Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:00

Buitenzinnig schreef:
tamary schreef:
Stalen roosters maken een rotherrie en als ik heb goed onthouden heb wonen er aardige mensen naast je wei?

Je kunt een tuinslang over de lengte doorsnijden en met tieraps aan je rooster vastmaken aan de buitenkant... dan klettert het minder.

Goeie tips :D

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:05

Buitenzinnig schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Arno, het afdak van de "buurvrouw" ... het komt bij een houthandel uit Esbeek...ik kan nog wel eens navragen welke precies. Ze staan hier ook nog in andere weides in de bossen....

Dat is hoogstwaarschijnlijk houthandel van Dal in Esbeek, zie ze regelmatig daar liggen als ik naar vrienden rij.

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:10

Ductape is idd mijn all time favorite :D Ik heb er zels mijn isolatoren op mijn gaashekwerk mee vast zitten :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:15

Kan best dat het van Dal is.. geen idee... ik hoef ook niet zo'n ding. Maar Arno was nieuwsgierig :D

Het enige wat bij mij met Ducttape vast zit is het afkalvende bovenrandje van de hondenfietsmand...anders heb je van die scherpe dingen aan de bovenkant...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:42

die parasolboom vind ik een geweldig idee!
maar esbeek ligt niet bepaald in de buurt.
iemand een idee of dit zo geleverd wordt, of in bouwpakket, en wat het ongeveer zou kosten?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:02

ik vind die parasolboom ook super zeg! Ideaal! Wij zijn nu aan het kijken naar een nieuw huis
met 6000m2 grond. Willen we dan 6 stallen op zetten, een buitenbak (20x40) en een overdekte stapmolen. En bij de stallen allemaal
uitloop naar een paddock. Willen verder nog wat grasland dat er omheen
zit kopen als dat mogelijk is.. Zou daar graag een paddock paradise van maken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:05

Nou hier zijn al genoeg ideëen voorbij gekomen :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:13

weet iemand de verzendkostten voor die hooinetten in duitsland.
spreek zo slecht duits dus om nou even te bellen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:14

Een pakje tot 2 kilo is 8,60 en daarboven tot 30 kilo is 16 euro.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 10:00

Heeft iemand hier trouwens enig idee hoe dat zit met die 1000-liter-vaten ?

Als hier het stalgebouwtje ooit af komt :P dan wil ik de dakgoot uit laten komen op 1 of 2 stuks 1000-liter-vaten , en die vaten wil ik dan weer uit laten komen op een badkuip als drinkbak.

Maar nu wil ik hier eigenlijk zo'n zelfvullende drinkbak van maken :)

Je weet wel , zoals je bvb. voor kippen hebt : een drinkbakje , met een ondersteboven staande fles gevuld met water erin.

Zolang het bakje vol is blijft de fles gewoon op z'n kop vol met water staan , omdat het water uit het bakje hoger staat dan de "ingang" van de flessenhals.

Drinken de beestjes water waardoor het waterpeil tot onder de ingang van de flessenhals zakt , dan schiet er zuurstof in de fles en komt er water uit , totdat de ingang weer onder water staat.

Nu vraag ik me af of dit ook werkt met een 1000-liter-vat , met een slang eraan ? Of zou daar teveel druk op staan ?

Immers , bij een tuinslang aan de kraan werkt het ook niet omdat er zoveel druk op de waterleiding staat dat het water gewoon blijft stromen :P

Iemand enig idee ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:32

Heb ze wel gezien met een drinkbak met lepel (gewoon zoals je die ook voor in de box hebt) direcht aan het aftapkraantje gekoppeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:38

@pmarena: als jij het voor elkaar krijgt om het vat nadat het gevuld is omgedraaid te krijgen dan moet het lukken :D
Anders zul je idd een drinkbak aan het vat moeten maken en dat werkt dan tot het zelfde niveau bereikt is.
Overigens moet je wel hele schone daken hebben en regelmatig je dakgoten legen als je dat water geschikt wilt houden als drinkwater.
Persoonlijk zou het mijn keus niet zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:57

