het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:58

Jemig wat een gedoe joh fokfanaat. Daar wordt je idd allesbehalve happy van..

@marit, jij wilt alles op de composthoop gooien?
Hier wil ik ook een paar composthopen maken en ik strooi elk jaar ook mest op mn land uit, daarnaast heb ik vaste afnemers van mest dus al met al heb ik jaarrond niet veel mest liggen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:00

Ik wil eigenlijk wel alles als compost doen inderdaad. Maar met 2/3 pony's tot 1.10 is dat niet zoveel als met paarden natuurlijk :) En er is genoeg plek voor verschillende hopen.

Kan ook met houtboxen werken, er is van alles mogelijk :) Wil liever geen echte mesthoop..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:10

fokfanaat schreef:
voor het aanbrengen van 10 cm gevelisolatie moesten we plattegronden, dwarsdoorsnedes en voor achter en zij aanzicht tekeningen aanleveren van voor en na situatie. Kunnen we niet zelf, dus 350 euro verder en dan 660 voor de vergunning.

En gelukkig wonen we gezellig in dezelfde gemeente -O- :')

Wij gaan er ook compost van maken... maar compost op basis van mest is nog steeds mestopslag.
Compost op basis van groenafval is een ander verhaal.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:13

Maar een goede composthooop heeft zowel groen als bruin er op liggen ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:35

MaritB schreef:

Dat ligt er een beetje aan.... een mesthoop die je wil composteren is idd beter als je er groen bij doet.
Andersom hoef je op een groen-composthoop niet perse ook dierlijke mest toe te voegen. Wij hebben laatst voor een vermogen groen-compost laten komen. Daar zat niks dierlijks in.
Veel mensen met gewoon een tuin hebben natuurlijk ook gewoon een groen-composthoop(je).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:45

Ik heb ook een mestcomposthoop, maar daar staan nu enorme pompoenplanten op, dus ik heb er even geen toegang meer tot :D

Ik ben blij *\o/*
Mirtje liet zich perfect opzadelen door de zadelmaker alsof ze nooit anders gedaan heeft. :D .

En de Sella paste! Er hoefde niet eens iets aan veranderd worden.
Voor Tess bleek het zadel ook nog prima, dus voorlopig kan ik vooruit.

Bij Diekke moest er wel aardig wat vulling in. :o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:49

Wat ontzettend fijn. Goed begin van de dag.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:50

Oh super fijn zeg!! Dat scheelt toch weer!! En een goed begin zo met Mirtje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:51

@boemel: dat is het eerst verdiend :) en fijn dat Mirte zo makkelijk was.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:01

Ideaal! En de paddock? Zijn ze al ver?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:13

manzano schreef:
MaritB schreef:

Dat ligt er een beetje aan.... een mesthoop die je wil composteren is idd beter als je er groen bij doet.
Andersom hoef je op een groen-composthoop niet perse ook dierlijke mest toe te voegen. Wij hebben laatst voor een vermogen groen-compost laten komen. Daar zat niks dierlijks in.
Veel mensen met gewoon een tuin hebben natuurlijk ook gewoon een groen-composthoop(je).

Maar ja we hebben het hier in het topic natuurlijk over paarden en niet een ander soort tuin ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:45

MaritB schreef:
Maar ja we hebben het hier in het topic natuurlijk over paarden en niet een ander soort tuin ;)

En ik had het over algemene wetgeving.... zodra er mest op gaat gelden de mestregels of je er nou compost van maakt of niet.

Maar goed, we gaan dus maar een omgevingsvergunning aanvragen voor onze compost/mesthoop. Joy!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:51

De paddock gaat in delen. Iedere keer een beetje, tussen de afspraken in.
De poorten (het zijn er 4) worden terplekke op maat gemaakt.

Aangezien de paddock vergroot wordt, staat het nieuwe hekwerk voor het oude en kunnen we het rustig aan afbreken, beukjes verplaatsen, etc.

Grootste uitdaging is iemand vinden, die op korte termijn een nieuw puntstuk kan slaan.

Moet ook nog paddockroosters en een vrachtwagen zand bij bestellen.
We bedachten op donderdag dat we een houten omheining wilden, dus het overviel ons een beetje :=

Dit is het resultaat van vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Palen zetten zat tegen. Een hoop puin in de grond :(

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:53

manzano schreef:
MaritB schreef:

En ik had het over algemene wetgeving.... zodra er mest op gaat gelden de mestregels of je er nou compost van maakt of niet.

