Ik heb bij ons op het land 2 stukken opnieuw ingezaaid (1 keer 35m x 15m en 1 keer 40m x 10m) de boer heeft dit gewoon gefreesd, opgezaaid, wat plat gereden en we hebben er wat meststoffen overgegooid. De boer vroeg 10 of 20 euro. 2 zakken zaad van +- 70 euro voor 15kg (wat ik dus nooit meer doe, neem voortaan wel gewoon graszaad). We hebben in augustus de weide volledig laten spuiten tegen het onkruid. 47000m² - de piste en de paddock en dat kostte ons 75 euro.
Martje80
Geplaatst: 30-01-15 09:07
Bak ingraven zou ik doen. Mooi stuk land palousa,helaas dus nat. Maar hè troost je...Hier in het ook nat en wit nu.
Trailer laden. Vroeger een probleem hier. Karev liep er of niet op,of direct met een gang weer achteruit. Zo hard dat ze iemand bijna eens de stang tegen het hoofd smeet. Een combinatie na een uur proberen maar een jas over het hoofd gedaan. Dat hielp apart genoeg. Nu is het geen issue meer gelukkig.
Ik kom nog een x met vlasvragen. Ligt er nu 3 wk in. Begonnen met 2 balen. Week later 3 er op. Vorige week gemest en 4e er op. Elke keer nog op vrijdag de plasplek er uit gehaald. Maar het is net of de hele stal bedekking wat vochtig is. Klopt dat met vlas.
De dames plassen overal en niet op een specifieke plek.
Dus dan gewoon de bovenlaag er af,vieze onderlaag er uit en nieuwe baal er over? Of juist helemaal niet aan de onderlaag komen?? Die dikke dichte laag. De rode plekken haal je er wel uit neem ik aan.
Vlas verkleurd inderdaad. Maar dat hoef je er niet uit te halen. Ik hou zelf van hele schoon ogende stallen. Dus ik gooi er iedere dag een half pak in (koolzaadstro)
Yontheke
Geplaatst: 30-01-15 09:20
Vieze vuile sneeuw
Ik heb het echt gehad met het weer. Wil ik morgen met de trailer eindelijk naar een binnenpiste toe, kunnen we waarschijnlijk niet eens met de trailer op pad.. Leuke hobby hoor. Ik ga tennissen denk ik
Bleuh ik heb het ook gehad met die sneeuw.. en haha.. op zo'n momenten denk ik ook wel eens wat een gobbu heb ik toch als iedereen gezellig binnen blijft door wat sneeuw en glqdheid op de weg en je er zelf door moet! Hopelijk dooit het goed dat je morgen alsnog naar de binnenpiste kan yontheke!
Hier ook koolzaadstro.. 2 pakken erin, elke dag de mest eruit en de echt natte (onderste) plekjes en alles terug netjes leggen. Als het nodig is op woensdag een half of 3/4e pak erbij en elk weekend halen we de stallen helemaal leeg..
Wij willen ook graag schoon uitziende stallen en ik ben een beetje bang dat dat met vlas niet zo wordt.. Volgende week heb ik een paar dagen vakzntie en dan ga ik de groothandel maar even lastigvallen met wat vragen over de keuze vlas/strokorrels..
Babbelkous
Geplaatst: 30-01-15 09:58
Michelle: vriendjes / mannen die meehelpen zijn idd tof vind ik!:D gewoon erg leuk ook omdat je er zelf zoveel tijd en geld insteekt dus wel fijn als je dat dan samen kan doen.. en schoonpapa is ook enorm handig dus stalletje zetten, een deur maken, dak leggen, hindernishekjes maken of wat dan ook is geen vraag te groot! geweldig gewoon! en je wordt er zelf ook wel handiger en slimmer van! (En ook wel grappig om die 'werkmannen' hun blik te zien als ze een meisje in de speciaalzaak heel gericht de juiste werkbenodigdheden zien halen, heerlijk vind ik dat, haha)
Als je weiland nog een zomer wat opgelapt kan worden met niet al te veel kosten zou ik eventueel opteren om te wachten tot het najaar.. dan heb je het minste last van onkruid normaal gezien.. maar anderzijds kan je t ook anders 'rekenen'.. minder gras betekent meer hooi voeren dis dat kost dan ook weer meer en die kost aan de weide moet toch gebeuren dus als je het nu nog zou doen heb je er wel veel 'winst' uit onrechtstreeks qls je snapt wat ik bedoel? mr ken alles van verbouwingen e.d. dus het geld moet er ook gewoon (kunnen) zijn natuurlijk op dit moment..
