Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:25

Mesastamp wat bedoel je dat er iets met je paard bedoelt. Dat ie door soortgenoten wordt getrapt bedoel je dat??

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:07

Als mensen die niks over een Hit stal weten en er wel intresse in hebben nu eens gewoon een dagje of zo uit trekken om bij zo'n stal te gaan kijken.
Dan kunnen ze daarna zeggen of het wat voor hun of hun paard is of niet.
De een zweert bij jaar in jaar uit op het land de ander bij een mooie grote stal en de ander weer bij iets anders.
En het voeren in een stal gaat ook niet altijd goed is mijn evaring.
Zeker bij stallen waar het voer bij de prijs in begrepen is daar zal je ook altijd op moeten letten of je paard wel de juiste hoeveelheid krijgt.
Een discussie is ook niet nodig.
Er vraagt iemand wat een ander er van vind dus geef je , je eigen mening en meer niet toch?
Ik vind een Hit-stal een super goed idee en ik heb ook met eigen ogen gezien dat het werkt.
Kijk voor mijn paard zou het niet werken dus dan besluit je ook om haar er niet in te zetten.
En waarom is het niks voor mijn paard.
Omdat ik een op en top alfha merrie heb en die uit haar verleden erge voernijd heeft.
Dus dan lijk het me voor de veiligheid van een ander paard het beste om haar er niet in te zetten.
Ik heb het voer systeem hier bij Neville gezien en als je dan ziet hoe geod die paarden er mee omgaan dan horen die er dus in thuis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:16

Dinopino schreef:
Ben alleen maar geinterresseerd. Kom ook al jaren op de equitana en in nederland hadden wij al een bewegingsstal voordat wij HIT ooit hadden gezien op de equitana. Je herhaalt steeds dat je een beter concept hebt gezien. Maar kan je dan niet toelichten in welke punten dan beter dan wat je hier in nederland ziet. Natuurlijk werkt dat met die voermachines niet altijd zoals het moet heb voorbeelden te over gezien in duitsland, waarbij de paarden slimmer zijn. Haha! En op de equitana wordt natuurlijk alles mooi gepresenteerd en de paarden die er staan staan er in werkelijkheid thuis niet eens in. Denk niet dat jij de equitana als basis voor een betrouwbare informatie kan nemen. Dan moet je echt bij de bedrijven thuis gaan neuzen en daarvoor een paar dagen uittrekken. En laat ik dit nu gedaan hebben dus daarom ben ik reuze nieuwsgierig wat jij nu bedoelt.

Ik ben ook niet boos of zo hoor Haha!
De bewegingsstal zoals die begin '90-er jaren al op de Equitana te zien was, bood meer "privacy" voor etende paarden. Ook hun opstelling was zodanig dat "illegaal" eten onmogelijk was; dit in tegenstelling tot hetgeen ik tot nu toe hier zie. Die opstelling stelde ook meer eisen aan de lay-out, in tegenstelling tot wat ik hier zie, waar enkele voerstations IN een algemene ruimte wordt geplaatst, in plaats van buiten de algemene ruimte.
Ik heb wel altijd mijn twijfels gehad of dat systeem (van de Equitana) wel geschikt was voor grotere groepen paarden. Natuurlijk kun je meer stations plaatsen, maar daar hangt een prijskaartje aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:54

Bij Neville stables staan 7 voerstations heb ik gehoord van de eigenaar van de stal. Ik ga binnenkort eens langs om het eens te bekijken allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:58

Ik zou zeggen ga er eentje in het echt bekijken en vraag je dan af of jouw paard daar tussen past.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:12

Heb niet alles doorgelezen maar wel die site aandachtig bekeken. Op het eerste gezicht lijkt me dit erg mooi maar stel ik heb een eigen paard dan zou ik eerst in het eggie bij zo'n gebeuren willen kijken.

ps. is er ook een stal inn Leeuwarden of omgeving met zo'n stal? Ben best wel benieuwd eigenlijks

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:07

Ik zou het meteen doen! Mijn paard heeft al eerder in een groep gestaan. De schuilstal was altijd leeg... Het enige probleem was dat ze daar onbeperkt konden eten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar zolang het met voeren geregeld is zou ik niet twijfelen!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 15:11

Gisteren wilde ik Bart uit de hit-actief halen, in het donker. Hij stond niet in de schuilstal op het eerste gezicht, ik loop naar het voerstation = niks, waterbak = niks, bij de kudde = niks, bij het hooi = niks. Was al bijna in staat om huilend van paniek naar voren te rennen dat Bart niet konden vinden, ren ik terug...

