Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:41

dynamiek schreef:
Zapje schreef:
Over het wildrooster? Jaiks.. Is dat niet gevaarlijk? Wij doen dat hier echt niet. Misschien hebben jullie andere?

Dit is een andere daar komt ook het zwaar geschut van defensie over heen! Want anders peins ik er ook niet over.

Het hangt er ook vanaf hoe je paard zich gedraagt en of de voeten wel groot genoeg zijn zeg maar. Dit rooster gaat inderdaad het grootste spul van defensie overheen dus er door heen zakken zal niet gebeuren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:42

dynamiek schreef:
meggiemeg schreef:
Wat een leuke foto's Dynamiek, zou willen dat het Moos was, Noortje vond het ook geen probleem om mee te gaan :P

Beterschap Paulusa met de migraine, hoop dat die snel afzakt!

:o haha sorry haal ze door elkaar, maar ik ben fan van Noortje wat kan die sjouwen zeg het blijft toch kriebelen tuigers vooral als ze zo showent lopen <3

Van mij mag ze ook gewoon gaan stappen hoor, ach ja hoe ouder hoe gekker was het geloof ik toch?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:45

Jadybabe schreef:
Paarden staan hier midden in de polder , altijd wind , weinig dazen gelukkig. Hooi van vogeltjesweide dus dat wordt pas over een paar weken gemaaid. Wel vorige week nog 3 kleine baaltjes gehaald voor het geval ze even op stal komen te staan. Betaal 3.60 voor een klein baaltje.
Zo pony opladen voor de bekap cursus van Heleen dag twee. Ben benieuwd. Wie had hem laatst nog gedaan?

Dat was ik. Ik had alleen maar 1 dag.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:56

Yontheke, we hebben mijn shet twee weken geleden weer van een groot deel van haar vacht afgeholpen. Ze verhaart wel, maar op haar eigen tempo. En dat kwam nu in de knoop met haar 'trainingsschema'. Plus dat ze zich van de kudde ging afzonderden omdat ze op het heetst van de dag tegen het koude beton in de schuilstal ging staan/liggen.
We hebben wel zo geschoren dat een groot deel van de zomervacht niet verloren ging.
Qua temperatuur maakte ik mij niet zo'n zorgen. Was in de hele warme periode, twee weken terug. Plus ze kan onbeperkt eten, kan schuilen, uit de wind staan en door het Pp-systeem is ze veel in beweging.
Platspuiten is bij haar niet nodig, wakker houden wel ;)
Afbeelding

Veeroosters gaan wij altijd omheen. Inmiddels zijn we zo geoefend dat Hilary te paard het hekje opent en vast blijft houden, totdat ik er met de kar doorheen gemend ben. Voordeel van een kleine pony met redelijk smal wagentje en een erg goed bestuurbare quarter

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:02

Maak me toch een beetje zorgen om de poot van de Belg. Hij heeft toch wel kast van die plek waar die spijker in zat. Maar hij heeft nog steeds geen koorts of wat dan ook. Maar hij wisselt wel erg vask van standbeen, het is bij de bal ook iets warm en wat erger is (en waar ik ook bang voor was); hij krijgt meer last van zijn knie. Wanneer moet dit nou over gaan? Zonder echt symptomen doet de hoefsmid er niks aan. Kan wel pijnstillers geven, maar juist een ontsteking wil je niet remmen. Als die toch komt, kun je hem maar beter goed laten komen, zodat je hem open kan snijden, ipv klein houden en dat hij blijft woekeren (zegt mijn hoefsmid tenminste). Dilemma's, dilemma's....

Yontheke, mijn shet had dat ook altijd. En ik hoor meer mensen over het lastig verharen van de shetten. Als je er niet hard mee werkt, zou ik er niks mee doen. Tenzij hij er zichtbaar last van krijgt. Maar blijkbaar hoort het een beetje bij het ras.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:03

Ik zou zelf een streep onder de hals/ flank scheren als ik dat al zou doen zodat ze hun eigen regen deken houden.

