Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GirlyMelis

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:25

Als je een houten zadelkast hebt is het leuk om die te schilderen met schoolbordverf, zo kan je makkelijk over en weer schrijven met je stalgenootjes. En het is zo weer uit te vegen Lachen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:40

Heb je ook een lamsvelhoes voor bijvoorbeeld je singel of een halster met lamsvel? Borstel je singel na het rijden af met die speciale borstel om klittenband te reinigen. Je lamsvel droogt daardoor mooi op en je kunt het aantal wasbeurten verminderen. Het wol blijft lekker los en droogt niet hard op!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:35

Zet je emmer met voer niet te dicht bij je paard, anders breekt ie het deksel open Clown Nagelbijten / Gniffelen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:37

NatasjaM schreef:
Ingmar_ schreef:
De IJslander bij Lancelot heeft zomerexeem en krijgt daar van alles voor; onder andere IJslands zeewier en dus lijnzaadolie.. Maar ja, die lijnzaadolie is nogal duur natuurlijk. Als dus zonnebloemolie beter werkt, kan ik ze dat misschien wel adviseren..

Of zonnebloemolie beter werkt hangt van het paardje zelf af. Bij de (zware) excemer die bij mij staat, helpt het in ieder geval wel.

Dat beestje heeft tot november met pyama gestaan Ach gut . Ook die krijgt van alles tegen de exceemklachten; IJslands zeewier, speciaal voer, TKC, etc., etc.

Hoe dan ook is zonnebloemolie echt stukken goedkoper dan lijnzaadolie.

ik heb dus ook 2 exceemers heb nu een dieet dat ik aan het volgen ben. nou ja paarden volgen dat i speciaal voor zomerexcemers en is al goed resultaat mee berijkt tot nu toe hebben die van mij nog niet geschuurd maar is ook nog niet echt weer voor geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:39

Jeetje wat een handig topic, morgen maar eens doorlezen! Lachen

truus_noorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:39

JaneJansen schreef:
ik loop altijd een rondje met uitkrabben...terug onder de hals door natuurlijk, dat weer wel....

, dat terug onder de hals door lopen werkt bij mij niet echt heel goed, mijn verzorgpony is namelijk een shetje Tong uitsteken (moet dan wel heel ver bukken en dat is niet echt handig;) )

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:47

Dat probleem ken ik.. Bovendien is hij toch niet zo lang dus dat "omlopen" valt ook wel mee Knipoog

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:47

Ingmar_ schreef:
Dat probleem ken ik.. Bovendien is hij toch niet zo lang dus dat "omlopen" valt ook wel mee Knipoog

Of je kan er ook over stappen Haha!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:56

Dat kan inderdaad ook, maar dan moet ik toch nog net een heeel klein beetje op zijn rug leunen..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:02

Als je 's winters koude voeten hebt moet je twee paar sokken aandoen met daartussen bijv. een boterhamzakje/pedaalemmerzakje. Dat isoleert, werkte bij mij altijd heel goed Knipoog .

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:33

En zijn er ook nog tips voor paarden die in de drinkbak mesten? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:33

En tips voor zelf balken + staanders maken? Haha!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:43

Danielle: Een drinkbak buiten de stal 'hangen'? geen idee of het mogelijk is, maar een grote emmer aan de staldeur hangen ofzo?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:33

daNiielle_ schreef:
En zijn er ook nog tips voor paarden die in de drinkbak mesten? Lachen

Bij ons op stal hangen de drinkbakken allemaal vrij hoog, dat helpt wel Ja

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:40

-Als je een paard hebt met een dikke staart met allemaal klitten erin kun je er cockpitspray in spuiten Knipoog dan vallen de klitten er zo uit Lachen.

-Voor extra witte voeten gebruik je biotex voorwas Knipoog even oplossen in een sopje en wassen maar! Lachen

-Voor extra mooie vlechtjes maak je het haar nat en vlecht je met naald en pektouw Lachen!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:04

Die biotex werkt ook heel goed bij witte manen en staart.. Het vlechten gaat dan wel wat lastiger, maar voor bijvoorbeeld de keuring werkt het heel goed!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:45

merrieveulen schreef:
verder zijn commando's als 'blijf op je plaats' en volgen zonder touw/halster ook makkelijk.

