Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:41

Mijn paard heeft het leren eten van de korrels zichzelf opgedragen. Ik doe nu elke dag 3 voerscheppen met korrels in een emmer met wat water en als het goed is geweld, gooi ik het in de stal, kan de volgende dag zijn. Dus nu elke dag een emmertje erbij...

PhiaBink

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:36

Een paar liter azijn i.pl.v. water doet wonderen!!!!!!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:18

ik heb vorige week nog van zeoliet geleverd gekregen?
erg goed spul hoor,
maar hij ging even naar het buiternland zei hij zou er wat mis zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:25

Het gaat niet om de azijn, maar meer om de hele korrels, zodra ze zacht zijn, laat hij ze.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:30

Als er op de hele korrel azijn is, dan lijkt het me erg vies.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:52

Update + foto's van de korrelstallen zijn geplaatst.

Kayleigh dag 247
Helianthe dag 218

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:18

Wat ik me afvraag, wat doen jullie als de stallen wat achteruit gaan omdat het zo nat is geweest de afgelopen tijd.
Zouden jullie dan liever 2 x per week een halve zak doen of 1 per week 1 hele zak? Ik moest vandaag na de afgelopen natte periode allebei de boxen tussentijds omgooien en losharken en zit te twijfelen of ik nu zal wachten tot de wekelijkse bijstrooibeurt of 2 x zal strooien.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:45

Als het hier, zoals de afgelopen week, terug gaat in kwaliteit strooi ik gewoon sneller bij.
Ik hoef hier nog niets om te gooien, geen plak of id. Lijstje van bijstrooien + meer info op mijn eigen site.

Ik zou dus gewoon 2x strooien.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:49

Ik doe veel minder lang met een pallet dan dat de producenten zeggen, want die zeggen 1 pallet per paard per jaar. Maar als ik ga rekenen; je begint met 5 zakken a 20 kg. Eerste 4 weken niets bijstrooien, daarna elke week 1 zak bij strooien. Zoals dat bv bij strovan in de folder staat. Maar dan kom je op 53 zakken uit in 1 jaar. Op een pallet zitten 36 zakken, dus 1 pallet per paar per jaar gaat never nooit lukken als je de aanwijzingen in de folder volgt. Ik merk nu dat je dan dus uiteindelijk niet goedkoper uit bent dan met gewoon stro. Een stuk duurder zelfs.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:01

ik heb wel plak al na 2 weken van die rood stinkende,
dus ik moet wel sneller uithalen bijstrooien,
heb ik ook al gedaan,

voor mij zit de winst niet zozeer in de prijs, maar in het snelle uitmesten en weinig opslagruimte nodig,
plus minder vaak om hooi of stro te kopen uit te moeten kostt me ook steeds een halve dag sjouwen!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:11

@India,
Het elke dag weghalen van de natte plek voorkomt plakvorming.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:08

@cremello: ik was al tot dezelfde conclusie gekomen. Ik heb half mei een pallet laten komen, paarden zijn vervolgens een maand weggeweest en ik moet nu alweer een nieuwe pallet bestellen. Oftewel voor 2 paarden heb ik met 1 pallet a 36 zakken van 20 kilo precies 4 maanden gedaan. Best een kostbare hobby dus ... 260 : 4 = 65 euro per maand!

Maar het scheelt me idd iedere keer stro halen en het scheelt vooral ook een aantal keren per jaar de mesthoop leeghalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:29

Dat is eigenlijk net zo duur als met vlas, daar betaal je ook 6 euro voor een pak, de korrels kosten hetzelfde per pak, alleen je hebt wel minder mest. Mijn pallet heeft 50 pakken, ik doe 6 zakken per maand = 8 maanden per pallet is 36 euro per maand.

Ik was ook minimaal 6 pakken vlas per maand kwijt à 6 euro per pak, maar ik had wel meer afval.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:49

Ik heb gister en eergister de stallen weer gedaan. Nog steeds 1 zak in de 1 a 1 1/2 week in de 3 x 3 stal en 2 zakken in de 1 tot 1 1/2 week in de 4 x 4 stal.
Biola is weer terug en die staat nu op 2 zakken strokorrels met daaroverheen 1 zak zaagsel. Vanaf nu gooi ik er alleen maar strokorrels bij. Ze is net als haar moeder een vuilak.

Ben nog steeds super tevreden over de merkloze korrel, gekocht bij fa. Leyen in Maaseik Belgie.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:01

Net terug van vakantie. Vanaf nu gaan de paarden 's nachts op stal. dus ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen. Nu kan ik tenslotte pas echt ervaren hoe of wat.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:19

Ik vind dat er niet veel verschil is in het uitmesten van de stallen van vlas en strovan strokorrels. Ik doe het allebei met de 'vlasschep'.
Wat ik nu een voordeel van de strokorrels vind is dat het er niet vies uitziet. Vlas ziet er alleen de eerste paar dagen mooi schoon uit en dan gaat het bruine overheersen.
Het oog wil ook wat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:56

Even voor Diana die het allemaal bijhoudt: Ecobodem levert een pallet van 50 zakken x 20 kilo. Dus geen zakken van 15 kg meer bij Ecobodem.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:01

Na een tijdje reageer ik toch maar weer eens. Terugkijkend op de periode dat ik strokorrels heb gebruikt en nu een aantal maanden op vlas heb ik de balans opgemaakt.