Hoop ook echt dat de matten zullen helpen.. hopelijk kunnen we morgen wat doen!
Zal mr eens naar de paardjes gaan want heb dagje verlof dus heb eindelijk nog eens beetje langer kunnen slapen.. deed deugd!
loulou
Geplaatst: 30-01-15 10:02
Wij hebben ook in het najaar gezaaid. Maar zo'n warm najaar/winter gehad dat er alsnog best veel onkruid tussen staat.
ik geloof dat wij rond de 400 euro kwijt waren voor doodspuiten, fraisen en inzaaien (paardengras mengsel) voor een halve hectare
Babbelkous
Geplaatst: 30-01-15 10:06
Mallootje, alles hangt af van hoe vaak en hoe je mest.. Vlas ben ik zelf niet zo'n fan van.. als het er pas inligt is het wat gladdig, het kruipt overal tussen en ze mogen er niet van eten.. koolzaadstro is ietsje groffer en het kan geen kwaad als ze daar wat van eten bv.. maar veel stallen die werken met vlas natuurlijk en op zich absorbeert het best goed dus is zeker niet verkeerd.. maar!! Boeren halen het vaak noet graag op! (onze boer is heeeel blij met koolzaadstro. Heel kort, verteert ook goed en geeft prima mest! vlas of stro moet hij niet van weten dus mss ook niet onbelangrijk?)
Maar als je elke dag de bolletjes eruithaalt en eventueel een echt natte plek heb je echt heel propere stallen met bv vlas hoor..
Je kan ook telkens wat strooisel erbij gooien en dan heb je het 'idee' dat die proper is mr een iurtje paard erin en t geeft weer een minder nette indruk vind ik..
Nu ja met de 3 paarden is de stalletjes doen dagelijks een half uurtje werk schat ik? (Eventjes aanvegen, mest en natte plekjes eruit en terug netjes leggen en als het nodig is halverwege de week een half pak erbij) En dan 1x in de week stal helemaal leeg mr hangt er ook vanaf want in de zomer staan ze veel langer buiten dus dan is het nog minder stalwerk mr wel meer bolletjes scheppen op de wei!
Laatst bijgewerkt door Babbelkous op 30-01-15 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
miezelke
Geplaatst: 30-01-15 10:07
Op basis van wat ik destijds heb uitgegeven lijkt 1.600 euro mij toch ook vrij duur hoor Michelleee, ik zou zeker nog een paar andere offertes opvragen.
loulou
Geplaatst: 30-01-15 10:13
En bemesten levert normaal gesproken hier geld op, ivm dat het geld kost. Het stuk grond van Michelle is maar iets groter dan dat van mij (bij mij was het 5000/6000 m2) en ze vragen 4 x zoveel terwijl verder het enige verschil is dat er bij mij niet is gekalkt.
En kalken en bemesten kan je toch ook niet vlak achter elkaar doen bedenk ik me nu?
Het is prachtig om te zien, maar die sneeuw hoeft van mij niet. Ik hoop ook dat het snel weer wegdooit. Ik moet zondag met de trailer op pad, dus ik hoop dat er geen nieuwe sneeuw meer valt.
Probleem hier is dus dat karev de mest er echt in stampt. Het is nu overal mest. Kleine stukjes. Ik haal de bollen er wel uit hoor maar moet echt woelen om de platte drollen er uit te vissen.
