Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luce

Re: Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:30

Simpel gezegt ligt het eraan waar je woont. Ikzelf heb heel lang in brabant gewoont en daar was en is het gewoon goedkoper dan waar ik nu woon, Amsterdam. Vrienden van mij in brabant onderhouden hun pony met 100 euro per maand. En zetten iedere maand 25 euro extra weg. Doen ze al 3 jaar zo en dat gaat goed. Ik kon het in brabant ook voor de helft doen dan waar ik het nu voor doe. Ik ben nu 275 per maand kwijt.

Als jij gratis mag stallen moet het te doen zijn.

En compleet offtopic; Ik heb gewoon op dezelfde school gezeten als dat jij zit Dirkje. Maar dan een aantal jaar geleden.... :S

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:13

Ik denk wel dat dat kan voor €135,- per maand.
Zeker als je geen stallingskosten hoeft te betalen.

-Ik heb zelf een paard en een pony en betaal €150,- per maand inclusief stro en hooi.
Het is puur kostprijs wat ik betaal, dus eigenlijk is de stalling dan ook gratis.
-Daarnaast heb je natuurlijk nog brok nodig, 1 kg per dag. Dit komt ongeveer neer op zo'n 1,5 zak per maand en word ongeveer € 18,-
-Ijzers kun je meestal wel vaker als 1x gebruiken en het opnieuw onder slaan van ijzers (ook alleen voor) kosstte bij mij €45,-. Maar omdat je dit 1x per 8 weken wil laten doen ben je dan ongeveer, inclusief af en toe nieuwe ijzers zo'n 30,- per maand kwijt.
-Wormenkuur kost je ongeveer 8,- per maand
- een liksteen oid. Mijn liksteen kost €16,- maar ze doet er ook heel lang mee.
- en onberekende kosten ook gauw zo'n 30,- per maand.

Ik denk dat je op zo'n €120,- per maand uitkomt.

Ga in ieder geval goed met je voer om, zorg dat ze het hooi niet door de hele stal slingeren en vertrappen. Dit is erg zonde.

Ook stro kun je wel op besparen. Mijn paard maakt er iedere dag een dikke zooi van. En als ik iedere dag geheel zou uitmesten dan zou ik 1 pak per dag gebruiken. Nu strooi ik iedere een paar plakken bij en mest 1x per week uit. Hierdoor gebruik ik zo'n 3 pakken per week. wat me toch weer 4 pakken bespaard en waardoor ik iedere week zeker zo'n €10,- aan andere dingen kan besteden. Of in dit geval de mensen waar ik sta.

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:12

heb je al een besluit genomen?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:51

Het zal misschien best kunnen, maar ik zou het niet verstandig vinden. Als ik eens uitreken wat ik aan mijn paard kwijt ben elke maand:

* stalgeld 225
* voer (krachtvoer) zo'n 3 zakken per maand a geloof 10 euro per zak = 30
* hoefsmid 50 euro per keer, eens in de 2 maanden = 25
* Wormenkuren, eens in de 2 maanden een spuit, gemiddeld zo'n 10 euro per keer = 5
* les 40 euro per keer = 160 per maand (als er slechts 4 lessen in 1 maand vallen, is dus goedkoop gerekend)
* lidmaatschap vereniging incl groepsles 240 per jaar = 20
* Regelmatig harnachement waar iets mee is, komt al gauw op 50 per maand denk ik (als het niet meer is).

ff snel opgeteld kom ik al aan de 515 per maand wat ik kwijt ben aan mijn paard. En geloof me, ik vergeet nog van alles. Denk alleen al aan je ruiterbewijs (niet onverstandig, kost iets van 32,50 per 2 jaar) en evt vergunningen voor natuurgebieden (is hier 40 per jaar, boete is duurder). Mijn trailer kost me aan stalling 17.50 euro per maand. En als je wedstrijden rijd lopen de kosten ook rap op, denk dat dat me gauw zo'n 50 per maand kost (als het niet meer is en je niet te vaak start).

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:53

nee echt niet, met stalling voer verzekering en ook af en toe nieuw tuig en poets dingen enzo kom ik in de buurt van 325... Tong uitsteken
Dus zelfs als je zuinig doet kan je daar geen 135 van maken

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:18

Nee. Met de verzekering, hoefsmid, wormspuiten, entingen en dierenartsbezoeken.
En wat doe je als ie ziek wordt? Want ik neem aan dat je geen ziektekostenvergoeding in je verzekering hebt, omdat dat de verzekering erg duur maakt en het paard daarvoor volgens mij rontgenologisch gekeurd moet zijn.

