Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:44

Karev, wat veel vlas! Ik heb 3 weken geleden 2 pakjes per stal erin gegooid en daarna een keer halfje en deze week iets meer eruit gehaald (nog geen natte plakken want die zie ik nog niet dus zit ik er ook maar niet aan) en weer een pakje verdeelt over 2 boxen. Dan ligt er echt wel een dikke laag (3x3 boxen). In het midden/vooraan is alles los en langs de zijkanten en stukken naar het midden toe is het een dikke plak. Paarden liggen ook vaker nu valt me op! :) Ik ben wel van plan komende week eens te spitten naar de natte plekken, eens zien hoe nat het is en of het er uit moet (dan wel haha) en dan gooi ik er weer een pakje bij.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:45

Ook nog even het uitzicht van vanmorgen spammen. Winterwei tegenover ons huis (van de buurman verderop) en als je goed kijkt zie je de (2) fjordies sneeuwschuiven.

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:53

Mooi die sneeuw bij een ander :D

Wij hebben vorige keer al genoeg gehad. Deze keer lekker bijna niks :)

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:01

Hier was de sneeuw ook maar een dun laagje maar het is wel elke keer nattigheid erbij.. En het is al zo nat..
Ik overweeg echt om vanaf morgen voor een maand een box te huren op de manège waar ik in de binnenpiste ga rijden :D

Maar tsjah dan staat hij in een box, komt er ook wel even uit per dag en kan in de stapmolen (wat hij niet kent want nog nooit gedaan) en bij mij hebben ze 2 boxen die het afdak met elkaar verbind dus lopen ze uiteindelijk nog wel wat rond. In de modderzooi in de paddock gaan ze niet meer staan dus ze zetten eigenlijk zichzelf "op stal". Dan heeft ie het bij mij wel beter dan in een box maar ik vind het nog steeds balen dat ik dus niets meer kan doen met hem.

Wandelen over de baan aan de hand moet ik met sneeuw ook niet doen want dan is het bye bye paard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:30

Tjee... wat gaan jullie hard, heb echt geen tijd om het bij te houden :o

Yontheke, is de grastegel misschien een optie voor jou?
[VSW] Ervaring delen ; de grastegel ;-)

[***], voer jij dan ook in de bak als ze daar van 6 tot 6 staan?

Ik zou wel graag wat meer gaan rijden ook, maar na mest scheppen, voeren, water voor 9 paarden ben ik ook wel gaar genoeg om weer even naar binnen te gaan, waar vaak ook nog zoveel werk ligt dat ik pas weer naar buiten kan als ik ze van de wei moet halen. Heb er nu een staan om te beleren, erg braaf maar koppie zit erg snel vol. Doe het nu dus erg rustig aan, maar betwijfel of het niet beter is hem even door te pakken want het is overduidelijk gevolg van stress door het "onbekende". Maar moet tijd-technisch echt wachten tot het voorjaar tot ik dat kan proberen :(

Mosh dr oudje bijna weer thuis, en nu hopen dat hij helemaal herstelt! :)

Hier ook gewoon naar buiten als de bak niet te doen is. Al moet ik zeggen dat ik de natuur waarin de pensionstal lag waar ik stond, stiekem meer mis dan ik durf toe te geven :o Heb helaas geen eigen trailer dus er "even" heen is geen optie.

Trailer laden... Mijn ene paard ging er 14 jaar braaf op, maar sinds ze paar keer met veulen in 1,5 heeft moeten staan, is het drama. Ze durft gewoon echt te slaan en elke vorm van druk zorgt voor een woede-uitbarsting, ander paard erop of niet maakt r geen snars uit. Het is een behoorlijke pittige tante als ze iets niet wilt (maar ze is heel tolerant dus meestal geen probleem). Nu heb ik de tip gekregen haar simpelweg enkel te voeren op de trailer. Te beginnen met brok. Aanbieden op de trailer, wil ze er niet in? Prima, op stal met enkel hooi en uur later weer proberen. Wil dat niet lukken dan ook hooi afnemen. Klinkt heel sneu, maar geef paard altijd de keuze. Helemaal omdat het bij haar geen angst is en op een andere manier met haar werken gewoon gevaarlijk is (reageer jij actief vliegen de hoeven om de oren, reageer jij passief dan doet zij ook niks :+ ), en ik ga dat denk ik maar proberen. Heb hier een trailer staan voor winterstalling, eens kijken of ik die mag lenen, merrie is immers geen slopert. Weet inmiddels wel dat vrachtwagen echt not done is, dan is ze wel echt bang, zou zomaar kunnen dat dat te maken heeft met import toen ze jong was... Heb er wel eens uit nood eentje in moeten duwen met sjovel, echt niet grappig, maar paardje moest verhuizen en klom bijna op het dak, ook die was gewoon woedend en niet bang dus tja, wat doe je dan...

