Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:05

Hier geen vaste voer tijden.. ze krijgen 2x per dag genoeg hooi in slow feeder netten om 7 a 8 uur te eten.. en brokken krijgen ze 1x per dag.. eigenlijk gewoon net op de tijd dat het mij t handigste uitkomt.. soms hebben ze dus al om 8 uur een nieuw hooinet en soms pas om 10 uur.. al is dat overigens ook afhankelijk van hoe laat ik de avond ervoor gevoerd heb.. ik wil ze namelijk ook niet te lang zonder eten hebben staan
Wanneer ik naar stage of school moet mest ik de paddock meestal niet uit aangezien het vaak al donker is voor ik thuis ben.. op vrije dagen doe ik dit gewoon overdag wat uitkomt

Kapper doe ik denk ik 2x per jaar ofzo.. meestal wanneer mn pony zo ver gegroeid is dat ik er niets meer mee kan xD
Verven doe ik niet.. is mij veel te duur.. en pakjes van de kruidvat werken niet zo goed aangezien ik best blond ben en alles dus veeel lichter uitvalt xD

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:11

Leuk hoor DD zo'n fel kleurtje 8-) Deed mijn haar vroeger ook weleens paars of oranje, nu wat meer experimenteren met de natuurlijke kleurtjes.

Voor kapper wordt hier wel tijd gemaakt. Ik wissel toch paar keer per jaar van snit en kleur. Altijd hetzelfde is ook maar saai :P maar hey, ik laat tegenwoordig zelfs mijn nagels doen _O-

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:14

Ik zou het ook niet durven die knal kleuren in het haar, vind het altijd wel erg leuk bij een ander.
Mijn vriendin die ik al ken van de lagere school is kapster en komt aan huis, erg makkelijk, kan gewoon doorgaan met mijn werk en de telefoon aannemen en zij doet haar ding. Bakkie thee erbij en ondertussen ook nog gezellig kletsen.
Nagels hoef ik niet te laten doen, ben al blij als er iets een randje op staat met al het buitenwerk :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:24

Paarden scheren geen probleem maar m'n eigen haar begin ik niet aan :D
Toen ik nog onder het verven uit kwam, liet ik het ook vaak gewoon groeien omdat ik geen zin had in de kapper. Zelf verven gaat niet omdat ik m'n armen niet meer lang omhoog kan houden. Dan maar bij de kapper laten doen.

Straks ook maar eens het oorlogsgebied in. Oftewel kerstboodschappen halen {:)-:(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:29

MarijeR schreef:
Straks ook maar eens het oorlogsgebied in. Oftewel kerstboodschappen halen {:)-:(

Overvolle parkeerplaats en jankende kinderen bij de super :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:37

Echt fel roze zal het ook niet worden, of ik moet mijn haar eerst bleken tot het wit is en dat lijkt me niet zo gezond :D
Dus het blijft altijd wat 'bedekt' roze, maar voor mijn leeftijd is het fel zat :D
Eens kijken of ik iemand kan vinden die in het zonlicht een foto kan maken, want binnen blijft de kleur altijd anders.
Misschien als ik grijzer wordt dat het beter pakt :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:43

Ik ga een paar keer per jaar tijdens de lunchpauze op mijn werk naar de kapper, ideaal. Verven doe ik niet aan, maar ik heb het geluk dat ik ook totaal geen grijze haren heb nog. Al twijfel ik er over of ik het dan wel zou doen, vind het allemaal maar gedoe :')
Nu eerst verder met ramenwassen, je kon hier in de keuken nauwelijks meer naar buiten kijken. Heb wel voor 3 uur per week een schoonmaakster, maar in die 3 uur redt ze het echt niet om ook nog de ramen te wassen, het is gewoon een enorme klus. Want kozijnen en luiken ook meenemen, allemaal kleine raampjes... lang leve de vakantie :')

Als ik hoor hoeveel werk jullie hebben met meerdere paarden, dan ben ik echt blij met die 2 van mij, plus de droge zandgrond hier :j

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:45

Ik voer meestal op z'n vroegst om 12 uur 's middags omdat mijn zoontje (1,5) dan slaapt. Ik ben ook zeker geen vroege vogel! Paarden hebben onbeperkt gras en hooi dus honger hebben ze niet. Uitmesten doe ik (nog) niet aan, ze staan met zn 2tjes op 1 hectare en na een tijdje wissel ik van wei (0,7 hectare) Als ze straks aan huis staan ga ik dat wel doen verwacht ik. Veel werk heb ik er dus niet van. Tijd vinden om te trainen is een ander verhaal. Zo maar even snel longeren.