Dus het lijkt me niet dat dat kan.
Je moet zoiets ook niet op maandbasis berekenen, maar op jaarbasis.
Daarbij de entingen, hoefsmid, wormspuiten etc bij optellen.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 08:01

Nou, even voor de duidelijkheid (sorry, ben hier al een tijdje niet meer geweest Bloos )

- Ik wil mijn verzorgpaard overkopen, incl. zadel en dekens (zweet- & 200 grams winterdeken)
- Het overige harnachement (borstels, poetskist, dekjes, pees- & kogelbeschermers, hoofdstel, etc.) is al van mij
- Wat ik dan nog zou moeten hebben (bit, aantal dekens, etc.) kan ik kopen van de bijna €2.000,- die op mijn rekening staat

- Ik verdien nu €150,- in de maand (er wordt nog maar een half uur pauze afgerekend Lachen ) en dan krijg ik nog €20,- zakgeld en dan pas ik nog op (maar dat reken ik er niet bij) ~ €170,-
- Ik heb GRATIS stalling en weide
- Stro, hooi, vlas, houtkrul, brok, of wat dan ook moet ik dan wél zelf betalen
- Stro en hooi is in de zelfde straat te halen als waar ik haar stal
- Mijn ouders springen in als ik bijvoorbeeld ik een keer niet kan werken of als er opeens hoge DA-kosten komen! (over een verzekering zijn we aan het nadenken!)

- Ik ga hoogstwaarschijnlijk ook lessen met haar, dit willen mijn ouders ook betalen.
- Ik heb ook een verzorgster, mijn beste vriendin, die mee helpt met de verzorging.
- Ze wil eventueel (als ik krap zit) ook bijleggen in de onderhoudskosten!
- Verona zal dan rond de 4/5 keer per week gereden worden.

- Als ik op vakantie ben/ziek ben dan verzorgt de verzorgster of de eigenaar van de stallen haar
- 's Ochtends wordt ze gevoerd en buiten gezet door de eigenaar van de stallen
- 's Avonds zet ik haar binnen, voer haar en doe de stal uit!
- Als ik ziek ben doet dit de verzorgster of eigenaar van de stallen!

Als er nog verdere vragen zijn, probeer ik die zo goed mogelijk te beantwoorden!
We kopen haar iig wel oooooit.. maar waarschijnlijk pas als ze ook daadwerkelijk verkocht wordt, omdat mijn ouders eerst nog goed willen overleggen. En we niet zeker weten hoeveel ze kost Bloos

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:02

Ik heb hier al gereageerd, dus zal proberen niet in herhaling te vallen, maar vind dat je er heel goed over na hebt gedacht en goed met je ouders hebt overlegd als ik zo je verhaal lees.

Ik zou nu gewoon lekker doorsparen en het geld apart zetten, alsof je haar al zou hebben. Stel het duurt nog een jaar voordat ze haar kwijt willen heb je mooi alweer een ruime 1000 euro extra op je spaarrekening staan! Elk maandje uitstellen scheelt weer.
Ik heb toen van Andrew zijn eigenaren ook 3 maanden langer gekregen voor ik hem echt overkocht en dat was erg fijn. Had ik net even wat meer financi"ele mogelijkheden.

Geniet van het verzorgen en succes als jullie haar over gaan nemen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:03

Je hebt nog tijd jaren de tijd om een paard te kopen, ik zou ook lekker door sparen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:28

Mijn kosten zien er ongeveer zo uit:
* Stal + weidegang = gratis
* Vlas: tegenwoordig 8.50euro voor een groot pak, normaal eerste keer 2 pakken erin, daarna elke week een pak erbij. Dat maakt dus 4*8.50 = 34 euro/maand
* Hooi: ongeveer 1 pak per dag: hooi: 2euro voor een pakje --> 60euro per maand
* Eten: Mijn paard krijgt pavo: ben ik ongeveer 50 euro per maand voor kwijt
conclusie: dit is al 145 euro
daarbij voeder ik hem worteltjes en appeltjes: worteltjes 3euro per week = 12 euro per maand, en een bak appels: 3euro, kom ik ong een maand mee toe...

