Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:35

Twiggy2008 schreef:
Nens77, ik heb getekend, hoor!

TOP ! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:38

Graag gedaan, hoor, dat zijn lastige zaken inderdaad, dus hopelijk komen er veel handtekeningen als tegengeluid. :j

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:45

Twiggy2008 schreef:
Graag gedaan, hoor, dat zijn lastige zaken inderdaad, dus hopelijk komen er veel handtekeningen als tegengeluid. :j

Ik hoop het, 20 jaar geleden vond je hier overal nog weides met een stalletje erop en verder niks, echte eenvoud met paarden alleen binnen als het knetterhard vroor en de grond te ongelijk en gevaarlijk was. Dan moesten we met stenen gaten in het ijs maken om water te hebben voor de paarden....
Verder 24/7 buiten....
Helaas werd alles steeds verder volgebouwd, maar ik fiets nog weleens op de plekken waar we vroeger in de berm reden.... Beetje nostalgie :j
Oh ja en zo ben ik ook aan mijn wintertenen gekomen, rubberen rijlaarzen met dikke sokken en aluminium folie haha

Sorry dames, weer on topic

VogeltjeM

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:07

Ik heb ook getekend!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:14

VogeltjeM schreef:
Ik heb ook getekend!

Super, thnx !

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:32

koeke schreef:
Jij kunt het dieronvriendelijk vinden; het gros van de paarden werd toen gezond ouder dan nu.

Dit durf ik wel te betwijfelen om eerlijk te zijn. Aangezien het paard een gebruiksding was en keihard moest werken onder slechte omstandigheden. En daarnaast vele mensen niet zo rijk waren. Overal op de wereld waar je dit nog een beetje ziet is het zo dat de paarden(en ezels) het niet zo goed hebben als het geromantiseerde beeld wat jij hier schept even vlotjes.

In die tijd was het jonge paard breken nog doodnormaal, niet goed genoeg luisteren was de zweep erover. Dier werd gebruikt als vervoersmiddel, moest hele zware lasten trekken, er werd niet gekeken naar past het zadel, ligt het bit lekker in de mond en ga zo maar door. Er moet een heleboel schade geweest zijn aan paarden in die tijd(wat ook wel klopt als we naar oude schedels van paarden kijken waarvan de kaak gewoon beschadigt is door het gebruik van het bit bv).

In die tijd werkte paarden vaak met de 2 jaar al volop, voor het gros van de mensen was er geen tijd om ze wat ouder te laten worden, dat paard was een middel voor een doel, het leven was hard voor mensen en dus ook voor de paarden.
Medische kennis was veel minder aanwezig, de kosten van de wel aanwezige kennis dragen was voor heel veel mensen amper mogelijk, dieren liepen dus door met problemen tot ze er letterlijk bij neer vielen.

Men had geen boodschap aan stalproblemen of andere zaken, er was immers geen andere mogelijkheid, was het paard "vervelend" dan sloeg je dat eruit, lukte dat niet dan was het einde verhaal voor dat paard als hij daardoor niet normaal kon werken, of pech voor het paard dat hij er last van had.

Voedsel voor het paard was vaak slecht geregeld, niet bij de landelijke bewoners, maar in de stad was het vaak erg droef gesteld ermee. Nogmaals, het gros van de mensen had moeite met hun eigen eten voor elkaar krijgen, laat staan dat ze dat voor hun paard waarmee ze hun geld verdiende goed voor elkaar hadden.

Nee, dat gezonder oud geloof ik helemaal niets van, ja bij de rijkeren misschien, maar dan hebben we het niet over het gros.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:14

Toch vind ik dat een paard het zeker moet kunnen en ook de kans moet hebben het te leren, een dagje of zelfs 2 op stal staan. Als ze dat hier niet gewend waren om af en toe eens op stal te blijven, dan had mijn merrie mentaal niet door die 13 weken met gebroken pootje heengekomen, en dan had ze niet zo kalm en rustig gebleven die dagen dat haar veulen zo ziek was voor hij stierf. Dus om het mentale aspect vind ik het wel belangrijk dat ze in hun opvoeding het leren, zodat ze zich kunnen aanpassen wanneer het medisch gezien nodig is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:18

ShamalArabs schreef:
Toch vind ik dat een paard het zeker moet kunnen en ook de kans moet hebben het te leren, een dagje of zelfs 2 op stal staan. Als ze dat hier niet gewend waren om af en toe eens op stal te blijven, dan had mijn merrie mentaal niet door die 13 weken met gebroken pootje heengekomen, en dan had ze niet zo kalm en rustig gebleven die dagen dat haar veulen zo ziek was voor hij stierf. Dus om het mentale aspect vind ik het wel belangrijk dat ze in hun opvoeding het leren, zodat ze zich kunnen aanpassen wanneer het medisch gezien nodig is.

