Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:01

Gave stallen jenny fijn dat ze nu aan huis staan.

Hypos wat een schattige loonwerker

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:34

Vanavond zijn Daan en ik lekker in de paddock bezig geweest.
Tijdens het uitmesten was ik een beetje aan het bedenken wat een goede plek zou zijn voor de dazenval.
Vorig jaar hadden we zelf een dazenval gemaakt. Een emmer met dazenlijm. Dat werkte best goed. Alleen de plaats van de emmer was niet helemaal top.
Dus Daan kreeg de opdracht om de waslijnpaal te verplaatsen. In de hoek van de paddock. Zo kan in de zomer de dazememmer er aan hangen en in de winter misschien wel een hooinet. We gaan het gewoon uitproberen. Als het niet bevalt, roppen we die paal er ook zo weer uit :)
Terwijl Daan aan het graven was hield Bliksem hem goed in de gaten. Alles wat Daan deed werd nauwlettend in de gaten gehouden.
Nadat de dazenval stond, heb ik Bliksem nog even lekker geborsteld. Hij heeft nog steeds hier en daar een beetje wintervacht.
Ook heb ik vandaag met Marloes en David een andere liksteen erbij gekocht. Daan heeft die opgehangen in de schuilstal en de liksteen werd gelijk goed gebruikt!
En om een fijn paardenavondje af te sluiten ben ik nog even op Nick gaan zitten. Hij vond het prima! Een drafje was de paddock te klein voor. Maar vooruit, omdat ik het vroeg deed hij het toch maar even. Braaf paard :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de emmer met een touwtje vast gemaakt aan de onderkant, zodat ie niet helemaal kan heen en weer zwiepen als het gaat waaien.
Afbeelding

Nieuwe liksteen erbij! :D
Afbeelding

Afbeelding

En nog even lol met de knol.
Afbeelding

Ik kan trouwens nergens meer een liksteen met knoflook vinden. Zijn die er niet meer?
Een paar jaar geleden bij mijn schoonouders hadden we zo'n groot vierkant blok van 10 kilo voor in de zomer. Dat was een beetje een gele. Met knoflook.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 06:51

Heb ook van die likstenen. Zonder koper, ook geschikt voor schapen.

Klinkt als een heerlijk paardenavondje!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:07

Anke schreef:
Heb ook van die likstenen. Zonder koper, ook geschikt voor schapen.

Klinkt als een heerlijk paardenavondje!

Diva heeft juist snel kopertekort, heb expres een steen met koper maar zonder ijzer (witte met koeien erop van KNZ).

Ze likt er vrij veel van op het moment, heb de vitaminebrok opgeschroeft en het lijkt toch langzaam minder te worden gelukkig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:17

Waarom zou je een liksteen met knoflook willen, dat is toch helemaal niet goed voor paarden? Een oud-stalgenoot gaf haar paard iedere dag knoflook, maar dat deed het dier bepaald geen goed :n
Wat een fijne avond op die manier Chasey!

Laatst stond er ineens een buurman voor mijn neus, of ik hooi van hem wilde overnemen. Het was te grof voor zijn schapen en misschien wilde ik het wel hebben? 5 midi baaltjes in plastic... die baaltjes heb ik dus overgenomen.
Afgelopen weekend was hij er weer: een weiland van een kennis was gemaaid en hij liet het hooi daar in balen maken (in plastic), maar het was te veel voor hem... of ik interesse had?
Op zich wel, dus diezelfde avond even er heen gereden en ziet er goed uit :j
Vandaag gaan ze het dus in midi balen maken, die ik kan overnemen tegen de kosten van het inpakken van het hooi :)
De buurman maakte zich alleen een beetje druk of het niet te veel was, er komen ongeveer 20 midi balen vanaf... hij heeft nu veel schapen, maar die eten blijkbaar niet zo veel vergeleken met paarden :+ Dus heb hem even uitgelegd wat paarden aan hooi naar binnen werken in de winter en dat ik dus alles wel wilde overnemen wat hij over heeft :D Buurman blij, en ik blij :j
Voor het eerst dat ik het op die manier doe, ben heel benieuwd hoe dat uitpakt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:22

Ideaal zo'n buurman!

