Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:03

_Lorette_ schreef:
Het is al langer licht en je hoort steeds meer vogels fluiten. <3 Dan voel ik me meteen gelukkiger!

Echt hé , een half uurtje langer licht kan al zoveel doen voor je gemoedstoestand.
Heb direct meer energie voor alles.

DuoPenotti schreef:
Maar niets kan op tegen hoe fijn we toch wonen.
Elke dag de paarden begroetimh. De hondjes in de tuin..
Die oude keuken komt ook wel weer... Ooit... Enz enz

Ik denk dat je daar een spijker op zijn kop slaat.
Soms vergeten we wat we hebben, omdat het ook niet zomaar komt aanwaaien maar anderzijds hebben we het wel.
Dromen en wensen moet je houden, anders wordt het ook saai.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:07

Ik kan me niet indenken dat ik gelukkig zou worden van een nieuwe keuken.

Afgelopen weekend zat ik buiten in de zon met een bak thee en uitzicht op de paarden, dáár word ik gelukkig van _/-\o_

Malenka

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:14

Gewoon eens een los idee in de groep gooien... Zijn er mensen die het leuk vinden om elkaar eens ergens te ontmoeten en dan samen te lunchen oid? Of als groep een excursie doen? Het lijkt mij best leuk eens de mensen achter de Bokt namen te leren kennen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:17

Dais_ schreef:
Ik kan me niet indenken dat ik gelukkig zou worden van een nieuwe keuken.

Afgelopen weekend zat ik buiten in de zon met een bak thee en uitzicht op de paarden, dáár word ik gelukkig van _/-\o_

ik word gelukkig van beide :')
Maar dan wel die nieuwe keuken in het huis waar de paarden aan huis kunnen :+

Malenka schreef:
Gewoon eens een los idee in de groep gooien... Zijn er mensen die het leuk vinden om elkaar eens ergens te ontmoeten en dan samen te lunchen oid? Of als groep een excursie doen? Het lijkt mij best leuk eens de mensen achter de Bokt namen te leren kennen.

Leuk idee !

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:22

Leuk idee Malenka.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 05:19

Om de hoeveel meter hebben jullie de palen staan?
Betreft hier Gallagher koord wat we gaan gebruiken met kunstof palen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:00

Kunstof palen was bij mij een miskoop, als je rechte stukken hebt zal het wel kunnen maar ik heb ze net bij de perkjes gebruikt en als ik de draad aantrek gaan de palen ook krom. Ze zijn 7 dik en die man zei dat dat dik genoeg was ( was ook al duur genoeg) maar helaas.

Gemiddeld om de 3 meter heb ik de palen staan.

ik heb bij de stallen uitloopjes voor de nacht, de buitenste echt wel royaal, de 2 middelste stallen 3.50 x 12. Ieder hun eigen plekje en rust, maar wel de keuze binnen of buiten
Dit was met draad maar gisteren weer geïnvesteerd en met hout begonnen. Ergens een rekenfout gemaakt want ik kom hout tekort en moet nog alles beitsen maar het is al zo mooi

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 08:51

Zo even bij moeten lezen.

idd een uur langer licht geeft al zoveel meer rust, ruimte om toch nog even snel de drollen weg te halen etc. Toch stom (tenminste dat heb ik) dat ik in de winter in het donker buiten dan ook niks doe. Terwijl poetsen kan, drollen opruimen zou ook kunnen. Maar we gaan gelukkig weer richting het voorjaar.

Gefeliciteerd nog Belker!

Ik denk dat je met paarden aan huis nooit klaar bent. Dan heb je de basis misschien wel in orde maar denk je ow dit zou handiger zijn, of zo zou het misschien nog mooier uit zien. Of de paarden wisselen en hebben andere behoeftes. En dan nog onze eigen huizen natuurlijk.

