[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:58

Mijn Huck net zit een groot gat in (ca 20x30), was een paard in blijven hangen....
Heeft iemand ervaring met het repareren van netten?
Het is maaswijdte 3x3.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:19

Weet je hoe hij er in is blijven hangen ??

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:31

Mijn net is ook gesloopt door mijn belg, ik heb er een strotouwtje doorheen geregen. Dus van de ene kant van het gat naar de andere door de mazen en dan aan het begin en eind vastgeknupt.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:46

Ja paard stond te klauwen en bleef toen met ijzer hangen. Stond i.v.m. mesten even in mijn box. Mijn paard heeft geen ijzers. Heb er nu even een strotouwtje doorheen gedaan maar vind dat er niet uitzien, dus wil het liever wat netter repareren.

Tijdje terug had iemand het over 4x4 net dat ze niet meer gebruikten. Welke is dit en eventueel te koop?
Mijn paard heeft een tijdje veel geschrokt en gegeten uit het net. Nu is ze rustig en eet niet zoveel uit het net (blijft veel in liggen). Zou dus best naar wat grotere maas over kunnen stappen en dan heb ik een reserve...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:40

@rover_ Plat envelopje als vorm? dan is de snelste oplossing gat zo goed mogelijk dicht maken en net met gat kant naar de muur hangen. Met hooi er in zie je er niks meer van en er wordt ook niet aan het gat gerommeld waardoor er meer stuk gaat.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:49

Bedankt voor de tip, maar omdraaien is wat lastig Tamary. Zal wel wat touw op de kop tikken en kijken of ik hem redelijk netjes kan maken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:34

Vraagje, wellicht dat jullie het antwoord weten.
2 koud bloed pony's (tinker en fries) onbeperkt hooi, naast weide gang. 3 meter lang genoeg voor 12 tot 24 uur? Heb een wand van 4 meter lang, maar zo'n groot net lijkt me iets overdreven....
En waarschijnlijk komt mijn slowfeeder te koop, mocht hier iemand interesse hebben stuur maar pb!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:12

Moet lukken hoor lijkt me, met 2 paarden 3 meter net de ene dag vullen en de volgende dag nog een beetje over....mits de gaten klein genoeg zijn :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:20

Heb al paar dagen het net binnen, maar wat een rotwerk om ze dicht te maken :p Net zelf ziet er goed uit en hoop ze snel te kunnen gebruiken.
Het moet tussen 2 palen hangen en moet nog wat verzinnen om de bovenkant te sluiten, zodat ze daar hun kop niet in steken.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:46

Helaas is mijn 2x2 net al kapot, ik heb echt een onmogelijk paard :') ze at er ook geen steek langzamer uit, dus het was leuk geprobeerd, maar ook dit is een makkie voor mijn paardenkind :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:49

Denk dat ik dan toch de 3 meter bestel ipv de 4 meter. Thanks voor je advies pmarena. Nog tips voor soort stok oid om het net open te houden met vullen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:04

Gewoon een latje waar je aan de ene lant een gat boort voor een touwtje, dan kun je hem vastmaken aan het net en ben je hem nooit kwijt. En aan de andere kant een V'tje er in zagen zodat ie mooi achter de andere kant blijft hangen als je het net open zet.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 21-04-14 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:09

Hartstikke bedankt voor de tip! En dan hangt hij gewoon bovenlangs als je hem weer dicht doet?
Het is zo, we hebben dadelijk een loopstal met 1 achterzijde 4 meter lang verlaagd. Aan die kant hebben we het hooi en stro, en we willen dus het net aan die lage zijde hangen, zodat we vanuit binnenuit het hooi erin kunnen doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:12

Zie tekening boven :)

Als je een breed net hebt is het misschien handig om er 2 te plaatsen. Als je hem niet gebruikt hangt ie idd gewoon achter of in het net. Net wat handig/mogelijk is.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:29

Hihi, dacht huh, hele plaatje net niet gezien ;)
ok, thanks!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:55

Ik had hem later toegevoegd en toen had je al iets gepost :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:41

Ik durf het bijna niet te plaatsen om niet beticht te worden van botweg reclame maken, maar ik heb beloofd het hier door te geven als onze 30mm slowfeeder hooinetten te koop kwamen, dus bij deze Y;(

