Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:13

Hummm Splash, ik geloof dat de discussie al iets genuanceerder was.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:18

Citaat:
Apple, prima dan toch? Lachen
Jij kijkt tenminste naar je paard..

Jeetje Nadya wat hypocriet zeg gatver gatver...zoals Appel haar paard houd is goed.
Beessie komt buiten maar geen weidegang als ik het zelfde had genoteerd als Apple dan zat ik fout.

In ander topics verklaar je keer op keer dat je weidegang belangrijk vind.
Jij zegt letterlijk dat je verkeerd bezig bent als je paard geen weidegang biedt. maar voor Apple geldt het niet?

Komt dat door het kleurtje?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:24

Tita, ik hoop dat de reactie komt doordat ik omschrijf dat ik heb nagedacht over de mogelijkheden die ik heb om dit paard zo gelukkig mogelijk te houden.

Niet door mn kleurtje.

Tenminste, dat hoop ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:24

Maikeltje,
ik denk dus dat een paard dat elke dag buiten komt (paddock of wei) samen met minstens 1 paard wel gelukkig er is dan niet buiten.
Ik heb dus paarden op zien knappen, stal paarden. En nee als ze kwamen zagen ze er niet dood ongelukkig uit, glansde mooi.
Toch had je na een half jaar een nog gelukkiger paard dan daarvoor. Wat de eigenaar van die paarden ook zag.

Het zijn kudde dieren die gemaakt zijn om te bewegen en ondanks jaren fokken, is dat het stukje wat ze er nog steeds niet uitgefokt hebben Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:28

Apple schreef:
Tita, ik hoop dat de reactie komt doordat ik omschrijf dat ik heb nagedacht over de mogelijkheden die ik heb om dit paard zo gelukkig mogelijk te houden.

Niet door mn kleurtje.

Apple ik ben bang dat jouw kleurtje beiinvloedbaar is.
Je hebt zelf gelezen hoe mensen hier kunnen reageren omdat er zat stallen zijn die geen weidegang hebben.

Men zegt letterlijk je bent geen paardwaardig (dit slaat niet op Nadya)

Ik gun iedereen een eigen paard en sommige kiezen voor 24/7 op het land ander kiezen voor berperkte weidegang en andere zorgen ervoor dat hun paard niet op de weide gaat.

EN DAN ZIJN ER NOG LADING MENSEN DIE NIET KUNNEN KIEZEN OMDAT DE MOGELIJKHEDEN ER NIET ZIJN Ja

Maar we zijn allemaal dol op paarden en willen ons paard gelukkig zien Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:33

En ik ben dus zo dol op paarden dat als ik op een stal sta waar ze niet dagelijks het jaar rond naar buiten kunnen, ik geen paard zou hebben.

Net als dat ik geen honden had voordat ik parttime werkte
En ik er ook geen had als ik op een flat woonde en ze niet elke dag erg lang uit kon laten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:35

Apple schreef:

Niet door mn kleurtje.

Apple, kleurtje? Blond
Bedoelt men je modschap? Nou, ik geloof niet dat ik me daar iets van aantrek, hoor. Zo'n slijmbal ben ik zeker niet. Maar als iemand dat wil roepen om mij zwart te maken, go ahead! Haha!

Ik vind het persoonlijk jammer dat je paard geen weidegang krijgt, Apple, al zeg jij dat daar redenen voor zijn. Maarrrrrrr, jij hebt het over paddocks, toch? Dus je paard komt wel buiten in een paddock. En dat vind ik dan nog wel ok. Al zou ik dat niet willen voor MIJN paard.
Daarbij vind je sociaal contact belangrijk voor je paard, dus open boxen e.d. En je paard komt er elke dag uit, schreef je. Toch?

Maar Tita, die altijd weer zo loopt te hakken op mij, om de een of andere reden (het lijkt wel of je het blijft opzoeken, Tita??? Verward ), die laat haar paard rustig een dag binnen staan, hoor, omdat ze een keer geen zin heeft. En dat dier heeft al geen weidegang of uitloop. Kijk, daar kan ik totaal geen begrip voor opbrengen. Blijkbaar wil ze dat keer op keer bevestigd krijgen, zodat er weer een rel ontstaat. Nou, meid, ga je gang, zou ik zeggen. Tong uitsteken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:36

Nadya ik zoek jouw niet op hoor maar jij zoekt dit soort topics op Haha!
Bovendien was ik al vrij actief op dit topic en omdat het me boeit lees ik alle posten door zodra ik tijd heb en toen viel mij jouw reactie op Ja

Omdat je er ander over denkt (je goed recht)

Citaat:
En dat dier heeft al geen weidegang of uitloop.

