[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:47

Pivanti schreef:
Bedankt voor je tip. Ik heb daar nog wel even kort over gedacht inderdaad (dubbel). Moet dan wel sowieso weer nieuw net bestellen. Heb geen net meer over nu.

Eerst moest de bak weer aangepast. Ze kon t net toch nog door de opening eruit krijgen. Dus na 1 nacht lag het net al ergens in de stal. Morgen de bodem verhogen, zodat er geen ruimte is t net eruit te krijgen. Eerder met het betongaas ging het wel goed met deze maat opening.

Als ik het goed snap maak jij de deksel open om te vullen?
Is het dan niet veel makkelijker om in het midden van het gat in de klep 1 dunne ronde buis er onder te schroeven? Dan kan het er niet meer uit (want rek is breder dan breedte gat in klep lijkt me) en heb je net zoveel ruimte voor je hooi.

Pivanti

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:55

Ja klopt, ik maak de deksel open. Ziet met scharnieren vast, achter. En met vlindermoeren aan de voorkant.

Rek is inderdaad breder. Net zo breed/lang als de binnenkant kist (-0,5 cm oid, zodat t iets ruimte heeft om heen en weer te bewegen en niet vastzit erin).

Was ook een goed idee geweest, niet aan gedacht.
Heb nu al klosjes erin zitten en vriend heeft een plank op maat gezaagd vandaag. Morgen alleen de plank erin schroeven.
Het wordt maar 9cm hoger oid. Er is nog ruimte genoeg voor het hooi denk ik.
Ze krijgt nu 2 dikke plakken (van kleine hooibaal) en in de winter 3 (voor de avond/nacht)
Ze krijgt niet onbeperkt... helaas, maar anders wordt ze echt te dik, zeker nu het gras weer gaat groeien.

Kist is geloof ik 50 cm hoog (nu dan 40cm) en 40 breed en 90 lang.

Mocht blijken dat het hooi er toch niet meer in past, kan ik het altijd nog op jouw manier aanpassen :)

Mar_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:16

Hoi

Even een vraagje, ik wil voor mijn twee haflingers ook graag hooinetten gaan maken, ze zijn nu gewend om hooi los van de grond af te eten. Ze komen aan huis te staan, dus kan nu zelf bepalen hoe en hoeveel ik ze wil voeren in plaats van hiervoor op de pensionstalling.

Hoe langer ze met het hooi gaan doen hoe beter natuurlijk. Kan ik beter 3x3 mazen nemen omdat ze nog niet gewend zijn aan uit een hooinet eten? Of zouden jullie voor de 2x2 van pmarena gaan?

En hoe hebben jullie de netten dicht geknoopt? Laten jullie bij de "hooikussens" de bovenkant gewoon open?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 00:01

Hooi peuteren moeten ze leren en niet elk paard is even handig met zijn lippen. Begin met 4/4.5 maas en een 3x3 maas net naast elkaar na 1-2 weken kan je aardig zien hoe goed ze er in zijn en hoe snel ze eten. Beginnen met een te kleine maas geeft frustratie en paarden die of opgeven of het net stuk trekken. Ook hangt het af van wat je precies voert, want voor echt hooi hoeven ze minder moeilijk te doen dan voordroog (wat aan elkaar blijft plakken en niet zo makkelijk wil breken). Echt hooi verlengt in mijn ervaring de levensduur van je netten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:41

Ook in hooi heb je veel verschillen. Met lang stug hooi hebben ze het moeilijker als met kort gesneden fijn hooi. Daar zou je dus eigenlijk ook de maasgrootte aan moeten aanpassen.
Alleen houdt dat in de praktijk in dat je als partikulier vaak diverse soorten netten zou moeten hebben.
Ook de frustratie (en de uiting daarvan) is per paard verschillend. Die van mij sloopt echt de netten als er niet snel genoeg iets uit komt. Een grotere maas houdt het paard (en mijn portemonnee) happy, maar echt langer over een voerbneurt doen is er dus haast niet meer bij.
Zonder netten eet ze een halfuurtje van één bult, met netten hooguit 3/4 uur. Dat geeft iets 'winst', maar echt niet zoveel dat ze er de dag mee vult :D

