ongelukken op de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lejo

Re: ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:21

splash1999 schreef:
lejo schreef:
haha, ik moet wel een beetje lachen om sommige posts. Vooral als ik lees over de door anderen geblesserde paarden (niet omdat ik Dat nou grappig vind hoor). Ik rij nl zo'n monster dat maar achter andere paarden aan blijft jagen en die dus niet bij de rest op de wei kan. Bloos
Maar een stuk afgezet naast de anderen zodat ze wel naar buiten kan, want dat is toch wel heel erg belangrijk.

(Iemand in het bezit van nog zo'n monster die haar eens op haar donder kan geven?? Vork )

daar heb ik soms wel eens problemen mee, mijn vorige paard werd belaagd door een hengst (hijzelf was een ruin) maar iedereen vond het prima dat hij erbij stond op een paar mensen na want hij was niet de liefste. reactie van stal kant was. dan haal je jou paard toch uit de wei in stal. ja dag zoek maar een plek voor die hengst zeg. Hij is de gene die het probleem maakt. En zie dit vaker gebeuren dat onschuldige paarden de dupe zijn en op stal moeten staan omdat het vervelende paard buiten mag blijven

Om die reden staat ons monster dus inderdaad ook apart, hoe vervelend dat ook is. Maar dat is ons probleem en niet van onze stalgenootjes.
Vind ik inderdaad de verantwoordelijkheid van de eigenaars, als jouw paard steeds anderen verwond/ gek maakt, is het jouw verantwoording. (tenzij het natuurlijk eenmalig is, dat kan gebeuren en is het risico van het vak)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:24

vind ook geen probleem een enkel wondje, maar als het regelmatig voorkomt dat ik weken niet kan rijden doordat hij onder de wonden zit en diepe sneeen wordt het anders. En ander voorbeeldje is dat mijn merrie een leider is, niks mis mee, doet niks zomaar, eigenlijk gewoon niks. Toen kwam er een nieuwe merrie in de groep terwijl het goed gin. Geen introductie bij de paarden gewoon hup erin, ja toen werd mijn merrie pissig en beschermde de zooi. dat was ook niet slim. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:41

Die van mij had de eerste week in de wei ruzie met een andere merrie. Ze kregen ze niet eens uit elkaar!! Uiteindelijk wel gelukt, maar resultaat: allebei een peesblessure, die van mij een schiefel en het andere paard een gebroken griffelbeentje.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:12

Zit met verbazing te lezen, bijv dat van sportstar. Heb niet alles gelezen maar 1e paar bladzijden. Ik stond hiervoor op een stal waar alles voor de ruiter goed was, en paard in winter alleen een uurtje in paddock kon. Ik dacht ook paard is happy als ik kom en ermee stap enz. Nu staat ze in de wei dag en nacht, in winter in inloopstal, en dit vind ik een paardenleven. Zie nu zelf het verschil, en zou niet meer anders willen. Dit is missschien anderste uiterste, maar om je paard binnen te houden omdat je bang bent voor blessures jeetje zeg, mag zon beest ook lekker paard zijn

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:33

toen ik die van mij voor t eerst in de wei zette was hij helemaal door het dolle heen door 3 draden heen gesprongen en uitdeindelijk op de weg beland... toen hebben we besloten dat dit toch niet echt de bedoeling is maar we zijn t nu rustig aan het opbouwen
de 1e weken kwam hij los in de binnen bak..
op t begin door het dolle heen maar na een paar weken werd hij rustiger
toen hij rustig was over gestapt naar de kleine buitebank (gewoon 20x 40) en toen hij daar rusitig was over gegaan naar de grote buitenbak (ong. 20 x 100 klinkt idd te groot maar hij is idd ook heel ruim ruimer dan een z bak)
nu is hij daar ook aardig rustig, en ben ik begonne met af en toe aan t halster op de wei te gaan wandelen langs de draden af zodat hij alvast weet waar die zijn..
binnekort gaan t weer op de wei proberen.

heeft iemand verder nog tips waar we de volgende x als we hem los in de wei zette op moeten letten?

