Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WWisecracker

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:49

Paarden horen naar mijn mening zoveel mogenlijk op de wei! Of je nu hoog in de sport rijd of recreatie, een paard is een kuddedier dat in de natuur vele kilometers per dag loopt. Dat maak je niet goed door een uurtje per dag te trainen in de bak. Ik vind het belachelijk en een slechte ontwikkeling dat paarden steeds vaker de hele dag op stal staan!! Lijkt mij niet goed voor het welzijn van het paard! Vind het helemaal niet gek dat er steeds meer paarden komen met ''Gedrags'' problemen. (weet dat daar nog vele andere oorzaken voor zijn maar daar gaat deze topic niet over Bloos ).

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:24

WWisecracker schreef:
Paarden horen naar mijn mening zoveel mogenlijk op de wei! Of je nu hoog in de sport rijd of recreatie, een paard is een kuddedier dat in de natuur vele kilometers per dag loopt. Dat maak je niet goed door een uurtje per dag te trainen in de bak. Ik vind het belachelijk en een slechte ontwikkeling dat paarden steeds vaker de hele dag op stal staan!! Lijkt mij niet goed voor het welzijn van het paard! Vind het helemaal niet gek dat er steeds meer paarden komen met ''Gedrags'' problemen. (weet dat daar nog vele andere oorzaken voor zijn maar daar gaat deze topic niet over Bloos ).

als het paard hoefbevangen raakt lijkt me dat ook niet zo goed voor het welzijn Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:25

tessyke schreef:
WWisecracker schreef:

als het paard hoefbevangen raakt lijkt me dat ook niet zo goed voor het welzijn Lachen

Daarvoor hebben we PADDOCKS uitgevonden..... Clown Clown Clown Clown Clown
Nog steeds geen reden om het dier op 3x3 te zetten.
Lees toch allemaal aub de onderzoeken en trek je conclusies! Zet het dier OF in de wei, OF in de paddock, OF beiden.... en desgewenst 's avonds op stal. Maar geen 18, 19, 20 of 24 uur op stal... het is echt vragen om ellende! Huilen Huilen Huilen Huilen

ps: men in het topic wijzen op het oorspronkelijke topic-onderwerp vind ik een beetje een zwaktebod. Ik zou deze discussie nl graag op een fijne manier voortzetten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:49

tessyke schreef:

Gaan we er dan van uit dat alle paarden hoefbevangen zijn ofzo?????
Overigens kun je hoefbevangen paarden juist het beste in een zanderige paddock zetten. Knipoog
Gezonde paarden, sportievelingen of niet, horen gewoon zoveel mogelijk buiten. Ja

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:54

ik heb het ook niet over een paddock gehad, ik zeg alleen als je een paard moet hebben dat snel hoefbevangen raakt, dat je dat aub niet een hele dag op een wei zet Lachen

ik kan me voorstellen dat je ook niet de mogelijkheid hebt op een pensionstalling om je paard de overige 22 uur in een paddock te zetten Ninx Lachen

verder ben ik het er helemaal mee eens dat paarden veel buiten moeten staan Ja
ik heb nergens gezegt dat een paard 22 uur in een stal moet staan

Mijn paarden staan gemiddeld 8 uurtjes overdag op de wei om te grazen en de overige 16 uren staan zij in een paddock maar ik sta ook niet op een pensionstalling Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:07

Ik sta gelukkig ook niet op een echte pensionstalling, de mijne staat 24/7 buiten het hele jaar. En ojee, het is een halve Fjord, dus ja, hij kan lekker eten. Clown
En hij maakt in de winter wel eens een sliding in het natte land (veengrond), tja, het is een jong paard. Clown

Als hij bevangen zou raken, dan moet ik hem verhuizen, want we hebben geen paddocks. Maar goed, ik hou hem in beweging en in de gaten, elke dag weer en hij doet het er al jaren prima. Zowel fysiek als mentaal. Haha!

