Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:18

Sees schreef:
Nens77 schreef:
Oh ja en zo ben ik ook aan mijn wintertenen gekomen, rubberen rijlaarzen met dikke sokken en aluminium folie haha

Off topic; werkt dat? Wat een goede tip!

Bedankt voor het tekenen !!
Werkt niet dus :n
Vandaar nu wintertenen
Loop tegenwoordig op sneeuwschoenen op stal, die waren er toen nog niet....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:22

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: Getekend! Ik waardeer je moeite om te verbeteren! :D

Dank u !!

tess_84

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:34

Ook ik heb getekend, Nens77!

Als het echt koud weer is, doe ik thermoboots aan. Ziet er niet uit (degene die ik heb toch), maar het is wel héérlijk warm.

Prachtige stallen en paddock, Joyce B!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:57

tess_84 schreef:

Super, bedankt !!

Als het echt koud weer is, doe ik thermoboots aan. Ziet er niet uit (degene die ik heb toch), maar het is wel héérlijk warm.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:26

[***] schreef:
Zouden ze dan echt naar binnen gaan als het zo'n vreselijk iets was? Als ze het helemaal niet fijn vonden? Voor die paar happen Pavo? Ze weten dat de deur achter hen dicht gaat .. dus zouden ze dan echt gaan voor die 3 happen krachtvoer, terwijl in de paddock nog volop hooi is? Lijkt me sterk ...

Dit is dus mijn eigen ervaring, van 24/7 buiten naar 's nachts op stal .. kan niet zeggen dat het tegenvalt..

Ja dit denk ik wel. Wie zegt dat ze naar binnen zouden blijven lopen als jij een aantal weken achter elkaar geen Pavo mee klaarlegt maar er nog wel hooi in de paddock is ;)? Overigens vind ik daar niets slechts aan hoor. Het klinkt alsof jij fijne stalbazen hebt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:30

joyce B schreef:
Mensen zijn niet zo snel bereid iets verder te reizen, of iets meer te betalen, of kunnen/willen er zelf niet meer tijd in stoppen als dat verbetering voor hun paard geeft... Ze nemen genoegen met minder uren buiten onder minder fijne omstandigheden omdat het voor hunzelf meer luxe biedt, of minder tijd of geld kost...

En met precies dít heb ik dus moeite :o.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:37

ja, helaas is het wel de praktijk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:41

Sees schreef:
koeke schreef:
Ik ervaar een aantal mensen in dit topic wel als dusdanig radicaal met hun 24/7 buiten propaganda dat ik dit topic verlaat. Ik had gehoopt dat hier oplossingsgerichte dingen uit zouden komen om meer paarden minder dan 4 uur op stal te hebben. Helaas... ijdele hoop. Gelukkig heb ik daar ook andere kanalen voor. Met Bokt heb ik het voorlopig helemaal gehad, beetje teveel naïeve Penny's voor mij ;).

Ik vind dat je je een beetje laat kennen Koeke, jammer :o. Ook jammer dat je de rest als naïeve Penny's omschrijft, dat komt bij mij altijd over als een zwaktebod van iemand die zijn zin niet krijgt (sorry hiervoor :o ). Ik geloof dat een heel aantal mensen in dit topic aan kennis en ervaring absoluut niet onder doen voor een ander.

Penny's willen juist graag hun paard op stal, Koeke ;) . Ik heb mijn paard zes jaar op land gehad van een (pension)stalling vol met Penny's en vrijwel alle paarden op stal (op de Shets en de mijne na :+ ). Die Penny's vonden mijn paard 'zielig' het eerste jaar. Gelukkig groeiden ze op en zagen ze hoe happy hij daarbuiten was. Ik ben sinds de jaren 70 bezig met (buiten)paarden, niets naiefs en penny aan. Jammer dat je zo reageert, omdat je je zin niet krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:42

tess_84 schreef:

Inderdaad, ik heb heerlijke thermoboots aan, nu al. Als mijn handen en voeten maar warm zijn, kan ik een hoop hebben. :)

Oh, en Joyce, inderdaad een prachtige plek bij jou, hoor!! :j :)

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:09

Ninx schreef:
VogeltjeM schreef:
Overigens is dit filmpje wel representatief voor wat ik versta onder het stalleven. Paard staat maar een beetje te staan en te eten. Geen enkele sociale interactie. Dat je dat als eigenaar voor de nacht oké vindt, goed, maar voor 80% van zijn leven?