Parasolboom wordt voor je neergezet. Geen idee van de kosten (zal niet weinig zijn, want er is een flinke hijskraan voor nodig om hem in je wei te zetten)

Afgezien van schone daken, moet je ook op voldoende regen kunnen rekenen...en je moet het vat regelmatig aftappen, want stilstaand water wordt ranzig :r Ik heb in mijn weides een dubbele drinkbak met vlotter op waterdruk. Ik gebruik hem niet, maar hij zit er nu eenmaal.... op zich wel handig systeem. Ook doordat hij een stopje heeft en de kap er gedeeltelijk af kan. Makkelijk schoonmaken dus en niet van dat gepiel onder de lepel door. +:)+

Lotte/wessel... waarom maak je van die 6000 meter al niet een PP? Laat de gedachte aan boxen met uitloop varen. Schuildak is voldoende.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:01

Nou ik ben voor een PP, maar hou toch ook graag de mogelijkheid om ze apart op stal te kunnen zetten. Soms moet je gewoon wel eens (erg slecht weer, ziekte etc).
Daarom zou ik mijn stallen ook semi 'open' willen hebben; dus standaard als schuilstal, maar met de mogelijkheid om ze te delen en afsluitbaar te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:11

DubbelDun schreef:
@pmarena: als jij het voor elkaar krijgt om het vat nadat het gevuld is omgedraaid te krijgen dan moet het lukken :D
Anders zul je idd een drinkbak aan het vat moeten maken en dat werkt dan tot het zelfde niveau bereikt is.
Overigens moet je wel hele schone daken hebben en regelmatig je dakgoten legen als je dat water geschikt wilt houden als drinkwater.
Persoonlijk zou het mijn keus niet zijn.

Er zit toch al een tapkraantje aan de onderkant , hoef ik hem niet om te draaien :P

Ik dacht : daar een slang aan , die vastmaken op de goede hoogte tot waar ik het waterniveau wil hebben , zodat er water bij komt als de kuip leger raakt , dan blijft het water ook gedurende de hele dag in beweging en dat lijkt me ook frisser dan het maar laten staan.

Ze hebben ook gewoon een grote drinkbak met vlotter die aangesloten is op de waterleiding in de wei , en er komt nog een normaal drinkbakje met lepel in de doorloopstal , dus ze hebben ook gewoon leidingwater hoor :) Maar de ervaring leert dat ze gek zijn op regenwater. EN dat regenwater wil ik graag gebruiken voor de zaken waarvoor drinkwater eigenlijk verspilling is , zoals het voetenbadje enzo.

Dakgoten trouwens met fijn gaas erover zodat er alleen water in komt , en de dakplaten worden toch kunststof denk ik = makkelijk schoon te houden.

Zit nog te twijfelen eigenlijk welke dakplaten we zullen nemen , ik zou wel graag doorzichtige willen voor wat extra licht in de stal.
Stal staat toch onder 2 bomen die goed schaduw geven dus voor de warmte hoef ik het niet te laten :)

Ik denk dat dat het maar iets wordt van zwarte plaat - doorzichtige plaat - zwarte plaat , zo om en om , en dan het knikje / luifeltje aan de voorkant alleen zwarte platen , dat lijkt me het netst :) Eigenlijk vind ik dakpannen of desnoods dakpanplaten wel mooier maar die zijn stervensduur volgens mij en ik wil geloof ik toch wel graag wat lichtdoorlatende platen om de stal wat aantrekkelijker te maken , zo'n donker hok is niet echt tof voor paarden die toch al gewend zijn om altijd buiten te staan , en het is wel leuk als je het idee hebt dat ze de stal waarderen waar je je laatste spaargeld in gestoken hebt :P

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:29

pmarena schreef:
Er zit toch al een tapkraantje aan de onderkant , hoef ik hem niet om te draaien :P

Ik dacht : daar een slang aan , die vastmaken op de goede hoogte tot waar ik het waterniveau wil hebben , zodat er water bij komt als de kuip leger raakt , dan blijft het water ook gedurende de hele dag in beweging en dat lijkt me ook frisser dan het maar laten staan.