Helemaal mee eens!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:20

Sannnn schreef:
Zoals jullie zelf zeggen merendeel van de paarden komt (in de winter) max. 6-8 uur per dag buiten. Onlangs stond er ook een wetenschappelijk artikel dat een paard min. 4 uur weidegang nodig heeft, daar wordt hier ruimschoots aan voldaan. Je kan zelf ook van een relatief klein probleem een heel groot probleem maken.

Dat sommigen van jullie vinden dat jullie paard het goed heeft met 24/7 buiten is prima, maar zo vind ik ook dat mijn paarden het goed en fijn hebben. Ook al staan ze niet 24/ 7 buiten. Dan word er hier door sommigen gezegd dat je dat niet kan weten omdat een paard geen mens is, dat klopt. Maar dat geld omgekeerd ook... Wie weet vinden al die paarden die 24/ 7 buiten staan het niet zo geweldig als baasje denkt.

Ik zou mijn paarden ook nooit op een stal zetten waar ze niet tot amper buiten komen, dat is een keuze. Maar als een paard genoeg buiten komt dan zie ik niet in waarom er zo' n ophef over gemaakt moet worden dat ze niet 24/ 7 buiten staan, of dat sommigen zeggen minimaal 10- 12 uur. Je merkt het aan je paard of die zich goed voelt en niet goed voelt en daar gaat het in mijn ogen om. Je aanpassen aan het geen wat je paard lijkt aan te geven wat hij/ zij fijn vind.

Het punt is dat je het niet kunt weten als je het niet probeert ;). Ik kan het uitproberen, heb het uitgeprobeerd want ik sta ergens waar dat kan. Ik pleit niet voor 24/7 buiten, nergens, niemand hier nogmaals ;). Ik zíe dus ook aan mijn paarden dat de ene het wel lekker vind om even (uurtje of 4) bij te komen op stal maar het daarna ook niet echt leuk meer vindt. Hij breekt de stal niet af maar ondergaat gelaten zijn lot maar ik zie wel aan hem dat hij weer terug wil naar de kudde. De ander is een pieperd eerste klas als het om regen gaat. Dan wil hij het liefst naar binnen als het langer dan 3u achter elkaar regent. En dat mag hij dan ook. Als het echter weer droog is, wil ook hij weer naar buiten. En dat gaat hij dan ook.

Heel veel mensen zetten hun paard 20u binnen omdat hij niet van regen houdt terwijl het maar 3u regent bijvoorbeeld ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:24

VogeltjeM schreef:
In mijn ogen zou ik 'jullie' niet moeten overtuigen van de noodzaak om een kudde- en vlaktedier buiten in een kudde te moeten houden. Dat is eigenlijk de omgekeerde wereld. Kom maar eens met goede argumenten waarom je hem zou moeten houden in afgesloten boxen, dat lijkt me logischer. Zien jullie dan niet dat het echt heel onlogisch is om een paard in een stal te houden, vanuit de soort bekeken?

Er zijn wel redenen te bedenken waarom een paard in een afgesloten stal zou moeten maar ik heb (op een zeer uitzonderlijke situatie na) hier nog geen een goed argument gehoord vanuit het paard en niet vanuit de baas geredeneerd gezien ;). En ik doe het ook hoor, de mijne gaat als het écht 24u achter elkaar slecht weer wordt (nogmaals, dat is niet vaker dan 3 - 5x per jaar) naar binnen 's nachts of overdag maar imo is dat op 365 dagen per jaar verwaarloosbaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:29

koeke schreef:
Jij kunt het dieronvriendelijk vinden; het gros van de paarden werd toen gezond ouder dan nu. Zie ook de pony van tita: gewoon nog opgegroeid in de 'staltijd'. En die zou nu ineens weg moeten omdat 24/7 buiten het nieuwe paarden houden wordt?