Zie ik hem om het hoekje van de schuilstal liggen, half onder het stro. Keek me hartstikke onschuldig aan. Ik maar tegen hem tekeer gaan van; Had je niet even kunnen roepen ofzo?? *LOL*

De smiecht... Nors opkijken

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:56

Haha.. ik denk dat je Bart maar lichtgevende strepen moet geven.
Of ingenieus gps systeem, dat je ergens in de kantine kan zien waar je paard op dat moment is Knipoog klein GPS-je in de chip moet vast mogelijk zijn Clown

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 16:00

Ik denk dat ik een vuurtorenlamp op zijn rug vastmaak... zien de andere paarden ook gelijk wat Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:37

Roane schreef:
Gisteren wilde ik Bart uit de hit-actief halen, in het donker. Hij stond niet in de schuilstal op het eerste gezicht, ik loop naar het voerstation = niks, waterbak = niks, bij de kudde = niks, bij het hooi = niks. Was al bijna in staat om huilend van paniek naar voren te rennen dat Bart niet konden vinden, ren ik terug...

Zie ik hem om het hoekje van de schuilstal liggen, half onder het stro. Keek me hartstikke onschuldig aan. Ik maar tegen hem tekeer gaan van; Had je niet even kunnen roepen ofzo?? *LOL*

De smiecht... Nors opkijken

Arme jij Tong uitsteken Idd een GPS systeem aanbrengen klinkt handig Vork (ook als je paard gepaardnept is)

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:41

Je hebt toch ook van die piepers die afgaan als je in je handen klapt! Haha kan me voorstellen dat je je rot bent geschrokken!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:57

Hang er zo`n sleutelhanger aan, die piept als je `m fluit Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:46

Zo van wat ik heb opgezocht zou ik zeggen: ja, ik zou het ook wel willen overwegen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 23:04

Jaaa zo'n sleutelhanger ROFL geniaal, werkt ie ook op lange afstanden? Haha! Vlecht em wel in z'n manen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:48

Wat je zou kunnen doen is een vlechtje maken en in het vlechtje fluoriserende kralen meevlechten, dus een dreadlock vlechtje. Ik heb dat ook gedaan met mijn pikzwarte paard die ik in het donker van de pikdonkere wei moest halen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:54

Ik zou wel eens bij zo'n stal willen kijken.
Mansour zit in Arnhem, dat is redelijk dichtbij voor mij. Zou je daar zo kunnen kijken (als je van de voren even belt/mailt)?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:56

elisahtje schreef:
Het enige probleem was dat ze daar onbeperkt konden eten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hoezo is dat 'natuurlijk' niet de bedoeling?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:30

Lenneke_ schreef:
Mansour zit in Arnhem, dat is redelijk dichtbij voor mij. Zou je daar zo kunnen kijken (als je van de voren even belt/mailt)?

