Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:51

Nou, dat is dus de vraag die hier dan ook meteen bij me opkomt Maartje.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:56

Waarom zou je duur zand laten storten als je eigen zand prima is?

Als ik hier weidepaaltjes zet kom ik na 50 cm gele grond tegen.
Dit heb ik dus laten keren en mengen met de laag zwarte die er boven zit.
En werkt echt prima.

Dit gaat natuurlijk niet op klei, maar wel als je op zandgrond zit.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:00

Karin_deB schreef:
Vorig jaar de pavo gebruikt en erg tevreden over.
Dit jaar de perlka, ben benieuwd!
Nu hiervoor gekozen om te kijken of ik de zuring e.d. beetje de kiem in kan smoren.

Meelezer komt even binnenvallen. Is perlka ook in plaats van mest dan? Ik dacht alleen voor kalk, vorig jaar hebben we beiden gedaan. Maar als dat zo is hoef ik de loonwerker niet te laten komen.

Wij hebben de bak ook laten keren, dat werkt echt heel prima. Volgens mij waren we € 400,00 kwijt. Hij loopt iets schuin af naar de sloot en is bijna altijd te rijden, alleen van de zomer was hij erg zwaar.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:11

@Idifix, ik heb een inloopstal met bestrating en daaraan nog een paddock.
Bij mij staan ze dus overdag in de huurwei en savonds/snachts in de inloopstal.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:14

Niwla schreef:
Karin_deB schreef:
Nu hiervoor gekozen om te kijken of ik de zuring e.d. beetje de kiem in kan smoren.

Meelezer komt even binnenvallen. Is perlka ook in plaats van mest dan? Ik dacht alleen voor kalk, vorig jaar hebben we beiden gedaan. Maar als dat zo is hoef ik de loonwerker niet te laten komen.

Wij hebben de bak ook laten keren, dat werkt echt heel prima. Volgens mij waren we € 400,00 kwijt. Hij loopt iets schuin af naar de sloot en is bijna altijd te rijden, alleen van de zomer was hij erg zwaar.

Het is kalk en mest ineen, de mest komt langzaam vrij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:58

Idifix schreef:
Hallo allemaal,

weide is nog geen piste en de weide is overigens ook niet erg groot maar toch zou ik iets willen van stukje om te rijden.

Nog iemand die niet super veel weide heeft maar toch ook een stukje piste ? Ik heb het over zo'n 35 are en de buren hebben ook nog een beetje weide die ik mag meegebruiken. Dit voor een E pony/paard en mss nog een kleiner exemplaar erbij. Ben me ervan bewust dat ik zal moeten bijvoeren maar dat neem ik er graag bij.

ja ik, maar ik gebruik de bak ook als paddock. rond de 2500/3000m2 en dan daarvan al 800m2 rijbak Ik voer elke dag volop hooi en ze komen slechte enkele uren op het gras, meer als snack. Met grasgevoelige paarden is dat ook niet erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:39

Niwla schreef:
Karin_deB schreef:

Ik heb de eerste 2 jaar ook Perlka gebruikt, maar ik ben er niet enthousiast over. Het zou ook onkruid bestrijden.....
Ik vind het schreeuwend duur en het levert mij niet op wat ik ervan verwacht had. Nu gewoon weer ouderwetse drijfmest en kunstmest 2x per jaar.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:42

Iemand enig idee of je distels met bemesten of kalken of zo kunt bestrijden /voorkomen?
Afgelopen jaar zodra we een distel zagen deze afgeknipt maar als het makkelijker kan ;)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:48

Ik heb distels gestoken, was een rot klus, had ruim 100 m2 aan die ellende staan, nu bijna niets meer, heeft wel 2 jaar op rij veel steken gekost, nu steek ik er soms nog eentje...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:08

Ben ook zó benieuwd hoe het gras bij ons op gaat komen.. gisteren nog die hoek waar nu vooral mos groeit extra gekalkt... we gaan 't zien... grappig om te lezen trouwens dat toch nog zoveel mensen de PAVO bemesting kopen... had ik niet verwacht.. maar ook allemaal tevreden +:)+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:27

_Penotti schreef:

omdat mijn zand dus niet prima is, want het is al maanden modder en zwembad :+ en het ligt te laag dus

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:33

Lynn_Nikita schreef:
Idifix schreef:
Hallo allemaal,

weide is nog geen piste en de weide is overigens ook niet erg groot maar toch zou ik iets willen van stukje om te rijden.

Nog iemand die niet super veel weide heeft maar toch ook een stukje piste ? Ik heb het over zo'n 35 are en de buren hebben ook nog een beetje weide die ik mag meegebruiken. Dit voor een E pony/paard en mss nog een kleiner exemplaar erbij. Ben me ervan bewust dat ik zal moeten bijvoeren maar dat neem ik er graag bij.

ja ik, maar ik gebruik de bak ook als paddock. rond de 2500/3000m2 en dan daarvan al 800m2 rijbak Ik voer elke dag volop hooi en ze komen slechte enkele uren op het gras, meer als snack. Met grasgevoelige paarden is dat ook niet erg

Ja dat heb ik ook zitten denken, piste ook als Paddock gebruiken. Maar denk als ik er echt geld zou insteken mss je zo een dure piste best niet als Paddock gebruikt ? Drainage is hier een must denk ik. Het is klei grond en de wei loopt iets schuin naar beneden. Met het nodige water erbij uiteraard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:05

Idifix schreef:
Ja dat heb ik ook zitten denken, piste ook als Paddock gebruiken. Maar denk als ik er echt geld zou insteken mss je zo een dure piste best niet als Paddock gebruikt ? Drainage is hier een must denk ik. Het is klei grond en de wei loopt iets schuin naar beneden. Met het nodige water erbij uiteraard.