Ik denk dat we het in dit topic vooral over 'buiten in de groep' hebben. Hetzij op het land, hetzij in een paddock of loopstal. Paarden horen te bewegen in de groep, liefst 24/7 per dag (naast hun rustmomenten). Daar gaat het om. Lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 06:49

Nouks schreef:
tamaramt schreef:
jezus zeg; get a life!!! zoek een goede deken voor je paard(die niet eens van jou is maar van je familie), blijf er lekker op rond hobbelen en ga geen domme discussies aan waar je duidelijk geen verstand van hebt en de ervaring niet voor hebt en waar dit hele topic niet over gaat

Beetje trieste reactie.

Even ter info:

Ik betaal, in tegenstelling tot mijn zusje, mee aan het onderhoud van m'n paard. Het is gewoon "ons" paard.
Ik ben vorig jaar verhuisd naar het westen van het land, paard is in het oosten gebleven.
Mijn moeder rijdt momenteel niet, na een trap van ons eigen paard.
Ik ben mede daardoor al een hele tijd en in ieder geval tot begin augustus in Enschede.
Ik ben degene die ervoor zorgt dat de paarden (de onze en die van een vriendin van me) op de wei komen.
Ik ben degene die samen met m'n zusje ervoor zorgt dat het paard gereden wordt.
Ik ben degene die ervoor zorgt dat de allergie behandeld wordt.
Ik ben degene die m'n moeder en m'n zusje geregeld een lift richting stal geeft, omdat m'n zusje geen rijbewijs/auto heeft en m'n moeder eigenlijk niet kan rijden.
Ik ben degene die geregeld heeft dat de dierenarts kwam in verband met die allergie.

En daarnaast zegt het feit dat ik meer boscrosser dan dressuurmuts ben natuurlijk helemaal niets over hoeveel rijkundig inzicht ik heb (even ter info: dressuurmatig trainen we ons RECREATIEpaardje op L/M-niveau) en hoe veel ervaring ik heb dus beweren dat ik er geen verstand van heb, kun je mijns inziens helemaal niet maken zonder me eigenlijk te kennen.

Ik basseer mijn uitspraken in ieder geval nog op jouw uitspraken (naast ervaring/gezond verstand/opvatting etc etc), jij basseert je uitspraken op gebakken lucht.

ik, ik,ik, ik = kleuterschooluitspraken; word volwassen, gedraag je als een volwassen en laat een topic met rust. de hele opzet van de topic verdwijnt zo
geef advies waar ze om vragen in dit topic en als je er geen ervaring mee hebt dan niet reageren svp Doei!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:01

tessyke schreef:
WWisecracker schreef:

Neem aan dat mensen die mijn reactie lezen wel snappen dat ik het NIET heb over hoefbevangen paarden! Of paarden met een andere medische reden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:43

tamaramt schreef:
ik, ik,ik, ik = kleuterschooluitspraken; word volwassen, gedraag je als een volwassen en laat een topic met rust. de hele opzet van de topic verdwijnt zo
geef advies waar ze om vragen in dit topic en als je er geen ervaring mee hebt dan niet reageren svp Doei!

Jij zou net zo goed ook het topic kunnen laten rusten, ik zou niet weten waarom ik daar dan mee zou moeten beginnen... Jou heb ik nog geen zinnige bijdrage zien doen in dit topic (behalve beweren dat jij absoluut geen recreatie/hobbyruiter bent kwam er weinig zinnigs uit), ik heb toch voor jouw komst ook al genoeg gezegd in dit topic.

De TS heeft al hele bakken met advies gehad en dan is het logisch dat een topic soms iets van onderwerp verschuift. Dat gebeurt overal.

Wil overigens niet zeggen dat ik het goedkeur dat wij hier met z'n beiden (jij net zo goed) de sfeer aan het verkloten zijn.

En nogmaals: niet oordelen over mijn ervaring als je niet weet wat voor ervaring ik heb. Ik heb net zo goed een paard en dus ook het recht om mijn mening te geven. Iemand wiens naam verdacht veel op "trammelant" lijkt, jaagt mij heus niet weg uit een topic waar ik inmiddels al lange tijd reageer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:59

tamaramt schreef:
vind ik erg jammer dat je zo beredeneerd aangezien ik een zeer moeilijk paard heb en al mijn tijd en energie er in steek om er een fijn paard van te maken

Prima dat je je best doet om van je moeilijke paard een fijn paard te maken Knipoog . Maar ik zoek de moeilijkheden inderdaad meestal bij de ruiter. Zouden meer mensen eens moeten doen Ja . Doe ik bij mijn eigen paard ook, hoor, en ook daar zit een enorme kop op en ik heb al heel wat issues overwonnen of ben er nog druk mee bezig. Natuurlijk heeft elk paard zijn eigen karakter en het is de kunst je als eigenaar die karaktertrekken zo om te buigen, dat het positief voor je uit gaat vallen. Want met strijd e.d. kom je niet ver bij een paard. Althans, niet op een manier die ik verkies qua omgaan met mijn paard.