Dat wil ik zeggen met dit filmpje.... je krijgt het er toch benauwd van als je daar naar kijkt.
Zo'n groot dier, op zo'n kleine ruimte.... en dat vaak dag en nacht.
Je ziet ook de strepen van zijn tanden langs de wand.....

Dag & nacht in zo'n ruimte staan is werkelijk om dieptriest van te worden....

moet wel zeggen dat niet alle stallen er zo uit zien dat een paard helemaal afgezonderd is van soortgenoten. wij hebben een tralie stal zodat de paarden nog contact kunnen maken met elkaar, niet elke stal is zo :o

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:18

joyce B schreef:
ja, helaas is het wel de praktijk...

Ja ik weet het en dat vind ik triest. Ik heb begrip voor heel veel dingen zoals onwetendheid of tijdelijk (!) geen andere mogelijkheid hebben of blessures maar willens en wetens niets aan de situatie van je paard willen veranderen voor je eigen gemak vind ik erg :o.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:30

Sees schreef:
joyce B schreef:
Mensen zijn niet zo snel bereid iets verder te reizen, of iets meer te betalen, of kunnen/willen er zelf niet meer tijd in stoppen als dat verbetering voor hun paard geeft... Ze nemen genoegen met minder uren buiten onder minder fijne omstandigheden omdat het voor hunzelf meer luxe biedt, of minder tijd of geld kost...

En met precies dít heb ik dus moeite :o.

Amen,
eigenlijk is het te ziek voor woorden maargoed in die tijd leven we nu, mensen denken sneller aan hun eigen dan aan hun paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:44

jacquelinee schreef:
moet wel zeggen dat niet alle stallen er zo uit zien dat een paard helemaal afgezonderd is van soortgenoten. wij hebben een tralie stal zodat de paarden nog contact kunnen maken met elkaar, niet elke stal is zo :o

Ja, dan kunnen ze elkaar zien en een beetje tussen de tralies (proberen te) neuzen, maar voor de rest? Precies hetzelfde.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:55

ik blijf het een behoorlijk verschil vinden of een paard in een binnenbox zonder luik staat waardoor hij
de hele dag geen moer kan zien of dat hij in een box staat met luik en geen metershoge wanden.
En dan ook nog staat hij op een pensionstal in een afgesloten gebouw/stal waar de hele
dag niets gebeurt of valt er nog wat zien. (buitenstal op het erf of )

Mijn paard staat dan niet op een pensionstal maar gewoon thuis achter het huis in een buitenbox met
open bovendeur en aan de andere kant een raam

en deze box is in mijn ogen ook wel erg klein voor dit formaat paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:01

joyce B schreef:

Tja, om eerlijk te zijn, is dat erg?
Ik heb een paard voor mezelf. In de zoektocht naar een pensionstal stond het welzijn van het paard op kop maar op de tweede plaats moest ik er mij ook goed voelen.
Ik wil meer betalen voor een goede stal, en ik wil best wel iets verder reizen.
Maar eerlijk: ik ga geen 370 euro betalen voor een stal 50 km verderop.

Dus ik zoek naar een evenwicht. Een evenwicht tussen wat de stal aanbiedt, welke prijs ik ervoor betaal en hoe ver de stal gelegen is.

En eigenlijk zouden we het eens moeten uittesten of jouw stelling klopt. Ik weet wel dat de klassieke, dure pensionstal hier in de buurt met alle typische faciliteiten voor de ruiter maar geen buitengang met moeite hun stallen vol krijgen ondanks veelvuldig adverteren. De stal waar ik nu sta met buitengang en grote stallen heeft praktisch nooit een dag een stal leeg. Dus ik denk dat er zeker vraag is naar stallen die meer aan het paard denken. Maar als er zo een stal niet te vinden is binnen een straal van pakweg 20-30 km, dan kan ik me voorstellen dat je het beste "slechte" kiest.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:07

Hoe je went of keert een stalmens kan het toch niet goed doen jullie ogen.

