meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:03

Met een fries hengstveulen aan het touwtje naar de wei lopen toen ik m net had, hij kende niks dus ging ervandoor maar ik kon nog net een paar meter meerennen voordat ik zandhapte,
Hij liep op straat en ik lag in de wei.
Gelukkig goed afgelopen omdat hij terug bij ons de inrit opliep
Voortaan oefen ik in de wei

Een hengstveulen aan het halstertouwtje in de rijbak om hem voor de keuring te leren meelopen, even een praatje maken met een vriendin en toen BAM klapte steigerend hij boven op mij omdat hij schrok .
Twee blauwe tieten op de canarische eilanden want we gingen de volgende dag op vakantie......
Ik let nu veel beter op met een veulen en zorg dat ik een lang touw gebruik

Tussen 2 vechtende hengsten springen en ze uit elkaar halen , liep goed af omdat de sterkste weet dat ik de baas ben en respect heeft voor me
Tegenwoordig zorg ik voor nog betere omheining als ik 2 hengsten in bezit heb

Mijn hengstige merrie poetsen langs de muur ze vond het zo lekker dat ze me letterlijk plette
Zij was een grote gelderse en ik een vrouwtje van 156 en 50 kilo POEH !
Nu poets ik de paarden op stal of aan de muur waar ik weg kan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:23

Op een heleboel stomme kleine dingen in heel erg veel jaar na 1 grote blunder die gelukkig goed is afgelopen.

Op de stal waar we al jaren stonden hielp ik altijd mee met naar buiten en binnen zetten. Dat ging meestal wel goed. Op 1 keer na.

De paarden stonden op verschillende plekken en die dag dachten stalhoudster in ik dat ze naar een wei achter een houtwal en zandpad moesten. Dus de draden op het erf dicht en alvast de eerste 10 paarden loslaten waarna er een meeliep om ze bij de wei op te vangen.

Het ging goed tot ik bij de wei aankwam en erachter kwam dat de volledige voorheining was weggehaald. Bloos De stalhouder was daar de avond ervoor vast begonnen met draden weghalen omdat de paaltjes vernieuwd moesten worden. Was ie alleen even vergeten te zeggen tegen zijn vrouw. En wij waren vergeten het te controleren.

De eerste 10 paarden vliegen in volle vaart door de wei de straat op. Deels in de voortuin van het huis ertegenover waar een niet paardenliefhebben woonde en deels richten een groot open veld langs een doorgaande drukke weg.

Achter de paarden aangaan was een mogelijkheid met het risico dat de andere 15 ook nog los gelaten zouden worden. of terugrennen naar stal om dat te voorkomen. Ik had voor de 2e gekozen en we zijn toen met zijn 2en nog heel lang bezig geweest om de 10 te vangen. gelukkig geen schade aan de paarden wel aan de voortuin.

Bearly_Legal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:25

het stomste wat je kan doen, een ruin in een (volle) merrie wei zetten Lachen
Ik zeg heel eerlijk, ik wist niet dat het paardje wat ik toen vast had een ruintje was, maar toen ik er later overnad8 voelde ik me wel heel stom hoor Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:08

Bearly_Legal schreef:
het stomste wat je kan doen, een ruin in een (volle) merrie wei zetten Lachen
Ik zeg heel eerlijk, ik wist niet dat het paardje wat ik toen vast had een ruintje was, maar toen ik er later overnad8 voelde ik me wel heel stom hoor Haha!

Haha, tja kan gebeuren toch?
Ik liep eens met een merrie en een ruin die helemaal in love waren via een smal paadje naar een wei. Alleen we moesten weer omdraaien omdat we kennelijk toch naar een ander wei moesten. Alleen op dat punt stond net een pony die andere paarden echt aanvalt. Dus die ruin die merrie beschermen en die merrie druk doen.

Ik wist echt niet meer hoe ik het had.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:56

Bij m'n vorige verzorgpony..
Deur van de stal openzetten, vergeten halster af te doen, paard rent alvast naar binnen en het halstertouw niet loslaten. Toen zat ik tussen de stal en pony's buik Huilen van het lachen Deed wel pijn..

JustXPindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:14

ik heb een keer de staart te kort afgeknipt

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:45

ik werkte net op een handelsstal en de eigenaar vertelde me dat ik alle grote paarden maar even in de stapmolen moest zetten WAARONDER EEN HENGSTIGE MERRIE, ik pak het laatste paard (daarmee zat de molen dus vol) en loop nietsvermoedend naar buiten, dat beest begint als een gek te hinniken en ik dacht nog "die zal de kolder wel in zijn kop hebben omdat ie naar buiten mag" er waren daar een paar polen aan het werk aan de buitenbak en die zagen het gebeuren: paard wordt helemaal hitsig en krijgt het voor elkaar zich los te rukken (was best een groot paard en ik was toen nog een stuk jonger) rent om de stapmolen heen met zijn staart omhoog en luidt hinnikend, en die Polen maar Roepen:"gek paard" "gek paard" ik de eigenaar geroepen, ik durfde al niet meer naar het paard toe (paard kon gelukkig niet weg) komt de eigenaar aan gerend (ik had nogal in paniek geroepen) zegt ie heel droog: Da's een Hengst muts... Haha!:D

ja wist ik veel....