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:01

Wat voor bakken gebruiken jullie?
Ik dacht aan van die blauwe bakken maar weet niet hoe die heten :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:02

Ik heb mijn slowfeeder met tegenzin te koop gezet...
Opzich wegens iets heel positiefs, ben verhuisd van pension stal naar en wei samen met een vriendin, dus paard staat nu 24/7 los met een loopstal waarin ik dus een nieuw net ga ophangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:30

Mooi systeem :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:29

Ik heb de bodem verhoogd en nu werkt het goed. Ze krijgt het frame er niet meer uit :)

http://uploadenfoto.nl/pictures/495975d ... 74e263.jpg
http://uploadenfoto.nl/pictures/8dac487 ... 53f47e.jpg
http://uploadenfoto.nl/pictures/0ac78dc ... d87ab5.jpg
http://uploadenfoto.nl/pictures/119b931 ... c2e85f.jpg

Met de tijd dan alleen nog een ander net of een net erover heen.

Alleen kan ik het frame niet meer van elkaar halen. Zit vastgelijmd met sterke lijm ;)
Dus komt t dan direct aan het frame knopen oid
of twee netten aan elkaar vastknopen met touw.

Het is nu 3,5x3,5 de maas. Wat zal ik doen? Nog een net er over heen, welke maaswijdte dan?

Of deze er met de tijd af en een nieuwe erop met welke maaswijdte? Zal 3x3 al veel schelen? Anders wordt t al 2x2?

Wil niet dat ze gefrustreerd raakt natuurlijk...

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 08:48

Wat een interessant topic is dit.

Ik heb wat vragen, ik ben op zoek naar een model slowfeeder wat voldoet aan de volgende 'eisen':

- Geschikt voor 1 pony/paard, dus niet te groot.
- natuurlijke 'graas'houding, dus geen kliko of hooinet
- een fijnmazig sterk net ipv gaas
- geschikt voor buiten en binnen

Ik heb er meerdere nodig voor mijn vraatzuchtige pony's :D ;), hopelijk kunnen jullie mij op ideeën brengen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:18

Er staan genoeg voorbeelden en variaties in dit topic. Ik snap dat het teveel is om door te lezen, maar als je door de pagina's scrollt kom je ook de foto's tegen. Dan zie je vanzelf wat jou aanspreekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:28

Dan nog is 103 blz een hoop scrollen :D Het zou mooi zijn als er alleen een fototopic zou zijn waar iedereen zijn slowfeeders kan plaatsen zonder tekst maar met alleen de link naar bijv dit topic waar het model besproken wordt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:03

Dat is een goed idee :j

Alles doorlezen is inderdaad geen doen, maar als ik zoekende ben doe ik er wel wat meer moeite voor dan mijn wensen neerzetten en de oplossing afwachten. Op de laatste pagina's komen nog voorbeelden voorbij die aansluiten op wat dreamflower zoekt. Kijk eerst even zelf en stel dan nog vragen.

Maar een fototopic met puur en alleen voorbeelden/foto's vind ik een goed idee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:11

Ik heb de post 'gemeld', kijken wat voor reactie er op komt :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:30

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:46

Haha, er is dus al een fototopic en ook nog up to date :D

Het enige wat nog een meerwaarde zou zijn is een gesloten topic waar de moderator in kan posten.
In dat topic zouden dan kort de verschillende opties beschreven worden (net, kliko, ton, bak met net of raster enz) met daarbij voorbeeldfoto's van verschillende uitwerkingen.
Als iemand denkt iets vernieuwends te hebben of een andere uitwerking, kan dat toegevoegd worden.
Of is daar dan weer de wikipedia voor?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:50

Nee het is gewoon dit topic, maar gesorteerd op posts met foto's.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:52

Ohhhhh, dat had ik niet eens in de gaten, slim!

Hoe kun je een topic alleen op posts met afbeeldingen selecteren?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:55

Je voegt &if=1 aan de URL van het topic toe.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:55

Dat ik daar niet aan heb gedacht…… :D
Even geprobeerd, maar bij mij lukte het niet.
Edit; toch wel, weer wat geleerd!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:11

Het is even puzzelen, maar had ooit ergens gelezen dat het kon.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:59

Dreamflower schreef:
Wat een interessant topic is dit.