In mijn omgeving huis binnen 3 km 5 grote stallen en 2 onbetaalbaar waarbij een helemaal geen los gooiservice heeft en weinig weide, toch plaats ik mijn paarden ruim 17 km verderop ruim 20 min rijden enkele reis.

Het moet wel realistisch blijven want ik moet wel kunnen betalen, en op 2 km afstand van de stal zijn 2 stallen waarbij mijn paarden minder loskomen maar schilt mij wel ruim 220 euro per maand.

Ga niet zeggen dat ik niks voor ze over heb, of aan mezelf denk.
Want dan zou ik ze op 2 km van huis plaatsen, goedkoper, dichterbij ..... Meer gemak voor de ruiter

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:08

Kk heb het in het algemeen over wat je ziet...
Logisch dat iedereen voor zich een afweging maakt en niet overal heb je in een straal van 15km wel meer dan 10 stallen (zou eens serieus moeten gaan tellen, denk dat er nog wel meer zijn als ik echt mijn best doe) met binnenbak en meer dan 20 grotere of kleinere pensionstallen of boeren/particulieren die een paar extra stallen in de aanbieding hebben...

Als iemand een binnenbak wil worden vaak consessies gedaan aan het aantal uren buiten in de winter.
en verder over de andere keuze criteria is het maar net in welke situatie de eigenaar zit. Maar vaak gaat het om zaken van de eigenaar die op 1 staan en minder het paard. Niet bij iedereen, dat zie ik hier thuis ook met mensen die vele kilometers van hun huis gaan staan zodat hun paard 24/7 buiten kan lopen MET schuilgelegenheid en een bak, ipv of veel op stal met voorzieningen of zonder schuilgelegenheid 24/7 op de wei. En die veel zelf willen helpen, als ze daardoor meer mogelijkheden hebben de verzorging zo in te richten zoals het bij de behoeften van hun paard past en bij hun ideeen aansluit.

Maar dat zijn de uitzonderingen. De meeste mensen staan liefst op max10 minuten fietsen of rijden van huis, liefst zo min mogelijk verplichtingen, tegen zo laag mogelijke stallingskosten (daar wordt flink op vergeleken onderling) met fijne voorzieningen om te rijden.
Logisch, iedereen heeft zijn beperkingen in tijd en budget, alleen het aantal uren buiten, en of dat in een modderwinterwei of paddock is zonder ruwvoer , of maar een 2 tal uurtjes, staat bij een grote groep eigenaren blijkbaar verder onderaan de lijst...

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:48

Twiggy2008 schreef:
jacquelinee schreef:

Ja, dan kunnen ze elkaar zien en een beetje tussen de tralies (proberen te) neuzen, maar voor de rest? Precies hetzelfde.

Klopt maar dan zijn ze veel minder geïsoleerd dan wanneer de stal helemaal afgeschermd is.
Nou ben ik het volkomen met jullie eens dat paarden gewoon de wei op moeten en niet 24/7 in een stal thuis horen hoor :o
Maar vond het voorbeeld van het filmpje niet helemaal passend,. aangezien je geen filmpje hebt van een paard die wel naar soortgenoten kan kijken. een paard die helemaal alleen is gedraagt zich toch anders dan als die soort genoten kan zien.(mijn paard in ieder geval wel)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:21

Gini schreef:
Tja, om eerlijk te zijn, is dat erg?

Dus ik zoek naar een evenwicht. Een evenwicht tussen wat de stal aanbiedt, welke prijs ik ervoor betaal en hoe ver de stal gelegen is.

