Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:30

Citaat:
Ja en dat zei je hetzelfde vorig jaar over Sliedrecht eo jij zag zoveel groen daar, daar moest vast wel een boer zijn die land had

Citaat:
Nee hoor, heb geen specifieke boerderij gezien ofzo. Ik heb er een vriendin wonen en ik kwam toen nog met de trein. Groen zat daar in rondom Sliedrecht. Haha!
Heb genoten ook van de Biesbosch. Haha!
Ben heel toevallig ook een aantal keren in Monster geweest voor een TV-programma waar ik toen voor werkte en rondom de kassen zag ik toch echt een hoop groene weilanden. Knipoog
Er is heus wel iets te vinden, niet alles is volgebouwd, maar soms moet je wat moeite doen. Mijn stalling staat ook niet op MP, hoor. Knipoog

Tuurlijk zijn er her en der landjes te vinden. Helaas steeds minder hier in de buurt. Gemeentes zien paarden hier liever gaan dan komen. Ze vervuilen de grond. Mijn paard staat in Hoek van holland. Hier moeten de enige 2 manege's plaats maken voor huizenbouw. Een andere grote stal is al weg. Zodra de bouw gaat beginnen komen er zo'n kleine 100 paarden op straat te staan. De gemeente wil er geen manege voor terug hebben... dan word t echt crisis hoor om uberhaupt al stalling te vinden laat staan met wei erbij. Dus een hoop gras zien zegt helaas niet alles Haha!

jeetje wat erg een stal in Sliedrecht moet ook dicht per 1 mei en onze stal moet ook dit jaar verkassen wegens nieuwbouw.

In de omgeving is het soms echt niet leuk een eigen paard hebben niemand van bokt wil het geloven.

Maar ik zet mijn paard graag bij iemand neer die er verstand van heeft en niet een boer die 1x per dag voeren genoeg vind.

Ik doe mijn best maar helaas in de winter geen weidegang en dit jaar in de zomer beperkt weidegang wat moet ik dan mijn pwoon verkopen na 15 jaar

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:31

Maanling schreef:
@_Sammie_ een paard is juist helemaal GEEN regelmaatdier.

Nou, mijn merrie is 2 maanden van slag geweest toen ik haar verhuisde naar een stal waar ze overdag buiten kwam ipv op stal stond overdag. 1ste week heeft ze amper wat gegeten, alleen beetjes kuil. Daarna ging ze het kuil gelukkig normaal eten, maar heeft denk wel 4 weken bij geen bix gegeten
En toen is nog ong een maand erg onrustig geweest met poetsen etc (constant hinneken, draaien etc) en voor het rijden moest haar echt even longeren omdat ze helemaal uit haar dak ging.
(Dan heb ik het over een pony van 19 jaar en niet van 4 Clown )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:32

sandr0 schreef:
Tuurlijk zijn er her en der landjes te vinden. Helaas steeds minder hier in de buurt. Gemeentes zien paarden hier liever gaan dan komen. Ze vervuilen de grond. Mijn paard staat in Hoek van holland. Hier moeten de enige 2 manege's plaats maken voor huizenbouw. Een andere grote stal is al weg. Zodra de bouw gaat beginnen komen er zo'n kleine 100 paarden op straat te staan. De gemeente wil er geen manege voor terug hebben... dan word t echt crisis hoor om uberhaupt al stalling te vinden laat staan met wei erbij. Dus een hoop gras zien zegt helaas niet alles Haha!

Maar dat heeft dus niets met 'geen ruimte' te maken. De ruimte is er wel, maar er wordt blijkbaar niets mee gedaan m.b.t. de paarden. Dan denk ik dat als je in deze buurt woont goed moet overwegen of je een paard kan geven wat hij nodig heeft. Sorry, maar zo denk ik er over.
Ik zou in zo'n omgeving een doodongelukkig paard hebben en daar maak je mij als eigenaresse ook niet zo happy mee...... Maar ja, zo zit ik in elkaar.....

Overigens valt het wel mee met het vervuilen van de grond als ze buiten staan. Die van mij staat nota bene in een natuurgebied en daar mag de grond niet vervuild worden, hoor.....
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 24-04-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:33

Dani62 schreef:
Wil je dat eens onderbouwen Maanling?

Ik wist dat dat ging komen dus was al druk aant zoeken Knipoog

"Wat voor veel mensen minder duidelijk is: Paarden hebben geen vaste dagindeling en geen vast waak- en slaapritme! Paarden zijn geen dagdieren, geen nachtdieren, ze trekken zich gewoon niets aan van het dagritme maar volgen gewoon hun eigen ritme. En dat bestaat uit grazen, even dutten, grazen, even dutten, enzovoorts. En dat gaat dag en nacht zo door.

Paarden slapen dan ook nooit langdurig, en als ze niet slapen bewegen ze. Hieruit kun je afleiden dat paarden in de natuur nooit langdurig stil staan, een uur is wat dat betreft al vreselijk lang."

