Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:04

Maar dan heb jij het toch goed geregeld? Dan wordt je paard voor je buiten en binnen gezet en kan elke dag, erg slecht wer uitgezonderd, gewoon een aantal uren naar buiten. Het gaat meer om mensen die op een 24/7 binnen stal staan en dit soort zaken juist niet geregeld hebben. Er zijn heel veel creatieve manierrn om op zo'n stal toch redelijk goed uit de voeten te kunnen en je paard er vaker en/of langer uit te halen. maar lukt het je niet of wil je niet, dan is een andere stal waar je paard er standaard uit kan wellicht een betere en eerlijke optie. ook al zul je dan misschien in de slechtste perioden even je schema aan moetrn passen. Niet iedereen die hoog rijd heeft een binnenbak aan huis hoor... die gaan ook gewoon ergens anders heen om te trainen. en een paard hoeft niet elke dag topniveau getraind te worden om op hoog niveau te kunnen meedoen. Met 3/4x per week intensief trainen en tussendoor andere hersteltrainingen of longeren of buitenritje houd je je paard ook goed in conditie. Endurance paarden lopen ook niet elke dag 50 kilometer...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:18

Nou ja, ik ben niet 100% tevreden. Veel mensen op stal houden bij de eerste regenbui hun paard binnen. Waardoor mijn paard na een paar uur alleen op een regenachtig land het wel gezien heeft, en al bij het hek staat te roepen dat ze naar binnen wil. Als het echt kakweer is, dan heb ik weinig andere keus dan m'n paard overdag in de stapmolen te zetten en 's avonds te rijden.

Ik zou het liefst mijn paard veel meer uur buiten hebben, maar ik krijg het op deze locatie niet voor elkaar. En een andere locatie, heb ik weer niet de voordelen die ik nu heb. Het hebben van een paard is sowieso een managementtaak erbij, dus het blijft schipperen. Ik weeg voor- en nadelen met elkaar af, en probeer het beste te doen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:28

Betteke schreef:
Praktische excuses? Ik wil mijn paard goed kunnen trainen, dus wil ik een binnenbak die altijd berijdbaar is of een hele goede buitenbak. Ik heb nog geen stal in de Randstad, op normale afstand van mijn huis, kunnen vinden met uitloopstallen of iets dergelijks waar ik ook kan rijden op de manier die ik ambieer.
En als die er al zijn, dan kan ik weer niet rijden, omdat er geen fatsoenlijke bak is. Dus net als Gini zoek ik naar de gulden middenweg en die heb ik, in mijn ogen, gevonden.

Ik weet niet wat jullie met je paarden doen aan training, maar ik wil serieus dressuur rijden en niet grondwerken of AR (Academische Rijkunst ter verduidelijking :D ) uitoefenen of vrijheidsdressuur doen. Een paard wat in training is kan je niet even een paar dagen stilzetten omdat de bak niet goed of diepgevroren is, dat noem ik nou paardonvriendelijk. Stapritjes of wandelen is dan ook geen oplossing, dat zet geen zoden aan de dijk.

"Ik heb een paard. Hij heeft bepaalde dingen nodig, maar als ik hem die dingen geef, kan ik niet met hem doen wat ik wil. Wat ik wil doen met hem is belangrijker, dus geef ik hem niet wat hij nodig heeft. En dat is niet erg want ik betaal er veel geld voor."

Dit is toch de redenatie? Ik heb overigens geen idee hoe jij je paarden houdt dus dit is niet zozeer persoonlijk bedoeld naar jou, als wel naar al die mensen die 'ja maar ik wil trainen' als excuus gebruiken om hun paard op te hokken.

Als je je paard geen goed leven (waar goede buitengang dus bijhoort) kunt bieden als dressuurruiter, stel je dan je paard zijn welzijn bij of je ambities? Misschien moet je dan je ambities bijstellen en minder fanatiek trainen, totdat je wél een plek hebt gevonden waar je het beide waar kunt maken. Je zegt 'een paard stilzetten dat vol in training is, dat is pas dieronvriendelijk'. Ehm, jij was in the first place degene die begon met die training? Misschien moet je dan je ambities in de winter tijdelijk bijstellen. Dat is heus zo erg niet, toch zeker niet als je daarmee je paard een fijn leven geeft?

tita schreef:
Er zijn mensen zat die meer geld en tijd aan hun paard spenderen dan jij die misschien uit gemakzucht paard op de weide knalt.

