Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:57

Een vrije ochtend en de hele ochtend bezig geweest met uitmesten. maar alles is weer netjes ( voor even).
Welkom Lina, in mijn vorige ( toen huur) wei heb ik een stuk laten frezen en nadat het iets ingezakt was kon ik er prima in rijden, Was wel droge zandgrond en geen klei

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:09

Ik ben onverwachts vrij vandaag van werk en de kinderen zitten op kdv.
Ik ben asociaal lui en zit lekker op de bank met een kopje koffie en een film. Heb alleen nog maar een was aangezet, verder moet alles nog _O-

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:42

Vanaf het erf kunnen ze bij de paddocks komen, is daar 4 tot 6 m breed en dat gaat goed.
In weide seizoen wil ik paden van 4 meter afzetten zodat ze kunnen kiezen tussen schuilstal en wei.

Bij een PP: belangrijk dat het op elkaar aansluit en niet doodloopt. Je hebt anders kans dat ze daar blijven hangen en niet door hebben hoe ze terug moeten..... En om te voorkomen dat de weg verspert wordt door dominante paarden en ze geen kant op kunnen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:06

Ook wil je de paden juist niet te breed hebben. Paden zijn om over te lopen. Niet om te gaan staan slapen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:10

Qua camera's, wij hebben deze:

https://www.aliexpress.com/item/Hikvisi ... 4c4dCnMmI5

Het originele model. In de app kun je alle beelden tegelijk bekijken. Werkt wel met netwerk kabel, dus die moet je wel 'even' trekken.. maar fantastisch beeld en héél veel mogelijkheden en opties <3

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:40

Wij hebben camera's hangen van Nest. Kosten wat maar super fijn en duidelijk beeld. Je kunt er zelfs door praten (handig als er een onverwachte bezoeker op t erf staat, haha).
Volgens mij gaat dit op WiFi dus je hoeft geen ingewikkelde kabels te leggen maar wel goed WiFi hebben.
Met app op je telefoon kun je alles volgen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:07

Caily schreef:
Zijn hier ook mensen met een paddock paradise? Hoe breed zijn jullie paden? En wat voor ondergrond?

Jaaaa, hier een PP! *\o/* Onze paden zijn 3 meter breed, de hoeken zijn afgerond dus daar is het breder. Hebben 4 grote paarden en die kunnen elkaar makkelijk passeren, maar de paden zijn niet breed genoeg om te "chillen". De voerplaatsen gaan we wat breder maken zodat ze net iets makkelijker passeren (is soms net wat krap). We wonen op zandgrond en hebben het gewoon kapot laten lopen. Helaas is het na alle regen nu wel echt nat, waardoor ik de halve track niet kan gebruiken (het droge gedeelte is alleen bereikbaar via een lager gelegen nat stuk). We twijfelen om stukken te bestraten of om te keren, alleen is dat ook weer zo "permanent". Onze rijbak hebben we wel laten keren en is nog steeds nagenoeg droog. Ik heb heel veel foto's, ik kan er wat appen maar er staat ook heel veel op mijn Instagram: https://www.instagram.com/silentshiver/?hl=nl

Oh en het is inderdaad belangrijk bij een PP dat je geen doodlopende stukken hebt.

Verder heel stil hier, lees nog steeds zo af en toe wel mee maar we hebben het nu toch wel druk met het huis. Vandaag 26 kuub beton gestort :') Kunnen wel stellen dat het opbouwen weer begonnen is }>

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:12

Wij hebben ook een track om een deel van het perceel. De minimale breedte is 5 meter bij ons, maar omdat het perceel niet helemaal recht loopt, zijn er ook bredere stukken (7-8 meter).

In de winter hebben we twee doodlopende stukken (track heeft dan een U-vorm), maar omdat het zo breed is levert dat nooit problemen op. Ik ben blij met de breedte omdat de lager in rang staanden zo niet echt vooruit geduwd kunnen worden door de ranghogeren. Mijn oudere merrie staat lager in rang en ik wil haar zelf laten bepalen hoeveel ze loopt. In de zomer heeft ze ook afkortroutes (hoger draadje waar zij onderdoor kan en de anderen niet (op de Shet na)) en ontsnapvakjes in de hoeken van de wei.