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:34

Ben het niet met de stelling eens. Als een paard een uur per dag gereden word (bijv) en nog een keer in de paddock kan ofzo is een paard hier volgens mij heel tevreden mee! vind niet dat het echt een must is om een wij te hebben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:34

een 'wij'?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:35

Als mijn paard slaapt, duurt dat slechts 10 minuutjes. Ik heb jarenlang urenlang in de weides naar paardengroepen gekeken. Knipoog

Liggen in de zon kan wat langer duren. Haha!
Maar ja, dat is ook zo relaxt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:35

Maanling schreef:
Dani62 schreef:
Wil je dat eens onderbouwen Maanling?

Ik wist dat dat ging komen dus was al druk aant zoeken Knipoog

"Wat voor veel mensen minder duidelijk is: Paarden hebben geen vaste dagindeling en geen vast waak- en slaapritme! Paarden zijn geen dagdieren, geen nachtdieren, ze trekken zich gewoon niets aan van het dagritme maar volgen gewoon hun eigen ritme. En dat bestaat uit grazen, even dutten, grazen, even dutten, enzovoorts. En dat gaat dag en nacht zo door.

Paarden slapen dan ook nooit langdurig, en als ze niet slapen bewegen ze. Hieruit kun je afleiden dat paarden in de natuur nooit langdurig stil staan, een uur is wat dat betreft al vreselijk lang."

Ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.
Maar gewoonte is wat anders dan regelmaat vind ik......

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:36

Malibu schreef:
Nou, mijn merrie is 2 maanden van slag geweest toen ik haar verhuisde naar een stal waar ze overdag buiten kwam ipv op stal stond overdag. 1ste week heeft ze amper wat gegeten, alleen beetjes kuil. Daarna ging ze het kuil gelukkig normaal eten, maar heeft denk wel 4 weken bij geen bix gegeten
En toen is nog ong een maand erg onrustig geweest met poetsen etc (constant hinneken, draaien etc) en voor het rijden moest haar echt even longeren omdat ze helemaal uit haar dak ging.
(Dan heb ik het over een pony van 19 jaar en niet van 4 Clown )

Dat komt niet omdat een paard een regelmaatdier zou zijn, maar omdat het een gewoonte is geworden voor het dier (de omgeving, het poetsen etc)

Als een paard ergens bang voor geworden is, zal hij meestal naar een bekende, veilige omgeving vluchten. In ons geval dus meestal naar 'huis'

Dani_

silfie35 schreef:
Ben het niet met de stelling eens. Als een paard een uur per dag gereden word (bijv) en nog een keer in de paddock kan ofzo is een paard hier volgens mij heel tevreden mee! vind niet dat het echt een must is om een wij te hebben.

Ben jij niet in de war met een ander dier ofzo? Clown

Amaris

Daarom had ik ook een edit gemaakt een pagina terug: wel een gewoontedier, maar geen regelmaatdier. Lachen

Malibu

sandr0 schreef:
Dus een hoop gras zien zegt helaas niet alles
Haha!

Amen!

Ik ben toen ook alles wat gras was in de buurt afgeweest op m'n fietsie (in de goede oude tijd Haha! ) En heel veel is van koeienboeren die geen paarden willen, of het wordt voor andere doeleinden gebruikt.
Er waren wel mensen met paarden maar die lieten alleen hun eigen paarden erop, of je mocht ze er niet afhalen om te gaan rijden omdat de groep dan onrustig werd Verward

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:37

silfie35 schreef:

Ben jij ook tevreden als we jou een uurtje laten rennen, even buiten zetten en vervolgens in een toilethokje stoppen? Lachen

Malibu

Maar iets wordt toch een gewoonte omdat je het met regelmaat doet? of zie ik dat nou verkeerd?

Dani_

Maanling schreef:
Daarom had ik ook een edit gemaakt een pagina terug: wel een gewoontedier, maar geen regelmaatdier. Lachen

Ok, sorry, dan zit ik gewoon niet op te letten.

Twiggy2008

silfie35 schreef:

Nou, dan ken je de mijne nog niet. Haha!
Ik denk dat jij na 2 dagen niets meer met hem kan doen, als je hem zo houdt, dat geef ik je op een briefje. Ja
En daarbij krijg je een paard wat superchagerijnig zal zijn. Succes ermee! Nagelbijten / Gniffelen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:38

Malibu schreef:
Maar iets wordt toch een gewoonte omdat je het met regelmaat doet? of zie ik dat nou verkeerd?

Imo niet.

Vb;
Jij eet elke dag (gewoonte), eet jij dan ook elke dag op dezelfde tijd (regelmaat)?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:39

Malibu schreef:

Nee… vind ik toch niet.

Een grote vrachtwagen passeren kan voor een paard gewoonte worden.

