Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:29

Met bast moet je idd weer opletten dat het niet in de hoeven of tussen de ijzers gaat zitten ...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:35

Op zich houd ik hoefjes controleren altijd wel bij, maar waar ik vooral mee zat is dat je met slepen dan harde plukken hebt... Dus dan heb je geen gelijke bodem :(:)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:27

Ik heb in een bak gereden waar te grote houtsnippers (bijna blokjes) inlagen en behalve dat je dat idd niet gesleept krijgt, is het voor de paarden ook behoorlijk auwie als ze er vol op gaan staan ... idd geen optie :n

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:25

Volgens mij gaat dat ontzettend stinken :+
Ik vind koko`s namelijk niet zo lekker ruiken(a)
Bij ons hebben ze zelf heel fijn....volgens mij is het agterberg zand.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:21

Ben ook een beetje aan t rondneuzen voor bodembedekking en vind de verhalen allemaal wel goed klinken. Ook is t een betaalbare oplossing en dat is toch ook wel erg fijn!
Liggen ze er nog lekker bij? Hoe gaat het nu als het hard geregend heeft?
Onze bak blijft absoluut geen water in staan maar is wel een beetje te mul. Hij is niet helemaal 20 bij 40. Zou 675 kg dan genoeg zijn? Heeft iemand enig idee of het verschil in prijs ook verschil in kwaliteit betekent, of alleen in werk?
Alvast bedankt voor de moeite

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:48

Het is al een paar maal gevraagd, maar kan er iemand antwoord geven op de vraag hoe het spul zich houdt na verloop van tijd?
Want het is natuurlijk prachtig dat je in eerste instantie een mooie veerkrachtige bodem hebt, maar het is minder leuk als die bodem binnen 2 jaar tijd is verworden tot een humusachtige zompige laag, want dan blijkt dat in dit geval goedkoop duurkoop was.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:04

Ik heb internet afgestruind om dat te weten te komen Shan. Hetzelfde spul wordt gebruikt als oplossing voor geurhinder bij bezinkputten. Dus een put met stinkende, rottende, bewegende smurrie wordt afgedekt met een laag kokos en dan hoort de kokos 8 tot 10 jaar mee te gaan.

Dus ik denk dat je bij gebruik in een bak over ongeveer dezelfde tijdsspanne kan praten. Het enige nadeel bij een bak is dat je de kokos er uit kan lopen of dat het wegwaait, maar dat is op te lossen door het af en toe bij te vullen.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:12

Het is weer even geleden, maar daar ben ik weer. Onze bak lijkt inmiddel op de zeven heuvelen, maar volgende week ga ik kijken naar een bak waar die los geleverde kokos in ligt. Ben benieuwd. Bij ons ligt er 7x 125 kg in en dat is echt te weinig (25x50m, erg mul zand). De 1 adviseert 2000kg de ander 600kg. Zou wel fijn zijn als dat losse spul iets is, want om nou 1000 kg te moeten plukken.... zie ik niet zo zitten...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:37

Zeven heuvelen mamabird :D ? Hoe komt dat zo?

Bromfiets: eruit lopen of wegwaaien gebeurt niet hoor. Tenminste, niet zoals wij het hebben gedaan, want je mengt het door het zand. Ik weet niet of er ook kokosbakken zijn waar alleen een laag kokos over het zand heengaat :o? . Zou kunnen hoor!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:31

Mac: Dat weet ik ook niet hoor, ik keek vooral naar onze eigen bak waar geen kokos in ligt :D Als het wat droger wordt ligt er meer zand naast de bak dan er in en ik ging er van uit dat dat met kokos niet veel anders is. Maar zoals jij het zegt kan het heel goed :j

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:58

Mac: er zijn inmiddels redelijk wat zonken en verhogingen onstaan, na heel wat pogingen om de bak te slepen. Daarbij ploegt mijn paard nogal fanatiek door de bak als ie er zin in heeft, waardoor ie de laag waar kokos doorheengemengd zit gewoon wegslaat (ongeveer 20cm). De andere paarden bij ons krijgen dat niet voor elkaar, alleen hem lukt het. (gewoon een KWPN-er van ongeveer 650kg maar wel met enorme hoeven)
Dus nu is het plan meer kokos erin, dieper infrezen, aanwalsen en hopen dat we dan niet hoeven te slepen.....