ik heb overgens ook heel veel mensen naar me toe gehad die zeiden dat het heel zielig was dat ik hem niet op de wei zette bij andere.. maar op dat punt vond ik het wel te gevaarlijk en toch alles gedaan om hem los te laten. vinden jullie dat dit een goede oplossing is of had ik m maar gewoon buite moeten zette met het risico dat hij n keer aangereden zou worden als hij weer op de weg belande?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:39

Mentjuh.
Ik neem mijn petje af.
Heel goed dat je het zo aanpakt.
Ga er maar niet van uit dat ie het nog een keer probeert om over het draad te springen.
Ik denk dat hij het gewoon uit blinde paniek heeft gedaan.
Misschien een keer een stuk weide afzetten, aan een touw laten zien hoe ver ie kan en dan er bij blijven?
Zo kan je snel genoeg ingrijpen.

Ik laat mijn paarden ook altijd in een nieuwe weide de afrastering zien.
Omdat er één blind is aan een oog en het is gewoon erg makkelijk voor de paarden.
Ze weten precies hoever ze kunnen. Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 01:28

mentjuh schreef:
ik heb overgens ook heel veel mensen naar me toe gehad die zeiden dat het heel zielig was dat ik hem niet op de wei zette bij andere.. maar op dat punt vond ik het wel te gevaarlijk en toch alles gedaan om hem los te laten. vinden jullie dat dit een goede oplossing is of had ik m maar gewoon buite moeten zette met het risico dat hij n keer aangereden zou worden als hij weer op de weg belande?

Nee, maar toch merk ik aan mijn ene paard dat hij in paniek raakt als hij alleen op de wei staat. Het liefst rent hij dan ook door de draad, helemaal als hij geen andere paarden op de andere weilanden ziet..
Daarom zet ik meestal eerst mijn andere paard in de wei. Heb je geen 'proefpaard' die rustig is om erbij te zetten?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 07:32

Verplaatst MD --> VSW.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:56

Nicolletje schreef:
Nee, maar toch merk ik aan mijn ene paard dat hij in paniek raakt als hij alleen op de wei staat. Het liefst rent hij dan ook door de draad, helemaal als hij geen andere paarden op de andere weilanden ziet..
Daarom zet ik meestal eerst mijn andere paard in de wei. Heb je geen 'proefpaard' die rustig is om erbij te zetten?

hij stond toen niet alleen in die wei en om de weides er omheen stonden ook nog genoeg paarden..
dus daar heeft t niet aan gelegen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:06

Sportstar schreef:
Ik heb helaas veel slechte ervaringen met sport paarden in de wei. Gescheurde hoeven vast in het draad noem maar op. Ook hier geld voor mij voorkomen is beter dan genezen. Liever houd ik mijn sport paarden uit de wij! Natuurlijk zijn er een hele hoop mensen die hier anders over denken en dit goed voor de geest van het paard vinden. Maar dit weegt in de praktijk vaak niet op tegen de fysieke schaden die de wij of los gooien aanricht. Wanneer men er van overtuigt is dit toch te doen bescherm uw paard dan zo uitgebreid mogelijk!

Met vriendelijke groet,

Robert.

Onzin, zolang ze dagelijks in het land komen gebeurt er bar weinig, ze worden er zelfs sterker van op de benen, hoe meer beweging hoe beter voor de pezen! Je krijgt de rare sprongen JUIST als de paarden maar heel beperkt los mogen om eens lekker paard te zijn, of slechtere kwaliteit van het beenwerk door te veel stilstaan.

Shine (Z2 en vol in training) staat gewoon dagelijks in het land, mét andere paarden, en die is nog nóóit kreupel geweest (8 jaar oud inmiddels). Op de dressuurstal waar ik gereden heb (en waar ook aanzienlijk dure paarden en een ggk hengst stond) kwamen ze ook élke dag buiten en nooit problemen gehad. Die hengst stond zelfs in een landje met aan de andere kant van het slootJE gerust een merrie Ja. Af en toe een nieuwe die nog nooit wei gezien had, maar dan was het inpakken, loslaten en ogen dicht Knipoog , de 2e en bij een enkele fanatiekeling 3e keer was het gewoon over hoor! Het is een kwestie van gewenning!!!