Wat een heerlijk avondje Chasey.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:26

Ja hij was geel en ze vonden hem heeel lekker! En hij rook naar knoflook als ik me niet vergis. Nu kan ik hem ook nergens vinden, dus misschien zat er wel wat anders in hoor. Het is ook al een tijd geleden.
Het was speciaal voor in de zomer. Er stond op dat ze dan minder last hadden van vliegen. Of dat zo was weet ik niet. Maar die steen viel ongelooflijk in de smaak :) Althans.. bij James. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:28

Vroeger werd er vaak knoflook aan paarden gegeven tegen vliegen idd :j ik kan me nog herinneren dat een verzorgpaard altijd naar knoflook rook in de zomer omdat ze dat aan hem voerden indertijd :D :j Later kwam het inzicht dat dat eigenlijk helemaal niet goed is voor paarden, ze kunnen er o.a. bloedarmoede van krijgen. Veel van die producten zijn toen langzamerhand verdwenen. Wellicht is dat ook met die liksteen gebeurd?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:29

Ja dat zou heel goed kunnen. Want dit kan ik wel vinden.
edit. Geen paard.
Afbeelding

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:30

Interessant, ik ga eens kijken of ik daar iets over kan vinden verder. Ik had namelijk een stalgenootje die standaard knoflook door haar voer mengde, het dier stonk een uur in de wind maar was wel kerngezond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:34

Als je zoveel knoflook gaat voeren dat ze er naar stinken schijn je flinke kans op bloedarmoede te hebben.
Ik heb wel een pot staan maar gebruik het om vliegenspray te maken :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:36

Oh lees het nu pas van je buurman Wendy. Wat fijn dat ie met je mee denkt :)
Gewoon uitproberen, misschien bevalt het wel heel goed :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:39

Daarom vond ik idd dat ik dat gewoon moest doen :j Nou ja, tenzij het vol had gezeten met rotzooi natuurlijk, maar dat is niet het geval. Vind het leuk als mensen aan me denken met dat soort dingen en het is ook nog eens hartstikke handig gewoon :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:00

Ja is ook mooi als het zo kan :)
Zo heeft onze buurman afgelopen weekend de paarden, hond en katten verzorgd toen wij een weekendje weg waren.
En hij dacht ook mee. Had hem verteld dat hij 2 keer per dag een plak hooi in de weide mochten gooien. Maar in dat weekend had ik ze ook de weide van een andere buurman (handig al die buurmannen haha) gegeven. Dus de paarden hadden genoeg aan dat gras. Dus de buurman die onze paarden verzorgde zag dat het hooi niet werd opgegeten, dus stopte hij met hooi in de weide gooien. Hij zag dat de paarden zich prima konden redden met het gras van de andere buurman.
En tijdens het weekend kreeg ik ook een appje van de buurman van het weitje met een foto van de paarden en de tekst: "Het gras is altijd groener en lekkerder bij de buren. Je hebt een stel mooie paarden". Lief toch :D
En de hele straat hield een oogje in het zeil voor ons via de buurt app. :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:49

Super zo'n buurman Wendy!

Chasey ook al zo'n mazzel met de buurman. Goed geregeld en leuk om een foto te krijgen (ben je gelijk gerustgesteld dat het goed gaat)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:29

Ik wil ook zulke buurmannen :j wat heerlijk als het zo kan !

Ik geef nog steeds knoflook aan mijn paarden in de zomer periode.
Gewoon iedere dag een klein schepje samen met foenegriek.
Mijn ervaring is dat vliegen geen eitjes leggen in mest wat stinkt/smaakt naar knoflook.
Paarden lijden er niet onder maar het verschil in de mest is heel duidelijk te zien.