Wat is dat voor een onzin hoe vaak moet ik nog schrijven dat ik in de zomer weidegang heb vanaf 10.30-16.30 bij goed weer langer.
Uitloop is niet mogelijk nee, zou wel heel raar zijn als alle paarden bij ons op stal een eigen uitloop hadden

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 23:03

Apple schreef:

Wat jij genuaceerd noemt! Ik geef een ontopic antwoord/mening op de inhoud van de begin post.
Ik trek me niks aan van het appelgroene kleurtje hoor! Krijg ik deze reactie omdat het een reactie is die je liever niet hoort? Nou, jammer dan!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 01:15

runningkawa schreef:
Maikeltje,
ik denk dus dat een paard dat elke dag buiten komt (paddock of wei) samen met minstens 1 paard wel gelukkig er is dan niet buiten.
Ik heb dus paarden op zien knappen, stal paarden. En nee als ze kwamen zagen ze er niet dood ongelukkig uit, glansde mooi.
Toch had je na een half jaar een nog gelukkiger paard dan daarvoor. Wat de eigenaar van die paarden ook zag.

Het zijn kudde dieren die gemaakt zijn om te bewegen en ondanks jaren fokken, is dat het stukje wat ze er nog steeds niet uitgefokt hebben Lachen

Rk begrijp me niet verkeerd, zo denk ik er ook over hoor. Maar het gaat me er alleen om dat sommige mensen hier nogal veroordeelt worden omdat ze hun paard op een stal hebben staan zonder weidegang. Dat vind ik kort door de bocht want die mensen zullen waarschijnlijk alles doen wat in hun macht ligt om hun paard ook zoveel mogelijk beweging te gunnen al is het dan in een bak of paddock Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 01:29

Nadya schreef:
Apple schreef:

Niet door mn kleurtje.

Apple, kleurtje? Blond
Bedoelt men je modschap? Nou, ik geloof niet dat ik me daar iets van aantrek, hoor. Zo'n slijmbal ben ik zeker niet. Maar als iemand dat wil roepen om mij zwart te maken, go ahead! Haha!

Ik vind het persoonlijk jammer dat je paard geen weidegang krijgt, Apple, al zeg jij dat daar redenen voor zijn. Maarrrrrrr, jij hebt het over paddocks, toch? Dus je paard komt wel buiten in een paddock. En dat vind ik dan nog wel ok. Al zou ik dat niet willen voor MIJN paard.
Daarbij vind je sociaal contact belangrijk voor je paard, dus open boxen e.d. En je paard komt er elke dag uit, schreef je. Toch?

Maar Tita, die altijd weer zo loopt te hakken op mij, om de een of andere reden (het lijkt wel of je het blijft opzoeken, Tita??? Verward ), die laat haar paard rustig een dag binnen staan, hoor, omdat ze een keer geen zin heeft. En dat dier heeft al geen weidegang of uitloop. Kijk, daar kan ik totaal geen begrip voor opbrengen. Blijkbaar wil ze dat keer op keer bevestigd krijgen, zodat er weer een rel ontstaat. Nou, meid, ga je gang, zou ik zeggen. Tong uitsteken

Zooooooooooeeeeeeeeeeeeeee zullen we het een beetje leuk houden? En de vooroordelen voor ons houden?
Waar haal jij die wijsheid vandaan als ik vragen mag?
Ieder zijn/haar mening maar laat ieder zijn/haar mening dan ook uiten zonder persoonlijk te worden Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:31

Verward Vooroordelen? Ach, kan jij ook niet weten, he...... Al hoewel, misschien moet je je eigen teksten eens wat beter doorlezen. Ja
Maar eigenlijk heb ik absoluut geen zin in dat eeuwige gekissebis met steeds dezelfde mensen hierover.

On topic: Ik vind een paard op een manege zonder weidegang of de mogelijkheid van paddocks gewoon helemaal niets. Ik ga genieten van de zon, mijn gezin en paard vandaag.
Stuk gezelliger. Haha!
Kan ik jullie ook aanraden! Doei!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:17

Ik ga er altijd vanuit dat mensen het beste met hun paard voor hebben maar dat zegt niet dat ik het eens moet zijn met hun manier van paarden houden. Ik denk dat het voor veel mensen zo een normaal geaccepteerd fenomeen is, een paard de gehele dag op stal dat ze niet eens verder kijken. Niet uit kwaadwil maar gewoon omdat er niet echt bij stilgestaan wordt. Zo gaat het overigens met heel veel dingen.