Klei is inderdaad lastiger, ik heb niks hoeven doen aan draineren of ander zand erin gedaan. As je dat al zou doen dan zou ik in elk geval niet voeren in de bak
Als je het weiland laat kun je in de winterperiode er ook weinig mee of niet?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:14

[***] schreef:
Ik heb de eerste 2 jaar ook Perlka gebruikt, maar ik ben er niet enthousiast over. Het zou ook onkruid bestrijden.....
Ik vind het schreeuwend duur en het levert mij niet op wat ik ervan verwacht had. Nu gewoon weer ouderwetse drijfmest en kunstmest 2x per jaar.

Ben benieuwd bij ons!
Is het niks dan weet ik dat en stap ik gewoon weer over op de pavo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:40

Karin_deB schreef:
[***] schreef:

Ben benieuwd bij ons!
Is het niks dan weet ik dat en stap ik gewoon weer over op de pavo.

Ben ook benieuwd naar jouw ervaring. Mij is ook verteld dat de meststoffen inderdaad langzaam vrij komen. Een vriend van ons geeft bemestingsadviezen en zei dat we beter rundermest konden gebruiken. Dit zou ook bodem verbeterend werken. Her liefst vaste koeienmest, maar daar is lastig aan te komen. Daarom nu drijfmest voor het derde jaar.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:39

En daarom is compost ook zo goed voor je land ipv kunstmest.

Ik zou vooral zeggen dat je echt echt echt moet wachten tot het land goed begaanbaar is. Hoeveel loonwerkers en boeren ik de laatste tijd vast heb zien zitten of hun land kapot zien rijden is echt om te huilen.
Ook als je gras heel lang is (meer dan 20 cm) is mest uitrijden niet zo handig. Dan kun je het beter eerst een keer laten afgrazen en dan alsnog bemesten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:21

Idifix hier een dure bak aan laten leggen en daar komt inderdaad geen paard los in.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:04

Maartje_M schreef:
_Penotti schreef:

omdat mijn zand dus niet prima is, want het is al maanden modder en zwembad :+ en het ligt te laag dus

Hier was het ook modder voordat we het hadden laten keren.
Je moet wat dat betreft kijken wat zit er onder, zodat bij keren het goede boven komt.
Zit dat er niet onder ja dan houd het op. :)
Laag dan kun je denk ik niet veel anders dan ook draineren. Of je moet wel een heel stuk gaan ophogen. Maar ook dan zou ik mijn eigen zand niet wegdoen, want dan heb je nog meer zand erbij nodig en word het een hele dure kostenpost.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:17

Lynn_Nikita schreef:
Idifix schreef:

Klei is inderdaad lastiger, ik heb niks hoeven doen aan draineren of ander zand erin gedaan. As je dat al zou doen dan zou ik in elk geval niet voeren in de bak
Als je het weiland laat kun je in de winterperiode er ook weinig mee of niet?

Voeren ben ik niet van plan daar te doen, daarvoor wordt nog een klein plekje aan de stal zelf voorzien.
Ik kan de bak ook hogerop maken maar dan zit ik wat met het feit dat ik nooit schaduw zal hebben daar of toch niet snel. Nee, ik denk als weiland laten en er dan in rijden dat is not done volgens mij :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:21

Ik ben er ook nog steeds niet over uit :') Wil eigenlijk écht volgend winter niet meer dit gezeik, dus ik wil voor mezelf echt nu gelijk de perfecte keuze maken, en daardoor durf ik juist eigenlijk niks te doen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:22

Hahahaha dat ken ik Natasja.

Maar goed, er MOET wat gebeuren voor het najaar, dat is duidelijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:33

Zorgen voor een groot stuk verharding is denk ik de enige fijne oplossing. Dan kunnen ze op stevige ondergrond hooi eten en bewegen. En mest ruimen is ook nog te doen. Op de relatief droge dagen kan je ze dan meer ruimte geven op een zandpaddock, weide, etc.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:34

Ja... da's inderdaad wel duidelijk. Hier afgelopen nacht alweer ruim 11mm gevallen (gemeten vanaf 12 uur 's nachts), waardoor we deze week (!!) al op 29.6mm zitten, gemeten vanaf maandag.. Hele maand februari was er zo'n 100mm gevallen in 3 weken tijd... :n |( Tis gewoon bizar.... óf ik zit er nu meer met m'n neus bovenop, óf het is gewoon bijzonder nat.. of een combinatie _O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:45

3 jaar terug is het ook heel lang nat geweest. Toen zei mijn buurman dat het is 10 jaar nog niet zo nat was geweest. Het zal elkaar vast mee en sneller gaan afwisselen dus daar nu al op inspelen is alleen maar wijs denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:49

Ja, die winter verhuisde ik net van pensionstal en daar was het helemaal niet te doen op een stuk.