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:08

Hahahaha Das een hengst muts x')

Ja ik heb een x de hele kudde naar de stal moeten brengen ( vanuit de wei ) Dus ik allemaal draadjes gespannen enzo. Alles goed geregeld gaat normaal helemaal perfect. En wat vergeet ik,,,, de andere wei dicht te doen. Dus alle prive paarden naar het terras. Gezellig een kopje koffie drinken x')

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:14

haha, ja die zijn leuk, vooral het was een hengst must, is die nu een ruin??
(grappje hoor)
pension paarden op het terras!!(hoeveel suikerklontje s wilt u in uw thee??
50 graag!)

ik heb heel veel fouten gemaakt zoals:
een leuke zittend op je shet naast de rijbaan aan het kijken hoe de andere aan het rijden zijn... en wat denk je, die pony moest van mij staan graz3en dus had ik het touwtje niet vast! Bloos
pony met mij keihard over erf heen Bloos en later lekker over de weg, en het fietspad Vork
moesten ze er met een brommer achterna Haha!

een keer niet aangesingeld, ik dacht lekker springen, ou echt niet. ik werd wel tegen het hek aan gesmeten.

zonder iets op pony gaan zitten, en ZONDER cap, pony blij bokbokbokbokbok!!
zis op de lekkere betonnen rand met haar kop, ik rij dus nooit meer zonder cap want zelfs een lichte een hersenschudding is niet leuk.

een paard longeren in diezelfde longeer bak...
paard op stenen rand, onder het hek Huilen
dat is bij hetzelfde paard ook een × gebeurd met mijn moeder.
helaas heeft hij daarvan nog steeds een dik achterbeen Huilen Huilen
(4 á 5 jaar geleden)(heeft er geen moeite mee met lopen)

mocht ik dus een paard verzorgen, ik leg het western zadel erop, weet ik veel hoe dat moet??
ik dus uiteindelijk rijden... hang ik onder zijn buik!!! Clown

kom uit terug uit het weiland, (ik rij altijd terug) pony was blij ik doe het draad dicht, probeer er op te springen.. hang er half naast, pony in galop over het STENEN erf en staat er net een leuke jongen te kijken, lig ik zo voor zijn neus eraf!!
en mijn pony door het dollen, steigeren en ronddraaien schrapen enzvoorts..

niet echt mijn fout=
er staan dus een paar leuke shetjes in de wei die hebben uitevonden hoe je het hek open moest maken...
dus shetjes (6 ofzo) los op het erf, of ongeveer bij de weg, zo'n 2KM verder, gelukkig kunnen ze er niet op door een sloot. (ze rijden daar harder dan 100) en natuurlijk in de voer tonnen, dat is nog zo'n 4× gebeurd totdat ze eindelijk dachten, dat idee van Zis is toch wel handig, dus een halster riem om het hek, en geen paard meer los!!
en zo nog iets..
zetten 2 meisjes 2 shetjes die het niet goed vinden bij elkaart in de paddock (ze wisten dat ze niet goed met elkaar konden opschieten!) die gingen vechten!!
dus gelukkig zonder gewonde de pony's eruit halen, ik moest ze wel controleren...
die pony was dus zo over de rode dat ze ging flippen als je aan haar achterbenen zat ik dus toch controleren, en natuurlikjk flipt de pony en gefft keihard een knal naar achter (dat dee toch nog wel pijn Vork )
oja en nog een ik was 7 en ik reed op een minishet zonder zadel...
iedereen zei niet galloperen maar ik dacht dat kan ik wel!!
dus ik galloperen, val op mijn hand ga huilend met de pony naar mijn ouders om dan te horen zie je wel!!
maar dit was het wel zo ongeveer...
er zijn natuurlijk wel andere dingen gebeurd maarja!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:19

Ik heb vroeger op de manege wel eens gehad dat ik vergat de peesjes af te doen.
de volgende week kreeg ik de opmerking;
Ja we vonden bel vorige week in de stal met de beschermers nog om....

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:26

Ik heb al behoorlijk wat fouten gemaakt, maar de laatste (vorig jaar) herriner ik me nog erg goed.
Was me fjord aan 't knippen, (rest van de paarden nog buiten) ik knip en zij draait zich om. Bloos
Toen heb ik een maand met een paard met een gat in de manenkam gereden Vork ..