We zitten op zandgrond trouwens, paden frezen we elk jaar.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:30

martinev schreef:
Ohh te leuk, kuikentjes!

Even een vraag, wij wilden eigenlijk ons land met drijfmest laten bemesten eind maart ongeveer, maar het is zo ontzettend nat dat ik er geen groot materieel op durf te hebben. Nu dus eerst maar kunstmest en dan misschien later dit jaar nog drijfmest. Welke kunstmest gebruiken jullie? Die van pavo klinkt mij goed in de oren, maar heb er geen verstand van en dus kunnen ze me alles wijs maken. Wat gebruiken jullie? En in welke hoeveelheid? We hebben ongeveer een hectare te bemesten. Vorig jaar in oktober of november hebben we gekalkt.

Ik heb een grondmonster opgestuurd naar Eurofins en op basis van dat advies bemest. Volgend jaar weer een nieuw monster nemen, ze geven een advies voor de eerste drie jaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:02

Ook ik heb een PP. Mijn paden zijn 4 meter denk ik, de breedte plus iets extra van een groot metalen hek. Ik heb een hoek extra aan de track geplakt, daar zit een grote heuvel in. Dat had ik veel eerder moeten doen, ze bewegen veel meer, rennen achter elkaar aan, keten met elkaar, sprinten, scheuren de heuvel over, echt leuk!

Ik heb fotoos geupload via de Bokt upload, maar ik krijg ze niet geplaatst :+

Afbeelding

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:43

Mijn paden waren 3.5- 4 meter breed.
Met afgeronde hoeken.
Af en toe gingen ze zowat plat door de bochten _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:07

Ah een heuvel, dat vind ik nog wel een leuk idee! Als we ooit de bak gaan doen hier, weet ik al wat we met het zand gaan doen dat eruit komt :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:26

Gisteren zo'n mooie dag en alles was droog. Vannacht alleen maar regen gehad en de plassen staan overal weer.
Hou de paarden maar weer een dag op de paddock, blegh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:32

Wat is volgens jullie precies het verschil tussen keren of frezen? Frezen raadde mijn loonwerker aan en dat hebben we dus gedaan maar juist dat deel staat nu blank :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 09:41

Keren is de ene grond naar boven halen en de bovenlaag naar onderen. freezen is enkel de bovenste laag losmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:43

Oké en keren heeft bij jullie dan dus meer effect gehad?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:56

Hallo allemaal,

Ik val hier terug binnen. Onze plannen om de paarden aan huis te hebben zullen dit jaar concreet worden dus tijd om me nog wat meer te verdiepen.

Wat een triest weer overigens de laatste dagen. Op onze Pensionstal is de piste eigenlijk praktisch niet te gebruiken ( denk aan zwembad). Wat me toch aan het denken heeft gezet aangezien ik het rijden op het moment erg mis.

Op onze toekomstige weide is nog geen piste en de weide is overigens ook niet erg groot maar toch zou ik iets willen van stukje om te rijden.

Nog iemand die niet super veel weide heeft maar toch ook een stukje piste ? Ik heb het over zo'n 35 are en de buren hebben ook nog een beetje weide die ik mag meegebruiken. Dit voor een E pony/paard en mss nog een kleiner exemplaar erbij. Ben me ervan bewust dat ik zal moeten bijvoeren maar dat neem ik er graag bij.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:14

@Idefix, ik heb zelfs helemaal geen eigen weide maar wel een bak.
Ik huur weide van mijn buurman.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:18

Wij hebben een paddock 15x30, een vijver er een bult op een 'klein' stuk. Dat gaat prima voor een Haflinger en een shetlander. Paddock wordt ook gebruikt om in te rijden.
Vijver ligt naast de paddock. Heeft ook ongeveer dezelfde oppervlakte als de paddock, de rest is gras.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bult is voorzien van op- en afsprong. Zo kan je een leuk rondje rijden door de weide, over de bult, door de vijver en vanuit de weide zo de paddock weer in en uit. (Die kan aan twee kanten open gemaakt worden).