De 20mm netten bevallen zo goed dat we de 30mm netten toch echt langzaamaan willen gaan vervangen door de nog kleinere maaswijdte, mits we voor onze huidige netten nog een nette prijs krijgen, anders houden we ze lekker gewoon want het kost allemaal wel weer eens genoeg :P

Ik heb onze huidige netten dus net op de Markt gezet, eens zien of we daar iemand anders blij mee kunnen maken :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:44

Juist fijn dat je het hier neerzet.. Ik ga er even over nadenken.. O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:48

Denk maar heel rustig, ik ben nog steeds een beetje bang dat we spijt krijgen van het wegdoen van deze netten als straks toch ineens blijkt dat die 20mm netten toch echt te dun zijn....

Tot nu toe houden ze het prima en het is echt sterk spul, maar toch...het is wel weer een poepie dunner... je weet het nooit :=

Van die 30mm weet ik iig. zeker dat die nog wel jaren mee kunnen....dat is toch wel een veilig gevoel zeg maar :P

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:10

Ik snap wat je bedoelt :j

Bij mij is het net helaas al kapot.. Nog wel te maken, maar toch..
Ik had een stuk van 3m besteld en daar een net van gemaakt van 1 meter breed, zodat ik het kan ophangen.

Hier een foto van het net in gebruik:
Afbeelding
(ik weet dat hij erg hoog hangt voor dit mini-mannetje, maar deze eigenwijze Bikkel heeft een laag net in zijn stal hangen.. Maar niks leuker dan stiekem snoepen uit het net van je grote vriendin als ze het niet ziet.... :') )

En met de boosdoener..
Afbeelding

Het andere stuk had ik bewaard, om nog te bedenken of ik twee netten van 1 meter wil, of één net van 2 meter..
Ik denk nu om een net van 2 meter te maken en die wat 'losser' op te hangen, zodat ie beter mee rekt als mijn paard er aan trekt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:15

Maar die hangt nu alleen aan de bovenkant vast toch lijkt het...?

Hoe wil je hem minder strak vastzetten dan :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:20

Het net op de foto heb ik in de uh 'boksbal-vorm' gemaakt.. Dus die hangt inderdaad aan de bovenkant vast..

Het net wat ik wil maken, moet meer de vorm van een wand-net krijgen.. Die ik dan tussen twee palen wil hangen.. En ik ga het idee van een bokker stelen: de ringen aan de hoeken...
En dan hopen dat mijn paardenkind besluit dat het net een keer heel mag blijven :j

En anders... geef ik het op denk ik _O-

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:14

http://uploadenfoto.nl/pictures/ed561f6 ... cde8f8.jpg
http://uploadenfoto.nl/pictures/22fcbb1 ... b9e557.jpg
http://uploadenfoto.nl/pictures/c98ae66 ... 50e8c5.jpg

Dit is mijn slowfeeder voor in de stal.
Van het stukje net dat ik over had, heb ik een mini hooikussentje gemaakt.

Ik heb nu net van 3,5 bij 3,5 cm Moet zeggen dat ze er flinke plukken uit kan trekken.
Mogelijk heb ik dus wel interesse in de 3x3 netten van jou pmarena
Al vraag ik me af of dat veel zal schelen.

Zijn die hooi kussens aan 1 kant open van jou pmarena?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:35

@Pivanti : Mijn oude bak (nu vervangen ivm schuurder) had op het laatst een cv buis frame met een 6x6 hooinet er omheen (dus 2 lagen net) en dat was eigenlijk best een mooie oplossing, door het dubbel zijn van het net toch moeilijk, maar goed bestand tegen het trekken en bijten van de pony's. Is dat met bv 3x3 net voor jouw geen optie om eten te vertragen?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:39

Bedankt voor je tip. Ik heb daar nog wel even kort over gedacht inderdaad (dubbel). Moet dan wel sowieso weer nieuw net bestellen. Heb geen net meer over nu.

Eerst moest de bak weer aangepast. Ze kon t net toch nog door de opening eruit krijgen. Dus na 1 nacht lag het net al ergens in de stal. Morgen de bodem verhogen, zodat er geen ruimte is t net eruit te krijgen. Eerder met het betongaas ging het wel goed met deze maat opening.