Hier ook westernzadel geprobeerd/gekocht (via evelien eurohorse) maar alleen maar ellende van dat zadel gehad. Paard met smalle schouders/ronde ribben is blijkbaar erg lastig. Ze vond haar te smal voor een westernzadel maar een andere zadelmaker vond dat weer onzin, ze heeft van massimo maat 33/34, vergelijkbaar met 31/32 stubben dacht ik. Medium-wide. Nu dus maar een massimo trail. Vind wel jammer want westernzadels zitten zo lekker stevig en mijn pony doet wel aan vliegles. Ook een bob marshall gehad maar vond die zelf niet fijn voor lange afstanden op redelijk tempo.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:48

Hoe zit dat dan nu met dit warme zonnige winterweer. Boven de 10 graden groeit het gras toch nog gewoon. Hebben ze dan niet voldoende aan weidegras?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:52

Wat jammer dat dat zo'n vervelende ervaring was Zapje! Voor mijn paard was het ook lastig zoeken qua westernzadel (volgens mij een beetje hetzelfde probleem als die van jou) maar die loopt uiteindelijk super onder een Billy Cook trail zadel met een semi quarter boom er in.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:53

AbbyBlues schreef:
Hoe zit dat dan nu met dit warme zonnige winterweer. Boven de 10 graden groeit het gras toch nog gewoon. Hebben ze dan niet voldoende aan weidegras?

Het groeit natuurlijk niet hard nu... we hebben immers maar weinig uren daglicht.
Verder is het uitkijken geblazen met fructaan. Hoeveel voedingsstoffen het gras nog bevat weet ik eigenlijk niet, daar hoor je verschillende verhalen over?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:06

Hier groeit het gras nauwelijks/niet, maar op erg kale zandgrond heeft het ook weinig voeding.

@zapje: bij BM is het belangrijk dat de beugelophanging op de juiste plaats zit om goed te kunnen lichtrijden. Bij veel Barrelmodellen zitten ze gewoon te ver naar voren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:16

Hier eten ze ook nog gewoon gras, dat was vorig jaar al dik afgelopen. Maar schijnbaar is het nog genoeg om de paarden niet in te laten vallen.
Over een week denken ze dat het weer kouder gaat worden dus misschien krijgen ze dan wel een baal hooi.

Donderdag was het hier nog 19 graden, dat lijkt niet eens op winter.
Verder hebben we ook nog steeds erg weinig water in de grond zitten.

Fructaan weet ik eigenlijk niet hoe erg dat hier is, maar het is al heel ander gras dan in nl en krijgt bijvoorbeeld al geen kunstmest maar alleen de mest van de paarden dat ik een paar keer per jaar met de sleep verdeel.

De bos wei is weer heel anders kwa ondergrond dus daar moet ik nog even "zoeken" wat we daar het beste mee kunnen doen. Er staan ook nog veel hoge pollen dus slepen is nog niet zo handig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:24

Rozig van kleur. Is idd weer eens wat anders.

Kapper 1 of 2 keer per jaar als ik eraan denk en tijd maak ervoor. Dan flink stuk eraf. 13,- en weer lange tijd klaar.

Westernzadels hebben we ook. Fijne dingen. Wel lang gezocht ivm idd medium bij schoft en dan wel rondgeribt.
Bijna elk zadel was bij de concho's te breed en zakte op de schoft.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:33

Zo, jullie kleppen er ook niet naast zeg :+ Gezellig!!

Ik vind het wel een leuk kleurtje DD! Ik heb ook al allerlei kleuren gehad, maar momenteel beperk ik mij tot blond/bruin/rood/zwart. Sta voor de klas, ga anders rare blikken krijgen van mijn leerlingen én de directeur geloof ik :+

Hier trouwens nog een vroege vogel. Mijn eerste rondje paarden is omstreeks 5h15. Controleren of ze allemaal nog genoeg hooi hebben, voerbakken en drinkbakjes schoonmaken en stallen/paddock doen. Daarna krijgen ze hun eten. Ze staan dan overigens wel al allemaal te wachten tot ik klaar ben met uitmesten, ze weten maar al te best dat er nog een handje eten en wortel volgt ;-)
Rond het middaguur krijgen ze wat wortels en wordt er gecontroleerd of er nog voldoende hooi is (met op maandag en donderdag dank aan mijn vriendin/buurvrouw, want dan ben ik zelf niet thuis).
Omstreeks 18h (maandag 19h wegens klassenraad) doe ik nog een rondje stallen, hooi vullen, paddock schoonmaken en krijgen ze weer een hapje.
Laatste rondje is rond 23h met een slobbertje en een wortel.
Verwend? Nee hoor. :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:39

Ik heb weinig keuze...ik moet wel vroeg.In de ochtend heb ik de meeste energie,na 10 uur zakt dat rap in elkaar en in de middag ben ik al helemaal niets meer waard.
Ik slaap ook vaak heel slecht dus dan ben ik toch al wakker :+

Hier staat de weide van de buurman nog lekker dik in het gras,jongens vallen niet in dus zit genoeg in aan voedingsstoffen.Ik moet wel zeggen dat ik snel opschuif,ik laat ze het niet te kort eten . Des te eerder groeit het ook weer aan.In het eergste geval kunnen ze nog een ronde ervan eten als ze de 1e ronde niet alles opkrijgen.
Anders heeft de boer die de 1e sneede maait straks weer lekker veel,ook is de grond minder kwetsbaar als het niet te kort is :)

Kapper??Wat is dat?