Het feit dat de paarden toen ouder werden (waar is dat onderzoek :+ ?) heeft niets te maken met of ze buiten stonden of niet. Dat is maar een ondergeschikt onderdeel van de eventuele oorzaak ;).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:32

Sees schreef:
koeke schreef:
Jij kunt het dieronvriendelijk vinden; het gros van de paarden werd toen gezond ouder dan nu. Zie ook de pony van tita: gewoon nog opgegroeid in de 'staltijd'. En die zou nu ineens weg moeten omdat 24/7 buiten het nieuwe paarden houden wordt?

Het feit dat de paarden toen ouder werden (waar is dat onderzoek :+ ?) heeft niets te maken met of ze buiten stonden of niet. Dat is maar een ondergeschikt onderdeel van de eventuele oorzaak ;).

Heb je daar echt een onderzoek voor nodig?
Mensen zijn nu ook meer in huis en in kantoor en die worden net als paarden ook groter en ouder.

maar ok, wel ongezonder dan. en het groter worden is meer de huidige tijd voor paarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:34

koeke schreef:
Ik ervaar een aantal mensen in dit topic wel als dusdanig radicaal met hun 24/7 buiten propaganda dat ik dit topic verlaat. Ik had gehoopt dat hier oplossingsgerichte dingen uit zouden komen om meer paarden minder dan 4 uur op stal te hebben. Helaas... ijdele hoop. Gelukkig heb ik daar ook andere kanalen voor. Met Bokt heb ik het voorlopig helemaal gehad, beetje teveel naïeve Penny's voor mij ;).

Ik vind dat je je een beetje laat kennen Koeke, jammer :o. Ook jammer dat je de rest als naïeve Penny's omschrijft, dat komt bij mij altijd over als een zwaktebod van iemand die zijn zin niet krijgt (sorry hiervoor :o ). Ik geloof dat een heel aantal mensen in dit topic aan kennis en ervaring absoluut niet onder doen voor een ander.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:39

ArGiVai, jouw huidige stal klinkt ideaal. Van mij zou de winterweidegang nog wel met een paar uur uitgebreid mogen worden :o. Maar verder klinkt het echt +:)+ . Aan de andere kant, als je zelf nog bijvoorbeeld 3u op stal rondhangt (zoals ik :o ), komt je paard toch ook al gauw 9u uit zijn stal.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:00

ShamalArabs schreef:

Inderdaad mee eens :)

Bij ons staat er een hele gang boxen leeg dus ik zet de mijne er wel eens in eentje om te eten (zijn muesli dan) :') Heeft ook een aantal nachten op stal gestaan toen hij net was gecastreerd. Hij maakt er niet zo'n probleem van gelukkig.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 19-11-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:00

Twiggy2008 schreef:
Nens77, ik heb getekend, hoor!

Ondertekend!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:01

Nens77 schreef:
Oh ja en zo ben ik ook aan mijn wintertenen gekomen, rubberen rijlaarzen met dikke sokken en aluminium folie haha

Off topic; werkt dat? Wat een goede tip!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:07

ShamalArabs schreef:

Dit ben ik wel met je eens hoor maar dat heb ik een aantal pagina's geleden ook aangegeven ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:08

ShamalArabs schreef:
Heb je daar echt een onderzoek voor nodig?
Mensen zijn nu ook meer in huis en in kantoor en die worden net als paarden ook groter en ouder.

maar ok, wel ongezonder dan. en het groter worden is meer de huidige tijd voor paarden.

Ja dat heb ik, ik geloof het namelijk niet zo :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:09

Die van mij zijn nu een tijd verder .. dus overdag (tussen 8 & 9u) naar buiten en 's avonds (momenteel rond 18-19u, wordt in de zomer wel later vanwege langer licht) naar binnen. Heb pas nog complimenten gehad dat ze zo rustig zijn (goed opgevoed hé :Y) :)) :+ ) en dat ze zo geweldig van & naar de paddock lopen.

Het gaat dus als volgt: 's morgens krijgen ze "krachtvoer" (Pavo Care4life, een hampeltje) en dan als ze alle paarden gevoerd hebben (ondertussen is hun eten al lang op) gaan de staldeuren open en lopen ze zelf naar de paddock. Daar staat het hooi al klaar. Gedurende de dag wordt dit in de gaten gehouden en indien nodig bijgevuld, 's avonds wordt het voer (dus de Pavo) in hun bakken gedaan en als ze rond zijn met alle paarden gaat het draadje van de paddock open en lopen ze naar binnen.