edit: ben inmiddels op pagina 8 met bijlezen en ik verbaas me écht over Robert Bloos!. Ik twijfel er niet aan dat hij (op zijn manier) het beste met zijn paard voorheeft maar het kan ook op een, voor het paard, véle malen fijnere manier! Ik ben ook absoluut voorzichtig met de paarden, maar ik maak wel een scheidslijn tussen 'verantwoord' en 'onzin'.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:29

runningkawa schreef:
Heerlijk toch van die paarden die zich lekker ff uitkuren

Hier hebben ze af en toe ook ineens van die oplevingen, geweldig gezicht, en pas dan is te zien hóe goed ze de situaties in kunnen schatten Ja. De jaarling maakt nog weleens een schuiver hoor, die is af en toe nog lomp en onbehouwen Vork , maar Shine staat altijd keurig op tijd stil, draait niet enorm scherp etc. etc, die weet gewoon hoe ver ze kan gaan. Idem met gladde bodem of zelfs sneeuw, zolang de bodem niet gevaarlijk hard is komen ze nog steeds gewoon buiten, en je ziet ze dan ook echt voorzichtig doen, ze wéten het!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:40

Om nog even terug te komen op de ongelukken, ook 1 heb weleens een paard in volle vaart tegen een weidepaal op zien knallen, met niet zo'n goede afloop (afgemaakt). Echter heb ik meer ongelukken gezien met rare sprongen aan de longeerlijn (verstrikt raken) of onder het zadel (óók niet zo leuk voor de ruiter), stuiterende paarden aan de hand en een keer een paard dat helemaal uit z'n plaat ging, ruiter eraf en rug gebroken, paard vliegt de weg op en glijdt onderuit, been gebroken en einde verhaal....

Oorzaak??? Durf hier mijn bescheiden mening daarover wel neer te zetten maar hard maken lukt dat toch niet Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:34

Ik ben het helemaal met je eens, Mir Ja

Ik heb ooit een blauwe maandag op zo'n stal gestaan, en als ze dan eens in de 5 jaar hun paarden weer eens op de wei zetten, dan werd het dus een self-fulfilling prophecy dat de paarden dus hélemaal gek werden van enthousiasme en ongelukken kregen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:00

Mijn paard heeft vandaag gelukkig goed een operatie doorstaan die moest na aanleiding van een weide ongeval. Maar als het allemaal meezit kan ze volgend jaar wel weer gewoon de wei in hoor.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:15

Het zou niet eens in me opkomen mijn paard niet de wei op te doen. Allereerst niet omdat het paard niet op stal wil staan, maar ten 2e omdat het gewoon een paard mág zijn. Als ze het gewend zijn gebeuren er heus geen gekke dingen. En laat ze eens lekker vliegen met z'n allen, leuk toch! Valpartijen gebeuren 1x, dan weten die dieren hun grens wel, ze blijven heus liever staan dan dat ze telkens onderuit gaan. En een ruzietje kan gebeuren, maar ik heb Royal nog nooit kreupel de wei uit gehaald.
De ongelukken gebeuren idd met paarden die te kort gehouden worden. Ik vind het niet gek dat die los gaan als ze even mogen rennen in de bak of wei... Tsja, dan gebeuren er ongelukken van overenthousiasme... Dat is wel tevoorkomen. En zo las ik laatst in Paard&Sport dat Power and Paint nooit buiten los komt en nooit op buitenrit gaat, nooit ermee gesprongen wordt... Arm paard, laat zo'n dier toch ook gewoon eens lol hebben!
Tuurlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje, ik heb het 3 weken terug nog van dichtbij meegemaakt. Maar dan kan je nergens meer heen, want ook bij trailerladen en 'gewoon' dressuurrijden gebeuren ongelukken.

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:59

Mijn verzorgpaard heeft ongeluk gehad in de wei toen ze voor t eerst de wei inging, ander paard schokte tegen dr knie, die was helemaal verbrijzeld en moest ingeslapen worden. Echt heel onverwachts, maar je t weet nooit hoe paarden reageren op iets.

Mikkeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:20

Een paard of pony gaat wel eens onderuit ja, maar dat is niet altijd erg.
Ik kan daar wel eens van schrikken, maar meestal staan ze net zo snel weer op dan dat ze gevallen waren!
Dit hoort er denk ik ook bij, en komt vooral veel voor bij jonge paarden (uit balans, stoeien en rennen)

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:00

paarden behoren te kunnen grazen... maar wat ik sowiso link vind dat mensen paarden gewoon maar bij elkaar in 'gooien' met de conclusie dat het mis loopt vroeg of laat.

