Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mananeh

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:00

pearlie schreef:
Een meiske van 7? En jullie hebben zelf geen flauw benul van paarden?
Wat dacht je van een shetlander om te beginnen? Een meisje van 7 moet je sowieso niet op een paard zetten, maar lekker op een kleine A of B (eventueel C) pony.

Rustiggggggg. Ze vraagt om advies. Vind trouwens je 'statement' erg zwart/wit en niet onderbouwt. Heeft TS niet veel aan.

Mijn kinderen (toen 5 en 6) zijn overigens ook begonnen met een kleine pony (A-pony). Mijn redenatie was: ze moeten zelf leren om de pony goed te poetsen (bij paard is lastig op de rug borstelen Haha! ) en ook zelf opzadelen. Overigens kunnen kleine pony's grotere 'rotzakken' zijn dan een rustig groot paard. Shetlanders en ABtjes zijn niet per definitie kinderpony's.

Over rassen wilde ik nog kwijt:
Net als met bijvoorbeeld honden, zijn er rasstandaarden bij paarden. Niet alleen qua bouw, maar ook qua karakter. (wil je een hond om veel mee buiten te lopen, met veel energie, neem dan bijvoorbeeld geen bulldog Clown ). Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar over het algemeen zijn arabieren niet de meest rustige, relaxte dieren. Ook in het rijden zijn ze meestal erg voorwaarts en iets moeilijker over de rug te rijden (voor een beginner!!).

TS, fijn dat je hulp ingeschakeld hebt en advies aanneemt. Als ervaren ruiter is het al lastig om een fijne pony cq fijn paard te kopen, laat staan als je zelf weinig tot geen ervaring hebt. Ik hoop dat je dochter veeeeeeel plezier heeft aan het rijden, dan staat er met een paar jaar wel de arabier van haar dromen.

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:09

ben het eens met bovenstaande.
Ik zou ook voor een wat oudere en vooral betrouwbare en eerlijke pony gaan, lijkt me dat ze er veel meer plezier aan heeft, en het hele gezin ook. Maar ga gewoon overal kijken, niet alleen bij arabieren. Wie weet vind ze dr droompony wel in een ander ras.

heel veel succes in ieder geval!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:23

Mananeh schreef:
pearlie schreef:
Een meiske van 7? En jullie hebben zelf geen flauw benul van paarden?
Wat dacht je van een shetlander om te beginnen? Een meisje van 7 moet je sowieso niet op een paard zetten, maar lekker op een kleine A of B (eventueel C) pony.

Rustiggggggg. Ze vraagt om advies. Vind trouwens je 'statement' erg zwart/wit en niet onderbouwt. Heeft TS niet veel aan.

Mijn kinderen (toen 5 en 6) zijn overigens ook begonnen met een kleine pony (A-pony). Mijn redenatie was: ze moeten zelf leren om de pony goed te poetsen (bij paard is lastig op de rug borstelen :D ) en ook zelf opzadelen.
.

Vind je dat wel een goede onderbouwing dan? Ze moeten hem kunnen poetsen?

Ik wil alleen mensen behoeden voor gevaarlijke situaties. Een meisje van 7 kan natuurlijk nooit een paard de baas en een arabier lijtk me helemaal geen goede optie. Het is belangrijk dat zo'n meisje plezier beleeft aan haar pony en er veel van leert zonder al te veel risico te lopen op gevaarlijke situaties.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:39

Ik vond het wel een goeie, helemaal niet bij nagedacht dat dat meisje misschien helemaal niet het paard zijn rug kan.
En met krukjes werken is ook een drama, dat weet ik uit ervaring.
Hoe lief en geduldig ze ook is ze zet altijd wel een stap en dan kan je er niet meer bij Boos! (ik gebruik een krukje met vlechten).
Maar 2 flara's om te wennen en te tutten is wel erg leuk!
Lekker veel lessen voordat je er 1 aanschaft.
Het is wel anders om te lessen en om er 1 zelf te hebben en te berijden.
Het verschil is erg groot (vind ik persoonlijk).
Misschien zou je de eerste tijd een paard kunnen leasen?
Sommige manege's doen dat, dan kan je een half jaar ofzo een paard leasen en aan huis zetten en kun je kijken of het wat is?
Voordat je echt een paard koopt.
Is maar een idee Lachen
In ieder geval fijn te lezen hoe je aan het zoeken bent voor een goeie oplossing.
Slim om haar op een wat pittiger paard te zetten, kan je inderdaad meteen meten of ze eraan toe is Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:03

Heej wat een goede oplossing. En Farabella's..... LEUK!

