Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:55

Ik ben een paar jaar terug in beekbergen bij een meneer geweest die dat ook had laten doen. Dat was geen succes omdat hij een groot deel van het jaar droog stond. Hij had er een ouderwetse handpomp aan. Vroeger op pensionstalling op zandgrond hadden we ook een pomp, elektrisch. Met hete dagen ook water schaarste. Terwijl juist dan drinken de dieren meer en wil je eens lekker wassen/afspuiten. Dus zou als ik jou was wel goed informeren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:01

Hier in de buurt zitten heel veel grondwaterpompen en die hebben de afgelopen zomers heel wat uren gedraaid. Er was n waterschaarste. Het is wel van belang dat er een goede bron wordt aangeboord en dat je diep genoeg gaat.
Wat wel van belang is dat je de waardes in het water meet. Op de veluwe zit extreem veel inzer in grondwater. Dit slaat neer in de waterbakken.

De paarden hier krijgen leidingwater. Onze pomp staat in de kelder en is nog noet gebruikt. Ik hoop dat we deze weer werkend krijgen zodat ik bij wxtreme droogte wel wat kan sproeien.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:03

Als je een puntstuk hebt kan je daar zo'n zelfdrinker op aansluiten. Deze is geschikt voor paarden, niet voor schapen. https://www.agradi.nl/lister-weidepomp- ... d-kalf.htm

Je kunt ook kiezen om er een handpomp op aan te sluiten en op deze manier waterbakken te vullen. Dit alles kan zonder stroom.
https://www.cavalo.nl/zwengelpomp-met-wandflens.html

Een puntstuk is ongeveer 8 tot 10 meter diep. Wij wonen in de Achterhoek en hebben nu 3 zeer droge jaren achter de rug met een lage grondwaterstand, maar de puntstukken hebben nooit droog gestaan.
We hebben er 4, o.a. voor beregening, drinkwater voor de dieren en bij stal om de paarden af te spuiten en te wassen. Wij maken gebruik van hydrofoorpompen van DAB, alleen moet je daarvoor stroom hebben.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:10

Hier drinken ze grondwater slecht. Wij gebruiken gewoon leidingwater. Maar hier zit ook heel veel ijzer in het water

Heeft iemand een geweldig goed idee om dekjes in op te bergen buiten de zadelkast? Ik had ze altijd aan het dekenrek hangen maar sinds mijn zweetdeken aangevreten is durf ik niet meer :+ en in mijn kast passen ze niet allemaal :o
Is er een of ander standaard model bak van Ikea of zo waar ze goed in passen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:25

Plastic opbergbak van de action.

Ik geef ook grondwater. Nu dmv pomp op stroom. Heel vroeger met handpop waarmee ik specie kuipen vulde

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:29

Hier krijgen ze leidingwater. Teveel ijzer in het grondwater.
Ze hebben hier wel een pomp gehad die ze zelf in kunnen drukken, gaat ook prima, maar vond het zelf geen fijn idee.

Nu sproeien we alleen de bak met grondwater.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:41

Hier wordt zaterdag een put gespoten voor het grondwater, hopelijk op 7-8 meter een goede water laag. Dieper wordt het slecht en veel ijzer. We gaan hier ook testen wat er in zit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:49

Die van ons zit idd op 17 meter wat ik hoorde.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:31

Maartje, ik heb ze in zo’n opruimzak van de IKEA, wordt meestal gebruikt voor dekbedden. Als je wilt kan ik de naam wel opzoeken. Er kunnen zeker een stuk of 10 dekjes in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:43

Voor dekjes idd de grootste plastic bak van de Action. Zéér betaalbaar en er kunnen er een heleboel van in. Ik heb hem nu vol zitten met zomerdekens etc.

@malenka: wat leuk dat je die tandjes gevonden hebt. ik zou ze niet eens herkennen tussen alles wat er zo al op de grond ligt.

Grondwater moet je hier idd zeer diep halen. Volgens mij zit de buurman op 70 meter. Hier doen ze het ook gewoon met leidingwater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:50

Hier komt er binnenkort iemand kijken naar de grondwater put en pomp.

Wij zijn onderweg naar Natasja!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:12

Caily schreef:
Ik ben een paar jaar terug in beekbergen bij een meneer geweest die dat ook had laten doen. Dat was geen succes omdat hij een groot deel van het jaar droog stond. Hij had er een ouderwetse handpomp aan. Vroeger op pensionstalling op zandgrond hadden we ook een pomp, elektrisch. Met hete dagen ook water schaarste. Terwijl juist dan drinken de dieren meer en wil je eens lekker wassen/afspuiten. Dus zou als ik jou was wel goed informeren.

Boeren hier hebben er één in elke wei.