's Morgens staan ze, ondanks dat hun eten al op is, niet te drummen of te stampen om naar buiten te gaan, ze wachten gewoon heel netjes tot hun staldeur open gaat en gaan dan op hun gemakje naar de paddock, waar ze eerst even de boel verkennen (kijken of er niks verandert is hé ;) ) en dan gaan hooi eten. 's Avonds wachten ze ook weer geduldig, als het voer in hun bak gaat dan roepen ze eens om je eraan te herinneren dat ze nog naar binnen moeten .. maar als dat niet meteen gebeurt gaan ze weer rustig wat hooi knabbelen.

Houdt bij dit alles in gedachte dat de pony's beiden gewend zijn, tot 2 maanden terug, om 24/7 buiten te staan en ze nu ook een schuilstal hebben en onbeperkt hooi in de paddock. In de stal hebben ze niks, enkel stro (dit doe ik express) en dus dat hampeltje Pavo ... Zouden ze dan echt naar binnen gaan als het zo'n vreselijk iets was? Als ze het helemaal niet fijn vonden? Voor die paar happen Pavo? Ze weten dat de deur achter hen dicht gaat .. dus zouden ze dan echt gaan voor die 3 happen krachtvoer, terwijl in de paddock nog volop hooi is? Lijkt me sterk ...

Dit is dus mijn eigen ervaring, van 24/7 buiten naar 's nachts op stal .. kan niet zeggen dat het tegenvalt..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:31

karijn schreef:
Waarom is het dan ineens het probleem van de staleigenaar? Zijn de eigenaren van de paarden gewoon niet verantwoordelijk voor het welzijn van hun paard? Bij ons geldt het principe van zelf buiten en binnen zetten. Sommige mensen zijn gewoon te lui om dit zelf te doen. Wat is er mis met zelf buiten en binnen zetten? En daar houd ik niet van...de paarden krijgen hier goed voer, de stal wordt elke dag gemest, er is altijd toezicht. Er is plenty weidegang, we hebben een bak waar ze in kunnen...je moet het alleen zelf doen. Wat is daar mis mee?

Twiggy, hoe kan je op basis van mijn paard oordelen dat de stal waar ik sta dan niet goed is? Omdat mijn paard niet in de wei kan, betekent niet dat de andere paarden ook zo leven. MIJN paard kan niet in de wei. Wat mijn stalgenoten met hun paarden doen, is niet mijn zaak. Ja, ik durf te zeggen dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag binnen staat en dat hij er niks onder te lijden heeft.

Kinke, omwille van de gezondheid van mijn paard, kan hij niet in de wei.

niets mis met zelf binnen/buiten zetten, maar lang niet elke eigenaar kan rond die tijden dat zelf doen. De meeste mensen werken tussen 8 en 17:00 en hebben vaak nog reistijd.
Dan moet het al mogelijk zijn met schema's te werken maar met full-time banen en gezin is dat nog steeds lastig.

Tenslotte houd je dan nog het winterseizoen waarin ze alleen even los in de bak mogen. Kost veel tijd om daar bij te blijven staan als je je paard minimaal 4 uur vrije uitloop wilt bieden.
En als je dan ook nog wilt rijden...

Snap dus heel goed dat mensen een stal zoeken met buiten en binnen zet service en daar ook eventueel wel extra voor willen betalen.Zelf uitmesten is dan weer makkelijker te regelen want dat kan gewoon als je er toch bent voor jouw paard op een tijd die jou past en doe je in 10 tot 20 minuten wel...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:00

Gini schreef:
VogeltjeM:

In een Belgische/Nederlandse paddock is de ruimte echt niet groot genoeg dat een paard zich kan afzonderen. Hier kunnen paarden zich afzonderen: http://www.trippingoverland.com/wp-cont ... reColt.jpg
:D

Afbeelding

Afbeelding

volgens mij gaat afzonderen prima in een paddock. Mits er niet te veel paarden staan en de ruimte creatief ingedeeld is ;) Totale oppervlak inclusief stalgebouw met inloopstallen is 900m2. Max. 6 paarden, maar er hebben tot nu toe max. 5 tegelijk gelopen/gestaan.