Ik heb wat vragen, ik ben op zoek naar een model slowfeeder wat voldoet aan de volgende 'eisen':

- Geschikt voor 1 pony/paard, dus niet te groot.
- natuurlijke 'graas'houding, dus geen kliko of hooinet
- een fijnmazig sterk net ipv gaas
- geschikt voor buiten en binnen

Ik heb er meerdere nodig voor mijn vraatzuchtige pony's :D ;), hopelijk kunnen jullie mij op ideeën brengen!

Dan kom je toch op een bak terecht met net die op 4 punten vastgemaakt is met haken dat je hem kan vullen en hij mee naar beneden zakt als hooi minder wordt.

Zelf heb ik voor 3 pony's ( dpony, quarter en shet ) 2 voerplekken met netten tussen 2 palen. Heb nu van barefoot (pmarena hier op bokt ) netten met 2x2 maas. Ik heb daar netten van gemaakt van 1x1meter.

Ze hebben geen slechte houding. De netten hangen net boven de grond. In de natuur staan paarden ook niet alleen maar naar beneden, dus afwisseling is goed. In de natuur eten ze ook van bomen en andere gewassen.
Ze pakken vrij laag een pluk en eten die op. ZE staan dus zeker niet gedraaid of te hoog te eten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:04

Leuk topic, en ik zie het nu pas, heb mijn eigen oplossing inmiddels voor elkaar.

Ik heb een paard met maagproblemen, dat niet te lang zonder ruwvoer mag staan. Overdag loopt hij de hele dag buiten in de wei, maar s'avonds en 's nachts staat hij op stal.

Ik heb al enige tijde een hooitas maar die heeft hij eigenlijk toch wat te vlot leeg. Zeker nu we wat fijner hooi hebben op stal.
En nadat hij een dag of 10 terug toch weer wat minder fit leek, heb ik -in overleg met stal- zelf maar wat gemaakt.

Het net is 2,5 meter breed, en ongeveer 1 meter diep. Dit krijgt hij zeker niet meer leeg, in 1 nacht.
De mazen zijn 3 x 3 centimeter. Ik vond na een aantal dagen dat hij er toch eigenlijk net teveel van at, dus ik meng het hooi iets op met wat stro. Dan kost het net wat meer moeite om het hooi eruit te vissen. En nu gaat het prima.
Hij moet namelijk wel continue kunnen eten, maar hij hoeft op zich niet idioot veel te eten.

Dit is het resultaat, ik vul het ongeveer 1 x per 3 dagen bij:
Hier is het net nog gevuld met alleen hooi, ondertussen zitten er dus ook wat plukjes stro tussen.
Afbeelding

Afbeelding

De totale kosten kwamen op ongeveer 30 euro, inclusief tie-ribs, en sluitingen. In eerste instantie had ik een soort karabijnhaakjes, maar die bevielen niet, omdat de scherpe puntjes daarvan te gemakkelijk in het net blezen haken, en ik dus iedere keer aan het puzzelen was.
Ik had nog wat oude musketon-haken liggen, en die gebruik ik nu. Die klik ik vast aan oude d-ringen, die ik ooit van een kapotte deken afgehaald heb.

Zowel de musketons als de d-ringen zitten ieder met 2 tie-ribs vast aan het net. (een aanhangwagen net van 2,5 x 2 meter)

De sluitingen zitten redelijk kort op elkaar, de stalbeheerder vertelde dat er ooit een paard met zijn hoofd vast had gezeten in een slowfeeder, waarvan de sluitingen dus net te ver uit elkaar zaten. Dat is overigens wel goed gekomen, maar daar zit je niet zo op te wachten. Ik mag gelukkig op de stal waar ik sta gewoon zo'n net ophangen, na even overleg (met extra tips dus nog)

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:47

Bedankt voor alle tips, ik had hier en daar al wel wat gekeken, maar wist ook niet dat je op een manier alleen de foto;s kon zien! Handig!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:26

Ziet er netjes uit Femke. Hoe dik zijn de mazen en waar heb je het net gekocht?