Weet je wat het ook is met een jong paard? Het duurt zo v*r*kkes lang voor je erop kunt!
Mijn Josie is per 1 sept op stal gekomen, ingereden, en NU pas kan ik haar zelf dagelijks gaan rijden. Pffftttt... en dat duurde me al zolang. En dan praat ik dus over 2 maanden.

Lekker een leuke pony kopen waar ze gelijk op kan later, is veel leuker!

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:24

Ik was 11 toen ik van mijn ouders een paard kreeg. Ik reed vanaf mijn 7e op de manege en liep al jaren te zeuren..
Ik kreeg een brave ingereden IJslander van 4 jaar oud.
Mijn ouders hadden geen idee van paarden en dat heeft het heel erg moeilijk gemaakt. Ik kreeg geen advies en wist het natuurlijk zelf maar al te goed. Als ik er nu op terug kijk vraag ik me af hoe het goed is gegaan. Ik heb veel problemen met de pony gehad in het begin en vond het op een gegeven moment ook helemaal niet meer leuk. Maar hij is gebleven, is nu 17 en zie het echt als mijn kindje het is dus goedgekomen. Maar het is zeker niet makkelijk geweest...
Mijn ouders zeggen nu tegen iedereen die het horen wil: Geef je kind nooit een paard!
Zal me daar trouwens nooit iets van aantrekken hoor...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:46

Zolang de ouders niks van paarden weten, geloof ik niet dat het verstandig is om uberhaupt maar aan een paard/pony te beginnen.
Ik vind dat kinderen van 7 kunnen zeuren en ze zijn zo veranderlijk als het weer! Gister waren het bratz, vandaag een pony en morgen wil ze alleen nog nieuwe kleren.

Ook opvoedkundig geloof ik niet dat het goed is voor je kind om maar alles te geven wat ze wil, prinsesje of niet. Later zal ze er toch achter komen dat het in de grote boze mensen wereld er anders aan toe gaat dan zeuren en meteen krijgen.

Is het geen optie om eerst ergens een pony te leasen, zodat je weet wat een paard kost qua tijd, onderhoud en energie. Kind kan zien of het echt wel zo leuk is om 7 dagen per week naar je paard te MOETEN.

Wel goed dat je iig bent begonnen met het opschroeven van de lessen.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:58

Mijn eerste pony was een arabier. Ik kwam van de manage af, was elf en kon net sturen. De pony was ingereden maar verder groen. Het werd een groot drama. Pony werd er niet beter van, ik werd onzeker omdat ik er telkens afviel. Ik had 3 keer per week les en toch ging het mis.
Daarna hebben we een 15 jarige pony gekocht die al z had gelopen en die heeft mij alles geleerd.
Wijze les: koop nooit een onervaren, hete pony voor een onervaren kind... Een groene pony/ paard heeft iemand nodig die hem op kan leiden en een jong onervaren kind kan dat niet. Het is jammer dat wij deze les hebben moeten leren, maar als je nog begint kun je leren van de fouten van anderen.

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:09

laudtje schreef:
Mijn eerste pony was een arabier. Ik kwam van de manage af, was elf en kon net sturen. De pony was ingereden maar verder groen. Het werd een groot drama. Pony werd er niet beter van, ik werd onzeker omdat ik er telkens afviel. Ik had 3 keer per week les en toch ging het mis.
Daarna hebben we een 15 jarige pony gekocht die al z had gelopen en die heeft mij alles geleerd.
Wijze les: koop nooit een onervaren, hete pony voor een onervaren kind... Een groene pony/ paard heeft iemand nodig die hem op kan leiden en een jong onervaren kind kan dat niet. Het is jammer dat wij deze les hebben moeten leren, maar als je nog begint kun je leren van de fouten van anderen.