Ik heb vroeger ook op een manege gereden waar de paarden heel veel op stal staan. Ik had daar geen problemen mee simpelweg omdat ik er gewoon niet zo over nadacht idem voor hoefijzers, de hoeveelheden krachtvoer etc.. Toen ik zelf eenmaal een paard ging kopen was ik al veel verder met denken over dat soort en heb ik zeer bewust gekozen voor een stal waar de paarden zomer en winter de gehele dag buiten komen. Iets anders zou voor mij geen optie zijn.

Ik heb ook al een aantal paarden zien opknappen van lekker dagelijks buiten staan. Meer rust in het paard die daardoor ook weer beter te rijden is.

Zoals ik al aangaf heb ken ik een aantal mensen uit Rotterdam en Den Haag die ook paarden hebben die gewoon dagelijks buiten komen. Het is dus wel mogelijk, het is alleen net waar je je prioriteiten legt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:58

tita schreef:
Apple ik ben bang dat jouw kleurtje beiinvloedbaar is.
Je hebt zelf gelezen hoe mensen hier kunnen reageren omdat er zat stallen zijn die geen weidegang hebben.

Men zegt letterlijk je bent geen paardwaardig (dit slaat niet op Nadya)

Ik gun iedereen een eigen paard en sommige kiezen voor 24/7 op het land ander kiezen voor berperkte weidegang en andere zorgen ervoor dat hun paard niet op de weide gaat.

EN DAN ZIJN ER NOG LADING MENSEN DIE NIET KUNNEN KIEZEN OMDAT DE MOGELIJKHEDEN ER NIET ZIJN Ja

Maar we zijn allemaal dol op paarden en willen ons paard gelukkig zien Ja

Ik gun ook iedereen een paard.. maar ik gun ieder paard ook het weiland/paddock/bak in groepsverband! En dan gaat het paard dus bij mij voorop.. Ik fiets elke dag bijna een uur omdat er hier dichtbij geen stallen met weidegang zijn.. Dus dan maar wat verder weg, maar dan staat mijn meisje wel met nog 10 andere is een weiland Lachen

Sja, wat RK als zei.. ik zou ook geen hond nemen als ik een fulltime baan had..of in een flat zou wonen.. Erg jammer want ik vind honden geweldig en gezellig, maar ik zou het niet doen in die situatie.
Ik zou ook geen paard nemen als ik het paard geen weidegang met andere paarden zou kunnen aanbieden.. Erg jammer, maar dat zou ik niet doen..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:16

Dat zijn jullie meningen dat paarden het bij voorbaat slecht hebben zonder weidegang en dat men onverantwoordelijk bezig is, als een paard geen weidegang heeft zonder soortgenoten.

Maakt niet uit mensen zonder weidegang zijn per defenitie fout bezig zeggen de meesten hier....
Tja worden boel paarden dakloos want hoe voller Nederland wordt hoe minder weide en niet iedereen heeft er zin in om zijn paard in een natuurgebied te houden.

Of 2 uur reizen per dag naar zijn paard toe.
Maar ik weet zeker dat veel mensen paardloos zullen worden met zulke bekrompen gedachtes.

Ik ben blij met weidegang in de zomer maar mocht er om wat voor reden dan later ook geen weidegang meer hebben, zou me dat niet ervan weer houden om een paard aan te schaffen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:05

Nadya schreef:
Verward Vooroordelen? Ach, kan jij ook niet weten, he...... Al hoewel, misschien moet je je eigen teksten eens wat beter doorlezen. Ja
Maar eigenlijk heb ik absoluut geen zin in dat eeuwige gekissebis met steeds dezelfde mensen hierover.

On topic: Ik vind een paard op een manege zonder weidegang of de mogelijkheid van paddocks gewoon helemaal niets. Ik ga genieten van de zon, mijn gezin en paard vandaag.
Stuk gezelliger. Haha!
Kan ik jullie ook aanraden! Doei!

Je kunt een mening hebben, die uiten en daarbij iedereen in zijn/haar waarde laten.
Zonder sarcastische ondertoontjes en steken onder water. Haha!
Als je m'n teksten goed gelezen hebt, dan weet je ook waar mijn voorkeur naar uitgaat wat dit onderwerp betreft. Maar omdat ik in een luxe positie zit geeft mij dit nog niet het recht anderen, die in een andere omstandigheid hun paard houden en daar ongetwijfeld hun uiterste best voor doen, af te branden Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:19

Splash schreef:
Apple schreef:

Wat jij genuaceerd noemt! Ik geef een ontopic antwoord/mening op de inhoud van de begin post.
Ik trek me niks aan van het appelgroene kleurtje hoor! Krijg ik deze reactie omdat het een reactie is die je liever niet hoort? Nou, jammer dan!