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:42

mijn domste fout.............. je paardje in een besneeuwde wei aantreffen en bedenken dat het een foto waard is. Geen toestel bij je, dus kom je op het lumineuze idee om je paardje te zadelen, naar huis te rijden en thuis even het fototoestel op te halen. Was een kort ritje, maarja waar laat je je paardje als je thuis bent? Nou die bindt je even met een halstertouw aan de trap achter vast...... dus wat doe je? Je neemt een halstertouw mee naar huis (halster had ik nog wel thuis liggen). Halstertouw bindt je om je middel en je rijdt naar huis, je springt voor de deur van je paardje en je blijft met je halstertouw aan het knop van je westernzadel hangen Verdrietig

Nou wonen wij aan een vrij drukke weg en Vera wist even niet wat ze met deze situatie aan moest, ik kon geen kant meer op en bij iedere beweging die ik maakte ging dat touw strakker om mijn middel zitten. Vera liep toen dus die drukke weg op (ik stierf even duizend doden), gelukkig stopten de auto's en ook de wandelende voorbijgangers. Niemand die een poot uitstak, waarop ik maar even duidelijk heb gemaakt dat ik daar niet voor me lol hing en het zeer op prijs zou stellen als iemand me zou helpen Koe

Gelukkig waren er 2 dames die Vera naar mijn voortuin hebben begeleid, waar ik op de border kon gaan staan en zo dat touw weer "lucht" kreeg, zo kon ik 'm over die knop heen halen. Ik heb dagen met een blauwe striem rond mijn middel gelopen Huilen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:47

Haha! Achteraf klinkt het wel grappig Haha!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:56

poes schreef:
Haha! Achteraf klinkt het wel grappig Haha!

ja kan er nu ook hartelijk om lachen, maar op dat moment had ik het spaans benauwd

RianlovesJet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:56

mijn domste fout was denk ik dat we het hek vergeten waren goed dicht te doen en toen liep het veulentje van myn zusjes pony in 1x op de drukke weg Nagelbijten / Gniffelen

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:18

even waterslang aanzetten om de bak in de wei te vullen, en dan vergeten. 13 uur later werd het opgemerkt....of gaan springen en niet goed aansingelen. Naar huis rijden. paard even in de tuin zetten, en die freet je moeders plantjes op... ook niet leuk haha.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:45

Vliegenspray in de manen spuiten terwijl ik manenspray nodig had.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:58

halster in de stal laten liggen op de manege bij mijn lespaardje maar dit was mij eerste les ofzo das al 9 jaar geleden

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:32

Mijn nieuw gekocht 5-jarige aan de trailer opzadelen. plots schrikt hij, begint te trekken. Het hakster knapt en toen liep ze zonder iets om het bos in naast de drukke weg!

Hebben uiteindelijk kenissen moeten bellen die met een brave ruin als lokker de merrie zijn komen vangen.
Ik bind nooit meer een jong paard aan als ik niet zeker weet dat hij dat al kan!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:36

mijn grootste fout ever was vergeten de peesbeschermers af te halen:O toen had ie de dag erna toch wel wat dikke peesjes.. allemaal goedgekomen gelukkig:D

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:20

Op een shetlanderhengstje gaan zitten met alleen een halstertje aan
het kleine ding peert eruit en ik val eraf omdat hij een scherpe bocht maakte hahahaha en pijnlijk want mijn kinderen stonden erbij (die er eerder al waren afgevallen ),ik zou wel eens voordoen hoe het wèl moest Bloos

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:21

Voor mijn jonge paard staan die voor het eerst werd geschoren. Toen er in de buurt van haar hoofd geschoren werd, schrok ze en haalde uit met haar voorbeen en daar stond ik.... kon twee dagen nauwelijks meer lopen en heb nog steeds een deuk in mijn bovenbeen spier....

Met mijn jonge paardje langs een ronkende tractor wandelen en denken dat ze daar wel normaal langs zou gaan (ze vertrouwt me toch?). Niet dus, ze rende er langs, terwijl ze een paar kruiwagens meenam. Gelukkig geen verwondingen, maar tractors zijn nu een grote bron van angst voor haar... stom stom stom.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:59

danamuts schreef:
even waterslang aanzetten om de bak in de wei te vullen, en dan vergeten. 13 uur later werd het opgemerkt....of gaan springen en niet goed aansingelen. Naar huis rijden. paard even in de tuin zetten, en die freet je moeders plantjes op... ook niet leuk haha.

13 uur valt nog best mee, als je bedenkt dat hier de kraan maandenlang heeft gelopen terwijl niemand het doorhad. En wij ons maar afvragen waarom het veld maar niet droog werd: er was per ongeluk een biels op de kraan terecht gekomen, waardoor die aan was gegaan Bloos

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:56

Narya schreef:
danamuts schreef:

13 uur valt nog best mee, als je bedenkt dat hier de kraan maandenlang heeft gelopen terwijl niemand het doorhad. En wij ons maar afvragen waarom het veld maar niet droog werd: er was per ongeluk een biels op de kraan terecht gekomen, waardoor die aan was gegaan Bloos

haha das een duur grapje geweest dan!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:57

De rekening is nog niet binnen, maar we zien de rekening met grote vrees tegemoet. Een paar maanden 24/7 de kraan aan is vast niet goedkoop.