Bij mijn ene paard, dat voor beslagen is, wees mijn hoefsmid erop dat er in de witte lijn barstjes lijken te zitten die zichtbaar werden nadat het ijzer eraf was gehaald. Niet alarmerend, wel iets om in de gaten te houden.
Op het moment dat ik stopte met de korrels en overging op vlas had hij ook nog eens buitengewoon slechte stralen, terwijl hij in de jaren dat ik hem heb juist altijd prima stralen heeft gehad.
Mijn tweede paard had op het moment van het stoppen met de korrels aan vier hoeven rotstraal. En flink ook.
Beide paarden stonden op dat moment van 07.30 uur tot 22.30 uur op de wei en dus heel weinig op stal. Dt was midden in de droge zomerperiode.

Ik sta er echt versteld van dat in de paar maanden dat ik strokorrels heb gebruikt, de hoeven van beide paarden zo ontzettend achteruit zijn gegaan. Ze hadden ook altijd last van klompvorming onder de hoeven dus zo vreemd is het achteraf ook weer niet.
Sinds ze op vlas over zijn herstellen ze zich weer, terwijl ze nu juist in een natte periode van het jaar staan zijn hun hoeven echt heel erg verbeterd. Bij mijn ene paard zijn de stralen weer mooi stevig en bij het paard met de rotstraal aan vier hoeven is het nu bijna weg.

Conclusie: hou de hoeven van je paard heel goed in de gaten, en onderneem tijdig actie.

Beide paarden waren fervente strokorrel-eters, ook al waren de korrels al uit elkaar gevallen, met smerige dingen bespoten enz. Van het vlas blijven ze af, hebben ze nog niet één hap van genomen.
Kortom, je moet het proberen om te weten of het voor je paarden werkt, maar strokorrels zijn niet voor iedereen ideaal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:32

@Fitzroy,
Die lijst hou ik niet meer bij....is ooit eens overgedragen maar liep toen in de soep :D

@Remy,
Mijn paarden staan sinds afgelopen winter op strokorrels, staan beiden op hoefijzers en hebben geen slechtere hoeven dan voordat ze op strokorrels stonden. De hoeven zijn gewoon goed. Het bijhouden van de hoeven door de hoefsmid (op tijd bekappen en beslaan) en mijzelf (dagelijks uitkrabben) is evenals voorheen. Hier geen slechte invloed van de korrels.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:48

Diana, ik zeg dan ook niet dat strokorrels per definitie slecht zijn voor de hoeven, echter is het wel iets om even in de gaten te houden :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:58

Ja dat begrijp ik wel alleen denk ik dat dit in alle gevallen (lees bij elk strooisel) geldt.
Het dagelijks controleren / uitkrabben van de hoeven is nooit overbodige luxe ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:07

Even een vraagje levert de boerenbond/welkoop ook stro korrels ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:22

Ja, die hebben wij vorig jaar even gehad. Vond ze niet prettig absorberen. Box stonk en moest er steeds veel uithalen in vergelijking met de Dolsma korrel. Maar er waren hier ook mensen die er wél tevreden over waren, dus het is erg afhankelijk van je paard ook.
Onze stalhouder heeft toch besloten om dit jaar weer op vlas over te gaan. Vorige winter stonden we voor het eerst op strokorrels, beviel heel goed, maar bijna iedereen moest wel maandelijks zakken bijkopen. Dat hoefde met vlas bijna nooit, vandaar. Heb er vrede mee hoor. Voor ze op strokorrels gingen vorig jaar stond hij ook op vlas en dat werkte ook goed. Ik ben nog steeds fan van strokorrels, maar ja: De mens wikt, de SH beslist ;-) . Die van mij staat nog 24/7 buiten, dus ik klaag niet :-) !!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:55

Ik ben ook begonnen met strokorrels. Mijn paard heeft een erg sterk stikkende urine. Dit is nu helemaal niet.. Ik lees dat er vieze plak komt. Ik kan alleen maar zeggen: je moet de drollen er uit halen maar je moet ook de nattere plekken omwoelen en boven opgooien zodat het kan drogen dan wordt het geen natte zooi!! Ik heb het nu een week erin liggen en heb er nog niets bij hoeven te gooien. Ik ben erg tevrede.. Mijn paard wordt niet vies, en mijn deken ook niet.. Wat wil je nog meer..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:54

Whisperke schreef:
Wat wil je nog meer..

Een paard die niet zijn drollen door de hele stal jongleert. Moet nu hele stal zeven. Gelukkig doen de andere 2 het wel netjes, dus die stallen heb ik in 5 minuten klaar.

Gisteren heb ik het nat er ook uitgehaald, was voor 3 stallen een uur bezig. Dat ga ik dus echt niet iedere dag doen, kost me veel te veel tijd.