Ik heb ruim 20 jaar geen last gehad van modder zoals nu de afgelopen twee jaar. Ja oke, ik had eerst alleen een grote D-pony en Guus is er pas 2 of 3 jaar bij. Gelukkig ook wel alleen als het echt veel geregend heeft. Komend jaar komen de modcontrol platen te liggen waar de modder het ergste is. Hopelijk kan ik dan ook makkelijker met de auto bij het hooihok en kan ik de hooibakken er ook op kwijt.

Marit hopelijk gaat het plakbeslag bevallen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:43

Malenka, leuk idee!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:52

Malenka schreef:

Ja leuk!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:01

joyce83 schreef:
Toch stom (tenminste dat heb ik) dat ik in de winter in het donker buiten dan ook niks doe. Terwijl poetsen kan, drollen opruimen zou ook kunnen. Maar we gaan gelukkig weer richting het voorjaar.

Ik heb precies hetzelfde hoor!

En idd, gelukkig worden de dagen weer echt merkbaar langer <3 Nu alleen nog even wat vaker zoonneschijn helemaal nu het vanmorgen hier weer mega mistig is...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:59

horsii schreef:

Ik heb elke 5 meter ongeveer, houten palen en 3 draden op 30/60/90

De les gisteren was amazing!! Heerlijk gereden en Joep bijna niet aan het schudden geweest.. heel blij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:09

Heb houten palen, 3 daden buitenom op 6 meter staan. Binnenin twee draden en om 8 meter.

Ik ben altijd in voor lunch of een leuk bezoekje ergens :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:03

Ik heb kunststof palen. Om de 4 meter. Draden zitten op 60/90/120. Hoekpalen zijn dikke 4kanten kunststof palen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:04

horsii schreef:

Heb de houten palen op 6 meter staan met strak gespannen permanent kabel.
Deel wat ik met koord heb staat op 3 meter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:36

Buitenom staat een gazen hekwerk en daar zit permanentkabel aan.
Maar dat is niet te vergelijken natuurlijk.

Mijn bak, die niet officieel bak is, staan de houten palen met lint om de 5 meter.
En 1 stuk waar de wei is opgedeeld staan ze om de 4.

Koord heb ik niet, bij lint weet ik wel dat goede isolatoren net zo belangrijk zijn dan het lint zelf.
We hadden eerst een stuk met goedkopere isolatoren zonder rubber er in en dat was uiteindelijk duurkoop.
Met rubber en een schroef zodat je het op spanning kunt zetten werkt heel fijn en zo gaat het lint ook erg lang mee.
Geen idee dus of je daar met koord ook op moet letten, maar dat weten de andere misschien wel.

@LN Wel rot om te lezen dat de kunststof palen toch krom gaan.
Er moeten hier een paar hoekpalen vervangen worden en ik dacht kunststof, zijn we er mooi altijd vanaf....

@ belle, die van jou blijven wel recht?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:40

@dp ze blijven wel recht. Staat ook geen spanning op. Ze hoeven enkel de draad te tillen. Wel zijn ze langzaam aan het verkleuren.

Maar gezien de natte zure grond houd ik echt geen houten palen langer dan een paar jaar goed. Het rot weg waar je bij staat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:44

Ah oke, hier zou wel spanning op komen.

En vergis je niet de palen van nu zijn ook niet meer de palen van vroeger.
Hier staan ze nu 20 jaar, en nu beginnen die waar spanning op staat aan vervanging toe te komen.
uiteraard wel andere grond, maar zie hout nu ook niet meer zo zitten...

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:45

Hier ook om de 3 a 4 meter en dezelfde ervaring met isolatoren als dp :+

Goede die je kan spannen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:13

DuoPenotti schreef:
Ah oke, hier zou wel spanning op komen.

En vergis je niet de palen van nu zijn ook niet meer de palen van vroeger.
Hier staan ze nu 20 jaar, en nu beginnen die waar spanning op staat aan vervanging toe te komen.
uiteraard wel andere grond, maar zie hout nu ook niet meer zo zitten...