Wildroosters ga ik niet overheen, schapenroosters wel.

sakvis

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:17

Fabster, waarschijnlijk een hoefzweer in wording? Zou je niet nu al kunnen weken (in Biotex geloof ik)? Om het proces te versnellen?

Dit is de vierde keer dat de shet geschoren is dit jaar. Eerst een dun streepje over de buik en begin van de borst.
Vervolgens de buik iets breder en borst richting hoofd. Keer erop weer de buik iets breder en nu de laatste keer is ook al het haar van d'r hals eraf gegaan en d'r kaaklijn heeft een modelletje gekregen.
Ik heb gedreigd dat ze voor de mendurance van volgende week helemaal kaal moet zijn. Maar nu zakken de temperaturen weer, dus houd ik het maar op goed borstelen.

Overigens hebben we ieder jaar 'discussie'. Ponylief is overtuigt van een extreem koude hongerwinter en 1 maand zomervacht in juli is wel voldoende. Ik denk daar anders over. Intern zit het probleem niet en ook in de voeding niet. Gewoon, een eigenwijze shet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:17

@spatter: die naam is goed gekozen dan :D

Je hebt verschil in roosters; wildroosters en veeroosters. Een wildrooster houdt herten en zwijnen tegen (sleuven van 4/5 cm breed). Daar kán een paard overheen met wat grotere hoeven, máárrrr ze moeten niet net met de punt van de hoef er tussen komen dat het ijzer de kroonrand raakt. Een vriendin haar paard is daar langdurig kreupel op geraakt.
Dan heb je de veerooster met gleuven van 8/10 cm en daar kun je met een paard niet overheen, of je moet een Belg hebben :D
Er zijn jaarlijks hier weer ruiters die hun ponies er over sturen en dan door de brandweer bevrijd kunnen worden met alle beenproblemen van dien (meestal gebroken dus).
Je hoeft niet bang te zijn dat ze er door hun gewicht doorzakken, de militairen rijden er idd met zwaar materiaal over heen, maar omdat ze met de hoeven tussen de gleuven zakken.
Ik ga iig altijd door de hekken. Overigens staat hier op de eerste 50 cm van de vee-roosters ook stroom om te zorgen dat de 'wilde' paarden er niet over gaan. Dat heeft in het verleden ook wat levens gekost nl.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:47

Tjah, wat is last? Hij schuurt zich wat maar niet doorschuren. Het is nu nog niet belachelijk warm maar vorig jaar in de eerste week van juni stond hij natuurlijk wel te zweten. Vorig jaar had ik niemand die hem fatsoenlijk zou kunnen scheren maar de staleigenaar van de stal waar ik met Ami staat, scheert wel paarden tegen betaling en is vlakbij. De shet gaat ook super makkelijk op de trailer.

Werken hoeft ie niet. Is enkel gezelschapspony en krijgt misschien 1 keer per 3 weken eens een halster aan :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:57

Ik heb de shet vorige week geschoren. Blij toe want er zaten toch een paar flinke broei plekken onder. Ik moest ook door enorm dikke vacht. Ze krijgt nu 's nachts wel een beetje hulp van een dekentje. Maar dat is meer omdat ze wat aan de magere kant is en de energie liever niet in het warm houden moet gaan. Ze moet echt aankomen. Anders heb ik straks een skeletje lopen. Kunt nu echt wel merken dat ze ouder word. Ze heeft gisteren weer een vitamine spuit gehad. En we voeren lekker bij. Ik hoop dat we haar er weer door kunnen slepen. En dat ze volgend jaar gewoon 30 mag worden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:59

Yontheke, hier regelmatig shetlander zo laat nog geschoren, omdat ze idd anders zo warm hebben.. Wel lastig dat je hem met platspuiten.. Misschien eerst wat oefenen? Of is dat geen optie?

Heb, denk ik, iedereen een pb verzonden.

Een stal afbreken zou ik ook nooit doen, wat er staat kan je altijd renoveren. Nieuw zetten is hier heel erg moeilijk... Hoop ook dat onze buurman zijn stal ooit verkoopt. Grenst vlak aan onze weide en ze hebben de mestkelder al volgestort met puin van de afbraak van hun huis.