Mijn paarden geven zelf de voorkeur aan grondwater.

Het moet bij voorkeur zonder stroom. Eerder had ik een kabel vanaf de buurman voor het schrikdraad. Ik weet nog niet of ik dat weer geregeld krijg. Deze man heeft mij toen van de wei gezet en ik huur nu rechtstreeks. Dus hij zal denk ik niet makkelijk mee werken. Ik heb het nog niet durven vragen. Daarbij wil ik het waterpunt eigenlijk aan de andere kant van de wei.

Bij huis zitten we dacht ik op 7 meter. Dat is 500mtr van de wei.

Ik wilde eigenlijk op mp kijken naar zo'n weide pomp, maar er staat nergens of het ook voor paarden is en zeker niet voor schapen, dus moet ik misschien toch een nieuwe kopen of inderdaad eerst een handpomp. Zou beiden ook kunnen?
Laatst bijgewerkt door kvulden op 28-02-21 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:15

Dekens die ik niet gebruik heb ik in een kist voor tuinkussens zitten.
Daar kunnen ook heel veel dekjes in :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:06

Handpomp is ook zonder stroom, echt zo`n ouderwetse

Ik heb er nog 1 liggen al moeten de rubbers/ leertje misschien wel vervangen worden en dat is voor jou een heel stuk rijden, gietijzer dus veel te zwaar om te verzenden
Ik heb geen ervaring met zo`n pomp waarbij ze zelf moeten duwen, ken ze alleen van koeien

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:09

Die van koeien moet je niet nemen, die duwt te zwaar, de paarden of schapen variant is een stuk lichter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:41

Net toch weer wat stappen met Peppy kunnen maken al was hij heel rillerig en wegschieterig. Rondje tuin gedaan inkl. een paar grasjes en een klein stukje over de weg gewandeld, maar daar zat nog teveel stress terwijl hij daar niks van had toen hij net kwam.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:45

Ik heb al mijn dekjes hoog hangen over een zadelsteun.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:46

DF, lastig, misschien eerst stapje terug doen dat hij het pakken associeert met iets wat alleen maar leuk is als rondje wandelen extra stress geeft?

hier ook grondwaterpomp, bij ons zit ie op zo'n 8 meter, wij gebruiken hem alleen voor beregening van de bak en leidingwater voor het drinken, vind ik veiliger. hier ook watertekort gehad, maar pomp bleef het doen. wij hebben er zo'n cylindrische bronpomp in hangen, geeft amper geluid, grote bak met water, minder stroomverbruik dan een bovengrondse pomp. werkt top.

er vroeg even terug ook iemand naar ervaringen met lavasteen als grondverbeteraar? heb ik (nog) niet, maar heb wel een aantal zakken besteld, wil ze binnenkort uitstrooien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:43

Thx voor de tips over de dekjes! Ik ga even bedenken wat handig is en tegen de tijd dat we weer normaal kunnen winkelen eens op pad

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:52

@maartje: de click en collect bij de Action werkt perfect :)

Ik had het plan om nog een rondje met bon te gaan wandelen, maar ik nam de bocht vanuit de voordeur te krap en knalde keihard met mijn knie tegen de betonnen bloembak aan. Ding staat er pas 10 jaar tenslotte 8-) Het jodelen ging daarna beter dan het lopen...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:18

Auw!

Hier hebben de dames allebei goed hun best gedaan vandaag, en Cheetah heeft vast een eerste onthaar-ronde gehad.
Plantjes staan allemaal nog dus ik heb de draden ver genoeg weg gezet :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:52

Ik heb Boon ook nog even met de furminator 'mishandeld', van de witte stukken liet het al goed los, de bruine nog niet :) en Peps houdt alles nog vast.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:47

Ik moet hem gewoon even delen. Mijn inzending voor de kunstbokaal is af en ik ben er zo blij mee!

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:46

Lynn_Nikita schreef:
Handpomp is ook zonder stroom, echt zo`n ouderwetse

Ik heb er nog 1 liggen al moeten de rubbers/ leertje misschien wel vervangen worden en dat is voor jou een heel stuk rijden, gietijzer dus veel te zwaar om te verzenden
Ik heb geen ervaring met zo`n pomp waarbij ze zelf moeten duwen, ken ze alleen van koeien

Ik kom nog wel eens ergens waar woon je ook al weer ongeveer?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:48

DuoPenotti schreef:
Die van koeien moet je niet nemen, die duwt te zwaar, de paarden of schapen variant is een stuk lichter.

Ja dat weet ik op zich, maar hoe weet ik nu welke voor wie bedoeld is van bv die op mp staan. Daar kun je er best wat krijgen voor een koopje. Een nieuwe geschikt voor paarden en schapen kost al gauw 350euro.