Helemaal mee eens! Zo heb ik het ook ervaren, alleen is mijn paardje wel gebleven. Maar het is een IJslander dus wel heel anders!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:17

Bij mij op stal heeft een jong meisje ook al een pony (deze is net 3), ze hebben hem zelf in gereden.....
Het is zo zielig als je m ziet.... Het is eigenlijk nog een baby en nu wordt hij al zwaar afgemat.... Want het is zo geweldig om hem keihard door de bak te laten galloperen en met m te springen :S.
Jonge kinderen hebben totaal nog geen benul van wat een paard nodig heeft...
Het is gewoon een ergenis om aan te zien.... Aan de ene kant slaan met de zweep en dan daarbij trekken aan de teugels... Het paardje begrijpt er natuurlijk niks van.... En dan worden ze nog kwaad ook :S

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:22

Estherini, leuk dat je de falabella ontdekt hebt, en heel goed dat de adviezen van de manegehouder opvolgt. Ik wens je heel veel succes! OK dan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:17

Estherini schreef:
Ik heb aan mijn dochter gevragen wat ze nu het liefste wil. Ze wil een redelijk paard en droomt van een arabier.
Ik heb gesproken met de manegehouder en haar gezegd dat ze eerst op de manege moet rijden op Shailai (een 7 jarige merrie van het mixsoort) Shailai staat erom bekend goed met kindjes om te gaan, maar is een echt paard met haar kuren. Shailai ligt nu nog in haar onvermogen en ze rijd nu op Bowbow een 16-jarige hengst van een onbekend ras.... Shailai komt na Bowbow met dressuur. Begrijpen jullie.
Dus mijn dochter moet zich eerst omhoog werken naar Shailai voordat we verder gaan kijken. Volgens de manegehouder heeft ze er wel aanleg voor en rijd ze erg goed dressuur. We hebben de lessen opgeschroefd en mijn dochter vindt het allemaal geweldig.

We hebben overigens wel twee hele lieve falabella's gezien om eventueel ons weitje mee te vullen. Het zijn moeder en dochter en zoooo schattig.

Hey wat verstandig en gode om te horen! Ik wens jou en je dochter veel suc6 met je verdere vorderingen! OK dan!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:16

Ik ben het met zo'n beetje iedereen eens dat een jonge arabische pony niets is voor zo'n jong meisje.

Het zou heel jammer zijn als ze bang wordt, en hierdoor haar interesse in paarden verliest.

Een leuk alternatief is misschien een iets ouder klein welshje..? Welshjes hebben ook een 'edel' uiterlijk, zijn ook best pittig, maar ten eerste een stuk kleiner, en ten tweede ook meer doorgefokt als 'kinderpony'. En als je dan voor een pony van een jaar of 12 gaat, waar al wat kindjes op hebben leren rijden, dan heb je denk ik een hele goede basis voor je dochter's paardrijcarriere Ja

Over een jaartje of 2/3 zal ze waarschijnlijk uit het welshje zijn gegroeid, dan kun je dan altijd nog verder kijken of er dan al een pittige jonge arabier komt, of toch een arabier (of ander ras) met iets meer ervaring.

Je hoeft je dochter ook niet meteen alles te geven toch, wat is er nou mooier voor een kind dan dromen van een mooie pittige arabier, maar wel een lieve kleine pony hebben om mee te tutten? Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:02

detour schreef:
Estherini schreef:
Ik heb aan mijn dochter gevragen wat ze nu het liefste wil. Ze wil een redelijk paard en droomt van een arabier.
Ik heb gesproken met de manegehouder en haar gezegd dat ze eerst op de manege moet rijden op Shailai (een 7 jarige merrie van het mixsoort) Shailai staat erom bekend goed met kindjes om te gaan, maar is een echt paard met haar kuren. Shailai ligt nu nog in haar onvermogen en ze rijd nu op Bowbow een 16-jarige hengst van een onbekend ras.... Shailai komt na Bowbow met dressuur. Begrijpen jullie.
Dus mijn dochter moet zich eerst omhoog werken naar Shailai voordat we verder gaan kijken. Volgens de manegehouder heeft ze er wel aanleg voor en rijd ze erg goed dressuur. We hebben de lessen opgeschroefd en mijn dochter vindt het allemaal geweldig.

We hebben overigens wel twee hele lieve falabella's gezien om eventueel ons weitje mee te vullen. Het zijn moeder en dochter en zoooo schattig.

