[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:31

Jasia schreef:
Je wilt niet weten hoe ik mijn paard nu voer..... En hoe snel ze er uit eet _-:(

Ik heb twee van die groene wand-netten met mazen van 3 x 3 over elkaar heen gedaan. En daar IN doe ik aan de ene kant een enkel 'Epplejeck-net' met hooi en aan de andere kant TWEE 'epplejeck-netten' over elkaar heen erin.. En dan nog heeft ze het binnen no-time op en trekt ze het met hele plukken tegelijk eruit.. Mijn paard is echt véél te slim en véél te handig als het om eten gaat!!

Zelfde probleem gehad met mijn draakje.
Ook 2 netten, en nog alles er zo uit.

Maar! Ik heb nu fijner en korter hooi.
Het hooi schud ik heel goed uit.
Daardoor kan ze geen plukken meer pakken en zijn het echt 3 korte sprietjes per keer.

Mischien handig om ook te proberen.
Suc6!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:47

Mac schreef:
De netten heb ik zelf gemaakt van materiaal van Huck.

Dit is een heel beschaafd flmpje. Ze eten normaal gesproken verre van beschaafd. Toen ik er drie had en ze uit 1 krat aten (ahhhhh, dat waren nog eens tijden :P ! ) . tilden ze het krat op door het trekken aan de netten. Verzwaren met eikenhouten balken hielp niet. UIteindelijk hebben we toen beton in de bodem gestort :') . Dat werkte wel, maar toen gingen de netten natuurlijk naar zijn grootje :roll: . Dit werkt beter. De vier kratten blijven op zijn plek en de bovenste flap van het net ligt redelijk los en zit vast met elastiek, zodat het geen zin heeft er hard aan te trekken 8-)

Jij hebt nu dus ook 2 lagen net over elkaar? Wij hebben dat ook is geprobeerd en dat maakt het idd een stuk langzamer. Helaas moesten we daarmee stoppen aangezien 1 ervan de ander geen eten meer kunde (dan konden we maar op 1 plek voeren ipv 2). Ik ben nu toch aan het denken om die 2x2 netten erbij te kopen en die erover te hangen...

LuckyLuna schreef:
Zelfde probleem gehad met mijn draakje.
Ook 2 netten, en nog alles er zo uit.

Maar! Ik heb nu fijner en korter hooi.
Het hooi schud ik heel goed uit.
Daardoor kan ze geen plukken meer pakken en zijn het echt 3 korte sprietjes per keer.

Mischien handig om ook te proberen.
Suc6!

Ik merk dit ook! Eerst hadden we heel kort/los hooi, verschrikkelijk om daarmee netten te moeten vullen aangezien de helft er al uitviel/er naast viel :+ Maar nu hebben we een pak met lang hooi en als ze nu een plukje er uit trekken dan komt er gelijk ineens een heel stuk meer hooi mee uit zetten...

LuckyLuna

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:59

@laulitz

Verschrikkelijk vullen is het inderdaad!
Nu schud ik het los in een kruiwagen.
Dan net aan het einde van de kruiwagen en kiep ik het er als het ware in.
Dat werkt opzicg wel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:24

Onze hooiboer had ook per ongeluk het hooi gesneden voor het gebaald werd. Ik was daar in eerste instantie niet zo blij mee, maar idd doen ze zo wel veel langer met hun hooi en dat is me ook veel waard :-) .

Ik heb een soort envelop gemaakt met een flap over het hele net heen zeg maar. Daar wilde ik het hooi los instoppen, maar de mazen zijn daar te groot voor en gingen gelijk liggen met elkaar, dus dat ging te snel. Nu doe ik er een grootmazig hooinet in en dat werkt heel goed. Via de zijkanten kunnen ze iets sneller eten als ze de flap opzij schuiven; uit het midden langzamer. En ze moeten dus altijd met die flap prutsen om ergens bij te kunnen. Tot nog toe ben ik hier heel tevreden over :-)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:42

Ben inmiddels al een tijdje blij met mijn net, staan 4 paarden de hele dag aan te rukken en er is nog niets kapot *\o/* scheelt me 2! Balen per maand minder dat net, aanschaf was dus binnen een maand terug verdient!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:29

Ik ben ook helemaal happy met de slowfeeder, paarden eten niet langer het hekwerk op :') en staan heerlijk de hele dag buiten te knabbelen. Ik wil binnenkort wel een nieuw net aanschaffen want dit was 'n beetje een triest geval om het mee te proberen (€20 bij de agradi xD) maar het bevalt super.

Qua vullen hang ik hem tussen 2 stallen in en dan met een haak hou ik hem open, werkt perfect. Maar onze stal is heel smal dus dat past haha.
Afbeelding

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:42

Als wij netten ophangen of neerleggen hebben we er ook 2 over elkaar, maar ik ben blij dat we van dat gepruts af zijn :'). Zal wel ff een foto maken van onze roosters, echt ideaal, geen gepruts, zo gevuld, minder verlies en ze doen er nog langer mee ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:48

Dat is zeker een smalle ging...kunnen de paarden de draai wel maken zonder hun heupen te stoten ??

Overigens had ik een 'vulstok' die hing aan 1 kant aan het net vast en de andere kant kon je klem zetten zodat ie open bleef staan.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:54

Ja de paarden (1.70m) kunnen de draai prima maken, maar ze staan er al vanaf veulen af aan in dus ze zijn niet anders gewend. Denk dat als je er een paard in zet dat voor het eerst zo moet draaien dattie wel even raar opkijkt haha. Alleen als Karlijn haar zadel al op heeft in stal stoot ze met de beugels tegen de ingang van de stal, maar dat is ze ook gewend :')

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:19

Ik heb een net van de paardendrogist gehaald en mijn sloper heeft deze heel gehouden deze winter.
Ben dus superblij met dit resultaat.
( minder blij met mijn voeremmer, die hij oppakt en daarna zijn lompe voet op neer zet)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:33

Rubber voerbakken van Kanguro kopen :)
https://www.google.nl/search?q=rubber+m ... r:lang_1nl

Ik doe al jaren met die bakken. Ze zijn veilig, gaan niet kapot, slijten haast niet. Super dingen.

Ik heb deze
Afbeelding
Zet ze gewoon op de grond en neem ze bij de volgende voerbeurt weer mee terug.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:05

Hier ondertussen maar het net aan elastiek draad aan de balken gehangen de isolatoren kwamen los en 2de probleem was die hij telkens heel zijn net vastkreeg in die isolatoren waardoor het helemaal verdraaid zat. :') .

Nog steeds tevreden wel word veel minder gemorst nu :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:33

Die voerbakken heb ik ook, ideaal! Heb ze inmiddels 2 jaar, maar zien er nog steeds uit als nieuwe. Agradi verkoopt ze..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:08

Ik weet niet of Agradi de echte Kangoru heeft of 'nepperds' . Op MP staat iemand die verkoop ze voor 10 euro !!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:48

Ik heb gisteren mijn hooinet met de 2cm gaatjes eindelijk opgehangen.
Had van de week eindelijk tijd om het aan elkaar te knopen.
Ik ben benieuwd hoe lang het heel blijft.
En was verbaasd dat het net vanmorgen bijna leeg was. Toch het nieuwe ofzo dat ze er allemaal van gaan eten?
Ben er wel blij mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:52

Wij maken het hooi eigenlijk nooit los, maar dat maakt met die 2 cm maaswijdte ook geen fluit uit, daar krijgen ze toch geen plukken uit :P

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:23

Ik heb op dit moment twee palletbakken staan, heb twee netten van 1,20 bij 1 meter van agradi erin hangen.
Ik heb gewoon aan beiden kanten een paal in de grond gezet, hier haken aan gemaakt en daar hangen de netten aan. Ze hangen dus in de bak. Uiteindelijk trekken ze ze er wel uit maar dit is pas als ze bijna leeg zijn. Het meeste hooi wat eruit valt valt in de bakken en het net hangt niet op de grond op deze manier. Ik vind het zeer fijn werken.
Waarom ik niet voor het vastmaken van de netten onderin de bakken heb gekozen is het volgende.
Stalgenoten voeren af en toe ook mijn paarden. Zij hoeven de netten er nu alleen in te kieperen en aan de palen vast te haken. Nu hoeven ze niet moeilijk te bukken om ze vast te maken.

Ik heb ook een net bij pmarena besteld met de 2 cm gaten. Deze ben ik nu nog aan het dichtmaken, ben benieuwd of ze dan nog langer over hun hooi doen.
Ik heb een shet, een new forest kruising en een belg. Ik vul nu twee keer per dag deze netten, helemaal nokkie vol. Zo'n uur voordat ze weer gevoerd worden hebben ze ze leeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:37

Ik wil ook graag de 2x2 netten bestellen, maar moet nog even meten en wil een beetje proberen uit te rekenen hoeveel ik erin kwijt kan en hoelang ze er dan mee doen....

Ik voer nu in 3x3 vrij veel en doen ze wel mee, maar geef nu eigenlijk teveel en ze blijven wel dooreten. Ze hebben een beetje pre pensioen, dus doen daar tegenover niet gek veel. Staan wel 24/7 buiten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:17

Ik ben super blij met mijn 2 bij 2 netten! Ze eten een stuk langzamer!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:11

Ik ben ook blij met het 2 bij 2 net alleen moet nog een goede constructie bedenken om het net op te hangen aan de hoeken hoe ik het nu gedaan heb denk ik dat het te hard slijt..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:24

Sanniej_ schreef:
Ik ben ook blij met het 2 bij 2 net alleen moet nog een goede constructie bedenken om het net op te hangen aan de hoeken hoe ik het nu gedaan heb denk ik dat het te hard slijt..

met karabijn haken aan ogen in de muur?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:19

Ja alleen het gaat mij er meer om dat als je de haken of ogen o.i.d aan het net maakt het niet zo stevig lijkt en het snel gaat slijten.
Ik had nu extra koord eromheen gewikkeld en aan dat koord ogen gemaakt.
En nu toch ook maar met strootje ernaast extra opgehangen.
Dit net hangt bij mij aan het hek dus alleen aan de hoeken vast.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:14

Ik heb even een vraagje. Ik kwam deze advertentie tegen op MP. Ik ben op zoek naar een goede kist om een slowfeeder te maken.

Zou deze bak geschikt zijn? En is het mogelijk en verstandig als ik er 1/2 planken van af zaag en dus een deel van het frame? De slowfeeder moet namelijk voor twee Shetlanders worden gebruikt, die kunnen er anders niet bij :+.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:49

Ik denk dat dat prima kan alleen als je er hout af wilt halen gaat dat niet lukken want het frame is metaal/ijzer dus dat blijft nog over.
Weet niet hoe hoog de kisten zijn?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:20

Ja, maar is het dan niet een optie ook een deel van het frame af te halen? De bak is 1 bij 1 bij 1.