Heb je het topic gelézen? >;)

tita schreef:
Zullen zien hoe oud jouw paard wordt, de mijne is al 31 nu jij nog, in blakende gezondheid.

Oh ja, want zijn leeftijd heeft hij enkel en alleen bereikt door zorgvuldig opgehokt te worden zijn hele leven. Andere factoren, zoals voeding, training, erfelijke belasting en toeval spelen inderdaad geen rol.

Jeez. Jouw posts raken gewoon continu kant noch wal. En dat ik dat vind heeft niets te maken met dat je een andere mening hebt, maar met jouw manier van posten. Doe alsjeblieft gewoon mee in de discussie of houd je erbuiten als het te moeilijk voor je is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:31

Tita, ik kan je vertellen dat het niet echt makkelijk is, een paard 24/7 buiten. En zeker niet in deze maanden. Ik werk per toerbeurt minstens 2,5 uur alleen maar aan klusjes nu (mest scheppen/voeren/water aanvullen/draad nalopen/voer klaarzetten/hooi-en strobalen sjouwen) voor onze zeven paarden. En dan heb ik nog niet eens wat met mijn paard gedaan qua training. Nee, dan was de pensionstalling vorig jaar een stuk gemakkelijker. Maar mijn paard was niet gelukkig op die paddock en stond daar 7 uurtjes per dag op. In een groep die continu gewisseld werd (veel onrust) en hij verveelde zich kapot de rest van de tijd in zijn buitenbox met uitzicht (nee, ook dat hielp niet). Ik heb nog nooit zo'n nukkig paard gehad, ik herkende hem gewoon niet meer.

Dan maar meer werk, zolang hij maar happy is. :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:35

Niet onaardig bedoelt Twiggy, maar misschien hoef jij voor het geld niet perse iedere dag te werken. Dat kan, en dat is ook prima, maar dat betekent wel dat jij tijd 'over' hebt om 2,5 uur per dag mest te scheppen bij je paard. Ik ben alleenstaand, en moet gewoon werken om mijn hypotheek, eten en paard te betalen. Ik heb gewoon geen tijd om zelf mest te scheppen. Dus ik heb gewoon echt een full service pensionstalling nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:45

Anoeska schreef:
Niet onaardig bedoelt Twiggy, maar misschien hoef jij voor het geld niet perse iedere dag te werken. Dat kan, en dat is ook prima, maar dat betekent wel dat jij tijd 'over' hebt om 2,5 uur per dag mest te scheppen bij je paard. Ik ben alleenstaand, en moet gewoon werken om mijn hypotheek, eten en paard te betalen. Ik heb gewoon geen tijd om zelf mest te scheppen. Dus ik heb gewoon echt een full service pensionstalling nodig.

Hahaha, was het maar waar!!! Ik ben ook alleenstaand met kind zelfs, dus wat denk je zelf? Ik zeg dus ook in toerbeurt ;) , dus wij werken met zijn vieren (over een paar maanden gelukkig weer met zijn vijven) minstens 2x per dag hard om voor onze buitenpaarden te kunnen zorgen. Vandaag werk ik, heb ik een 'paardvrije' dag, zoals we dat onderling noemen (overigens ga ik dan wel even, maar heel kort). Maar er zijn er bij ons, die na het werk 's avonds nog een paar uurtjes komen. Dat is bij mij lastiger met jong kind. Ik heb dus een vrij vol leven, mede ook door mijn paard, maar ik gun hem die vrijheid meer dan mijn gemakzucht.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:47

Ik doe een fulltime studie aan de universiteit, maar woon daarnaast op mezelf (weliswaar met mijn vriend), dus ik heb ook altijd 30 tot 40 uur gewerkt naast mijn studie. In de hulpverlening, dus veel avonden, nachten en weekenden. Dat was zwaar. Ik heb dus ook volpension 'nodig'. Ik heb het geluk dat ik op 35 km afstand een stal heb gevonden op basis van volpension (met de afspraak dat je helpt met mesten als je er bent) die aan mijn eisen voldoet. Door mijn drukke schema en de afstand red ik het niet om iedere dag te gaan helaas. Maar dat is zeker niet uit gemakzucht. Ik zou hem ook hier op het dorp in een stal kunnen gooien, maar dat vind ik paardonwaardig. Wat ik hiermee wil zeggen: misschien is er wel een fijne stal te vinden als je iets verder rijdt, soms is de oplossing makkelijker dan je denkt. En (meer dan) fulltime bezig zijn hoeft daarbij geen belemmering te zijn :) Ik maak 70- tot 80-urige werkweken en heb ook gewoon mijn huishouden, relatie, sociaal leven, etc. Wel geen kinderen. Al denk ik dat ik hem dan wel zou laten staan waar hij nu staat, maar hem dan nog minder zou zien (misschien maar 2 of 3 keer per week). Jammer, maar hij heeft meer aan een goede huisvesting dan aan mij.