De paarden kunnen prima hun benen strekken op het stuk. En gras heb ik in de zomer toch te veel, want ze vreten zich kapot als ik ze non stop laat grazen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:21

Robijntjah schreef:
Oké en keren heeft bij jullie dan dus meer effect gehad?

Ik lees al een tijdje mee en val ook even binnen.

Hier is onze bak ook gekeerd en bijna altijd droog.
Nu de laatste tijd hebben we er ook wel water in, maar altijd nog een gedeelte droog waar te longeren valt. En na een dag droog weer is alles weer goed.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:57

Chasey schreef:
Wij hebben een paddock 15x30, een vijver er een bult op een 'klein' stuk. Dat gaat prima voor een Haflinger en een shetlander. Paddock wordt ook gebruikt om in te rijden.
Vijver ligt naast de paddock. Heeft ook ongeveer dezelfde oppervlakte als de paddock, de rest is gras.

[ [url=m/VZEjeK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UwKYdT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hzt1yk.jpg]Afbeelding[/url] ]

De paarden kunnen prima hun benen strekken op het stuk. En gras heb ik in de zomer toch te veel, want ze vreten zich kapot als ik ze non stop laat grazen.

Ja 15x30 is ook de maat waar ik aan dacht. Heb een gedeelte weide naast een haag waar het gras slecht groeit door de haag die onttrekt teveel vocht. En waar de zon namiddags niet komt dus dacht het daar te doen.

Jullie voeren bij dan ? Idd mijne ook zomers direct een ton van al het gras dus dan voer ik liever gecontroleerd bij.
En hebben jullie die piste zelf aangelegd en is die gedraineerd ?

Karin_deB schreef:
@Idefix, ik heb zelfs helemaal geen eigen weide maar wel een bak.
Ik huur weide van mijn buurman.

Maar je paard staat wel bij jou op stal ? Hoe doe je het winters ? Of is de weide altijd goed?

Bedankt voor jullie hulp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:00

Ik heb geen weide en huur ook geen weide :+
Gewoon lekker op zand en zelf hooi bijvoeren.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:05

Ja we voeren bij.
We pachten ook nog 11.000m2 van de gemeente. Maar dat is hoofdzakelijk voor de winter. En is nu wel kaal. Dus er wordt bijgevoerd. De eigen wei kan ondertussen weer groeien.
Loonwerker heeft alles aangelegd.
Paddock zand komt uit de vijver. Het zwarte zand, de boven laag, is de bult van gemaakt. En oneffenheden in de wei zijn er mee gevuld.
Bedoeling was drainage in de paddock naar de vijver toe, maar het budget hield op. Dus is niet gebeurd.
Dat is ook wel te merken ;)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:19

Kruipt onder meeleessteen vandaan. Bijvoeren moet je bijna altijd, bij ons tegenover staat een kudde van 10 paarden op ongeveer 5 hectare en die krijgen ook bijna de hele winter ruwvoer erbij. Als ik het me goed herinner afgelopen zomer met de droogte ook. Ik heb 4800m2, ongeveer 3000m3 wei en een rijbak die als paddock wordt gebruikt, daar lopen ze 24/7 in met nog een paadje en flinke schuilstal. Voor groot paard en mini, in de zomer is er best veel weidegang, in de winter als het beetje droog is voor 1-2 uurtjes per dag omdat ze het zo leuk vinden. Als ik zelf zou kunnen slepen zou ik volgens mij ook prima in die bak kunnen rijden, hij houdt het best goed. Maar ik heb een 28 jarige dus voorlopig is het niet echt aan de orde. Ook kan ik een eb & vloed agterberg bak huren op 10 min stappen en daar kan ik zelf natuurlijk nooit tegenop....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:50

Ik twijfel ook om dit jaar de bak (en paddock) te laten keren. Wil in ieder geval een offerte opvragen. Maar mijn bak ligt ietsje hellend en daardoor ligt een stuk lager dan de weide, dus dan zou ik ook iets moeten ophogen. Ik vraag me alleen af of ik dan niet beter kan laten afgraven en beter zand kan laten storten

In de winter voer ik ook bij, dan gaan ze hier van het gras af ivm PPIDer en omdat ik de weide heel wil houden :+