Heb nu de plasplek ken er uit gehaald. Raar spul hoor haha. Dank je een vieze plek te hebben,ga je spitten is de tussenlaag nog gewoon schoon vlas.
Ik ga niet een half jaar potten. Veel te zwaar mesten dan.
Maar nu dus weer schoon. Nieuw pak er bij tegen de achter wand.
Vivat
Geplaatst: 30-01-15 11:17
Wat een goede info over de weide inzaaien en onderhouden, ik moet ook gaan beginnen met rondvragen wat de kosten zijn om het opnieuw te laten inzaaien. Wij hebben maar een klein stukje wei,volgens mijn vriend is het totaal 30x70m, dat zou ik toch wel moeten redden met 1000,-? zou varkensmest een goede bemesting zijn als ik vraag of ze de halve dosering gebruiken van wat ze bij de buren op de schapenweide doen?
Dan zou ik namelijk samen met de buurvrouw daarvoor af kunnen spreken, iemand hier uit de straat komt dat doen hoor bij hun maar dan is die jongen er toch al scheelt misschien ook weer in de kosten
Hier is gelukkig niet zo veel sneeuw gevallen en het meeste is al weer weg
Beter koeienmest gebruiken over de paardenwei! varkensmest blijkt niet zo goed te zijn als er paarden op gaan lopen..
Haha die schone tussenlaagjes ken ik.. mr die gooi ik dan meestal om zodat die weer wat los komen en dan zeef ik de stukjes echt nat er tussenuit..
Hier dooit ht goed.. dus de paarden kunnen gerust buiten straks omdat de ondergrond niet bevrozen is. Heb de sneeuw voor de stallen al geruimd zodat ze veilig over de klinkers kunnen. Maar nu eerst de veulen van een gigaportie hooi gaan voorzien en een verse ton water!
avaluna
Geplaatst: 30-01-15 12:16
@Karev: vlas is idd ff wennen, zelf al jaren vlas en zou het niet meer anders willen. Ik denk dat je begonnen bent met er te weinig in te gooien. Hier gaan er met gemak 6 pakken in een lege stal. Ik zorg dat ik een ietwat stevigere onderlaag heb, zodat het "eruit vissen" alleen in de bovenste laag hoeft. Verder verschilt het hier wat per paard. Opaatje is heel netjes, alles mooi op 1 hoop, maar plast wel veel, dus daar haal ik regelmatig de natte plekken eruit. Fries is een ploeger, daar moet ik echt wel verzamelen, hahaha. Ik vind de stallen juist altijd heerlijk droog, je ruikt niks, geen stinkschoenen e.d., kleine mesthoop, goed op te slaan, niet stoffig, uitmesten gaat snel en is niet zwaar. Strokorrels vind ik zelf niet zo mooi uit zien , maar ken wel mensen die daar tevreden mee zijn.
fokfanaat
Geplaatst: 30-01-15 12:20
over strokorrels: ik ben er ook erg tevreden mee, vooral door het weinige werk en aanvoer en afvoer. maar er si wel veel verschil per paard hoe mooi het eruit blijft zien idd.
Babbelkous
Geplaatst: 30-01-15 12:22
Haha ja paard tot paard scheelt veel en ook de grootte van de stal uiteraard.. de grote bij ons is heel proper.. 1 grote hoop mest, en een vaste pipiplek.. de mijne houdt zn bolletjes dan weer erg netjes dus dat mest makkelijk en de ejongste is de grootste viezerik! die mengt alles door elkaar en is ook heel nat! Ze heeft nu een stal van 7m op 3m en dat scheelt al heel veel wel. Maar toch.. het ene paard is duidelijk het andere niet, haha!
Hier ook op vlas bevalt me prima maar heb wel moeten wennen om van de bodem af te blijven. Op de stal hiervoor 22 jaar op stro gestaan. Maar idd vlas stinkt veel minder ( totdat je de onderlaag eruit haalt)☺️