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:59

Wij hadden het in de tuin, maar het werdt een plakkere troep met verloop van tijd. Uiteindelijk moesten we het weghalen en in de border gooien. Dat was wel kokos van de tuincentrum.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:04

Michelle99 schreef:
Wij hadden het in de tuin, maar het werdt een plakkere troep met verloop van tijd. Uiteindelijk moesten we het weghalen en in de border gooien. Dat was wel kokos van de tuincentrum.

dat zijn vast kokos cips geweest, geen haren?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:32

hallo,

ik ben nu onwijs benieuwd naar jullie ervaringen na een half jaar of meer,

hebben jullie het probleem met slepen al opgelost?,
welk spul is het beste?,
waar krijg je de kortste kokos haren? (daar ligt volgens mij ook een oplossing)

wat zijn van alles de kosten en hoeveelheden?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:18

Welk spul het beste is weet ik niet, want ik "ken" alleen mijn eigen bak en die heb ik met de langere vezels gedaan.

Slepen doe ik nog steeds met de quad met een pallet er achter. Ik heb wel gemerkt dat het het beste is als je de bodem zo veel mogelijk "met rust laat"; dan blijft de vezel het beste in het zand zitten. Met de pallet hoopt het kokos nog wel eens op en dan krijg je op een gegeven moment een gat waar het blijft "hangen" (moeilijk te omschrijven). Ik sleep ongeveer 1 keer in de twee weken en tussendoor maak ik met de hark eventuele gaten dicht. Gaten krijg ik doordat de paarden er de hele dag in staan en dus wel eens gaan graven. Afgezien daarvan blijft de bodem gewoon van zichzelf heel strak liggen.

De kokos heeft mijn probleem iig super opgelost: normaal gesproken had ik nu al lang een loeizware duinpan gehad, maar nu blijft de ondergrond mooi stevig +:)+ . Ik weet niet meer wie dat laatst vroeg, maar ook onder droge omstandigheden is de bodem niet veerkrachtig. Het is echt een versteviger zeg maar. En ik snap niet hoe het werkt, maar voorheen had ik na veel regen wel eens een plas staan, die vervolgens heel snel wegtrok omdat ik op zandgrond zit, maar nu blijft er helemaal geen water meer op staan ... terwijl de bodem dus heel compact is :? . Ik snap het niet, maar het is wel prettig :D .

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:50

Rianneke heb jij uiteindelijk nog los geleverde kokosvezel gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:06

Even jullie topic nieuw leven in blazen. Ik heb interesse in de kokosbak, ik heb al info opgevraagd en idd ze kosten nog 95 euro per baal ex BTW, ongeveer 5 balen nodig voor een buitenbak.

Wie heeft ervaring met paarden die gaan crossen in de buitenbak en dan plat door de bocht gaan? Dus in een zware bak krijg je dus diepe sporen. Hoe gaat dat als de bak met kokos is belegd? Krijg je dan ook diepe kuilen, of valt dat wel mee en kan he dat weer makkelijk glad harken?

Ik moet mijn paard echt wel in de buitenbak laten elke dag voor wat extra beweging, zijn gekke 5 minuten heeft hij niet elke dag, maar soms moet het er even uit bij hem. Zou het helpen om in het achterste stuk waar het ook het mulst is, extra kokos te doen, dus bv een halve baal extra? Of krijg je dan een oneffen bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:08

Mac, slepen met een weidesleep is dus geheel af te raden??

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:56

ik heb net een monster opgevraagd van die geplozen kokosvezel
per baal 30 kg kost 18 euro
23 baaltjes nodig
= 414 euro ex verzendkosten (ex btw?)
krijg ik van de week aan,
het begint nu echt nodig te worden bij mijn bak,lijklen de duinen wel,
en dat is nog maar het begin van de zomer
nu nog een frees zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:01

Ik zag dat je een tuinfrees kunt huren, als dat is wat ze bedoelen. Als je googled krijg je plaatjes, van die dingen waar je achter loopt, je geeft gas en schakelt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:21

russel schreef:
Mac, slepen met een weidesleep is dus geheel af te raden??

Yep. Dat haalt de boel overhoop terwijl je juist wilt dat het gaat settlen. Alles met tandjes is geen aanrader.

Als je een paard hebt met veel "afdruk" dan gaat die wel kraters slaan ja met een debiele hangen-in-de-bocht-actie ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:28

Chips, zo eentje heb ik dus. Maar is dat makkelijk te herstellen? Met hark of zo? En rollen, vinden ze dat nog wel fijn in het vlas?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:29

Ja hoor, met de hark of gewoon met je voet. Geen probleem!

Ze rollen er in, liggen er in ... en graven er nog net zo in als voorheen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:31

Ik word steeds enthousiaster! Ik denk dus; Doen! Zoals de bak er nu uitziet, is gewoon misdadig om een paard in te rijden. ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:32

Daar had ik dus ook last van. En nog, in de round pen. Die heb ik gelaten zoals hij was. Dat is nu dus echt een duinpan geworden.