Hey wat verstandig en gode om te horen! Ik wens jou en je dochter veel suc6 met je verdere vorderingen! OK dan!

idd een goede beslissing Ja

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:32

Estherini schreef:

Verstandig Haha!
Ik heb een pony met klein beetje arabisch bloed en dat is al bijna te veel voor mij. Als ik jullie was zou ik voor een brave new forest gaan ofzo. Falabbela's zijn altijd leuk. Volgende keer als je er iets over wil weten en niet tegen commentaar kan kan je beter geen topic starten op bokt. ( heb er ervaring mee Tong uitsteken )

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:34

Goed dat je het advies volgt!
Succes met een leuk paardje voor je dochtertje en ook met de eventuele falabella's!

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:18

Het is absoluut niet verstandig om voor een 7 jarig meisje een arabier aan te schaffen. Arabieren zijn ontzettend eigenwijs en sterk. De kans dat het een vals paard word is groot. Als je toch per se een arabier wilt, wacht dan nog een paar jaar.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:22

x_Eefje_x schreef:
Het is absoluut niet verstandig om voor een 7 jarig meisje een arabier aan te schaffen. Arabieren zijn ontzettend eigenwijs en sterk. De kans dat het een vals paard word is groot. Als je toch per se een arabier wilt, wacht dan nog een paar jaar.

Dit is al vaker gezegd, en de TS heeft er ondertussen al wat mee gedaan Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:28

Falabella's goeie keuze!:D

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:49

Oke hier een plaatje van toen ze 6 was!

Ik heb helaas geen andere foto's op deze PC.

Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:54

Beckie schreef:
Hallo, hier mijn ervaring die ik toch even wil delen.

Sinds mijn 9de rij ik al (ben nu 29), heb op een manege gewerkt en een paar maanden op een dressuurstal (paarden zijn geweldig als hobby maar niet als werk Tong uitsteken ) en heb veel soorten paarden gereden.

Nu pas heb ik mijn eerste eigen paardje en ik heb bewust gekozen voor een iets ouder paard (9 jaar). En daar ben ik zooo blij om.... een eigen paard is zo anders dan een verzorg- of manegepaard!!!! Nu is het echt ontspanning en er valt nog genoeg te leren van elkaar en samen te beleven.

Ook ik kan me voorstellen dat het leuk is om een jong paard op te leiden, maar niet m'n eerste echt eigen paardje. Misschien een volgende..... al hoop ik dat dat nog een tijdje duurt Haha!

Dat wilde ik even kwijt.

Goed zeg OK dan!
Veel plezier nog met je dochter, de pony's en misschien de Falabella's

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:06

Waarom gaat u niet voor een leuke New-Forester? Wij hebben echt hele leuke ervaringen met New-Foresters en jonge kinderen! Ze hebben zo'n fijn karakter en zien er gewoon even leuk uit als een Arabier in de tuin! Natuurlijk is het een droom om een arabier aan je dochter te geven zoals in dromen, maar ze is nog maar 7! Ikzelf reed eerst op een arabier waar ik regelmatig mee verongelukte, en ik weet zeker dat u uw kind dit toch niet wil laten overkomen. Dat ras is gewoon zo pittig te rijden! Succes met het zoeken en we horen graag wat je hebt gekocht!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:38

Padoer schreef:
Waarom gaat u niet voor een leuke New-Forester? Wij hebben echt hele leuke ervaringen met New-Foresters en jonge kinderen! Ze hebben zo'n fijn karakter en zien er gewoon even leuk uit als een Arabier in de tuin! Natuurlijk is het een droom om een arabier aan je dochter te geven zoals in dromen, maar ze is nog maar 7! Ikzelf reed eerst op een arabier waar ik regelmatig mee verongelukte, en ik weet zeker dat u uw kind dit toch niet wil laten overkomen. Dat ras is gewoon zo pittig te rijden! Succes met het zoeken en we horen graag wat je hebt gekocht!

Misschien is het verstandig om eerst het hele topic te lezen alvorens een reactie te plaatsen?
Knipoog

sjaanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:31

Waarom zoek je niet bijvoorbeeld op een manege. Bij ons werd er regelmatig een pony verkocht aan een van de kinderen uit de lessen. Dan weet je wat je koopt en heb je ook vaak kans op een hele brave pony. Wat zoals al vaker gezegt is in dit topic toch wel handig is voor een meisje van 7 maar dat hoef ik je niet meer te vertellen

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:56

ik vind het verstandig dat je nou ook over andere rassen hebt nagedacht ( fallabella enz ) !