier even met de buurman stro wezen halen, want hij 'kent' de weg nog niet :) Daarna nog een ritje langs het militaire hek gedaan. Ze waren net klaar met hun oproer-oefeningen en het laatste rookbommetje ging uit vlak voor ik er was. Boon was 'not impressed', na elke 50 mtr draf wilde ze ook alweer gaan stappen, dus galop heb ik maar niet eens meer gevraagd :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:55

Wat lief, echt paskippetjes zo :D

Boon lekker relaxed dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:23

Ze lag toen ik met het halster aan kwam en is niet neer 'vlot' geworden :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:25

Ik denk dat ze een snipperdag had genomen en jij even haar agenda niet goed hebt bekeken _O-