Hier wordt bemesten in overleg met een buurvrouw verder op gedaan. Weet niet hoe zij het altijd doet, als het varkensmest is dan hoeft ze niet te komen, anders laat ik gewoon haar dr gang gaan, kwam hier afgelopen mei voor het eerst en toen stond er prima gras.

Ureille, welke opfok gaat jouw toekomstige veulen dan heen?

Mallootje, hoe gaat het nou met de jongste? Alweer aan het hooi? Anders SP een optie?
Mijne krijgt trouwens altijd vrij ingrijpende gebitsbehandelingen, maar eet zodra de verdoving uitgewerkt is alweer alles, Tinker he :D

palousa_boy, ondanks dat het zo nat is wel een prachtig stuk, wauw! Tips heb ik verder niet echt :(

Vivat, als je aan een paar tegels kan komen, kan je links naast de opening vd bak 1 - 2 hooinetten ophangen? Ik heb zelf ook die 1000L vaten, erg fijn! Alleen niet te vol want dan ligt de helft ernaast.

Hier stro in de stallen, als ze al op stal gaan. Durf met veulens en alles-etende Tinkers/Haflinger echt geen vlas oid en ik vind wel fijn als ze wat kunnen knabbelen altijd. Uitmesten valt me reuze mee, snap gezeur van meesten niet zo. Misschien moet ik cursussen "Hoe te werken met stro-stal?" gaan geven :+

Gefeliciteerd pol013!!

Ik hoop dat de grond niet te hard is. Heb de paarden nu in de bak dus, maar vind er geen lol aan. Iedere dagen lang bezig om de mest er zo goed mogelijk uit te krijgen, water en hooi moet met dezelfde kruiwagen, keer op 6 lopen, plus 3 mestkruiwagens... En overdag staan ze weliswaar op 3ha maar valt weinig te halen nu en dat is ook niet mijn ding, onbeperkt voeren en onbeperkt knabbelen is een verschil... Op de wei bij gaan voeren is lastig omdat ik twee soorten hooi voer. Heb vierkante balen, dus baal in de wei is ook geen optie. Wel hebben we aan de andere kant vh huis een stuk camping wat nu ongebruikt is, zit mooi verhard terras dus wil kijken of ik daar palen kan slaan en stroom kan krijgen, dat ze daar mooi gaan bivakkeren de komende maanden, ligt een stuk beschutter ook. De twee die ander mooi moeten zet ik dan wel op de buitenplaats die ook deels verhard is...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:31

Avaluna ben begonnen met 1 (inloopt dus geen ophokken) toen paar dagen later 1 er bij. Nog weer paar dagen later nog 1 erbij. Start van 3 dus zeg maar. Dus nu op 3 pakken op de bodem inmiddels 2 gemest en nat er uit en dus 2 nieuwe balen er bij. Is niet heel weinig toch? Stal is 3 met raar hoekje erin.

Ik ben te netjes denk ik haha

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:41

Ik vind het wel weinig :o ; heb hier ook enkel inloopstallen, ze staan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de wei en dan gaan de oudjes naar "binnen"; elk ruime inloopstal met ruime paddock.
Ik begin dus rustig met 6 pakken op dag 1.

Van die onderlaag moet je idd echt leren om er af te blijven :D ; dat heeft hier ook even geduurd.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 13:50

@ Caily: Lees maar even terug, heb ik ook moeten doen met 1 van de mijne.. Heeft goed geholpen want daarna geen problemen meer gehad met de trailer :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:51

Hier ook begonnen met 5 pakken vlas, dan pas na 3 weken weer een nieuw pak erbij. Vanaf dan gaan er elke maand 5 pakken door.
Elke dag mest eruit en strak trekken, 1x in de week de bovenste laag eraf, het rode en hele donker bruine (en meer ook niet, is echt wennen) eruit. De bovenste laag meng ik met een nieuw pak vlas en verdeel ik over de stal (ivm vlaseter). Dan staat mijn paard de hele week droog en op een dikke bodem + schone laag.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:51

De tegels liggen al klaar Caily maar het is gewoon veel te nat nu om iets aan de paddock te doen -O- volgens de stratenmaker gaat het niet nu in de blubber paddock

Hier ook gewoon stro gaat prima

Zou heel fijn zijn als je de trailer mag gebruiken om te oefenen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:53

