Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:24

Jaa, wij hebben een greppeltje langs de rand van het hek en de weg, daar had nog nóóóit water in gestaan volgens de buurman en de loonwerker.. nou, nu wel _O- en goed ook hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:25

Ja bij ons dus ook voor het huis, een greppel en geen sloot idd _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:45

Afbeelding

:') Nog nóóit water in gestaan _O-

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:48

Ik sta gewoon tot mn enkels in het water in de bak -O-
Wel leuk voor de kinderen, die vermaken zich opperbest haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:50

Ik ook inderdaad. Alleen ons bos is nog droog.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:35

_Penotti schreef:
Hier was het ook modder voordat we het hadden laten keren.
Je moet wat dat betreft kijken wat zit er onder, zodat bij keren het goede boven komt.
Zit dat er niet onder ja dan houd het op. :)
Laag dan kun je denk ik niet veel anders dan ook draineren. Of je moet wel een heel stuk gaan ophogen. Maar ook dan zou ik mijn eigen zand niet wegdoen, want dan heb je nog meer zand erbij nodig en word het een hele dure kostenpost.

Mijn achterste deel van de bak ligt lager, dus ik wilde dat dan laten ophogen. Niet heel veel, maar dat het net wat boven de weide ligt. Zal de loonwerker eens bellen als het beter weer wordt

Hier staan ook alle sloten vol met water. En echt vol. Heb er sinds we in 2018 verhuisd zijn nog geen water in zien staan

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:39

Wij hebben ook van die greppels waar nooit water in staat (niet op ons terrein maar in de buurt), die hebben de afgelopen weken al meerdere keren vol met water gestaan. Zodra het een paar dagen droog was, was het ook weer weg.

Ik zie elke dag mijn vijver in de wei groter worden, en een van mijn paarden houd blijkbaar van onder water grazen want hij gaat daar elke keer staan grazen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:36

Das handig toch, eten en drinken tegelijk :')

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:04

_Penotti schreef:
Hier was het ook modder voordat we het hadden laten keren.
Je moet wat dat betreft kijken wat zit er onder, zodat bij keren het goede boven komt.
Zit dat er niet onder ja dan houd het op. :)
Laag dan kun je denk ik niet veel anders dan ook draineren. Of je moet wel een heel stuk gaan ophogen. Maar ook dan zou ik mijn eigen zand niet wegdoen, want dan heb je nog meer zand erbij nodig en word het een hele dure kostenpost.

Dit gaat dus echt niet op bij elk perceel op zandgrond; meerdere grondverzetbedrijven die regelmatig bakken aanleggen hebben bij ons aangegeven dat ze alleen de grond keren niet meer doen omdat er vaak problemen mee zijn om de bak stabiel te krijgen en je dan een ontzettend mulle, zware bak krijgt.

Als je alleen recreatief rijdt is dat misschien prima, maar wij mennen en hebben een stabiele, vlakke bodem nodig.

Een hele zware bak is echt funest voor de paardenbenen bij regelmatig rijden (niet als je het als paddock gebruikt).

Drainage maakt het duur, dat heeft in feite natuurlijk niets met het keren te maken. Maar als ik zie hoeveel bakken op dit moment eruit zien als een enorm grote zwemvijver heb ik het geld er graag voor over. Wij laten de drainage doortrekken, dus de paddock is ook gedraineerd en deels verhard.

Het grondverzetbedrijf zei je moet dan altijd later terugkomen omdat de bodem niet goed is, en dan ben je nog meer geld kwijt of net zo veel...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:13

Ik zeg ook niet dat het altijd gaat.
De vraag was toch of mensen er ervaring mee hebben?
Uiteraard ga je dan niet zonder navraag bij de loonwerker aan de gang.
Maar zonder onderzoek zeggen we laten afgraven en bijvullen, dat vind de loonwerker prima hoor, verdient hij meer knaken :D
Ik ken op zandgrond echt meer mensen die gedaan hebben als wij, of beter gezegd, wij als hun :D en dat zijn goede bakken.
En hier sport gereden tot Z. Is ook een 20x60 bak.

Wij hebben als enige nadeel dat het snel stoft. Dat zou met een dunne laag vezels van iets al opgelost zijn.
Zwaar of los is de bak dan weer nooit. En juist omdat de bak al 15 jaar zo fijn is durf ik er niets in te gooien, bang dat hij er slechter van word.
Hier dus een putje laten slaan voor grondwater en het stofprobleem is ook opgelost.

We hebben nu vandaag voor het eerst water in de hele bak.
Dat is echt nieuw voor ons.
Maar gezien de voorspellingen is dat zaterdag weer weg.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:46

Hier inderdaad een bodem die niet zwaar wordt (maar daarvoor wel goed vochtig moet blijven, dus in de zomer sproeien, hopelijk snel een pomp en dus de sproeiers aangesloten) vanwege het springen moet de bak echt niet te zwaar worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:59

Het weer wordt beter las ik. Joehoeee. Ik wil voorjaar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:24

Jaaaa jippieeee eindelijk!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:29

Snap alleen niet hoe sommigen van jullie zulke lage prijzen voor het keren hebben :+
Goedkoopste wat ik tot dusver gequote heb gekregen is €1.200 (maar was op uurbasis, dus dan kan het ook nog tegenvallen). En "even putje laten slaan" klinkt ook lekker makkelijk, maar moet je ook net iemand hebben die dat betaalbaar kan doen natuurlijk.