(Nu ga ik overigens een fulltime stagetraject in waardoor ik ineens regelmatig werk en avonden en weekenden vrij ben (moet dan enkel nog wel studeren), dus nu kan ik ineens gewoon lekker in de avonden naar mijn paard :D )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:28

VogeltjeM, fijn en knap van je, dat je je paard zo een fijn leven gunt :) . Mijn paard staat 6 km van huis, ik heb geweldige stalgenootjes en met de mogelijkheid van een groeps app is het tegenwoordig zo handig om over je paard (of over de paarden) te communiceren, terwijl je er niet eens hoeft te zijn (als een ander daar voert e.d.). Ik ga in principe alle dagen naar mijn paard, maar ben in elk geval ca. 4 dagen per week bezig met de langere klussen. Dat is te doen, alleen in vakanties is het niet altijd handig (dan is mijn kind ook fulltime thuis) of bv als ze ziek is. In de zomer gaat ze gewoon mee, maar in de wintermaanden, met vaak slecht(er) weer is het best lastig. Gelukkig wordt ze al groot, kan ze ook een paar uurtjes alleen thuis zijn. Ik werk maar twee dagen per week op kantoor, en voor de rest thuis, ideaal. Maar het is wel druk, je moet continu dingen doen. Dat vind ik wel eens moeilijk, maar het scheelt dat ik fijne stalgenootjes heb (die geen kinderen hebben), dat mijn kind zelfstandig is en dat ik mijn werk in kan delen. Al komt het er dan ook vaak op neer dat ik zit te werken, als anderen vrij zijn. Maar goed, volgend jaar ga ik samen wonen, dan wordt het allemaal weer anders. :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:37

simongek schreef:
ik blijf het een behoorlijk verschil vinden of een paard in een binnenbox zonder luik staat waardoor hij
de hele dag geen moer kan zien of dat hij in een box staat met luik en geen metershoge wanden.
En dan ook nog staat hij op een pensionstal in een afgesloten gebouw/stal waar de hele
dag niets gebeurt of valt er nog wat zien. (buitenstal op het erf of )

Mijn paard staat dan niet op een pensionstal maar gewoon thuis achter het huis in een buitenbox met
open bovendeur en aan de andere kant een raam

en deze box is in mijn ogen ook wel erg klein voor dit formaat paard.

Een ruime box met uitzicht is geen goede vervanger voor vrije buitengang :o.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:39

Sees schreef:
simongek schreef:
ik blijf het een behoorlijk verschil vinden of een paard in een binnenbox zonder luik staat waardoor hij
de hele dag geen moer kan zien of dat hij in een box staat met luik en geen metershoge wanden.
En dan ook nog staat hij op een pensionstal in een afgesloten gebouw/stal waar de hele
dag niets gebeurt of valt er nog wat zien. (buitenstal op het erf of )

Mijn paard staat dan niet op een pensionstal maar gewoon thuis achter het huis in een buitenbox met
open bovendeur en aan de andere kant een raam

en deze box is in mijn ogen ook wel erg klein voor dit formaat paard.

Een ruime box met uitzicht is geen goede vervanger voor vrije buitengang :o.

gelukkig komt hij die box ook nog uit ook al is dat niet lang genoeg volgens de meeste. ;)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:40

Twiggy2008 schreef:
Tita, ik kan je vertellen dat het niet echt makkelijk is, een paard 24/7 buiten. En zeker niet in deze maanden. Ik werk per toerbeurt minstens 2,5 uur alleen maar aan klusjes nu (mest scheppen/voeren/water aanvullen/draad nalopen/voer klaarzetten/hooi-en strobalen sjouwen) voor onze zeven paarden. En dan heb ik nog niet eens wat met mijn paard gedaan qua training. Nee, dan was de pensionstalling vorig jaar een stuk gemakkelijker. Maar mijn paard was niet gelukkig op die paddock en stond daar 7 uurtjes per dag op. In een groep die continu gewisseld werd (veel onrust) en hij verveelde zich kapot de rest van de tijd in zijn buitenbox met uitzicht (nee, ook dat hielp niet). Ik heb nog nooit zo'n nukkig paard gehad, ik herkende hem gewoon niet meer.