Ik heb gister boodschappen gedaan en hoop dat ik niets meer nodig heb,wat een hel is dat zeg. :n

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:32

Boodschappen zijn EEN RAMP. Ik moest net even "snel" naar de winkel voor melk... Ik betreurde het mezelf dat ik soyamelk drink en dus niet bij de buurman-boer langs kon want jongens toch, wat een gedoe...
Net nog wat cadeaus gescoord op bol.com, da's meer mijn stijl :+ Voornamelijk cadeaus voor mezelf trouwens, loopt altijd uit de hand hier...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:41

Zal weer eens proberen om het topic bij te houden! Die kruiwagen voor je verjaardag krijgen uit de openingspost ging geloof ik over mij :D Nu bijna een jaar later alweer heel wat investeringen verder, maar nog lang niet klaar.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:54

Ik moet trouwens ook nodig naar de kapper... Probleem is dat ik altijd "wat anders" wil maar nooit er toe kom WAT dan. Ahrgh.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:55

DubbelDun schreef:
beatje schreef:
Leuk western abbybleus,dat zou ik ook nog wel eens willen.Ik heb ooit één keer zo'n zadel op mijn eign paard gelegd en dat was geen sucses :-)

Hoezo dat niet ??

Ik was er mee buiten aan het rijden,je reed waar ik toen stond zo het erf af het bos in.En mevrouw schrok van iets en sprong over een sloot waarbij ik nogal onzacht in aanraking kwam met de knop :+

Barefoot heb ik ook een keer geprobeerd, alleen toen ging ik links met het zadel en het paard rechts.Toen maar gewoon het op mijn engelse zadel gehouden.Ik moet ook zeggen dat ik hier geen westernstal in de buurt ken anders had ik het denk ik wel geprobeerd.

Leuk trouwens dat roze rode kleurtje,je haar ziet er wel heel aaibaar uit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:58

Memuska schreef:
Boodschappen zijn EEN RAMP. Ik moest net even "snel" naar de winkel voor melk... Ik betreurde het mezelf dat ik soyamelk drink en dus niet bij de buurman-boer langs kon want jongens toch, wat een gedoe...
Net nog wat cadeaus gescoord op http://bol.com, da's meer mijn stijl :+ Voornamelijk cadeaus voor mezelf trouwens, loopt altijd uit de hand hier...

Het is te hopen dat bol sneller is als hier.Het heeft precies een week geduurd.En dan beweren dat ze al aan de deur waren geweest.De kinderen hebben vakantie dus die zijn thuis ,kan me niet voorstellen dat iemand aan de deur gemist word.Bovendien horen ze volgens mij een kaartje achter te laten en dat lag ook niet in de bus.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:21

Dan heb ik meer geluk gehad, tot nu toe toch: had gisteren een paar boeken besteld en die zijn nét geleverd. Hopelijk zijn mijn vandaag bestelde cadeaus ook netjes morgen op tijd... Vervelend als ze dat niet zijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:55

@beatje: ja die knop op een westernzadel zorgt idd wel eens voor pijnlijke aanvaringen. Ik heb me aangeleerd om hem direkt beet te pakken zodat ik hooguit een blauwe hand heb en geen pijnlijke plek in mijn maagstreek :D
Overigens heb je ook BM's zonder knop ;)

Buuf twijfelde ook of ze iets van roze zag, dus het mag duidelijk een tintje sterker :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:15

Voor mijn smallere arab ben ik zeer content met een lamicell westernzadel. :j tegenwoordig het wintec zadel. Kunststof ook nog eens, dus weinig onderhoud. ALTIJD een goed idee. Hoe minder werk hoe beter :+.

Gras groeit hier ook nog een beetje. We werken met stripbegrazing en het gedeelte dat alweer gesloten is, is gewoon weer bijgekomen! %) Welke winter??

Mezelf ook nog even cadeaus uitgedeeld, schandalig veel besteld bij mediaboekservice, interessante boeken over hoeven en biomechanica hahaha, véél leuker dan een romannetje. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:17

@arabesk: waarschijnlijk vragen naar de bekende weg :D ... maar volg je ABC-hoofcare van Cheryl Henderson op FB ook ??