Ik denk dat het niet erg is als je dat evenwicht maar in de gaten houdt, je bewust bent van die basisbehoeften van het paard, bereid bent een stapje meer te doen(bv door extra afwisseling te verzorgen, of die paar km verder te reizen e.d.).
Als je dat meeneemt in je overwegingen zoals jij dat doet dan is er weinig mis met ook aan jezelf denken, ook naar je eigen behoeften te kijken.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:28

ik vin dhet sneu als een paard 24/7 binnen moet blijven, een paard is van nature een buiten dier, nu weet ik wel dat ze gedomesticeerd zijn maar ik ben ook niet blij als ik 24/7 binnen zou moeten blijven. in de zomer staat mijn paard 24/7 buiten tenzij het heel erg warm is overdag dan gaat ze in de ochtend naar buiten en haal ik ze naar binnen als het te warm word(hier is het nml heerlijk), ze heeft een stal van 6 bij 6 dus dat kan wel dan, en dan gaat ze weel naar buiten als het niet meer zo bloedverziekend heet is en blijft ze de nacht buiten. en in de winter dan overdag naar buiten en s`nachts naar binnen, tenzij het echt heel dag dag keihard zeikt!, ik heb een arabiertje met een dunne velletje dus dat vind ze niet zo fijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:50

@ tita: Ik vind "mijn omgeving" en "geld" gewoon geen excuus. Klaar. Tijdelijke problemen of medische redenen wel. Heeft niets te maken met de bewering dat ik vind dat stalmensen het nooit goed zouden kunnen doen, maar dat ik deze redenen imo te vaak gegeven zie worden om paarden een betere situatie te onthouden.

Verder denk ik dat er gewoon heel veel mensen zijn die moeten accepteren dat ze geen paarden kunnen houden. Ik vind geld of omgeving geen geldige reden om toch je eigen zin door te drijven. Geen geld voor een fatsoenlijke leefomgeving voor mijn paard zou voor mij betekenen dat ik geen paarden aan zou schaffen. Ik heb het al eerder gezegd, maar ik wil ook al van kleins af aan dolgraag honden. Die komen er niet, omdat al mijn geld op gaat aan de paarden en ik tijd tekort zou komen als er ook nog twee honden iedere dag hun aandacht vragen. Pech gehad, denk ik dan maar. Ik kan die honden geen fatsoenlijke medische zorg garanderen, ik heb geen tijd om ze fysiek en mentaal uit te dagen (imo echt een basisbehoefte van de gedomesticeerde hond). Ik denk dat er heel veel paardenliefhebbers in Nederland zijn die zich ook eens drie keer achter de oren moeten krabben óf zij wel een paard aan moeten schaffen of aan hadden moeten schaffen. Bezint eer ge begint en niet achteraf excuses opsommen zoals geld of omgeving. Door überhaupt deze redenen te noemen, geef je toch echt toe dat als deze factoren geen rol zouden spelen, je een andere leefsituatie voor jouw paard zou realiseren. Of komen dan weer allerlei praktische excuses de hoek om kijken? Dikke vacht, mijn paard kan niet met die en die en die, ik zet ze niet in de modder neer, mijn paard vindt het niet leuk buiten....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:21

Praktische excuses? Ik wil mijn paard goed kunnen trainen, dus wil ik een binnenbak die altijd berijdbaar is of een hele goede buitenbak. Ik heb nog geen stal in de Randstad, op normale afstand van mijn huis, kunnen vinden met uitloopstallen of iets dergelijks waar ik ook kan rijden op de manier die ik ambieer.
En als die er al zijn, dan kan ik weer niet rijden, omdat er geen fatsoenlijke bak is. Dus net als Gini zoek ik naar de gulden middenweg en die heb ik, in mijn ogen, gevonden.

