Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:17

Ik was vroeger ook zo, kon me niet gek genoeg. Moest lachen als ik eraf viel, dat was grappig.
Nu ben ik een bange poepert. :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:40

Maar nu heb je kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:42

Mentjuh, ik zit met hetzelfde probleem.... Ik begrijp dat je "gewoon" km moet maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij mij rijd veel verkeer, smalle wegen en bermen.
Het moet wel veilig zijn..... als mijn paard schrikt dan knalt ze tegen een auto.
Daarbij weten veel automobilisten niet wat een paard kan doen :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:00

[***], dat heb ik ook. Heel druk hier het eerste stuk. Auto's moeten me soms op 5cm passeren.
Tijdje terug passeerde een busje mij stapvoets, Nick draaide zijn hoofd om en tuut zo tegen de bus aan. Ging heel zachtjes hoor. Nick wordt er niet warm of koud van. Tenminste... niet meer.
Kilometers maken is echt de beste oplossing, ookal is het in het begin heel erg spannend.
Ik heb een tijd gehad dat ik het echt niet meer zag zitten met Nick, zo angstig en paniekerig op straat. Ik werd er chagrijnig van. Want ik was James gewend....
Toch doorgezet, door het moeilijke punt heen. En nu is Nick net zo mak.
Natuurlijk kan hij nog wel eens kijken van iets raars. Zoals een robotgrasmaaier. Dat vind ie maar een monster. Prima, dan stap ik gewoon af, en dan kan Nick achter mij kruipen. Ook best. Stap ik na het gevaar weer op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:04

Ja,de robotmaaier van de buren is ook een eng ding voor onze ruin.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:11

[***] schreef:
Mentjuh, ik zit met hetzelfde probleem.... Ik begrijp dat je "gewoon" km moet maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij mij rijd veel verkeer, smalle wegen en bermen.
Het moet wel veilig zijn..... als mijn paard schrikt dan knalt ze tegen een auto.
Daarbij weten veel automobilisten niet wat een paard kan doen :D

En met een beetje pech heb je net zo'n blonde merrie als de mijne die niet geleerd heeft van de keer dat we op de motorkap van een auto landde..
Ik heb er meer schrik van dan zij. -O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:21

In principe kan ik hier prima buitenrijden.
Brede straat en berm, nagenoeg geen verkeer.
Maar in de bosjes zitten wel monsters.
En het verkeer wat hier dan af en toe wel rijdt, rijdt gemiddeld 80-100 of zijn van die mega voertuigen met allerlei rare aanhangers er achter.
En omdat Melle al schrikt van opwaaiende blaadjes en spontaan vergeet dat ie moet remmen als vrouwtje daarvoor de hulpen geeft = levensgevaarlijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:28

ClaudiaHS schreef:
In principe kan ik hier prima buitenrijden.
Brede straat en berm, nagenoeg geen verkeer.
Maar in de bosjes zitten wel monsters.
En het verkeer wat hier dan af en toe wel rijdt, rijdt gemiddeld 80-100 of zijn van die mega voertuigen met allerlei rare aanhangers er achter.
En omdat Melle al schrikt van opwaaiende blaadjes en spontaan vergeet dat ie moet remmen als vrouwtje daarvoor de hulpen geeft = levensgevaarlijk.

Ha, die ken ik. Liever schrikken en de weg op springen vóór een aankomende vrachtwagen, dan langs een vreselijk enge bos bloemen (of brievenbus, of afgezaagde boom.... :roll: )

Ik wordt echt gék vande vliegen hier :r

Wie vroeg er nou laatst over duivelsklauw bij geitjes? Was voor mijn paard aan het zoeken en het wordt inderdaad ook succesvol bij geiten gebruikt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 14:50

Oke dit krijg ik niet bijgelezen :+

De tegels komen van Mp. Ik zie ook super leuke koetjes voorbij komen <3
Sterkte met Oscar!
Wat kwamen de loonwerkers doen [***]?