Verder lees ik in jouw verhaal dat je recreatief in de sport rijdt. Zoals de meesten die wedstrijden rijden. Die staan er ook bij mij op stal (mennen/endurance/dressuur) en die paarden staan nu echt urenlang buiten (eentje zelfs 24/7, omdat zijn baasje dat belangrijk vindt, in de zomer).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:06

Bij ons op stal heeft een meisje drie paarden in de sport lopen, waarvan 2 op Z en 1 op ZZ niveau.
Daarbij ook nog jonge paarden die ze wedstrijd klaar maakt.
Juist om geestelijk te herstellen van die intensieve trainingen laat ze ze veel buiten lopen.
Ze gaan 's avonds pas weer naar binnen....
Ze heeft veel succes en absoluut geen makkelijke paarden onder haar kont. Maar doordat ze zelf met elkaar in het land heerlijk wat stoom kunnen afblazen en tot rust kunnen komen zijn ze soepeler en relaxter tussen de oren...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:12

Precies, dat zeggen de wedstrijdmensen bij ons ook. Dat het buiten staan zo goed is om ze mentaal in vorm te houden. Ben ik het helemaal mee eens. Een paard moet dagelijks ook de vele overige uurtjes naast de training gewoon lekker paard zijn. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:14

is ook zo Ja
Ik heb alleen op stallen gereden waar alles gereden werd voor de sport.
En alles stond gewoon buiten.
Dure paarden (denk rustig aan 50.000/ton of meer) hadden peesbeschermers aan...maar elke dag heel wat uren buiten Ja

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:05

Nouks schreef:
tamaramt schreef:

Jij zou net zo goed ook het topic kunnen laten rusten, ik zou niet weten waarom ik daar dan mee zou moeten beginnen... Jou heb ik nog geen zinnige bijdrage zien doen in dit topic (behalve beweren dat jij absoluut geen recreatie/hobbyruiter bent kwam er weinig zinnigs uit), ik heb toch voor jouw komst ook al genoeg gezegd in dit topic.

De TS heeft al hele bakken met advies gehad en dan is het logisch dat een topic soms iets van onderwerp verschuift. Dat gebeurt overal.

Wil overigens niet zeggen dat ik het goedkeur dat wij hier met z'n beiden (jij net zo goed) de sfeer aan het verkloten zijn.

En nogmaals: niet oordelen over mijn ervaring als je niet weet wat voor ervaring ik heb. Ik heb net zo goed een paard en dus ook het recht om mijn mening te geven. Iemand wiens naam verdacht veel op "trammelant" lijkt, jaagt mij heus niet weg uit een topic waar ik inmiddels al lange tijd reageer.

zucht zucht meiske toch; wat ben je toch vermoeiend; svp gewoon reageren op het topic als je iets nuttigs te melden maar ik zal aangezien ik de enigste volwassene ben in deze discussie het verder laten rusten want kleuterschooltje spelen is al zo lang geleden voor me dat ik niet meer weet hoe het moet.
succes met het paard(wat niet van jou is) Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:11

tamaramt schreef:
zucht zucht meiske toch; wat ben je toch vermoeiend; svp gewoon reageren op het topic als je iets nuttigs te melden maar ik zal aangezien ik de enigste volwassene ben in deze discussie het verder laten rusten want kleuterschooltje spelen is al zo lang geleden voor me dat ik niet meer weet hoe het moet.

Hahahaha moet je horen wie het zegt...