Dan maar meer werk, zolang hij maar happy is. :j

Twiggy,
Zou jij je paard naar je huidige stal verhuisd hebben als hij niet nukkig geworden was, als hij gewoon je eigen vertrouwde paard gebleven was?

Joyce B, wat een ongelooflijk mooi plekje heb jij. Als je die stalling 'ns in zou pakken en aan de andere kant van het land (Limburg) zou neerzetten, zet ik m'n paard bij jou neer. :D
Laatst bijgewerkt door insun op 20-11-13 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:43

Gini schreef:
joyce B schreef:
Mensen zijn niet zo snel bereid iets verder te reizen, of iets meer te betalen, of kunnen/willen er zelf niet meer tijd in stoppen als dat verbetering voor hun paard geeft... Ze nemen genoegen met minder uren buiten onder minder fijne omstandigheden omdat het voor hunzelf meer luxe biedt, of minder tijd of geld kost...

Tja, om eerlijk te zijn, is dat erg?
Ik heb een paard voor mezelf. In de zoektocht naar een pensionstal stond het welzijn van het paard op kop maar op de tweede plaats moest ik er mij ook goed voelen.
Ik wil meer betalen voor een goede stal, en ik wil best wel iets verder reizen.
Maar eerlijk: ik ga geen 370 euro betalen voor een stal 50 km verderop.

Dus ik zoek naar een evenwicht. Een evenwicht tussen wat de stal aanbiedt, welke prijs ik ervoor betaal en hoe ver de stal gelegen is.

En eigenlijk zouden we het eens moeten uittesten of jouw stelling klopt. Ik weet wel dat de klassieke, dure pensionstal hier in de buurt met alle typische faciliteiten voor de ruiter maar geen buitengang met moeite hun stallen vol krijgen ondanks veelvuldig adverteren. De stal waar ik nu sta met buitengang en grote stallen heeft praktisch nooit een dag een stal leeg. Dus ik denk dat er zeker vraag is naar stallen die meer aan het paard denken. Maar als er zo een stal niet te vinden is binnen een straal van pakweg 20-30 km, dan kan ik me voorstellen dat je het beste "slechte" kiest.

Ja, IK vind het dus wel erg wat JoyceB omschrijft :o.

Evenwicht is zéker belangrijk maar dat evenwicht is vaak ver te zoeken heb ik het idee. Je zou imo niet moeten inboeten op de paar essentiële dingen voor je paard voor je eigen luxe.

Bij ons staan óók de stallen waar de paarden 24/7 binnen staan, vol. En daar spreek ik regelmatig mensen die het wel prima vinden want ze hebben een binnenbak en anders wordt het paard toch maar te dik, die kijken niet verder dan hun neus lang is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:45

joyce B schreef:
Kk heb het in het algemeen over wat je ziet...
Logisch dat iedereen voor zich een afweging maakt en niet overal heb je in een straal van 15km wel meer dan 10 stallen (zou eens serieus moeten gaan tellen, denk dat er nog wel meer zijn als ik echt mijn best doe) met binnenbak en meer dan 20 grotere of kleinere pensionstallen of boeren/particulieren die een paar extra stallen in de aanbieding hebben...

Als iemand een binnenbak wil worden vaak consessies gedaan aan het aantal uren buiten in de winter.
en verder over de andere keuze criteria is het maar net in welke situatie de eigenaar zit. Maar vaak gaat het om zaken van de eigenaar die op 1 staan en minder het paard. Niet bij iedereen, dat zie ik hier thuis ook met mensen die vele kilometers van hun huis gaan staan zodat hun paard 24/7 buiten kan lopen MET schuilgelegenheid en een bak, ipv of veel op stal met voorzieningen of zonder schuilgelegenheid 24/7 op de wei. En die veel zelf willen helpen, als ze daardoor meer mogelijkheden hebben de verzorging zo in te richten zoals het bij de behoeften van hun paard past en bij hun ideeen aansluit.

Maar dat zijn de uitzonderingen. De meeste mensen staan liefst op max10 minuten fietsen of rijden van huis, liefst zo min mogelijk verplichtingen, tegen zo laag mogelijke stallingskosten (daar wordt flink op vergeleken onderling) met fijne voorzieningen om te rijden.
Logisch, iedereen heeft zijn beperkingen in tijd en budget, alleen het aantal uren buiten, en of dat in een modderwinterwei of paddock is zonder ruwvoer , of maar een 2 tal uurtjes, staat bij een grote groep eigenaren blijkbaar verder onderaan de lijst..
.