Helaas ook de ouderwetse palen gaan hier kapot. Precies op de graslijn. Destijds van iemand op zandgrond echt goede ouderwetse gekregen maar ook die lijden. Veen is wat dat aangaat wel lastig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:18

Nee klopt, veen is anders.
Daarom zeg ik ook, andere grond hier.
Maar zelfs met zandgrond wil ik die van nu niet meer. Ze mogen niet meer zo goed bewerkt worden als vroeger.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:12

Ik heb bijna geen rechte lijnen en daarom vrij veel (kastanje)palen. Ongeveer elke 3 meter en op sommige plekken meer. Overal zit permanent kabel op. Maar niet op volle spanning ivm de bochten.

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:12

Hoi allemaal,

graag kom ik hier ook meekletsen/lezen en ideeën opdoen.

Als klein meisje hebben wij altijd pony's en paarden aan huis gehad maar door studie, verhuizen, enz is dat alweer even geleden. Maar ondertussen zijn we weer verhuisd naar een locatie met de mogelijkheden voor paarden aan huis, dus zijn we alles aan het uitzoeken en voorbereiden. Tot nu toe hebben we nog niks, dus echt alles moeten we aanpakken.
De vergunningsaanvraag voor de stallen loopt, daar hopen we komende week/2 weken uitsluitsel op te krijgen, dan moeten we sloopmeters aanschaffen en kunnen we de grondwerker (voorbereiding stallen, en dan kijkt hij ook naar advies aanleggen paddock en bak, liefst willen we beginnen met keren) en stallenbouwer akkoord geven op de offertes. Voor de weide hebben we nog niks, afgelopen najaar hebben ze geprobeerd te ploegen maar was het al veel te nat, en nu nog steeds, dus dat ligt stil. Rondom de wei willen we een heg, en dan palen met lint daar binnen in en aan de binnenkant, maar dat willen we pas doen als de weide klaar is, dus alles wacht een beetje op elkaar op die manier.

Hoe hebben jullie dat aangepakt in de opstartfase? Zijn er nog zaken waar we beter nu aan kunnen denken en meteen goed doen, dan straks toch moeten aanpassen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:18

@paardaanhuis. Bouw groter dan je in eerste instantie denkt nodig te hebben. Zorg voor een goede paddock om eerst mee te beginnen, zorg voor een bestraat stuk rondom je stallen waar ze altijd droge voeten hebben en waar je bij slecht weer kan voeren.
Je mestbak wil je een verhard pad naar toe en hij moet makkelijk te legen zijn.
Ga dan je eerste jaar ervaren en bedenken waarbij verder tegenaan loopt of anders wil dan in je eerste basis opzet

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:23

belle_boef schreef:
@paardaanhuis. Bouw groter dan je in eerste instantie denkt nodig te hebben. Zorg voor een goede paddock om eerst mee te beginnen, zorg voor een bestraat stuk rondom je stallen waar ze altijd droge voeten hebben en waar je bij slecht weer kan voeren.
Je mestbak wil je een verhard pad naar toe en hij moet makkelijk te legen zijn.
Ga dan je eerste jaar ervaren en bedenken waarbij verder tegenaan loopt of anders wil dan in je eerste basis opzet

Dank je al voor de tips!

Qua stal hebben we nu 100m2 aangevraagd, 2 stallen van 3,5*4 met een luifel van 2,5 meter ervoor, en dan de rest als opslag hebben we bedacht. We willen dan aan de voorkant en zijkant van de stallen extra beton storten inderdaad, hoeveel zou daar slim zijn? Sowieso wil ik de stallen ook zoveel mogelijk als inloopstallen gebruiken, dus daar en onder de luifel kunnen ze dan ook altijd droog staan.

En qua mest noem je ook nog een hele belangrijke, op dat punt hebben we nog niet echt een plan, wat raden jullie aan hiervoor?