Alsof dit niet offtopic & vermoeiend & kinderachtig is..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:12

Nadya schreef:
tamaramt schreef:
vind ik erg jammer dat je zo beredeneerd aangezien ik een zeer moeilijk paard heb en al mijn tijd en energie er in steek om er een fijn paard van te maken

Prima dat je je best doet om van je moeilijke paard een fijn paard te maken Knipoog . Maar ik zoek de moeilijkheden inderdaad meestal bij de ruiter. Zouden meer mensen eens moeten doen Ja . Doe ik bij mijn eigen paard ook, hoor, en ook daar zit een enorme kop op en ik heb al heel wat issues overwonnen of ben er nog druk mee bezig. Natuurlijk heeft elk paard zijn eigen karakter en het is de kunst je als eigenaar die karaktertrekken zo om te buigen, dat het positief voor je uit gaat vallen. Want met strijd e.d. kom je niet ver bij een paard. Althans, niet op een manier die ik verkies qua omgaan met mijn paard.

Verder lees ik in jouw verhaal dat je recreatief in de sport rijdt. Zoals de meesten die wedstrijden rijden. Die staan er ook bij mij op stal (mennen/endurance/dressuur) en die paarden staan nu echt urenlang buiten (eentje zelfs 24/7, omdat zijn baasje dat belangrijk vindt, in de zomer).

je hebt helemaal gelijk; meestal ligt het veel aan de ruiter; paard kan wel moeilijk karakter hebben maar dat is even bijzaak
belangrijk nog wel even om te vermelden dat dit paard al zo was toen ik het kocht; aangezien ik bij het paard toch ook nog wel veel potentie(sportgericht) zag heb ik besloten de gok te wagen. vandaar dus dat ik bovenstaande zo omschreef. belangrijk nog wel even om te vermelden dat mensen uit de topsport die het paard kennen van vroeger het paard nu niet meer herkennen omdat het zo veel veranderd is(in positieve zin dan he) haha dus dat is wel leuk om te horen
ik had het paard gekocht om te heropleiden en vervolgens weer door te verkopen echter ben ik nu zo gehecht geraakt aan het paard en hebben we zo n goede band dat ik het paard niet meer kan missen. Hij blijft dus mooi bij mij Haha!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:13

Nouks schreef:
tamaramt schreef:

Hahahaha moet je horen wie het zegt...

Alsof dit niet offtopic & vermoeiend & kinderachtig is..

laatste woord hebben hoort ook bij de kleuterschool he maarre succes ermee doei Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:14

lukt het een beetje dames? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:16

Iets met een pot en een ketel... Wordt me hier van alles verweten, maar moet je horen wie het zegt Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:37

CATFIGHT!!!! MIAAAAAAUWW!!!!!!! Haha! Haha! Haha!

Ik moest een beetje om jullie lachen eigenlijk, en jullie moeten er vooral zelf ook de lol van inzien!
Het is en blijft een waardevolle discussie, dus hopelijk kunnen we de draad weer oppikken en er weer een vruchtbaar gesprek van maken....

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:38

X_juul_X schreef:
Na aanleiding van een discussie vanmiddag wilde ik even jullie mening weten.
3 paarden eigenaren hebben 4 paarden samen op wei staan. We wisselen af wie de paarden binnen en buiten zet.
Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.
Uiteindelijk de andere eigenaar gebeld en tot de conclusie gekomen dat de paarden de hele dag buiten blijven en wie zn paard er eerder af wilt halen moet dat maar doen.

Maar dan nog, is het raar dat ik het niet netjes vind dat een paard 2 uur per dag op wei staat, 1 uur rijd en de rest van de dag op stal staat?

ik weet niet zeker of het hier goed staat

uiteindelijk moet iedereen zelf uitmaken wat het beste is voor zijn paard... sommige paarden kunnen er gewoon niet tegen om 24/24 op de weide te staan, anderen worden gek als ze nog maar een half uur op stal moeten...
voor een groot deel is het ook wat je hun zelf gewoon maakt vind ik. maak je een veulen van dag 1 gewoon om 'maar' 2 uur per dag buiten te kunnen, dan zal hij daar later minder tot geen probleem van maken.
staat je veulen echter tot zen 6 jaar 24/24 op de weide, dan ga je garantie problemen hebben als je hem als volwassen paard ineens een paar uur per dag in de stal wil zetten...

ik ben niet zo voor om paarden op stal te zetten... ik zie ze persoonlijk liever zo veel mogelijk blij en vrij op de weide. vandaar ook dat wij hier 4 schuilstallen gaan maken, waar ze in kunnen gaan wanneer ze maar willen... ze hebben hier ook bomen om onder te schuilen.

als je paard een blessure heeft waardoor hij verplicht op stal moet rusten of omwille van een hevige allergie, is dit een hele andere discussie vind ik. dan gaat het om de gezondheid van je paardje en dat gaat uiteindelijk toch voor iedereen voor of niet?

