Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:11

Heb het op horse-event gezien en het leek me heel handig! Maaar uit oogopslag natuurlijk niet goed te beoordelen. Voor ions thuis geen optie ivm. zeer diepe stal maar het leek me erg handig :o

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:14

Het is ook heel handig!
Je kunt in dit topic een hoop info lezen.
Een zeer diepe??? stal....hoe bedoel je dat?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:20

we zijn net verhuist en daar moesten we eerst potstal er helemaal uitscheppen toen alles er uit was bleek de stal ontzettend laag en diep en zouden er dus veeel pakken strokorrels in moeten (bovendien ook duurder) snap je? :+ haha

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:25

Dat wordt dus eerst een laag beton storten :+

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:30

haha ja waarschijnlijk wel :+

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:42

russel schreef:
Phia, dan betaal je hetzelfde als merkkorrels, ik betaal omgerekend ook iets van 6 euro per pak.

Ik verbruik nu in een stal van 3 x 3, 1 zak per 9 a 10 dagen. Het is 20 kg. De merrie is een viezerik 1ste klas. Ik deed met 1 baal zaagsel van 650 lt misschien 3 tot 4 dagen in de winter. Op stro was elke dag een hele baal of bijna een hele baal. Dat scheelt wel even heel veel.
Ik gebruik de korrel sinds februari, dus een winter heeft ze ook al op de korrel gestaan. Dan was het 1 zak per week.

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:18

Wij hebben de korrels ook geprobeerd op stal. Er staan 2 eerste klas viezerikken tussen maar uiteindelijk waren we duurder uit. Wij hebben steeds ook wat stro in hoeken gelegd zodat ze iets te knabbelen hebben naast het hooi maar het was toch veel werk met schoonmaken.
Nu gebruiken we het alleen nog in de stallen om te strooien op de natte plaatsen onder het stro. Wij halen elke dag de natte plekken en drollen uit de stal en dit werkt super, er liggen nooit meer plassen onder het stro. We hebben de paarden nl aangeleerd om op 1 plaatst te plassen en poepen. Dit werkt wel super maar een hele stal met korrels is ons tegen gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:44

Hoe leer je een paard op 1 plaats plassen en poepen??

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:58

Ben ik ook benieuwd naar. Zou handig zijn als je ze dat kunt leren.

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:35

Door steeds een restje drollen op een plaats neer te leggen na het mesten. Wij houden dan wel elke dag de stal schoon. Ze leggen dan steeds de drollen op dezelfde hoop en uiteindelijk hebben ze zich dat zo aangeleerd dat het vanzelf gaat. Het plassen weet ik eigenlijk niet hoe de stal eigenaresse dat gedaan heeft. Voor zo ver ik weer plassen ze allemaal op 1 vaste plaats. Nou ja behalve 1 dat is een #$%^&. Die stal kan je blijven mesten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:17

Dat lijkt me toch niet werken hoor. Als hij al een hoop heeft gelegd, kan de volgende daar toch ook gewoon bovenop. Daar hoef je geen restje voor te laten liggen. En dat doet hij dus echt niet. In de wei ligt ook alles verspreid. Denk dat dat gewoon per paard verschilt. Ene paard zal het wel doen, andere niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:22

Ja, dat denk ik ook. Die van mij poepen maar raak, net waar ze staan. Heel fijn :n
De ene piest wel altijd op dezelfde plek, de ander doet het waar het hem uitkomt. Ik denk echt niet dat je ze dat aan kunt leren.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:54

Hier ook twee verschillende "mesters".
Kayleigh doet alles netjes op 1 hoop.
Helianthe poept door de hele stal.
Plassen doen ze wel beiden op 1 plek dus dat is wel handig.
Ik denk dat een merrie haar veulen wel kan aanleren om "netjes" te zijn maar dat wij dat niet kunnen. Ik heb bij Helianthe ook weleens geprobeerd om een hoop die keurig achter in de stal lag te laten liggen in de hoop *\o/* dat ze de volgende hoop erbij zou leggen.....nou dat werkt dus niet :wave: .

gabriel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:55

tine10 schreef:
Dat lijkt me toch niet werken hoor. Als hij al een hoop heeft gelegd, kan de volgende daar toch ook gewoon bovenop. Daar hoef je geen restje voor te laten liggen. En dat doet hij dus echt niet. In de wei ligt ook alles verspreid. Denk dat dat gewoon per paard verschilt. Ene paard zal het wel doen, andere niet.

Ik heb een vieze mester het zo ook geleerd. Het heeft een half jaar geduurd, maar nu poept hij in 1 hoekje.
Bij hem heb ik wel elke keer in de hoek een drol van een ander gelegd, niet die van hemzelf.

Ik heb deze week voor het eerst korrels besteld bij ecobodem.
Heb ik het verkeerde geleverd gekregen en heb nu stro-nestjes.
Deze worden maandag als het goed is omgeruild.