Daarbij komt dan nog:
de hoefsmid = die is gelukkiglijk gratis (het brengt op om hier en daar paarden te rijden) anders gewoon kappen 10 euro
de dierenarts = - halfjaarlijkse inenting: ong 50 euro per keer$
- chippen? schetsen??? moet je er evt ook nog bijrekenen
de ontworming= 12euro per keer toch wel
ik wil niet alles optellen, maar je bent best wel veel geld kwijt op een maand

als je geluk hebt, dan lukt het je misschien wel, maar ik vind het een vrij beperkt budget... Het paard is jou verantwoordelijkheid, niet die van jou ouders... (dat is wat ze mij hier thuis ook zeggen)

maar als je denkt dat je het kan, dan moet je het doen... vooral omdat je ouders en familie willen bijspringen...
succes ermee!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 14:32

Ja, zolang ik haar nog niet krijg spaar ik door!

Maar het is dus zo, dat ze wordt gehouden voor de fok. In 2006 heeft ze een veulen gekregen (v. _), in 2007 is ze bevallen van een dood veulen (v. _) en is dat zelfde jaar niet drachtig geraakt. Nu willen ze haar weer laten insimineren (hoe schrijf je dit? Clown ).
Als ze haar dán verkopen is ze weer een stuk duurder, duurder in onderhoud en ik ben niet iemand die zómáár een veulentje weer verkoopt..
Ik heb namelijk liever niet DIE trammelant, en haar liever gewoon NU Clown Maar dat gedeelte begrijpen mijn ouders nog niet helemaal Clown

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 14:53

Verona krijgt, bij haar huidige eigenaar, op het moment;
* 2 kilo brok
* bijna een halve baal per dag
* 1 of 2 kilo wortels

In de zomer (bijna) niets, ik voerde haar namelijk wel na het rijden een handje basisbrok Knipoog

Ik zal haar dan (ongeveer, natuurlijk. Ik blijf altijd naar haar lichaam en temprament kijken uiteraard!) dit voeren:
Voer
Basisbrok (25 kilo ongeveer voor €10, -):
Winter --> 1 ½ kilo per dag = 45 kilo per maand: €18, -
Zomer --> ½ kilo per dag = 15 kilo per maand: €6, -

Muesli (25 kilo voor €15, -):
Winter --> ¾ kilo per dag = 22 ½ kilo per maand: €13,50
Zomer --> ¼ kilo per dag = 7 ½ kilo per maand: €5, -

Wortels (20 kilo voor €3, -):
Winter --> 2 kilo per dag = 60 kilo per maand: €9, -

Hooi (1 baal voor €3, -):
Winter --> 1/2 baal per dag = 15 balen per maand: €45, -
Zomer --> 1/4 baal per dag = 8 balen per maand: €22,50

Bodem
Stro (1 baal voor €3, -):
Winter --> 1 plak per dag = 4 balen per maand: €12, -

Houtkrullen (1 pak voor €6,50):
Winter --> 4 pakken per maand: €26, -

Voer en Bodem gemiddeld per maand: €80, -

Hoefsmid
IJzers voor; per twee maanden: €40,-/€60,- ~ €50, -
Gemiddeld per maand: €25, -

Wormenkuur
Wormenkuur; per twee maanden: €11,- tot €24,- ~ €17,50
Gemiddeld per maand: €8,75

Gemiddeld per maand: €115, -

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:18

Wauw, wat een lijst!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 08:30

Daar heb ik ook wel een tijdje over na gedacht Clown

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:07

ik zou het makkelijk redden met 135 euro.. Mijn paarden staan op de wei en hoeven nu niet te worden bijgevoerd, alleen mijn jaarling geef ik opfokkorrel bij. Wormenkuren zijn ook de grote onkosten niet, net als de hoefsmid, als ze geen bijzondere stand oid heeft..