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 00:24

Citaat:
uiteindelijk moet iedereen zelf uitmaken wat het beste is voor zijn paard... sommige paarden kunnen er gewoon niet tegen om 24/24 op de weide te staan, anderen worden gek als ze nog maar een half uur op stal moeten...
voor een groot deel is het ook wat je hun zelf gewoon maakt vind ik. maak je een veulen van dag 1 gewoon om 'maar' 2 uur per dag buiten te kunnen, dan zal hij daar later minder tot geen probleem van maken.
staat je veulen echter tot zen 6 jaar 24/24 op de weide, dan ga je garantie problemen hebben als je hem als volwassen paard ineens een paar uur per dag in de stal wil zetten...

ik ben niet zo voor om paarden op stal te zetten... ik zie ze persoonlijk liever zo veel mogelijk blij en vrij op de weide. vandaar ook dat wij hier 4 schuilstallen gaan maken, waar ze in kunnen gaan wanneer ze maar willen... ze hebben hier ook bomen om onder te schuilen.

als je paard een blessure heeft waardoor hij verplicht op stal moet rusten of omwille van een hevige allergie, is dit een hele andere discussie vind ik. dan gaat het om de gezondheid van je paardje en dat gaat uiteindelijk toch voor iedereen voor of niet?

Ik vind dit ook .
Iedereen doet wat hij of zij zelf wilt en dat zie je ook op de manege's en de pensionstallingen. het zit er nu eenmaal in : een paard hoort in de stal !
ik vind dit soort discussies goed , het zal toch wel de een of ander aan het denken zetten ( hopelijk)
Bij de stallingen in de buurt merk ik al een kleine verandering , steeds meer houders gaan toch wel winterpaddocks maken , bieden weidegang(uitloop) aan het hele jaar door .
Als de klant hier steeds meer naar verlangt zullen ze toch wel hierop inspelen ( mits ze de mogelijkheid hebben natuurlijk).
Verder is het ook wel moedig van degene die hier z'n mening uit dat een paar uur weidegang per dag genoeg is , de meesten klikken zo'n topic weg en denken Hamer

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:55

Moderatoropmerking:
Vriendelijk doch dringend verzoek aan de dames die het blijkbaar nodig vinden op een erg kinderachtige wijze op elkaar in te hakken, om hiermee op te houden. Praat het uit via de pb ipv dit topic te verknallen!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:06

Ik vind twee uur weidegang echt te weinig voor een gezond paard dat normaal op de wei mag.
Mijn pony staat eigenlijk altijd op de wei, ze is niet gewend aan een stal. Alleen toen haar veulentje was geboren en die zo kleine was dat ze overal onder door liep hebben ze even op stal gestaan.
Ze is veel gelukkiger buiten dan in zo´n klein hokje.
Een paard heeft gewoon veel bewegingsvrijheid nodig en dan niet alleen met een ruiter op zijn rug die de knoppen bestuurt.
Waar denken we dat al die stalondeugden vandaan komen?
Mijn verzorgpony´s ook staan zomers in de wei met de mogelijkheid om zelf naar de stal te gaan, meestal staan ze dan van 12 tot 3 vrijwillig in de stal tegen de insecten en de hitte.en in de winter kunnen ze in de box, het stenen paddockje dat er aan zit en de bak. Ook bij hun zul je echt geen stalondeugden vinden hoor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:43

Een paard hoort gewoon minimaal vanaf s'ochtend tot aan de avond buiten te zijn.

Of dat dan paddock/bak of weide is maakt geen snars uit als ze maar lekker genoeg ruimte hebben om te spelen en te ravotten.