Zal ik er nu nog 1 bij moeten doen dan? Nu 5 pakken gebruikt en 2x schoon gemaakt. Nu is de schone boven laag ook maar zo'n dun laagje

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:49

Caily bedankt voor de tip maar ook dit mag niet. Zeker niet in combinatie met het zand dat nodig is er onder zoals ik lees in het topic.
Ik heb onder mijn afdak en in de stallen treinbilzen als ondergrond. Dit mag ook niet maar omdat die bruin zien zoals het zand valt dit zo goed als niet op.. Ik zou nog graag een stukje willen bijleggen maar dat gaat dus niet zonder dat het opvalt dus dat doen we maar niet..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:53

maar je mag wel stallen zetten, maar niets bestraten?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:53

Ik mag eigenlijk enkel een schuilstal hebben volgens de Belgische wet van 20 vierkante meter.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:43

Wat je kan doen is vrharden en dan laag zand/grond erover van ca. 10 cm?

Ben al op de helft met palen slaan, hoop echt dat het iets wordt, zou een hoop gepieker en frustratie schelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:24

Eifelopfok

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:08

Kirr als je een goede laag vlas en een goede bodem heb met vlas ruikt het niet. Als je aan de bodem gaat zitten ja dan stinkt het wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:14

Pfff, het is hier zo nat dat het water letterlijk óp het land staat. Vanmorgen voor het eerst de paarden binnen gelaten, gisteren plukte ik ze bibberend uit een grote plas die voorheen weiland heette. Echt niet te doen :n
Paarden waren het er alleen niet mee eens, toen ik thuis kwam van mijn werkafspraak in Amsterdam werd ik met gehinnik begroet: of ik ze er wel even uit wilde halen, nú!
Het is hier echt extreem nu, dat zei de buurvrouw uit zichzelf: stukken die nooit onder liepen staan nu onder water. Ze liep in de zandweg hier achter en hoorde het water gewoon van het land stromen.
En dat is dan zandgrond, waar we hier zitten :')
Leuk zo'n eerste winter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:17

En zolang de vorst wat in de grond blijft zitten zal het ook niet snel anders worden....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:20

Nee, klopt. Maar ik zou willen dat het óf echt gaat vriezen, óf echt gaat dooien waardoor de vorst uit de grond gaat. Want dit is echt geen doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:22

Het is ook wel extreem dit jaar. Het bos is zelfs bijna niet te doen, zo nat. Met de hond glibber ik al alle kanten op. Zonder kaplaarzen ben je nergens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:27

En dan zijn ze hier nog bezig met bosbouw/onderhoud ook. Dus de brede paden zijn allemaal aan gort gereden en die diepe sporen zijn nu dus bonkig bevroren of er staat bevroren water in.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:55

Nat? Ik heb mijn auto vanmorgen gewoon uit de sneeuw moeten graven. Morgen valt er nog bij en zondag gaat de hele handel compleet invriezen #)

Lente kom nouhou!

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:58

Nat is het hier ook niet echt... Ligt ongeveer 10cm sneeuw... Zal wel weer nat worden als het verdwijnt denk ik

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:51

Leuk topic! Heb in het begin van het topic een reactie geplaatst en toen wat uit het oog verloren.. wij hebben de paarden al 8 jaar in eigen beheer op een weide een paar 100 meter van huis. Droom is om ze uiteindelijk écht in de achtertuin te hebben als mijn vriend en ik een huis gaan kopen dus ik blijf gezellig meelezen :)

Momenteel hebben we 2 hectare land met twee grote inloopstallen en een zadelkamertje. Ons ene stuk land (1 hectare) is verdeeld in een paddock voor de inloopstallen en dan twee grote stukken weide. Het tweede stuk (1 hectare) is verdeeld in piste/paddock en de rest weide. Op dit stuk staat ook een klein bos dat als schuilstal dienst doet. Beide hectares zijn volledig omringd door beken, dus helaas hebben we in de winter véél last van water (we zitten ook op kleigrond). Als het echt te erg wordt verhuizen we tijdelijk naar de weide van een bevriende boer, is maar 60 are maar heel erg droge grond, super fijn dus!

We hebben drie paarden, alle drie ruin en 23 jaar, 12 jaar en 8 jaar. Rijden vooral recreatief maar met de 12jarige ben ik endurance gericht aan het trainen :)

Wij hebben ook alles zelf gedaan, enkel de inloopstallen stonden er al, maar geen omheining, watervoorziening, elektriciteit, etc. Tot zover de introductie :+ *gaat verder het topic lezen*

edit:

onze situatie als er véél regen valt := het teken dat we weer naar de bevriende boer moeten gaan :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 30-01-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt