Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:50

@BZ: maar wel als je er een stuk minder gras door krijgt. Sommige stukken waren na het spuiten gewoon echt kaal. Daar heb ik dus graszaag gestrooid, maar dat komt nog niet op. De jongepaardenbloemen welk weer. Ik denk dat ik morgen maar even ga schoffelen.

Die schaduwplek is wel mooi, maar of ze hem hier accepteren alszijnde in het landschap horend betwijfel ik. Ik dacht dat de boom nog een normaal bladerdak zou hebben en dan echt waterdicht dmv dat afdak.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:56

Maar zoiets schijnt gedoogd te worden en een schuur niet....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:21

Buitenzinnig schreef:
Maar zoiets schijnt gedoogd te worden en een schuur niet....

Van een schuur maak je vrij makkelijk een (vakantie)huisje, van deze constructie niet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:55

marionblo schreef:
Wat een leuke en goede filmpjes! Zo kan iedereen zien hoe makkelijk het is, en gelijk ideeën opdoen.

Ik vroeg me af Arno, of jij ervaring hebt met het aanhangernet met isolatoren in de hooibakken. Is dat stevig genoeg, maw blijft dat lang heel?

Eigenlijk geen idee hoe dit het gaat houden, zou zelf liever wat dikkere draden in het net hebben, maar weet niet waar ik die voor een zacht prijsje kan kopen. Ik heb nog een flink stuk aanhangwagen net over, dus ik heb iig nog wat reservevoorraad.

@BZ: bedankt voor de foto's!

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:10

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:24

DubbelDun schreef:
In Duitsland zijn die officiële hooinetten een stuk voordeliger als hier :)
http://www.heunetzshop.de/Heunetze-alle ... 13_24.html

Dat scheelt zeg! Er staat er nu 1 te koop op EA.

Ik denk dat ik zo'n net in de stal op ga hangen. En dan maak ik nog een bak met draadstaal erop, voor buiten.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:27

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:32

Ik heb de mijne van 3 meter lang bij Heunetz.de vandaan volgens mij , bevalt prima :)

Iemand toevallig ook nog een betaalbaar adresje voor vochtdoorlatende rubberen staltegels ? :)

En wat let mij om dunne staltegels te gebruiken i.p.v. die hele dikke ?

Komt hier toch in een doorloopstal te liggen , ponies zullen er weinig gebruik van maken verwacht ik , en zijn toch al gewend om buiten te piesen , dus de belasting is wel wat anders dan in een dichte stal waar ze minimaal halve dagen opgesloten staan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:32

Delphi2 schreef:
Hier kan je netten per m2 bestellen

http://www.huck.nl/safety/product/624/212-045/

Ik heb zelf mijn netten in Duitsland besteld bij de link van DD, bevallen goed en prima kwaliteit

Voor 2 koudbloeden op schrale weide, hoeveel meter net moet ik dan hebben? Ik voer voordroog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:35

Hoeveel hooi voer je per dag ? :)

In dat hooinet van mij van 3 meter lang , stamp ik 's middag een hele baal hooi , daar kunnen dan 2 grote en 1 kleine pony de hele dag van eten , en de volgende middag gooi ik er weer een baal in , dan is er eigenlijk altijd nog wel een restje over :)

Zo af en toe een dag dat ik niks bij hoef te vullen omdat er nog zat in zit.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:40

Ik heb voor drie paarden en een pony, twee netten van 2 meter lang (1 * maaswijdte 4,5 en een keer maaswijdte 6 cm) en nog 1 goedkoop fijnmazighooinet met een koord. Afgelopen koude/natte de winter moet ik deze 2 a drie keer per dag vullen. Maar als het minder koud is dan zijn ze met twee keer per dag vullen niet leeg. Mijn paarden krijgen onbeperkt grof hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:41

@Delphi2 : dat is handig... weet je of die netten ook netjes afgekant worden??

Die van EA is veel te duur en zo te zien is die zelfs nog niet eens afgewerkt aan de zijkant. Die is echt die prijs niet waard.

@AM: wat voor hooi voer je??
Ik merk nl dat ik met de netten van 3 cm een boze Boon heb. Die schopt nu tegen het net om het hooi er uit te krijgen. Bij de 6 cm mazen eet ze het er wel gewoon uit.
Eerder had ik langer hooi en dat komt blijkbaar makkelijker door de mazen van 3 cm heen.

@pmarena: ik heb op veel plekken ook nog gewoon de dunne matten liggen, gaat prima zolang je geen schrapert-op-één-plek hebt :D
Goedkoop adresje heb ik niet voor je. MP in de gaten houden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:49

Ik voor voordroog, dus lange stengels, en iets vochtig. Tenzij de zon erop heeft gestaan, dan is het natuurlijk droog.

Ik kan niet goed zeggen hoeveel ik voer, want hooi kun je mooie per plakje aftellen. Dit gaat meer per kilo en dat heb ik nooit gewogen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:49

@DD, dat weet ik niet maar Marja van de http://www.paddockparadijs.nl heeft daar netten besteld voor hooikussens e.d., dus je zou eens bij haar kunnen informeren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:51

Delphi2 schreef:
Mijn paarden krijgen onbeperkt grof hooi.

Dat doe ik niet, dan ontploffen ze :D

pmarena, dan voer je best veel. Heb jij gras? Of stelt dat niets voor? Als ze op t kale staan, heb je natuurlijk wel flink hooi nodig.
Hier wordt wel degelijjk flink gras gegeten, maar t is kort en te weinig. Ik voer nu 1 keer per dag een flinke bult erbij en daar zijn ze extreem mooi mee op gewicht.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:56

Antheman schreef:
Delphi2 schreef:
Mijn paarden krijgen onbeperkt grof hooi.

Dat doe ik niet, dan ontploffen ze :D

Onze Andalusier ontploft ook bijna aan het eind van de winter, ik heb nog een Dartmoor een X-fries en een kwpn*saddlebred en die doen het er prima op, de laatste twee krijgen dan ook nog bietenpulp en grasbrok bijgevoerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:57

O , ik heb het wel over de winter inderdaad hoor !

Nu krijgen ze soms eens een plakje hooi , maar staan ze gewoon vol op het gras :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:01

Ik voer ook niet onbeperkt. Ik heb wel eens geprobeerd om het zo op te voeren dat ze op een bepaald moment 'vol' moeten zitten, maar dat moment komt niet en ze vreten door tot ze er echt last van krijgen. Dat gebeurt met hooi, maar ook met gras. Dus ze krijgen beperkt 4 a 5x per dag hooi of een paar uur weidegang.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:05

Bij mij eet alleen de Andalusier door, de anderen raken wel verzadigd. De andalusier zet ik wel eens apart en ik zorg voor extra beweging. In de zomer doe ik stripbegrazing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:25

Ik doe nu ook stripbegrazing en op zich bevalt dat goed. Ze eten dan die strook mooi kaal af. Nadeel is dus wel dat de wei steeds groter wordt en Boon momenteel niet uit haar dak mag gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:07

Antheman schreef:
Ik denk dat ik zo'n net in de stal op ga hangen. En dan maak ik nog een bak met draadstaal erop, voor buiten.

Stalen roosters maken een rotherrie en als ik heb goed onthouden heb wonen er aardige mensen naast je wei?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:24

tamary schreef:
Stalen roosters maken een rotherrie en als ik heb goed onthouden heb wonen er aardige mensen naast je wei?

Je kunt een tuinslang over de lengte doorsnijden en met tieraps aan je rooster vastmaken aan de buitenkant... dan klettert het minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:25

Tieraps geven behoorlijk scherpe randjes vind ik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:22

DubbelDun schreef:
Tieraps geven behoorlijk scherpe randjes vind ik.

Er zullen nog wel andere bevestigingsmaterialen zijn voor tuinslang aan draadstaal, denk ik? Ik heb het zelf niet... het dichtsbijzijnde huis staat ca. 500m verderop (hemelsbreed) dus niemand die het gekletter hoort. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:50

Duc-tape :P