Juist...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:52

Mijn paard staat nu op een half uur afstand (met de auto) van mijn huis vind ik dat leuk? Nou eigenlijk niet ik zou er het liefst meerdere keren per dag naartoe willen. Dat kon ook op mijn oude stal en elke keer als je kwam dan kwam je paard eruit meer niet.

Ze staat nu lekker 24/7 buiten daar maak ik haar blijer mee maar ben meer stalgeld kwijt en meer benzine geld kwijt dus zo makkelijk is dat juist niet.
Laatst bijgewerkt door Tooske op 20-11-13 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:52

Dat klopt Twiggy ik heb mijn eerste echte eigen paard wat toch in eigendom bleef van de oude eigenaar ook op een stuk land gehad.

Hooien, sloten baggeren, waterbakken vullen ik weet wat voor tijd het kost.

Dat ik nu op een typische stal-stal sta wil niet zeggen dat dat puur voor mijn gemak is, wat wel wordt beweerd ga ik mijn paarden nog verder weg zetten hoef ik gewoon niet meer te komen.
Bovendien vind ik 24/7 niks sterker nog 20/7 ook niet ik heb het geprobeerd maar dat beviel mij niet.

Om diverse redenen

VogeltjeM mijn paard heeft Z gelopen en gesprongen dus genoeg getraind en staat gewoon in de weide..onee stond.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:55

@ Tooske maar jij heb een keuze gemaakt omdat je je paard niet meer in de bak kan rijden want als Utica nog braaf haar Z-proeven zou lopen stond je nog gewoon bij ons op stal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:08

insun schreef:
Twiggy,
Zou jij je paard naar je huidige stal verhuisd hebben als hij niet nukkig geworden was, als hij gewoon je eigen vertrouwde paard gebleven was?

Joyce B, wat een ongelooflijk mooi plekje heb jij. Als je die stalling 'ns in zou pakken en aan de andere kant van het land (Limburg) zou neerzetten, zet ik m'n paard bij jou neer. :D

Ja, dan had ik hem ook verhuisd met deze buitenkans voor een fijne plek voor hem. Ik heb daar, op die pensionstalling, 7 maanden gestaan. Waarvan 5 maanden 24/7 buiten, 2 maanden overdag buiten en de nachten binnen (dat is toch ca. 16 uur binnen per etmaal). Daarvoor heeft hij 6 jaar 24/7 buiten gestaan (en daar was hij zo happy). Ik was daarnaast om meer zaken niet meer tevreden op die stal en nu kan ik tig redenen aanvoeren waarom niet, maar het gaat nu even om het opstallen alleen. Ik vind dat een paard beweging en vrijheid hoort te hebben. En wat is nou mooier dan die vrijheid te hebben met een schuilstal. Toen die kans op ons pad kwam, heb ik die meteen aangenomen. Maar.... het is wel heel veel werk en soms lastig te combineren met het thuisfront.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:14

tita schreef:
Tiedfoudt, jammer dat je een bepaalde plaat voor je kop hebt.
Je blijft enkel over buitenlucht- beweging praten.
Er zijn meerdere factoren die bepalend zijn.
Bovendien banketstaaf je om mijn verhaal heen, kijkt niet naar de situatie.
Ik ga niet voor jullie mijn paarden verkopen... En hierna komen weer gewoon paarden, met mij gelijk 10.000 andere mensen.
Will never change

Er zijn mensen zat die meer geld en tijd aan hun paard spenderen dan jij die misschien uit gemakzucht paard op de weide knalt.
Zullen zien hoe oud jouw paard wordt, de mijne is al 31 nu jij nog, in blakende gezondheid.

Tita, with all do respect maar op deze manier kan er toch geen fatsoenlijke discussie plaats vinden? Ik zou het fijn vinden als je op een meer neutrale toon zou communiceren :o.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:17

Er kan met jullie sowieso niet gediscussiërd worden want alleen jullie mening tellen van de stalpaarden wordt gelijk de grond in geboort als ie langer dan 18 uur op stal staat, hoe je kun je dan een gelijkwaardige discussie voeren.