Hier palen plaats drama. De grondboor op benzine komt nog geen 10 cm de grond in...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:53

Zo even een paar pagina;'s doorgeploegd. Ik zag een bod op een prachtig huis voorbij komen. En? al terugkoppeling?

Verder voer. Wij geven Pavo 18+ voor alle 3 :D omdat het makkelijk is. De shet krijgt 2 x per dag een handje, de haflinger 2 x een halfje als ze getraind wordt en de warmbloed staat op 2 x 1/4 want die doet niets en is te dik, maar wel drachtig (al kan ze daar nog niet te dik van zijn)... :=

Dan bodembedekking. In de stallen ligt stro :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:07

Vroeger, toen we nog kuilen hadden en geen drempels... beleerde ik ook alles zelf. Nu moet ik er niet meer aan denken :')

Maar toch ga ik het doen! :))
Arwen is al opgepakt met beleren. Bandje slepen, lange lijnen en longeren. Buiten is ze gelukkig al hartstikke braaf en verkeersmak. Loopt zonder problemen op de weg en over bruggetjes etc. Ook verkeer is geen probleem.

Ilyn is ook hartstikke makkelijk nu. Die kijkt alles af van Arwen. Als Arwen niet schrikt, kijkt zij er ook niet van op. Dat was 4 weken geleden wel anders :=

Wij hebben nu geen bodembedekking in de stallen. Ze slapen op de wei.

Gisteren opnieuw de wei afgezet met palen en draden. Ik heb nu 4 weitjes en een paddock. Paardjes zijn er helemaal blij mee :))

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:20

Ik ben zelf juist in het bos een veel zekerder ruiter dan in de bak. Toen Twix volledig de staak in ging en ik helemaal overnieuw ben begonnen met beleren heb ik dat allemaal in het bos gedaan. Het heeft zijn vruchten afgeworpen. Bosrit van meer dan 15 km is geen probleem meer, 20 haalt ze nog net niet. Een volte draven in de bak is een grotere uitdaging al ben ik nu wel heel bewust aan een dressuurmatige basis aan het werken. Nou scheelt het wel dat ik het bos hier heel goed ken, voor Twix erbij kwam reed ik er met kliek al 8 jaar. En ik weet waar ze bang voor zijn en hoe ik dat op moet vangen. Kliek reageert op groot (land)bouwverkeer. Maar al ik er 2 paardlengten tussen kan houden is het goed. Verder reageerd hij op ritselende reeen, witte herdershonden en kamelen. Mn die laatste geven in de praktijk weinig problemen :+ Twix heeft het niet op lintjes en groot verkeer. Maar als ik tussen het verkeer en haar inloop is er niets aan de hand. Mocht het dan hongerig verkeer blijken te zijn word ik als eerste opgegeten en dat is wat haar betreft een prima regeling +:)+ rijden doe ik haar nog niet heel veel op straat, de beenhulpen zijn nog niet goed bevestigt waardoor ik haar reactie op mijn reactie als zij ergens op reageerd niet volledig kan voorspellen. Maar dat gaat wel steeds beter.
Ook ik heb dus echt geen ander advies dan gewoon doen en kilometers maken.

Ik heb wel nog een andere vraag voor jullie. Ik ben me aan het oriënteren op trailers. Ik kan hem niet binnen of onder een overkapping zetten. Mijn eerste idee was dus om een aluminium trailer te kopen. Maar die zijn wel flink duurder en de kans bestaat natuurlijk dat ik dat ding uiteindelijk niet tot nauwelijks ga gebruiken. Heb de paarden nu 11 jaar aan huis zonder ooit een trailer nodig gehad te hebben. Zijn er hier mensen met ervaring met houten trailers ‘bloot’ buiten laten staan? En waar moet ik dan rekening mee houden qua rot en schilderen of wanden vervangen?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:27

Wij hebben ook een houten trailer buiten staan. Tijd geleden nog al het hout vervangen. Kan wel, maar je moet goed in de gaten houden dat er niet ergens water binnen komt en goed opletten of er ergens rotte plaatsen zijn

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:46

Ik moet zelf ook nog een trailer hebben. Wij maken een afdak waar hij onder kan. Maar ik ben zo'n prutsmuts dat ik alleen een trailer haal die ik zelf op kan knappen... :+ dus het liefst hout. En het allerliefst gewoon een transporter die ik om kan bouwen naar trailer :')

Zoooooveeel dromen!