Tuurlijk hoe meer ruimte hoe beter. Ik geef ze graag nog de 20 bij 60 bak er bij als ze niet meer een dagdeel op het land kunnen ter afwisseling, en zijn nog bezig met een pad rond de wei, alleen loopt dat nu nog niet rond dus is nog niet ideaal met paarden die elkaar klem zetten.

Mijn paarden zijn al heel lang gewend dag en nacht buiten te lopen met in elk geval voor de nacht de inloopstal (in de wei mag niets neergezet worden, haal ze in de zomer dus ook 's nachts terug uit de wei, maar ook om dieet/gezondheids redenen.
Ik merk dat ik steeds meer moeite heb ze 's nachts op te sluiten. Niet omdat ik tegen nachten op stal ben, maar meer omdat mijn paarden laten zien dat ze het zo fijn vinden om zelf te kunnen kiezen en niet afhankelijk zijn van wanneer ik ze er in de ochtend uit kom laten of met slecht weer de deur naar de stal open zet.

Als het overdag pijpestelen regent staan ze veel binnen, als het 's nachts weer droog is en de paddock droogt op gaan ze lekker buiten staan of in het zand liggen.
Door ze op te sluiten kunnen ze dat niet meer zelf bepalen.

Zou ik een nieuw sportpaard kopen en ergens stallen met binnenbak voor mijn gemak en dat paard is gewend maar een dagdeel buiten te komen dan zou ik dat wel makkelijker kunnen kiezen als dat paard het daar goed op deed en doet. Maar ook dan zou ik zorgen dat het paard er dan op een ander dagdeel extra uit komt om te trainen, in de stapmolen te gaan, en daarnaast nog wat te wandelen als het nog licht is.

Er adverteren stallen met "elke dag buiten!" en de eigenaren zijn dan ook enthousiast, want hun paard komt elke dag buiten, maar als je dan vraagt hoe lang, of dat ziet omdat je er bijna dagelijks langs rijd en het gaat maar om 2 uurtjes per dag... Tja, iets is beter dan niets, maar ik vind dat nou niet iets om over van de toren te blazen! En als je dan als eigenaar ook nog geregeld een dagje over slaat omdat je paard toch buiten komt... Nee, dan zou zo'n stal voor mij afvallen en vind ik het voor het paard niet eerlijk. Maar die stallen staan hier in het noorden wel gewoon vol.

Mensen zijn niet zo snel bereid iets verder te reizen, of iets meer te betalen, of kunnen/willen er zelf niet meer tijd in stoppen als dat verbetering voor hun paard geeft... Ze nemen genoegen met minder uren buiten onder minder fijne omstandigheden omdat het voor hunzelf meer luxe biedt, of minder tijd of geld kost...

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:04

@ Nens77: Getekend! Ik waardeer je moeite om te verbeteren! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:11

[***] schreef:
Zouden ze dan echt naar binnen gaan als het zo'n vreselijk iets was? Als ze het helemaal niet fijn vonden? Voor die paar happen Pavo? Ze weten dat de deur achter hen dicht gaat .. dus zouden ze dan echt gaan voor die 3 happen krachtvoer, terwijl in de paddock nog volop hooi is? Lijkt me sterk ...

Hier hebben we een paddock en een wei voor mijn paard en de shetlanders. Mijn paard word s'ochtends aan de hand naar de wei gebracht. Het gaat hier om de shetten.

Als je s'ochtends het hekje naar de wei openzet, rennen ze daar heel hard naar toe. Ook al is het hooi op de paddock nog niet op. Dan het hekje weer dicht.
Als je dan s'middags/tegen de avond komt, en je doet het hekje open en klapt even in je handen, komen ze weer net zo hard terug rennen om zich weer op het hooi te storten.

Volgens mij heeft het meer met gewenning te maken allemaal, dan met voorkeur. Paarden berusten zich al snel.

Er heeft hier ook een jong paard op boxrust gestaan. Is aangekomen, en moest vanaf dag 1 alleen op stal blijven terwijl de rest naar de wei ging. Afgezien van een beetje hinniken 0,0 reactie.
Nu gaat hij wel overdag mee de wei op, als je hem nu laat staan durf ik te wedden dat hij zeer onrustig word.

Gewoonte doet een hoop.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:18

Wauw wat een gave paddock JoyceB! Echt heel mooi!