Er zijn aanzienlijke verschillen tussen stallen, paddocks en weide en weide is hier niet mogelijk of het mag.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:21

Betteke schreef:
Ik weet niet wat jullie met je paarden doen aan training, maar ik wil serieus dressuur rijden en niet grondwerken of AR (Academische Rijkunst ter verduidelijking :D ) uitoefenen of vrijheidsdressuur doen. Een paard wat in training is kan je niet even een paar dagen stilzetten omdat de bak niet goed of diepgevroren is, dat noem ik nou paardonvriendelijk. Stapritjes of wandelen is dan ook geen oplossing, dat zet geen zoden aan de dijk.

Dat wil ik ook. Maar daarnaast wil ik ook serieus crossen, springen en grondwerken (ik wil teveel :D). Ik zie niet in waarom een paard niet af en toe een paar dagen stil kan staan. Is juist goed voor ze, maakt het koppie leeg. Wel kan ik me voorstellen dat je dan weer een stapje terug moet doen in de training als je ze daarna weer oppakt en dat is inderdaad vervelend. Maar ik vraag me wel af hoe slecht de bakken bij jullie in de buurt dan wel niet zijn dat ze zo lang achter elkaar niet berijdbaar zijn :o. Wij hebben echt een huis-tuin en keuken bak en zelfs die is 50 weken per jaar goed berijdbaar. Die paar weken dat deze niet berijdbaar is, ga ik in het weekend het bos in, maar ik doordeweeks tripjes naar de nabij gelegen manege en rijd ik buiten in de berm.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:23

tita schreef:
Er kan met jullie sowieso niet gediscussiërd worden want alleen jullie mening tellen van de stalpaarden wordt gelijk de grond in geboort als ie langer dan 18 uur op stal staat, hoe je kun je dan een gelijkwaardige discussie voeren.

Er zijn aanzienlijke verschillen tussen stallen, paddocks en weide en weide is hier niet mogelijk of het mag.

Dit is nou precies wat ik bedoel Tita, deze toon :o. Jullie dit, jullie dat... . Het is af en toe een pittige discussie en emoties lopen hoog op maar het komt de discussie niet ten goede als iedereen primair zou gaan reageren.

Nuancering: dit geldt overigens niet alleen voor jou Tita, excuus. Ik vind dit nog steeds een leuk topic maar het wordt af en toe wel moeilijk als mensen hun emoties zoveel de boventoon laten voeren :o.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:41

Als "jullie" anders hadden gereageerd op bepaalde stal mensen want zowel Muc als Karijn zijn paardonwaardig had je kans op meerder mensen die hun verhaal hadden kunnen toelichten nu jaag je gewoon alles weg

En lijkt het net alsof 90% zijn paard veel buiten heeft en 10% op stal en de werkelijkheid is gewoon andersom en zal nooit veranderen.
Aanbod stallen is hier gewoon mega groot en zullen echt niet gaan sluiten of stoppen.

Maar je hebt hier natuurlijk wel heel veel verschillende soort stallen en dat kun je als mens... paardwaardig of onwaardig maken maar de kans om toe te lichten waarom je voor bepaalde stal kiest, krijg je niet want je bent bij voorbaart al paardonwaardig

Geloof mij mijn 31-jarige in Branbant met regen en wind op natte drek zetten dat is pas paardonwaardig

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:51

@ tita: Ik ben me er wel degelijk van bewust dat er nog een lange weg te gaan is wat betreft de mentaliteit als het gaat om paarden houden.

Citaat:
Dat is mijn droom, maar voor nu kan ik alleen maar tegen mezelf zeggen: "Keep on dreaming" want ik zie de mentaliteit nog niet zo 1.2.3. veranderen helaas -O-

Dan... je hoeft niet zo'n nare toon aan te slaan. Ik vind deze discussie al honderd pagina's lang interessant maar als we allemaal zo'n toon als jij nu aan gaan slaan dan heb ik het hier toch wel snel gezien. Je spreekt jezelf nu nogal tegen: Je wilt een fatsoenlijke discussie voeren en tegelijkertijd beweer je dat ik een plaat voor mijn kop heb. Dank je. Ik laat mijn mening horen in een nette bewoording, dat mijn mening jouw niet aanstaat is dan pech voor jouw. Het is dan aan jouw om op een even nette manier daarop te reageren. Maar goed, om hier te gaan vertellen hoe we een volwassen discussie kunnen voeren gaat me een beetje te ver als je het mij vraagt.