dat doe ik idd ook, reuze handig Ja

edit: plastic handschoentjes zijn ook altijd handig, ik gebruik ze voor als ik die vieze staart van onze haf moet wassen Knipoog
en badedas (die oude groene) gebruik ik voor witte voetjes en staarten,
dit ontsmet gelijk de eventuele kleine wondjes op de benen Knipoog

heb alleen de 1ste 3 blz doorgelezen, dus kan zijn dat het al gezegt is,
ik ga binnenkort alles nog eens doorlezen Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:20

liekeltj schreef:
Je paard tijdens het afstappen stil laten staan (terwijl jij wegloopt) zodat je even naar de wc kunt ofsoo Tong uitsteken

Laatst wilde ik gaan rijden, moet dan eerst een stuk door de wei lopen,
en midden in de wei bed8 ik me dat ik iets was vergeten Knipoog
Dus ik zeg tegen m'n paard blijf staan, ik ren snel terug,
kom ik weer terug bij m'n paard, staat ie nog precies op dezelfde plek, te w88 tot ik kwam.
ook niet gegeten ofzo Knipoog

En als ik na een voor de springles het materiaal klaar moet zetten is het ook heel handig dat ie blijft staan Ja aangezien mijn paard niet op de manege zelf staat en ik dus niet eerst het materiaal klaar kan zetten en dan paard kan gaan opzadelen Knipoog

heb al heel veel handige tips voorbij zien komen waarvan ik er een aantal ook zelf gebruik Knipoog
bijvoorbeeld die staart uitzwaaien na het wassen Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:51

@ ik weet niet meer wie: ja de staart van een fjord wassen met zilvershampoo heeft zin, achterbenen ook!

-Ipv een stikker onder je zweetblad kun je ook een hondenpenning laten graferen. Ook mensen die niets over paarden weten kunnen die zien! Plus dat deze niet kapot gaan door water/ledervet enz, en ze je zadel niet beschadigen met lijm.
-Leer je paard voetjes geven als je je hand in zijn/haar oksel legt. Werkt super, en scheelt bukken.
-Haal altijd de haren uit je borstel als je klaar bent met poetsen, anders word het een schitterend huis voor beestjes.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:11

"Vroegah" gebruikten wij altijd cola als anti-vliegenmiddel... Vooral als het heel warm is. (is het meestal in het vliegen-terroristen-seizoen..!) Gewoon over het paard heengooien, door sw warmte wordt het zuur en geen vlieg wil er bij in de buurt komen!
Helpt echt!

Verder smeerden we de kootholten en vetlokken van paarden met mok in met vaseline, niet alleen voor de wondjes maar ook voor het tegenhouden van vocht!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:23

Leuk topic dit! Even denken of ik nog tips heb? Als je je zadel wilt vervoeren in een terreinwagen met een grijs kenteken, leg dan een houten stok achterin tussen de linker en rechter raamkozijnen. Daar van dat isolatiebuis omheen en voila, een mooie plek om je zadel op te hangen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:48

Mpepers schreef:
"Vroegah" gebruikten wij altijd cola als anti-vliegenmiddel... Vooral als het heel warm is. (is het meestal in het vliegen-terroristen-seizoen..!) Gewoon over het paard heengooien, door sw warmte wordt het zuur en geen vlieg wil er bij in de buurt komen!
Helpt echt!

Verder smeerden we de kootholten en vetlokken van paarden met mok in met vaseline, niet alleen voor de wondjes maar ook voor het tegenhouden van vocht!

gaat dat niet enorm plakken?
Nog een speciaal merk nodig?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:23

Ik heb gister naar aanleiding van dit topic zelf een hooinet geknoopt van oude strotouwtjes.
[CB] Hooinetten maken
Ziet er ingewikkelt uit, maar is best makkelijk te maken.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:37

ziet er idd moeilijk uit, maar voor die paar euro koopt ik er liever 1 dan dat ik ga prutsen (ben dr niet zo handig in Nagelbijten / Gniffelen)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:34

zo heb het hele topic doorgelezen Haha!
kom zo niet op tips, sommige dingen doe je ook zo vaak dat je je er niet meer van bewust bent dat het een handige tip of iets dergelijks is Knipoog

Wij hebben idd ook agenda op stal, gebruiken handoeken, etc.
Tegen de mok is het heel verschillend per paard wat er helpt, enkele dingen die kunnen helpen:
-tandpasta (droogt uit)
- trekzalf (van die zwarte, stinkende, zalf helpt goed bij mijn paard).
- babyolie (voor als ze een nat land opgaan, houdt vocht buiten)
- uierzalf (houdt vocht buiten en verzorgt)
- acederm (van die wondspray)