Nina wordt weer ingesmeerd met zalf van vaseline met teatree druppels en dat werkt enorm goed tegen de jeuk en het steken.
De dazen zij hier weer weg.
Of dat nu komt door de flinke wind van de afgelopen dagen of de Endure, weet ik niet maar ik ben er blij mee.

Gisteravond nog een klein wandelingetje gemaakt met Blue en Tika.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:10

Sjonge jonge, wat gaan jullie snel.... Ik kan het echt allemaal niet bijhouden. Sorry als ik iets over het hoofd heb gezien.

Gaaf Jenny! Lekker je paardjes thuis en ook nog eens op een super mooie plek!

Interessant om te lezen wat jullie voor extra's geven. Ik doe dat werkelijk nooit :o . Mijn paarden krijgen gewoon een vit/min korrel en dat is alles. Oh en een simpel zoutblok in de zomer. Die uiteindelijk vergaat door het buiten staan, niet omdat mijn paarden eraan zitten.
Heb uiteraard weleens gezocht op dingen als foenegriek, knoflook, magnesium, brandnetel, zeewier, Vit E, selenium enz enz supplementen, maar geloof eerlijk gezegd niks van alle werkingen die eraan toegedicht worden. Gelukkig hebben mijn paarden ook geen klachten, dus dat scheelt uiteraard ook.

Mooie oortjes van Tika!

Wij hebben een soortgelijke overeenkomst met onze boerman Wendy. Ik vind het altijd erg leuk als dat zo kan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:36

[***] gezonde instelling en zo denk ik er ook over :j
Ik heb echter een welsh cob merrie die zo zwaar zomerexceem heeft dat ze op het punt stond om naar de slacht te gaan met 2 jaar, toen heb ik haar gekocht omdat we al een ponietje hadden met zomer exceem en dat goed onder controle konde houden bij haar.
Ze staat hier zonder deken maar wel met wat extra zorg natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:29

spatter, ja dan kan ik mij voorstellen dat je iets extra's geeft. Helpt de knoflook en foenegriek bij zomereczeem? Dat is erg prettig, want ZE is echt niet grappig om te zien. Ik woon vlak bij de Waddenzee en daar schijnt het toch minder vaak voor te komen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:42

Foenegriek schijnt de knoflook te versterken maar is in ieder geval lekker en daardoor is de knoflook beter te pruimen.
Knoflook werkt bloedreiningend maar of dat nu echt zo goed helpt weet ik niet, wel dat we geen vliegeneitjes meer in de mest hebben zogauw we knoflook voeren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:21

Oh Wendy dat is fijn!

Knoflook voer ik ook niet nee. Teveel narigheid over gehoord.
Die van mij eten nu alleen hooi en zien er fantastisch uit. Hopelijk blijft dat zo.

Tika oortjes blijven schattig <3

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:30

Hebben jullie misschien advies? Mijn ruin heeft op sommige dagen onwijs jeuk vooral aan zijn hoofd, maar op andere dagen lijkt hij er veel minder of geen last van te hebben. Kan dit komen door de vliegen? Dazen e.d. hebben we hier nog niet.

Hij staat ongeveer 12 uur per dag op het gras, geen hele vette wei, en ' nachts op een paddock met Engelse Raai hooi.

Edit: hij heeft wel een vliegenmasker op. Eczeem is het denk ik niet, ik heb een eczemer gehad dus dat herken ik wel denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:16

heeft hij niks in zijn oren van vliegjes?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:17

Heb ik vroeger bij een paar pony's gehad. Van die mini rotvliegjes in de oren. Kleine wondjes/korstjes. Moest ik water met een paar druppeltjes teatree met wattenschijfje de oren steeds uitvegen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:37

Hmm, hij staat niet 24/7 met masker maar als hij hem op heeft is het er wel eentje met oren.

Bedankt voor de reacties iig! Ik ga hem vanmiddag eerst maar even wassen, misschien verlicht dat iets.