Ik kan nu ook wel uit mijn slof schieten omdat jij denkt dat ik mijn paarden uit gemak op het land pleur. Kan me totaal in het verkeerde keelgat schieten, maar omdat ik weet dat ik mijn paarden niet op het land pleur en ik voor 300% achter mijn manier van paarden houden sta, hoef ik niet zo heftig te reageren. Zulke taal gaat bij mij echt het ene oor in en aan het andere er weer net zo gemakkelijk uit. Als jij mijn kritiek net zo onzinnig vind als ik jouw kritiek in de post van vanmorgen, dan laat je mij toch lekker bleren over weidegang en natuurlijke behoeften. Als dat zo onzinnig is, dan laat jouw dat toch volledig koud en hoef je je er niet druk om te maken. Of weet je ergens in je achterhoofd dat ik/wij wel een punt heb/hebben?

Wat zit je nou over 'mijn 31-jarige in brabant in wind en regen'? Zo kan ik ook wel beginnen: 'Mijn 21-jarige op zompige kleigrond in de Achterhoek'. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, paarden kunnen het hele jaar door op kleigrond staan zonder dat de boel verandert in een modderzooi. Je moet het alleen wel willen zien.

@ Betteke: VogeltjeM weet mijn gedachten op een duidelijkere manier te verwoorden. Ik ga met haar mee als ze het heeft over ambities bijstellen. Of je nou je eigen plezier (voor de recreanten) of je eigen ambities (voor de fanatieke wedstrijdruiter) op nummer een zet, maakt voor jouw paard de situatie niet anders.

Edit: kleine toevoeging
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 20-11-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:53

VogeltjeM schreef:
Sorry maar een paard is nou eenmaal een paard en gebonden aan dezelfde fysieke principes als alle paarden. Dat daar onderling wat variatie in zit dat zie ik, maar heus niet zoveel variatie dat het hele beenwerk en spijsverteringsstelsel anders in elkaar zit.

Er is wel degelijk een variatie in paarden, je hebt koudbloedpaarden, warmbloed etc. etc. Type spiervezels en alles is verschillend. Hetgeen wat jij hier zegt vind ik niet, een paard is een paard. Dat is hetzelfde als zeggen groente is groente en je hebt ook verschillende soorten groenten, net zoals je verschillende soorten paarden hebt.

Citaat:
Ik heb geen idee hoe jij jouw paarden houdt. Geen enkele uitspraak over gedaan dus. Plus ik vind de nachten op stal acceptabel zoals ik al meerder keren heb aangegeven, dus niks 24/7 buiten en anders is het niet goed. Maar het is wel een ideaal om naar te streven vind ik.

Ik meende dat jij had gezegd dat je het niet paardwaardig vind als een paard meer binnen dan buiten staat. Jij hebt het dus niet over mij persoonlijk gehad maar aangezien mijn paard meer binnen dan buiten staat spreek je mij in het algemeen wel aan.

Citaat:
En dat het hele paarden houden en rijden niet natuurlijk is, vind ik ook. Maar dat is echt geen reden om een paard dan maar gelijk individueel op te stallen want we zijn toch al tegennatuurlijk bezig. Het 'what the hell'-effect noemen ze dat. Een paard is nog steeds een paard en het is je plicht als eigenaar om hem zo goed mogelijk te verzorgen.

Ik zeg helemaal nergens dat dat een reden is om een paard maar op te stallen. Het enige wat ik zeg is dat de redenatie van een paard is een kudde- en bewegingsdier dus moet bv. 24/ 7 buiten staan ook niet op gaat als je kijkt waar een paard oorspronkelijk voor bedoeld is. Vanaf het moment dat paarden als rij- en sportdieren gebruikt worden zijn er bepaalde dingen veranderd. Als eigenaar heb je zeker de plicht om je dier zo goed mogelijk te verzorgen maar dat betekent niet per definitie dat je ze zoveel mogelijk, liefst 24/7 buiten moet zetten.

Citaat:
Ik vind 'kijken naar het individu' zoals door veel mensen wordt gebruikt veelal een slechte smoes om hun paard meer dan fatsoenlijk is op te hokken.