Ik heb wel voor weinig een pony concourwagen opgehaald van de week. Heeft een schilderbeurtje nodig en de assen moeten verstevigd worden. Maar die is gewoon te lassen en ik verwacht geen grote problemen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:14

Selka schreef:
Oke dit krijg ik niet bijgelezen :+

De tegels komen van Mp. Ik zie ook super leuke koetjes voorbij komen <3
Sterkte met Oscar!
Wat kwamen de loonwerkers doen [***]?

Hier palen plaats drama. De grondboor op benzine komt nog geen 10 cm de grond in...

Ohjee :=
Is de grond te droog?

Wij willen volgende week ook aan de slag. Hopelijk meer succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:01

Selka, de loonwerkers kwamen een wagen stierenzand brengen. Later is er nog een halve wagen extra bijgekomen.
Het zand dat in mijn paddock lag was te fijn en sloeg dicht bij een grote hoeveelheid regen. Na een dag was het wel weer weggezakt via de drainage, maar ik wil er grof zand doorheen mengen zodat hij sneller droog is. We hebben het zand nu zo'n beetje verdeeld en voor het grootste deel gemengd. Misschien dat er nog een wagen bij moet, maar ik wil eerst even kijken wat er gebeurt als het flink gaat regenen.

Tja wat buitenrijden betreft, ga ik toch echt niet met mijn jonge merrie bij mij over de weg. Ik ga het risico niet nemen dat ze net als het paard van Karin, ineens op de motorkap ligt. Ik ga wel met de trailer naar het bos of plekken waar er ruimte is om uit te wijken voor verkeer. Daarbij kan ik van mijzelf zeggen dat ik een zekere ruiter ben, maar het risico is mij gewoon te groot...…

Mijn trailer met aluminium bodem en houten (betonplex met zo'n gladde kunststof laag erover) opbouw staat altijd buiten. Hij is van 2005. Hij is nog prima in orde. Wat ik jammer vind is dat je een soort "aanslag" krijgt die er erg lastig vanaf is te krijgen, maar dat is het enige. Ik houd mijn trailer verder wel altijd erg netjes en schoon.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:04

Djoena schreef:
Ik moet zelf ook nog een trailer hebben. Wij maken een afdak waar hij onder kan. Maar ik ben zo'n prutsmuts dat ik alleen een trailer haal die ik zelf op kan knappen... :+ dus het liefst hout. En het allerliefst gewoon een transporter die ik om kan bouwen naar trailer :')

Zoooooveeel dromen!

Ik heb wel voor weinig een pony concourwagen opgehaald van de week. Heeft een schilderbeurtje nodig en de assen moeten verstevigd worden. Maar die is gewoon te lassen en ik verwacht geen grote problemen.

Ik heb nog een houten opknapper staan :))
Alle hout moet worden vervangen en alles wat met de remmen te maken heeft.
Bodem en assen zijn goed + 4 nieuwe banden erbij.
We zouden er deze vakantie mee aan de gang gaan maar is er nog niet echt van gekomen zeg maar haha.

Selka droge grond?
Hier is de bovenlaag ook keihard maar als je er zo'n 15/20 cm in zit gaat het wel soepel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:12

Wij hebben een old timer, maar zeer degelijk.

De zijwanden zijn aluminium en de bodem is hardhout. De afgelopen jaren wel werk aan gehad, maar dat was de bedoeling ook.