Maar als een paard op verschillende tijden eten krijgt, zal hem dat niet storen, omdat het van nature geen regelmaatdier is. Al kan hij wel rond 17.00 uur onrustig worden omdat hij dan altijd eten krijgt. Dat is dan weer gewoonte.

Ik weet niet goed hoe ik het 'subtiele' verschil anders uit moet leggen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:40

Nadya schreef:
sandr0 schreef:

Maar dat heeft dus niets met 'geen ruimte' te maken. De ruimte is er wel, maar er wordt blijkbaar niets mee gedaan m.b.t. de paarden. Dan denk ik dat als je in deze buurt woont goed moet overwegen of je een paard kan geven wat hij nodig heeft. Sorry, maar zo denk ik er over.
Ik zou in zo'n omgeving een doodongelukkig paard hebben en daar maak je mij als eigenaresse ook niet zo happy mee...... Maar ja, zo zit ik in elkaar.....

Overigens valt het wel mee met het vervuilen van de grond als ze buiten staan. Die van mij staat nota bene in een natuurgebied en daar mag de grond niet vervuilt worden, hoor.....

Dat heeft alles met geen ruimte te maken. De ruimtes om paarden te houden worden steeds minimaler. Dat is geen keuze die paardeneigenaren maken maar de gemeentes beslissen hierover. Het vervuilen van de grond heb ik ook niet zelf verzonnen. Dat is een argument wat gemeentes aandragen als je je paard op vrijstaande landjes wilt hebben. Ze willen er liever koeien op dan paarden waarom geen idee. Wat je bedoelt met "zo'n omgeving"?? Mijn paard heeft er echt geen idee van hoor dat er in t oosten van t land veel meer ruimte is dan hier in omgeving randstad. Als ik m eens goed observeer denk ik dat ie best lekker in zijn velletje zit. Ik denk dat iedereen op zijn beste manier zijn of haar paard houdt en t beste voor heeft met t dier. De een houdt t paard voor de sport de ander vind een buitenritje het ultieme genieten. Zo ook met weidegang. De een wil zijn paard zo"natuurlijk"mogelijk houden en 24/7 buiten op t land. Een ander kiest ervoor om meer of helemaal op stal te zetten. Laat iedereen in zijn of haar waarde. ! ding hebben we tocg gemeen en dat is de liefde voor onze paarden Haha!
Laatst bijgewerkt door sandr0 op 24-04-08 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:40

Joonsel schreef:
Malibu schreef:

Imo niet.

Vb;
Jij eet elke dag (gewoonte), eet jij dan ook elke dag op dezelfde tijd (regelmaat)?

Uh ja, dat is echt een perfect voorbeeld...

Ik ontbijt iedere dag rond 10 uur, wat resulteert in het feit dat mijn maag begint te rommelen als het 10.15 is....

Regelmaat of gewoonte? Knipoog

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:42

re·gel·maat (de)
1 orde in opeenvolging en schikking van handelingen
(Dus de volgorde waarin iets gebeurd!)

ge·woon·te (dev; gewoonten, gewoontes)
1 omstandigheid dat men gewend is iets telkens te doen
2 handeling die men uit gewenning telkens verricht

Volgens mij toch 2 verschillende dingen? Lachen

Malibu schreef:
Uh ja, dat is echt een perfect voorbeeld...

Ik ontbijt iedere dag rond 10 uur, wat resulteert in het feit dat mijn maag begint te rommelen als het 10.15 is....

Regelmaat of gewoonte? Knipoog

Wist geen ander voorbeeld. Zie ook wel dat het een beetje een rare is (komt omdat een mens anders is dan een paard).

Jouw maag begint te rommelen op 10.15 omdat de mens een regelmaatdier is. Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:43

Maanling schreef:
Malibu schreef:

Nee… vind ik toch niet.

Een grote vrachtwagen passeren kan voor een paard gewoonte worden.

Maar als een paard op verschillende tijden eten krijgt, zal hem dat niet storen, omdat het van nature geen regelmaatdier is. Al kan hij wel rond 17.00 uur onrustig worden omdat hij dan altijd eten krijgt. Dat is dan weer gewoonte.

Ik weet niet goed hoe ik het 'subtiele' verschil anders uit moet leggen.

Dat kan alleen een gewoonte worden als dat regelmatig gebeurt Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:43

Maar van nature zijn het alsnog geen regelmaatdieren zoals maanling net al mooi uitlegde. Misschien lijkt het zo doordat paarden gaan ijsberen rond 17.00. Dit komt alleen maar voort uit een OPGELEGDE regelmaat door de mens.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:44

Dani62 schreef:
Maar van nature zijn het alsnog geen regelmaatdieren zoals maanling net al mooi uitlegde. Misschien lijkt het zo doordat paarden gaan ijsberen rond 17.00. Dit komt alleen maar voort uit een OPGELEGDE regelmaat door de mens.

Heel het moderne paard is opgelegd door de mens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:45

Dát, is een waarheid als een koe. (ookal zitten we dan op een paardenforum)