Weide is gisteren eindelijk ingezaaid. *\o/* Nu asap palen en draad errond, want er loopt een wandelpad naast. Hopelijk blijft het weer nog even zo, regen en zon afwisselend is ideaal.
Zijn nu aan het kijken voor zo'n ijzeren weidepoort, eentje voor thuis en eentje voor daar op de weide. Toch iets handiger en veiliger.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:03

Kirrr, we hebben vorig jaar geoefend. Geen succes. Wat hij er net onprettig aan vindt weet ik niet, maar als je met het scheermachine begint, steigert hij en slaat hij het scheermachine uit je handen.
Is maar een prutske van 70 cm en is zo verschrikkelijk snel. Die ben je gewoon niet voor. Zelfs met zijn hoofd zo strak naar de muur gebonden was er geen beginnen aan.
Dan liever een keer verdoven en zonder gedoe kunnen scheren.

Het is een 4 jarig hengstje waar gewoon weinig mee gedaan wordt. Ik heb nu met 2 rijpaarden ook geen tijd om echt veel aandacht aan hem te besteden. Zijn doel is Andor gezelschap houden en dat doet hij dan ook. Halster, poetsen, wassen, spuitbus etc, wandelen aan de hand, op de trailer kent hij allemaal gelukkig wel. Maar nu 3 maanden moeten oefenen om te kunnen scheren, heb ik eerlijk gezegd weinig tijd en zin in :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:06

Een shetlander in bedwang houden is vaak moeilijker dan een groot paard. :+ Dan is verdoving wrs wel een slim idee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:14

DubbelDun schreef:
Je hebt verschil in roosters; wildroosters en veeroosters. Een wildrooster houdt herten en zwijnen tegen (sleuven van 4/5 cm breed). Daar kán een paard overheen met wat grotere hoeven.

Het ligt er ook helemaal aan hoe een paard er over heen gaat in mijn ogen, gaat deze rustig in stap en zet zijn voeten goed neer moet het kunnen, hier zijn de rooster zoals jij beschrijft, niet te ver uit elkaar.

Het is voor Dynamiek een begin om weer naar het bos te kunnen, haar paard doet moeilijk bij de hekken, vindt hij erg spannend, plus dat het bos te leuk is voor hem. Door op deze manier wat vaker te kunnen gaan hoopt ze dat hij het gewoner gaat vinden en dat hij op den duur ook door de hekken heen kan zonder de spanning.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:23

Nog gefeliciteerd Solleke (beter laat dan nooit toch) :D
AB, gaaf zeg! Je hebt nooit te veel ruimte.
Caily, super leuke foto’s! :) En hoe heb je ze zindelijk gekregen? Bij ons gebruiken ze heel het terrein waardoor uitmesten nu iedere dag minstens 1 ½ uur kost… Tips zijn welkom :+
Beterschap palousa_boy!
Kirr, zeg dat wel!! Onze shet is een drama bij de DA of als er een spuitje aan te pas komt... Steigeren, wegrennen etc. Dan zijn de grote jongens echt een verademing :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:28

Lekker dat jullie samen op pad kunnen dan.
Heb veel gereden daar in de buurt toen ik stage liep bij de kastanje.
En met de mountainbike toen ik in Ermelo woonde.

M'n hoofd is gelukkig weer wat beter dus kan weer wat dingen doen vandaag *\o/* stil zitten is echt niks voor mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:29

palousa_boy schreef:
M'n hoofd is gelukkig weer wat beter dus kan weer wat dingen doen vandaag *\o/* stil zitten is echt niks voor mij.