Iemand ervaring met die nestjes?
daar had ik nog nooit van gehoord namelijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:27

Maar als ik dan bv. in mijn weiland of paddock kijk, dan is het toch echt niet zo dat ze hun mest over elkaar deponeren. Er liggen wel een aantal hopen op een beperkt oppervlakte maar echt niet bovenop elkaar, dus volgens mij werkt dat in een box ook niet zo.

Ik heb nog nooit gehoord van stronestjes. Hoe zien ze eruit?

gabriel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:31

Als een mie nestje.
Mij lijkt het niet handig mesten, want dan moeten ze echt goed uit elkaar gevallen zijn voordat het handig mest lijkt me.

Ik heb die tip eens gekregen van iemand anders om in 1 hoek een drol te leggen.
Zij had die tip voor haar paard ook weer eens gekregen.
Ze zei er ook bij dat je wel geduld moeten hebben, dus niet na een week al zeggen dat het niet werkt.
Voor zowel haar als mijn paard werkte het. En ik vermoed ook het paard van haar tipgever.
Het is uit te proberen, kost niet erg veel moeite.

In de wei ligt het bij ons niet boven op elkaar, maar wel erg dicht bij elkaar.
En ze lopen speciaal naar de poep plek om er te mesten.
Laatst bijgewerkt door gabriel2004 op 26-09-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:31

Mijn ruin stapelt ze ook OP elkaar, heel kunstig!
Heeft ook een vaste poephoek en 2 plasplekken.
Mijn fokmerrie heeft dat ook, een eigen hoek.
In de paddock hebben ze 2 plekken, op het land minder eigenlijk.
Heb ook een merrie die gewoon poept en plast waar ze staat. Zodra die weer op stal komt krijgt ze echt een strokorrelstal onder dr hoefjes, mijn god wat een mestklus is het anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:53

Toen mijn shet nog hengst was, poepte hij op 1 plek, nu is hij ruin en binnen 2 weken zag ik al dat hij poepjes ergens anders deed, nu na een maand of 2 ;( poept hij gewoon maar raak, plassen doet hij wel op 1 plek.

De andere pissebed doet overal poepen en plassen en gaat er desnoods nog in liggen... :(

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:26

Onze friese ruin is zo zinderlijk als maar kan. Links de pies en rechts de poep. Netjes bij elkaar.

Onze PRE dame laat alles vallen waar haar kont toevallig is. Ze is van origine wit, maar ze is denk ik al haar leven lang een veranderlijke bonte schimmel. Dan hier een poepvlek en morgen daar. Het is een smeerlap 1ste klas.

Dan hebben we nog een pensionpaard, nu 24 jaar, en die laat ook alles valen waar zijn kont is. Hij is bruin, gelukkig maar!

Ik heb het ook maanden lang geprobeert om de merrie en de ruin op vaste plekken te laten mesten. Dat ging 1 dag goed en daarna hupla laat maar vallen. Ik heb het opgegeven.
Met de korrel is het wel veel makkelijker mesten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:16

PhiaBink schreef:
Met de korrel is het wel veel makkelijker mesten.

Ja, dat klopt, tenminste als ze de hoop een hoop laten. Een van mijn paarden jongleert namelijk en verspreid de drollen door de hele stal. Dan is het ineens een k#@klus dat uitmesten. Kost erg veel tijd om hele stal te zeven.

Toen mijn paard nog hengst was maakte hij in de wei inderdaad een keurige berg. Maar na de castratie verdween dat heel snel helaas.

Tja, het is niet anders vrees ik.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:33

Koos was als hengst ook zo netjes. Dat is in de 15 jaar dat hij oud/jong is niet veranderd. Hij is op 2 1/2 jaar gecastreerd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:16

Mijn paard is tot en met zijn 10e hengst geweest, en helaas dus toch na 10 jaren netjes geweest te zijn, in een paar maanden een jongleur geworden.

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:32

Mijn merrie staat sinds een aantal weken ook op strokorrels
Het is echt een viezerik eerste klas!!
En ook bij de strokorrels vind ik het nog niet echt goed schoon te houden.

Het ligt pas een week of 4 in de box en eigenlijk moet het er al weer uit en gevuld worden met nieuwe korrels.
Heb nu korrels van groeinatuurlijk en die zijn deze week op ( gooi er nu 2 pakken per week bij )
Ik moet er wel bijzeggen dat de box best groot is, nl 3x6 meter, maar de merrie staat overdag in de wei. dit wordt nog wat als ze
in de winter meer op stal staan. ;(

Ben van plan om nu een pallet van een ander merk te bestellen, om te kijken of dit beter bevalt.

Welke firma levert snel en heeft een fijn product??
( het moet in zuid holland bezorgd worden )

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:41

4 weken en nu alles er al uit? dat is geen geweldig resultaat.

Genoeg ervaringen hier op het topic en veel info over verschillende leveranciers dus even oriënteren.

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:38

ja de ervaringen heb ik al wel gelezen, maar welke leverancier snel is met bezorgen enzo
dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Had even een berichtje gestuurd naar zeoliet, maar kreeg antwoord dat dat onderdeel van het bedrijf opgeheven is.????