Twiggy2008 schreef:Nens77, ik heb getekend, hoor!
TOP !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:Graag gedaan, hoor, dat zijn lastige zaken inderdaad, dus hopelijk komen er veel handtekeningen als tegengeluid.
koeke schreef:Jij kunt het dieronvriendelijk vinden; het gros van de paarden werd toen gezond ouder dan nu.
ShamalArabs schreef:Toch vind ik dat een paard het zeker moet kunnen en ook de kans moet hebben het te leren, een dagje of zelfs 2 op stal staan. Als ze dat hier niet gewend waren om af en toe eens op stal te blijven, dan had mijn merrie mentaal niet door die 13 weken met gebroken pootje heengekomen, en dan had ze niet zo kalm en rustig gebleven die dagen dat haar veulen zo ziek was voor hij stierf. Dus om het mentale aspect vind ik het wel belangrijk dat ze in hun opvoeding het leren, zodat ze zich kunnen aanpassen wanneer het medisch gezien nodig is.
Sannnn schreef:Zoals jullie zelf zeggen merendeel van de paarden komt (in de winter) max. 6-8 uur per dag buiten. Onlangs stond er ook een wetenschappelijk artikel dat een paard min. 4 uur weidegang nodig heeft, daar wordt hier ruimschoots aan voldaan. Je kan zelf ook van een relatief klein probleem een heel groot probleem maken.
Dat sommigen van jullie vinden dat jullie paard het goed heeft met 24/7 buiten is prima, maar zo vind ik ook dat mijn paarden het goed en fijn hebben. Ook al staan ze niet 24/ 7 buiten. Dan word er hier door sommigen gezegd dat je dat niet kan weten omdat een paard geen mens is, dat klopt. Maar dat geld omgekeerd ook... Wie weet vinden al die paarden die 24/ 7 buiten staan het niet zo geweldig als baasje denkt.
Ik zou mijn paarden ook nooit op een stal zetten waar ze niet tot amper buiten komen, dat is een keuze. Maar als een paard genoeg buiten komt dan zie ik niet in waarom er zo' n ophef over gemaakt moet worden dat ze niet 24/ 7 buiten staan, of dat sommigen zeggen minimaal 10- 12 uur. Je merkt het aan je paard of die zich goed voelt en niet goed voelt en daar gaat het in mijn ogen om. Je aanpassen aan het geen wat je paard lijkt aan te geven wat hij/ zij fijn vind.
VogeltjeM schreef:In mijn ogen zou ik 'jullie' niet moeten overtuigen van de noodzaak om een kudde- en vlaktedier buiten in een kudde te moeten houden. Dat is eigenlijk de omgekeerde wereld. Kom maar eens met goede argumenten waarom je hem zou moeten houden in afgesloten boxen, dat lijkt me logischer. Zien jullie dan niet dat het echt heel onlogisch is om een paard in een stal te houden, vanuit de soort bekeken?
koeke schreef:Jij kunt het dieronvriendelijk vinden; het gros van de paarden werd toen gezond ouder dan nu. Zie ook de pony van tita: gewoon nog opgegroeid in de 'staltijd'. En die zou nu ineens weg moeten omdat 24/7 buiten het nieuwe paarden houden wordt?
Sees schreef:koeke schreef:Jij kunt het dieronvriendelijk vinden; het gros van de paarden werd toen gezond ouder dan nu. Zie ook de pony van tita: gewoon nog opgegroeid in de 'staltijd'. En die zou nu ineens weg moeten omdat 24/7 buiten het nieuwe paarden houden wordt?
Het feit dat de paarden toen ouder werden (waar is dat onderzoek?) heeft niets te maken met of ze buiten stonden of niet. Dat is maar een ondergeschikt onderdeel van de eventuele oorzaak
.
koeke schreef:Ik ervaar een aantal mensen in dit topic wel als dusdanig radicaal met hun 24/7 buiten propaganda dat ik dit topic verlaat. Ik had gehoopt dat hier oplossingsgerichte dingen uit zouden komen om meer paarden minder dan 4 uur op stal te hebben. Helaas... ijdele hoop. Gelukkig heb ik daar ook andere kanalen voor. Met Bokt heb ik het voorlopig helemaal gehad, beetje teveel naïeve Penny's voor mij.
ShamalArabs schreef:Toch vind ik dat een paard het zeker moet kunnen en ook de kans moet hebben het te leren, een dagje of zelfs 2 op stal staan. Als ze dat hier niet gewend waren om af en toe eens op stal te blijven, dan had mijn merrie mentaal niet door die 13 weken met gebroken pootje heengekomen, en dan had ze niet zo kalm en rustig gebleven die dagen dat haar veulen zo ziek was voor hij stierf. Dus om het mentale aspect vind ik het wel belangrijk dat ze in hun opvoeding het leren, zodat ze zich kunnen aanpassen wanneer het medisch gezien nodig is.
karijn schreef:Waarom is het dan ineens het probleem van de staleigenaar? Zijn de eigenaren van de paarden gewoon niet verantwoordelijk voor het welzijn van hun paard? Bij ons geldt het principe van zelf buiten en binnen zetten. Sommige mensen zijn gewoon te lui om dit zelf te doen. Wat is er mis met zelf buiten en binnen zetten? En daar houd ik niet van...de paarden krijgen hier goed voer, de stal wordt elke dag gemest, er is altijd toezicht. Er is plenty weidegang, we hebben een bak waar ze in kunnen...je moet het alleen zelf doen. Wat is daar mis mee?
Twiggy, hoe kan je op basis van mijn paard oordelen dat de stal waar ik sta dan niet goed is? Omdat mijn paard niet in de wei kan, betekent niet dat de andere paarden ook zo leven. MIJN paard kan niet in de wei. Wat mijn stalgenoten met hun paarden doen, is niet mijn zaak. Ja, ik durf te zeggen dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag binnen staat en dat hij er niks onder te lijden heeft.
Kinke, omwille van de gezondheid van mijn paard, kan hij niet in de wei.
Gini schreef:VogeltjeM:
In een Belgische/Nederlandse paddock is de ruimte echt niet groot genoeg dat een paard zich kan afzonderen. Hier kunnen paarden zich afzonderen: http://www.trippingoverland.com/wp-cont ... reColt.jpg
[***] schreef:Zouden ze dan echt naar binnen gaan als het zo'n vreselijk iets was? Als ze het helemaal niet fijn vonden? Voor die paar happen Pavo? Ze weten dat de deur achter hen dicht gaat .. dus zouden ze dan echt gaan voor die 3 happen krachtvoer, terwijl in de paddock nog volop hooi is? Lijkt me sterk ...