Ik zou het liefste bovenlaag laten afgraven en dan echt goed zand erop met de juiste opbouw. Maar dan lopen de bedragen énorm snel op. Ik twijfel nog steeds, maar denk dat ik het hier ook toch ga laten leren. Heb naast de rijbak nog een stuk rechthoekig land liggen, net wat minder dan rijbakformaat, wat sowieso zo blijft ivm dat er trekkers door moeten kunnen daar. Dus als de bak dan te mul/droog wordt, kan ik daar ook nog rijden in de stoffige maanden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:37

Ja ik zit er ook echt op te wachten! Vandaag was het wel echt weer heel erg nat, kwam er met de kruiwagen bijna niet doorheen. Ik zag dat het vannacht nog gaat regenen en hoop dat het dan wel klaar is

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:18

Het mag ook nu wel gewoon klaar zijn met regenen. Dat van vannacht hoeft er niet meer bij hoor. Ik ging weg met een vijver in de wei en kwam thuis met drie vijvers. Waarvan er een ongeveer een meter of 25 is, 3 meter breed en op sommige stukken een halve meter diep. Gelukkig staan ze nu niet op dat stuk van de wei. Maar vandaag is hier echt gigantisch veel water gevallen.

Van grond keren geen verstand. Denk niet dat dat echt zinvol is op keileem/klei. Plus mijn toekomstige bak moet opgehoogd worden ivm niet mogen graven en veel afschot.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:25

*\o/*
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:41

:):) :):) :):)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:17

MarliesR schreef:
Snap alleen niet hoe sommigen van jullie zulke lage prijzen voor het keren hebben :+
Goedkoopste wat ik tot dusver gequote heb gekregen is €1.200 (maar was op uurbasis, dus dan kan het ook nog tegenvallen). En "even putje laten slaan" klinkt ook lekker makkelijk, maar moet je ook net iemand hebben die dat betaalbaar kan doen natuurlijk.

Ik zou het liefste bovenlaag laten afgraven en dan echt goed zand erop met de juiste opbouw. Maar dan lopen de bedragen énorm snel op. Ik twijfel nog steeds, maar denk dat ik het hier ook toch ga laten leren. Heb naast de rijbak nog een stuk rechthoekig land liggen, net wat minder dan rijbakformaat, wat sowieso zo blijft ivm dat er trekkers door moeten kunnen daar. Dus als de bak dan te mul/droog wordt, kan ik daar ook nog rijden in de stoffige maanden.

Wij hebben voor keren 20x60 ik meen 800 betaald.
Maar dat is al weer lang geleden dus ik denk dat 1200 nu ook wel normaal zal zijn.
Putje slaan hebben we door een bedrijf laten doen, weet de prijs niet meer, maar ben er in ieder geval niet van geschrokken want dan had ik het wel onthouden :D

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:57

Wij hebben deze zomer laten keren, dat kostte 50 euro per uur (inclusief de kraan) en hij is voor de bak 20x40 en een grote paddock 12 uurtjes bezig geweest. Dus 600 euro. En dan heeft hij de zwarte grond en zand zelfs nog netjes gesplitst --> zwarte grond naar de wei, zand naar de bak en paddock. 1200 euro vind ik dus best heel veel geld!

Puntstuk slaan was bij ons 150 euro all in. Wij zitten in het oosten van het land.

Overigens bevalt onze gekeerde bak prima. Ik kon van de week nog prima rijden. Vanmorgen was hij wel erg nat, maar als het 1 dag droog is, is het water ook weer weg. In de zomer is hij wel droog, maar niet perse heel zwaar. Kan wel stuiven inderdaad. We kunnen bewateren vanuit het puntstuk, dat gaat het stuiven tegen.

Maar alles valt of staat met wat voor soort grond je hebt. Keren heeft alleen zin als je er goed zand onder hebt zitten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:05

Lynn_Nikita schreef:
Het weer wordt beter las ik. Joehoeee. Ik wil voorjaar!!

Gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:19

Gefeliciteerd! :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:28

Gefeliciteerd!

Ik zit al de hele adg van een zonnig uitzicht te genieten. Dat is dan weer het voordeel van thuis moeten werken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:57

Dank jullie voor de felicitaties.
Vandaag was het p momenten dat de wind niet zo hard waaide echt heerlijk. Op zulke momenten ben ik blij dat ik buitenwerk.

Put slaan vond ik ook meevallen, meen nog geen 400 euro, voor drinkwater prima, 3 kleine sproeier sook maar meer kon ik er niet op aansluiten. Ik weet wel dat Anke die voorheen ook in het topic zat rond de 1000 op haar offerte had staan, geen idee waarom ( vermoed een grotere put om ook meer water eruit te krijgen om meer te sproeien) het verschil er was. Pulseren en boren zit ook prijsverschil in, hier werd het met waterdruk gedaan. Nou ja, niet hier maar op mijn vorige wei, hier lag gelukkig al een put

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:17

Wij ook heerlijk genoten van het zonnetje.. wel gelijk weer een beetje tureluurs van de wind _O- Maar je kan niet gelijk alles hebben natuurlijk :')

Splash z'n hoofd was zwaar _O-

Afbeelding

Samen met Jay en Brego een rondje bos gedaan <3

Afbeelding

En daarna Dije voor 't eerst (dacht ik dan.. :P ) vastgezet en gepoetst.. nou, alsof we nooit anders doen <3 Mocht alles aanraken, overal met de borstel komen, hij bleef keurig stilstaan.. behalve als ik naar de andere kant van hem liep, dan draaide ie mee :P Mocht gewoon antiklit sprayen, zelfs in z'n voorpluk! En heel z'n staart uitgeborsteld <3 Wat een voorbeeldige 2 jarige :+: En zó knap!! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trots <3
En blij dat morgen de smid komt... :')