Maar goed, we gaan dus maar een omgevingsvergunning aanvragen voor onze compost/mesthoop. Joy!!

je hebt kans dat ze ook om een flora en fauna check (1000,-) vragen, ik kwam weg met een eigen verklaring dat er geen beestjes of plantjes last ervan krijgen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:55

Paarden aan huis. Dus dat is wel degelijk vaak gecombineerd met tuin. Hier lopen ze letterlijk in de tuin en gebruik ik de (al dan niet gecomposteerde) mest van de paarden ook direct in diezelfde tuin.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:58

fokfanaat schreef:
manzano schreef:

je hebt kans dat ze ook om een flora en fauna check (1000,-) vragen, ik kwam weg met een eigen verklaring dat er geen beestjes of plantjes last ervan krijgen

Maar had je voor de bouw zelf geen vergunning nodig dan? Betonnen bak geldt ook als bouwwerk (even los van het hele mestverhaal) waarvoor je een omgevingsvergunning nodig hebt.
Misschien maar eens kijken wat die plaat kost en de afweging maken of we het niet gewoon doen :=
Regels voor opslag minder dan 6 maanden zijn ook weer soepeler. Ik laat het waarschijnlijk langer liggen, maar dat is natuurlijk toch niet echt controleerbaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:03

Voor de verandering regent het weer.... := Ik had net gister alle vliegendekens gewassen omdat ze te goor waren van het nat rollen in zand enzo van de afgelopen tijd. Stonken echt uur in de wind. Dacht dat het voorlopig droog zou blijven. Hopeloze missie ook haha.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:05

manzano schreef:
fokfanaat schreef:

Maar had je voor de bouw zelf geen vergunning nodig dan? Betonnen bak geldt ook als bouwwerk (even los van het hele mestverhaal) waarvoor je een omgevingsvergunning nodig hebt.
Misschien maar eens kijken wat die plaat kost en de afweging maken of we het niet gewoon doen :=
Regels voor opslag minder dan 6 maanden zijn ook weer soepeler. Ik laat het waarschijnlijk langer liggen, maar dat is natuurlijk toch niet echt controleerbaar.

ik heb het nog over de gevelisolatie, maar dat was een overige bouwvergunning, dus denk hetzelfde wellicht als een mestplaat.

en die flora en fauna check, was onderdeel van alle stukken die ik moest aanleveren voor de aanvraag daarvan, net als alle tekeningen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:09

Oh zo!! Nee joh!!!! Wat kansloos. Bij gevelisolatie helemaal zeg. Hoe verzinnen ze het!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:12

nou dat vond ik ook, heb ook nogal wat stennis geschopt, overal zeggen ze "de burger moet investeren in isolatie" "je kan er subsidie voor krijgen bla bla" maar nergens staat duidelijk waar je nou wel of niet een vergunning voor nodig hebt, en al helemaal niet dat ze de aanvraag voor deze vergunningen voor bv duurzaamheid makkelijker sneller en gebruikersvriendelijker maken. Het is een me een drama,

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:24

fokfanaat schreef:
nou dat vond ik ook, heb ook nogal wat stennis geschopt, overal zeggen ze "de burger moet investeren in isolatie" "je kan er subsidie voor krijgen bla bla" maar nergens staat duidelijk waar je nou wel of niet een vergunning voor nodig hebt, en al helemaal niet dat ze de aanvraag voor deze vergunningen voor bv duurzaamheid makkelijker sneller en gebruikersvriendelijker maken. Het is een me een drama,

Nou inderdaad!! Toen we hier aan het zoeken waren en kwamen wonen zijn we al van heel veel kanten gewaarschuwd voor "de gemeente" hier. Heeft echt geen beste reputatie, maar jouw voorbeeld slaat wel alles.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:27

we hebben een bouwstop gehad en toen de vergunning er was kon de stukadoor niet meer, dus zit nu al de hele zomer in de troep, zonder zonnewering en met de airco's afgekoppeld om de gevel vrij te maken. Hopelijk is hij volgende week terug van vakantie en kunnen ze het afmaken.

en een mooie mop, op de vergunning staat dat we het huis wit mogen maken, maar niet TE wit...

lekker smart.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:04

fokfanaat schreef:
we hebben een bouwstop gehad en toen de vergunning er was kon de stukadoor niet meer, dus zit nu al de hele zomer in de troep, zonder zonnewering en met de airco's afgekoppeld om de gevel vrij te maken. Hopelijk is hij volgende week terug van vakantie en kunnen ze het afmaken.

en een mooie mop, op de vergunning staat dat we het huis wit mogen maken, maar niet TE wit...

lekker smart.

_O- _O-
Die vind ik leuk _O-

Balen van het gedoe met de vergunning en timing van de stukadoor! Hopelijk is hij snel terug en is het snel af!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:06

Alles waar "te" voor staat..... :')
Als ze zich nou eens druk komen maken om het huis naast ons. Daar is alles zo kats verrot dat dat huis nog net niet van duct tape aan elkaar hangt.... daar maakt niemand zich dan weer druk over :?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:12

Hier in afwachting van de vergunning voor de rijbak. Ben zo stom geweest om aan te geven dat ik er ook een paddock naast wilde. En nu beschouwen ze het als een bouwwerk wat maximaal 1000m2 mag zijn. En de welstandscommissie moet zich nog buigen over de omheining. Dat wordt heel simpel palen met bruin lint, net als hetgeen wat om het weiland komt te staan. Maar omdat het onderdeel van het bouwwerk uitmaakt, moet iemand er een plasje over doen. En er moet nog iemand kijken of de lichtmasten en lampen van Cowi wel voldoen aan de ecologische regels. Gedoe allemaal.