We hebben de laadklep vervangen, een aantal hardhouten planken van de bodem, de binnenwanden, lak buiten, as, verlichting, koppeling en oplooprem.

Ik vind het ene voordeel dat eigenlijk alles te repareren is en blijft. Zoals een as is wel een duur grapje, maar mijn man kan het zelf, dus dat scheelt.

Het aluminium moet ook een keer gedaan worden, maar er zijn enkele kleine plekjes op niet hele functionele plekken. Dus geen paniek.
Hij staat buiten. Op 2 meter staan bomen, dus hij wordt weleens groen. We hebben losse anti slip matten en maken hem altijd goed schoon en droog.
Er zijn ook trailerhoezen. Wel duur grapje, maar het kan het waard zijn natuurlijk.

Selka, dat is balen. Misschien inderdaad even een had grond boor gebruiken om te kijken of het helemaal zo erg is??

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:20

Van trailerhoezen heb ik wel eens gelezen dat daar vocht onder blijft hangen, waardoor je juist problemen krijgt. Zou ook zonde zijn.
Ik heb een houten trailer, maar hij woont binnen :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:58

Ik heb betonplex wanden met coating. Trailer staat buiten, vorig jaar gerenoveerd en ziet er nog goed uit.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:35

Mijn trailer is helemaal van aluminium. Geen problemen mee tot nu toe en staat (helaas) altijd buiten. Wil er wel graag een overkapping voor bouwen nog.

Kun je niet kijken voor een kunststof trailer?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:09

Ik heb ook een betonplex trailer, 2 jaar geleden volledig opnieuw opgebouwd, buiten antraciet binnen wit, staat (helaas) ook buiten maar ziet er nog goed uit, Ik moet alleen kijken dat deze niet inregent

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:29

Houten trailer die altijd buiten staat. Tot nu toe nooit problemen mee gehad. Op wat verkleuring door de zon na...

Net gereden in onze nieuwe rijbak, nog wat mul maar voor nu niet erg... paard heeft een jaar stil gestaan maar was ontzettend braaf. Morgen meteen maar weer rijden :-)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:51

ClaudiaHS schreef:
Djoena schreef:

Zoooooveeel dromen!

Ik heb nog een houten opknapper staan :))
Alle hout moet worden vervangen en alles wat met de remmen te maken heeft.
Bodem en assen zijn goed + 4 nieuwe banden erbij.
We zouden er deze vakantie mee aan de gang gaan maar is er nog niet echt van gekomen zeg maar haha.

Selka droge grond?
Hier is de bovenlaag ook keihard maar als je er zo'n 15/20 cm in zit gaat het wel soepel.

Wat gaaf! Krijgen we een before en after foto te zien als hij klaar is? :))

Nils, fijn dat het rijden goed ging :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 21:11

Ja gewoon knoerthard.. Tuinslang hadden we er al bij en we hadden op een gegeven moment modder maar het ging nog steeds niet.
Karin, jullie zitten op zand toch? Dat scheelt een boel!

Jullie hebben ook leuke projecten ClaudiaHS. Ben benieuwd wat jullie er allemaal van maken :)

[***], klinkt goed. Hopelijk werkt het!

Oh Nils een rijbak, ideaal! Jaloers :) Geniet er maar van.

Net met mijn vader besproken hoe we de elektra voor verlichting gaan trekken. Ik wil zelf wat poorten maken en hij heeft nog eea uitgelegd+tips gegeven. En volgende week komt ie een dagje helpen. Heel fijn.

Ik kwam toevallig op mp iemand tegen die bij mij in de buurt een pp heeft en een stalgenoot zoekt. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd hoe ze het heeft aangelegd. Heel leuk bericht gehad en binnenkort ga ik langs voor inspiratie en tips. Ik ben benieuwd :) Twijfel namelijk hoe ik een stuk wei kan verharden zodat ze dat pad kunnen gebruiken om bij beide schuilstallen te komen ook in de natte maanden.