Fijn, dat gevoel ken ik, dan zie ik alleen maar klussen die nog moeten gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:46

Bij mij heeft ook maar 1 paard het voor elkaar gekregen, om mij op mijn dikke reet (en ik weeg wat), meerdere meters over de straat heen te trekken. En ja dat was Minime van de paasei... ~~}>

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:18

Sh*tlanders zijn het :Y) ~~}>

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:47

Nou moet het niet gekker worden met die merrie Ze wil het shetje er nu ook zonder deken niet bij hebben. Hmmmm. Ze valt haar niet aan zoals met deken, maar geeft toch flinke waarschuwingen. Normaal mag de shet de hele dag op het gras, maar nu maar even niet. Ze moeten even weer goede vriendjes worden.

Kirrr ik weet niet of je al genoeg advies hebt, maar je mag mij ook een pb sturen, dacht dat ik dat al gemeld had, maar blijkbaar niet haha

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:19

Fijn Palousa!

Lastig hoor kvulden.

Iedereen wil je schuur houden Abby :P haha. Maar je bent vastbesloten begrijp ik. De barefoot (oudje zonder vps) beviel goed! Als tijdelijke oplossing ben ik er blij mee. Jammer dat de drukverdeling niet ideaal is, wil toch graag langere afstanden rijden. Gedoe met die boomzadels wel zat. Maar ploeter voort ;)

De dierenpolitie belde me. Zijn al langs geweest en mijn melding was volkomen terecht zei hij. Als dat beestje nog langer zo rond liep zou hij grote problemen krijgen (zwaar verwaarloosde hoeven). Ze hebben een week de tijd om de hoefsmid te laten komen en krijgen anders een boete van een paar honderd euro. Hij zei dat ze boos waren dus ik ben blij dat ik niet zelf langs ben gegaan. :P Nu hopen dat ze het oppakken. Arme dieren.

Ik heb dit jaar het eerst zo'n 8000m2 dat straks gehooid moet worden. Maar las dat een loonwerker vragen vaak de moeite niet is (te duur) voor zo'n klein stukje? Ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:44

Met kleine stukjes kom je vaak onderaan de lijst en pakken ze je nog "ff" mee op de terugweg ofzo. Kans dat je hooi een dag langer ligt is dus ook wel aanwezig.

Maar je kunt het altijd vragen toch? Misschien vinden ze het niet erg om langs te komen.

Als ons hooi land tzt klaar is gaat dat ook nog lastig worden, door de moeilijke toegang kunnen er geen hele grote machines komen, of ze moeten steken op het land van de buren. Met de auto en aanhanger kan ik de draai net maken, netals met de trekker met een bloter erachter. Er staan grote eiken in de weg :P

Maar misschien ga ik dat wel als hobby/cursus activiteit hooien met paard getrokken machines.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:51

zapje, is er geen boer in de buurt die kan maaien en schudden? Vaak goedkoper dan loonwerker als die aantal keren moet komen ben je nog duur uit

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:38

Bij ons wordt het idd samen gedaan met de boer/buurman. Hij heeft het materiaal dan toch aanhangen. Dus kan die ineens het werk doen.
Bij ons is zelfs de deal dat dit gratis is als hij het hooi krijgt. (nu voor 1e snee van nieuwe gras is dat ideaal)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:15

tip voor paarden die moeilijk te scheren zijn: dikke watten in de oren!

Geen idee waarom dat nu zo goed werkt want mijn paard vond vooral het getril doodeng maar met watten zo tam als een lammetje en een welsh cob die stijgert en je de hersens wil inslaan is nog iets minder als een paasei shet.

kvulden shet ruikt waarschijnlijk nu naar de deken of een gemengde lucht.

wildroosters zijn gevaarlijk omdat de hoeven er tussendoor of in vast kunnen komen te zitten.
Blue is een kei in hekken open maken samen met mij.
Heb al van frutwandelhekjes tot loodzware scheefhangende koeienhekken open gekregen.

Geen verstand van shetten, nooit gehad en dat hou ik graag zo al vind ik de krentenbollen stukje verder in de straat echt geweldig <3
Muildieren worden ook veel geschoren om dezelfde reden als shetten, verharen in juni/juli en beginnen in augustus weer met wintervacht maar ik ben veels te bang haar mooie roan vachtje eraf te scheren en te heet heeft ze het nog niet gehad.