Pardon? Kom maar weer van die kast af hoor. Ik doel niet alleen op mijn post, maar op alle posts die daar in de omgeving staan. Al een aantal pagina's is de discussie wat genuanceerder.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:20

Apple schreef:
Pardon? Kom maar weer van die kast af hoor. Ik doel niet alleen op mijn post, maar op alle posts die daar in de omgeving staan. Al een aantal pagina's is de discussie wat genuanceerder.

Kast? Ik kwam even kijken en geef mijn mening over de begin post en dat mag dus blijkbaar niet. Ik de posts even doorgelezen maar ik weet niet wat hier zo 'genuanceerd' aan is. Over het algemeen geven ze allemaal hun mening en de meerderheid vind een paard zonder wei niet kunnen.
Het is gewoon zo dat een paard die dagelijks minstens een halve dag de wei in kan veel gezonder is.

o ja, nog iets. Paarden die in een paddock gehouden worden hebben veel meer kans op zand koliek, zeker als men hooi in deze paddocks voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:21

Paarden met te weinig beweging hebben ook meer kans op koliek...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:48

Heb ooit ergens gelezen dat een paard minimaal 20 minuten per dag beweging nodig heeft wil er geen spierafbraak plaatsvinden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:55

Wat ik altijd wat lastig vind in dit soort discussies is dat er al snel uitgegaan wordt van extremen en van de grote gemene deler zonder dat er wordt gekeken naar het individuele geval.

Er worden al snel dingen geroepen als 'mensen die hun paard op stal houden vinden de kantine belangrijker' (vul in: binnenbak, stapmolen, solarium). Dat zijn allemaal aannames die in het merendeel van de gevallen niet opgaan.

De mensen die echt bewust kiezen om hun paard zonder weidegang te houden terwijl ze weten dat hun paard graag op de wei staat moet ik nog tegen komen.

Merendeel van de paardeneigenaren die ik tegen kom denkt wel degelijk na over het welzijn van het individuele paard en kiest een manier die past bij dat paard (uiteraard heb je altijd mensen die nergens over nadenken en gewoon doen wat er altijd gedaan is).

Als ik een paard had gehad dat zou floreren bij weidegang dan had ik dat allang geregeld voor dat paard. Wellicht is mn volgende paard wel een echt weidepaard. Prima toch? Dan zoek ik stalling die daar bij past.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:18

ik geef je helemaal gelijk apple. je moet idd naar iedere situatie apart kijken. lees mijn eerdere reactie in het topic. was een van de eerste. daar staat ook in dat ik het goed vind als paarden op stal gehouden worden mits er dan wel genoeg aandacht aan besteed wordt enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:23

runningkawa schreef:
En ik ben dus zo dol op paarden dat als ik op een stal sta waar ze niet dagelijks het jaar rond naar buiten kunnen, ik geen paard zou hebben.

Net als dat ik geen honden had voordat ik parttime werkte
En ik er ook geen had als ik op een flat woonde en ze niet elke dag erg lang uit kon laten...

Zo zit ik ook in elkaar. 24/7 hoeft van mij niet, maar een aantal uren per dag buiten is heel goed, in de winter ook. En als dat niet kan, dan hoef ik daar geen paard te stallen. Ik wil een happy paard, geen brok dynamiet, met stalbenen.

Ik werk nu parttime, heb een hond en woon vlak bij het bos. Maar als ik in een flat woonde midden in da stad had ik geen hond genomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:37

Apple schreef:
Wat ik altijd wat lastig vind in dit soort discussies is dat er al snel uitgegaan wordt van extremen en van de grote gemene deler zonder dat er wordt gekeken naar het individuele geval.

Is dat niet altijd zo bij discussies? In het grijze gebied ben je snel uitgediscusseerd.
Natuurlijk moet je alles per individu bekijken. Het gaat mij ook niet om mensen die er echt bewust (wat niet betekend dat ik het persoonlijk een juiste keuze vind) voor kiezen maar meer om de mensen die het gewoon als normaal beschouwen zonder zich af te vragen waarom.

Ik moet toegeven dat ik daar misschien ook wat sceptisch omdat ik toch wel veel slechte voorbeelden in mijn omgeving zie. Paarden die, omdat de eigenaar weinig tijd heeft, bijna 2 dagen in de box staan of er er alleen uitkomen om even 20 minuten te longeren etc. Ik weet dat ook zij om hun paard geven maar ze kijken niet even verder dan hun neus lang is. Ik ben bang dat er heel veel mensen zo zijn...

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:39

als een pony/paard overdag verder niet buiten kan komen; in de wei of dergelijke, dan zou ik er nog mee aan de hand stappen.
want het is wel belangrijk dat ze beweging houden, en niet stijf worden.