Hou je rekening met de wet van de communicerende vaten? Hoogte van waterniveau is altijd gelijk aan de hoogte van het waterniveau in je vat, als je vat dus heel vol zit moet je je drinkbak heel hoog zetten (of je vat ingraven) anders loopt je vat leeg.

Oh ik zie nu dat je zo'n ander systeem wil toepassen je vat moet aan de bovenkant dan ook luchtdicht zijn en op een gegeven moment krijg je dus een onderdruk waardoor het water niet meer loopt, wordt een hele rekentruuk volgens mij om dat uit te rekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:41

Ja , daar ben ik dus wel benieuwd naar , of dat zou werken met zo'n groot vat waar best wel wat druk op staat , geen idee hoe je dat zou kunnen berekenen.

En ik heb die vaten niet staan dus kan het niet proberen ook , hoopte eigenlijk dat iemand het wel eens geprobeerd had ;)

Maar anders zou ik op zich nog wel wat met een vlotter kunnen regelen natuurlijk , lijkt me... is ook een optie :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:13

Het woord is al gevallen; luchtdicht :D en dat zijn die vaten dus niet. Ook al zou je het deksel luchtdicht kunnen krijgen dan nog werkt het alleen als je hem van onderaf gevuld krijgt (dmv overdruk dus).

Ik weet niet of er onderzoek geweest is naar wat paardebn prettiger vinden; een donkere of juist een lichte stal.
Meestal doen ze het gewoon met wat ze aangeboden wordt :D
Ga er niet vanuit dat wat JIJ denkt dat een paard prettiger zou moeten vinden, want daar ga je al heel snel mank :)

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:17

Kom zo ff binnen stormen ...:) maar die parasolboom is echt een leuk idee zeg. Ben al een tijdje naar iets aan het zoeken maar dit is echt leuk!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:21

Mijn idee was daarom dan ook om met 2 vaten te werken : de ene vangt bovenin het regenwater op , en staat in een onderbreekbare verbinding met de andere , die het water weer afgeeft aan de badkuip.

Ofwel : de "opvanger" staat bovenin open en onderin dicht , daar loopt dus het regenwater vanuit de dakgoot in.

De "afgever" staat onderin open , en bovenin dicht , zodat er aan de onderkant water uit stroomt als het waterniveau in de badkuip daalt.

Als de "afgever" leeg raakt , vul je hem bij met de "opvanger" :)

Lijkt me een vrij waterdicht plan , op het punt na dan of het water niet blijft stromen in de badkuip , waar ik ernstig aan twijfel :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:25

@pmarena: je werkt dan in principe met het 'communicerende vaten' idee. In hoeverre dit tegelijk werkt met het 'omkeer principe' weet ik niet. Dat was op school niet zo aan mij besteed. Lijkt me een leuke om eens op Bokt te poneren :D

Als ik het goed begrijp bedoel je zoiets??

Afbeelding

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:32

wij vangen ook regenwater op in 2 van die vaten. heb ze naast elkaar met een koppelstuk naar elkaar. daaraan een slang die ik gebruik om de bakken te vullen. als ze vol staan dan zit er veel druk op , anders minder en moet ik dus langer wachten tot de bakken in stal gevuld zijn. als ze leeg zijn dan gebruik ik slootwater.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:35

Haha , zit er nu een hele grote draaidop bovenop die vaten die je getekend hebt ? :D

Hij klopt op zich wel , behalve dan dat ik die eerste boven die 2e wil zetten , anders nemen die lelijke krengen zoveel ruimte in ;)

Kevje : stopt het water ook met stromen op een gegeven moment , als je de slang net onder water houdt....? Of dat niet ? :)

Ik bedoel , bvb. in bad met een frisdrankfles werkt het ook , hoe groot mag die frisdrankfles worden , BLIJFT dat werken , of...? Ik niet weet nie :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-08-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:37

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:08

Jemig!! Wat een problemen allemaal!!!

Op dit moment wordt Brammetje geladen in Frankrijk... morgenochtend is hij hier *\o/*