Ja hoor, wij kwamen spontaan langs, hebben ons gemeld in de kantine (op zaterdag, dus gewone lesdag) en we mochten rustig rondkijken. We kwamen de eigenaar tegen en die heeft ons toen uitgebreid te woord gestaan en samen met hem hebben we echt in in de actief-stal gelopen, hij heeft ons dingen vertel over hoe zij het hadden aangepakt, voor- en nadelen en veel uitgelegd. Heel interessant!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:53

Lenneke_ schreef:

Als je dan toch die kant opgaat, ga dan ook bij De Maesberg kijken, die hebben er ook eentje en ze zitten niet heel ver van Mansour af. Die hebben het weer op een iets andere manier vorm gegeven.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:19

Ja precies kom gerust een keer een meeting houden! Hahaha Haha!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:10

Ik vind het wel een goed systeem, maar voor mijn paard denk ik helaas niet geschikt. Wij hebben wel een loopstal op stal en daar wilde ik hem heel graag in, maar als mijn paard dus op een te kleine ruimte komt met andere paarden wordt hij 'blind' en valt dus echt heel gemeen anderen aan, helaas. 2 keer geprobeerd, gewoon met paarden die wel bij hem 24/7 op de wei stonden, waren daar beste maatjes, maar in een kleinere ruimte valt hij toch aan. Als het echt een grote stal is met niet teveel paarden (en dan echt maar 2 of 3 maximaal erbij die allemaal wel van zich af bijten) zou ik nog wel eens een poging doen. Maar bijvoorbeeld met die voerbakken met automatische systemen denk ik dat die van mij toch dan agressief wordt. Hij staat nu in de wintermaanden op stal waarbij hij wel een ander buurpaard kan aanraken dmv een schot maar ook hier heeft hij eens over het schot gehangen met beide achterbenen... En dan gaat hij lekker de paddock in met maatjes, wat dus wel goed gaat (zoek ik wel bepaalde types voor uit haha)

Dus ja ik vind het heel mooi en lijkt me ook handig maar het blijft denk ik altijd voor enkele paarden niet mogelijk. Mijn paard heeft echt heel veel personal space nodig zeg maar, krijgt hij dat niet, dan gaat er echt een knop om en werk hij alles uit de stal wat er in staat. En ik denk dat er best meer paarden zijn die zo in elkaar zitten, je zou daarvoor een mega grote hitactief stal kunnen bouwen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:55

het oppervlak is idd heel belangrijk!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:57

Brendageene schreef:
Ik vind het wel een goed systeem, maar voor mijn paard denk ik helaas niet geschikt. Wij hebben wel een loopstal op stal en daar wilde ik hem heel graag in, maar als mijn paard dus op een te kleine ruimte komt met andere paarden wordt hij 'blind' en valt dus echt heel gemeen anderen aan, helaas. 2 keer geprobeerd, gewoon met paarden die wel bij hem 24/7 op de wei stonden, waren daar beste maatjes, maar in een kleinere ruimte valt hij toch aan. Als het echt een grote stal is met niet teveel paarden (en dan echt maar 2 of 3 maximaal erbij die allemaal wel van zich af bijten) zou ik nog wel eens een poging doen. Maar bijvoorbeeld met die voerbakken met automatische systemen denk ik dat die van mij toch dan agressief wordt. Hij staat nu in de wintermaanden op stal waarbij hij wel een ander buurpaard kan aanraken dmv een schot maar ook hier heeft hij eens over het schot gehangen met beide achterbenen... En dan gaat hij lekker de paddock in met maatjes, wat dus wel goed gaat (zoek ik wel bepaalde types voor uit haha)

Dus ja ik vind het heel mooi en lijkt me ook handig maar het blijft denk ik altijd voor enkele paarden niet mogelijk. Mijn paard heeft echt heel veel personal space nodig zeg maar, krijgt hij dat niet, dan gaat er echt een knop om en werk hij alles uit de stal wat er in staat. En ik denk dat er best meer paarden zijn die zo in elkaar zitten, je zou daarvoor een mega grote hitactief stal kunnen bouwen..

Dit is het zelfde als wat mijn merrie heeft. Op de wei gaat het meestal goed maar dan is de ruimte erook.
Maar eten enz enz op een kleine ruimte met meerdere paarden is al een probleem voor de mijne.
Plus Whis wil ook de ruimte hebben om haar heen.
Geen geklef aan haar lijf hihihi

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:10

Daar ben ik het wel mee eens, sommige paarden zijn er gewoon niet geschikt voor.. en helaas kan je daar gewoon simpelweg niks aan doen..