Ik weet niet wat jullie met je paarden doen aan training, maar ik wil serieus dressuur rijden en niet grondwerken of AR (Academische Rijkunst ter verduidelijking :D ) uitoefenen of vrijheidsdressuur doen. Een paard wat in training is kan je niet even een paar dagen stilzetten omdat de bak niet goed of diepgevroren is, dat noem ik nou paardonvriendelijk. Stapritjes of wandelen is dan ook geen oplossing, dat zet geen zoden aan de dijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:40

Tiedfoudt, jammer dat je een bepaalde plaat voor je kop hebt.
Je blijft enkel over buitenlucht- beweging praten.
Er zijn meerdere factoren die bepalend zijn.
Bovendien banketstaaf je om mijn verhaal heen, kijkt niet naar de situatie.
Ik ga niet voor jullie mijn paarden verkopen... En hierna komen weer gewoon paarden, met mij gelijk 10.000 andere mensen.
Will never change

Er zijn mensen zat die meer geld en tijd aan hun paard spenderen dan jij die misschien uit gemakzucht paard op de weide knalt.
Zullen zien hoe oud jouw paard wordt, de mijne is al 31 nu jij nog, in blakende gezondheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:22

Dat snap ik. maar ook zo'n voor de sport bedoeld paard heeft recht op een aantal vrije uurtjes frisse lucht en vrije ongestuurde en ongedwongen beweging met liefst minimaal een maatje.
Dus als die stallen met binnenbak en dure bodems dat niet bieden, en je hebt niet de tijd of andere mogelijkheden om dat wel te bieden, gaat de sport dan boven de natuurlijke behoeften van je paard?

Voor mij is er echt een minimum. En dat minimum wordt mede bepaald door het karakter en de behoeften van het paard.

En als je zelf niet de tijd hebt om je paard voldoende uren uit de stal te halen zodat het ook nog een eigen leven heeft naast doel sportmateriaal, dan sta je op de verkeerde stal...
Dan heb je een stal nodig waar ze dat wel voor je regelen.

Betteke schreef:
Praktische excuses? Ik wil mijn paard goed kunnen trainen, dus wil ik een binnenbak die altijd berijdbaar is of een hele goede buitenbak. Ik heb nog geen stal in de Randstad, op normale afstand van mijn huis, kunnen vinden met uitloopstallen of iets dergelijks waar ik ook kan rijden op de manier die ik ambieer.
En als die er al zijn, dan kan ik weer niet rijden, omdat er geen fatsoenlijke bak is. Dus net als Gini zoek ik naar de gulden middenweg en die heb ik, in mijn ogen, gevonden.

Ik weet niet wat jullie met je paarden doen aan training, maar ik wil serieus dressuur rijden en niet grondwerken of AR (Academische Rijkunst ter verduidelijking :D ) uitoefenen of vrijheidsdressuur doen. Een paard wat in training is kan je niet even een paar dagen stilzetten omdat de bak niet goed of diepgevroren is, dat noem ik nou paardonvriendelijk. Stapritjes of wandelen is dan ook geen oplossing, dat zet geen zoden aan de dijk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:36

Ik vind het ook veel management. Ik werk minstens 40 uur in de week. Dus overdag kan ik niet langs mijn paard. Woon en werk in 2 uiterste hoeken van de randstad, dus veel reistijd. Het is gewoon niet makkelijk.

Gelukkig heb ik enorme hulp van mijn ouders. Mijn paard gaat 's ochtends als het hooi op is het land op, en wordt er aan het eind van de middag (voor het voeren) weer afgehaald. Ik kom dan altijd 's avonds nog om te rijden (of longeren, of gewoon beetje tutten). En 's nachts gaat ze op stal.

Maar als het echt te smerig weer is (koud, wind, storm, sneeuw, ijs) dan moeten we iets anders verzinnen, en dan wordt het stapmolen, paddock, leuk is dat niet.

Geen idee of mijn paard een sportpaard is, we rijden in het weekend wel eens een Z proef, we trainen fanatiek, ze is geschoren en heeft ijzers. Dus met sommige dingen moet ik wel een beetje rekening houden.

Ik denk echt dat het makkelijker is als je ergens in Drenthe (ofzo) woont en de paarden aan huis hebt, huisvrouw bent en de hele dag vanuit de keuken naar je paard kan kijken. Maar ideale koekjes worden niet gebakken, dus mijn paard en ik moeten het hiermee doen. :)