Wel is het heel erg verstandig om je paard òf in de verzekering te doen of maandelijks alles wat je financieel overhoudt apart te zetten voor rampen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:20

Staat er dan al zo veel gras dat je niet hoeft bij te voeren?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:26

ja, 12 hectare gras en nog eens 6 hectare bos

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:02

Vlas is bij jullie wel duur wij betalen 5,30 voor een groot pak en stro 3,40 per baal.
en als ik brok zou gebruiken zou ik nog geen 30 euro kwijt zijn per maand..
Dus de prijzen zijn overal verschillend.
en een inenting hoeft ook maar één keer per jaar tegenwoordig.
en hooi kost 4,30 er zitten twaalf plakken op ongeveer.

en het is maar net hoeveel je voor je paard gebruikt ben je zuinig of heb je een vies paard. Dirkje heeft alles al meerdere keren uitgerekend en er kwam uit dat ze het kan betalen. ze word ook ouder gaat meer werken en meer verdienen elk jaar dus ze kan het makkelijk betalen zeker als hij ouders in nood situatie bij springen. en ze houd nog over om te sparen de verzekering komt één keer per jaar dus als ze probeerd zo'n 1000 euro per jaar te sparen en daarvan zo'n 500 euro apart legt dan kan ze hier van de verzekering betalen en die andere 500 euro voor onoverziene kosten en als je nog meer kan sparen is dat zeker super want je krijgt misschien ooit wel een vriend en dan wil je gaan samen wonen en dan heb je ook van alles nodig dus denk ook aan de toekomst en spaar wat je sparen kan en niet alleen voor je paardje..

En Dirkje als jij twee all weather dekens hebt dan heb je genoeg, ik weet niet of ze geschoren is zo niet dat heb je aan twee x 200grm genoeg.

Angeliek
en bij de verzekering kan je ook gewoon ziektekosten nemen daar hoeft hij niet rontgenologisch gekeurd voor te zijn.
als je een veulen koopt dan kan je die ook niet rontgenologisch laten keuren en die kan je ook gewoon voor ziektekosten verzekeren. Mijn voor paard was al verzekerd voor alles en het meisje wat hem kocht heeft hem klinisch gekeurd en ze heeft gewoon mijn verzekering overgenomen. Dus Dirkje dat kan ook nog als dat paardje al goed verzekerd is dat hun de verzekering opbellen en een naam wijzeging doen dan kan jij gewoon de verzekering overnemen. Knipoog

nou Dirkje je kan voorlopig nog even blijven sparen zolang ze niet wordt verkocht. Je kan het zeker betalen!!!!!!! Haha!

Besje schreef:
* Vlas: tegenwoordig 8.50euro voor een groot pak, normaal eerste keer 2 pakken erin, daarna elke week een pak erbij. Dat maakt dus 4*8.50 = 34 euro/maand
daarbij voeder ik hem worteltjes en appeltjes: worteltjes 3euro per week = 12 euro per maand, en een bak appels: 3euro, kom ik ong een maand mee toe...

Daarbij komt dan nog:
de hoefsmid = die is gelukkiglijk gratis (het brengt op om hier en daar paarden te rijden) anders gewoon kappen 10 euro

als je geluk hebt, dan lukt het je misschien wel, maar ik vind het een vrij beperkt budget... Het paard is jou verantwoordelijkheid, niet die van jou ouders... (dat is wat ze mij hier thuis ook zeggen)

maar als je denkt dat je het kan, dan moet je het doen... vooral omdat je ouders en familie willen bijspringen...
succes ermee!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:02

Vlas is bij jullie wel duur wij betalen 5,30 voor een groot pak en stro 3,40 per baal.
en als ik brok zou gebruiken zou ik nog geen 30 euro kwijt zijn per maand..
Dus de prijzen zijn overal verschillend.
en een inenting hoeft ook maar één keer per jaar tegenwoordig.
en hooi kost 4,30 er zitten twaalf plakken op ongeveer.

en het is maar net hoeveel je voor je paard gebruikt ben je zuinig of heb je een vies paard. Dirkje heeft alles al meerdere keren uitgerekend en er kwam uit dat ze het kan betalen. ze word ook ouder gaat meer werken en meer verdienen elk jaar dus ze kan het makkelijk betalen zeker als hij ouders in nood situatie bij springen. en ze houd nog over om te sparen de verzekering komt één keer per jaar dus als ze probeerd zo'n 1000 euro per jaar te sparen en daarvan zo'n 500 euro apart legt dan kan ze hier van de verzekering betalen en die andere 500 euro voor onoverziene kosten en als je nog meer kan sparen is dat zeker super want je krijgt misschien ooit wel een vriend en dan wil je gaan samen wonen en dan heb je ook van alles nodig dus denk ook aan de toekomst en spaar wat je sparen kan en niet alleen voor je paardje..