Het enige wat je steeds zegt is het is een excuus of een smoes. Maar als er niet ingezien wordt dat paarden verschillend zijn is deze discussie een oneindige discussie.
Ergens werd er gezegd over tinkers, dat zijn koudbloed paarden. Heel anders als warmbloedpaarden. Een tinker zie ik geen M dressuur, M springen en M SGW lopen. (Voor dat iemand zich op zijn tenen getrapt voelt, niets ten nadele van een tinker). Maar dit bedoel ik meer om het verschil in paarden aan te geven. Net zoals je voor de endurance een bepaald type hebt. Er is wel degelijk een verschil, je kan niet zeggen alles paarden zijn het zelfde. En nee, dat betekent niet dat een paard 24/ 7 in een hok moet staan. Maar als jij actief in de sport bent en je paard komt over het algemeen lekker buiten om paard te zijn vind ik het van de zotte als er dan hier op bokt gezegd wordt dat je maar geen paard moet hebben. Wie zijn die gene om dat te bepalen?
Alsof elk dier dat 24/ 7 buiten staat het goed heeft. Nogmaals prima als een paard 24/ 7 buiten staat en het fijn heeft. Maar een paard kan het ook heel fijn hebben als hij niet 24/ 7 buiten staat maar een X aantal uur buiten staat en kan spelen. Dat is hetgeen wat ik wil zeggen en wat elke keer afgedaan wordt als een ' slecht excuus om paarden op te hokken' .
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 20-11-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:54

tita schreef:
Dat ik nu op een typische stal-stal sta wil niet zeggen dat dat puur voor mijn gemak is, wat wel wordt beweerd ga ik mijn paarden nog verder weg zetten hoef ik gewoon niet meer te komen.

Je schrijft meerdere keren dat je 20 minuten onderweg bent naar je paarden. Ik vind dat persoonlijk wel meevallen hoor, dus 'nog verder weg en ik hoef niet meer te komen' komt op mij een beetje overdreven over. Ik kan niet in jouw agenda kijken maar 5 of 10 minuten per enkele reistijd erbij en je zit zo op een straal van 40 km waarbinnen je kan zoeken.

tita schreef:
Als "jullie" anders hadden gereageerd op bepaalde stal mensen want zowel Muc als Karijn zijn paardonwaardig had je kans op meerder mensen die hun verhaal hadden kunnen toelichten nu jaag je gewoon alles weg

En lijkt het net alsof 90% zijn paard veel buiten heeft en 10% op stal en de werkelijkheid is gewoon andersom en zal nooit veranderen.
Aanbod stallen is hier gewoon mega groot en zullen echt niet gaan sluiten of stoppen.

Maar je hebt hier natuurlijk wel heel veel verschillende soort stallen en dat kun je als mens... paardwaardig of onwaardig maken maar de kans om toe te lichten waarom je voor bepaalde stal kiest, krijg je niet want je bent bij voorbaart al paardonwaardig

Geloof mij mijn 31-jarige in Branbant met regen en wind op natte drek zetten dat is pas paardonwaardig

Er zijn gewoon bepaalde harde grenzen.. En die grens ligt voor iedereen anders, zoals maar weer blijkt uit dit topic. Zowel Karijn als Muc (en anderen) hebben toegelicht waarom hun paarden 24/7 op stal staan, maar kwamen niet verder dan argumenten als afstand, tijd, goede bak nodig voor de training. Waarop wordt gereageerd dat anderen dat geen goede argumenten vinden om je paard 24/7 op te stallen. Kom op, 24/7 is echt wel extreem. En dan nog wordt er netjes op die personen gereageerd. Als ik puur vanuit mijn gevoel zou reageren (en mn verstand en fatsoen erbuiten zou laten) zouden mijn reacties er heel anders uitzien, geloof mij maar.

Aan de andere kant wordt hier ook genuanceerd gediscussieerd vind ik. O.a. over verzachtende omstandigheden wat betreft stallen, grijze gebieden, hoe je buitengang goed in kan richten, etc. Maar nee, 24/7 op stal wordt gewoon niet goed, hoe je het ook wendt of keert. Ook al is de stal van goud en krijgt ie onbeperkt met de hand geselecteerde hooisprietjes van de allerbeste kwaliteit gevoerd. Ik vind het alleen maar goed dat er argumenten worden aangedragen die onderbouwen waarom dit niet goed is. En nee wij zijn geen rare boomknuffelaars, maar er is wetenschappelijk onderzoek naar uitgevoerd (ik kan helaas niet bij de originele artikelen dus moet het doen met interpretaties van het internet en tijdschrijften en boeken etc etc maar die onderzoeken zijn er dus wel degelijk, dus als iemand ze kan bemachtigen, be my guest).

En dit topic loopt al meer dan 100 pagina's redelijk netjes, op wat uitspattinkjes hier en daar na, ik vind jou eigenlijk één van de meer aanvallende personen, dus wat nou 'er valt hier niet te discussiëren'..?