En Dirkje als jij twee all weather dekens hebt dan heb je genoeg, ik weet niet of ze geschoren is zo niet dat heb je aan twee x 200grm genoeg.

Angeliek
en bij de verzekering kan je ook gewoon ziektekosten nemen daar hoeft hij niet rontgenologisch gekeurd voor te zijn.
als je een veulen koopt dan kan je die ook niet rontgenologisch laten keuren en die kan je ook gewoon voor ziektekosten verzekeren. Mijn voor paard was al verzekerd voor alles en het meisje wat hem kocht heeft hem klinisch gekeurd en ze heeft gewoon mijn verzekering overgenomen. Dus Dirkje dat kan ook nog als dat paardje al goed verzekerd is dat hun de verzekering opbellen en een naam wijzeging doen dan kan jij gewoon de verzekering overnemen. Knipoog

nou Dirkje je kan voorlopig nog even blijven sparen zolang ze niet wordt verkocht. Je kan het zeker betalen!!!!!!! Haha!

Besje schreef:

Daarbij komt dan nog:

succes ermee!

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:00

heey,

ik heb net met me moder zitten rekenen.
mijn pony kan ik ook gratis stallen met weidegang enz.

als ik gemiddeld alles een beetje neem kom ik uit met me voer erbij gerekend :

bix +/- 12,-
hooi 20,-
hoefsmid ( niet iedere maand ) maar reken toch maar even gemiddeld 10,-
dierenarts moet je altijd op kunnen rekenen 35,- ( er kan zomaar iets gebeuren had ik ook )
spulletjes die je zo nu en dan wil kopen 20,-

ik kom dan uit op : € 97,- dus ongeveer 100,-

ik denk dat je het zeker wel red als je onverwachte onkosten meerekend Knipoog

veel succes

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:35

Ik denk dat het kan, als je mensen achter je hebben staan die bijspringen in noodgevallen. Het is ook fijn als je zelf al een aardig potje hebt zegmaar voor als het een keer nodig blijkt te zijn.

hoop voor je dat je droom uitkomt trouwens! Vingers aflikken

Mygen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:15

Mijn dochter heeft zichzelf een haflingerveulen gekocht, uiteraard met de toestemming van mijn man en mij. Aanvankelijk hadden we natuurlijk bezwaren. Wij wonen in een rijtjeshuis, hebben geen wei of stal ter beschikking. Echter, intentief als ze was (en natuurlijk gedreven door haar liefde voor het hafje) vond ze een wei met stal niet ver bij ons vandaan. Uiteindelijk hebben wij toegestemd. En gelukkig dat ze was......Helaas kreeg hij na twee weken al droes. Hij is ontzettend ziek geweest van begin oktober 2007 tot kerst ver voorbij en dat heeft nogal wat geld gekost (ongeveer 500,00 DA-kosten). We hebben hem op de been geholpen met homeopatische middelen, vitaminestoten enz., allemaal extra kosten. Verder krijgt hij veulenbrok gemengd met muesli. Hooi halen we op de boer. Wormkuren kosten bij een ruitersportzaak veeeeeel meer dan bij een boerenbond of zo. Hoefsmeden hanteren echt verschillende tarieven, alsook dierenartsen. Kijk goed waar je je spulletjes haalt en koop absoluut dat paard. Het is zo verschrikkelijk de moeite waard. Er dient zich voor problemen altijd wel een oplossing aan. Doen!

Een moeder.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:32

kan je makkelijk redden met het geld , en in de zomer ben je natuurlijk een stuk minder kwijt (als ze dag en nacht op het land komt Tong uitsteken , heb je geen bodembedekking meer nodig )
ik zou zeggen lekker kopen die pony Haha!

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:33

Ik zou er echt mee opletten. Een paard kost veel geld en veel verantwoordelijkheid.

Je moet doen wat jij wil en denkt te kunnen. Soms moet je in het leven risico's nemen, maar zorg dat je met je ouders DUIDELIJKE afspraken maakt... Probeer wel zo lang mogelijk zelf te sparen...

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:17

sommige mensen verhuren stallen voor 135 all in , maar denk ook aan de kosten erom heen