Mijn pony is het slachtoffer mede hierdoor... ze is de kleinste.. de liefste.. en ookal kan ik het niet bewijzen heeft ze klappen van een ander paard gehad waardoor ze nu kreupel is vanwege een breuk in haar haakbeentje en waarschijnelijk altijd kreupel kan blijven.
Ik weet niet wat ik in de toekomst zal doen, maar ben zeer huiverig voor andere paarden geworden, en mocht ik OOIT in de toekomst weer een paard kopen zal ik niet meer mijn paard klakkeloos bij een ander neer zetten.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:19

Dat is altijd een kans die je neemt. En zoals je zelf al zegt vroeg of laat kan er een keer wat gebeuren. Dit kan ook terwijl het paard al langer in de kudde staat ten gevolge van een andere nieuweling.

Ik heb dus een jaar niet kunnen rijden, en mijn paard mocht ook geen vrije beweging. Een maand terug volledig groen licht op de kliniek gehad, ze mocht weer op de wei. Dit dus eerst langzaam opgebouwd met in de paddock, dan alleen in de wei, dan met een paar vriendjes. Maar uiteindelijk moet ze toch een keer de kudde in. Tuurlijk was ik ergens als de dood dat ze meteen weer wat aan der benen had. Maar dat moet je ergens kunnen loslaten. Het is en blijft een dier, en je kan het niet altijd voor alles blijven beschermen.

Gelukkig is het buurpaard van mij merrie helemaal verliefd op der, en die laat geen 1 ander paard in de buurt komen.. Maar in het begin heeft ze wel wat klappen gehad, en ook wat klappen terug uitgedeelt. Gewoon rangorde bepaling.

Het is vrijwel onmogelijk om jou paard aan elk paard in de kudde te laten ''wennen'' denk ik

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:21

Olita schreef:
zal ik niet meer mijn paard klakkeloos bij een ander neer zetten.

Er zit ook een immens verschil tussen 'pleur d'r maar bij' en met beleid je paarden weiden Ja! Oók met dat laatste loop je risico Ja, maar op die manier beperk je het wel tot een minimum.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:27

Ik heb het geluk dat ik mijn pony's aan huis heb staan en dus geen rekening hoef te houden met andermans pony's/paarden. Haha!

Vroeger stonden mijn pony's altijd 's nachts op stal en overdag in de wei. Dat betekende dat ze in de winter wel 16 uur (!!) op stal stonden, nl van 17.00 uur tot 09.00 uur. Da's dus behoorlijk lang. Aangezien Victor vaak tegen de wanden aan stond te trappen en heel veel rondjes in de stal liep, zal hij er zelf weinig plezier aan hebben beleefd. Mouse was wel een stuk makkelijker, maar wilde ook liever buiten blijven (was soms nl niet te vangen...). Het feit dat ze op stal voer kregen zorgde ervoor dat ze toch op stal te krijgen waren. Tong uitsteken
Helaas is Victor een aantal jaren geleden zwaar hoefbevangen geworden (imo het enigste échte nadeel van de wei...), dus dag en nacht op de wei is geen optie meer. Wel staat hij sinds een paar maanden 24/7 buiten, het grootste deel in de buitenbak mét schuilstal en soms 4 uurtjes, soms wat minder in de wei.

In de wei zelf nooit problemen gehad (behalve dan dus de hoefbevangenheid...), op stal eigenlijk ook niet -behalve dan ongelukkige pony's en veel hoesten- , maar in de buitenbak zijn wel de nodige ongelukjes gebeurd. Victor is een keer -toen hij op de ijzers stond vanwege de hoefbevangenheid- in de winter uitgegleden en onder het schriklint terecht gekomen. Er stond gelukkig geen stroom op en ik stond er bij, maar dat was wel even schrikken....het lint was om z'n been gewikkeld (ik weet nóg niet hoe hij dat voor elkaar kreeg) en Victor lag op de grond. Hij probeerde overeind te komen, maar dat lukte niet. Hij viel elke keer weer op de grond en was vreselijk in paniek. Ik stond erbij en keek ernaar, wist niet of ik Victor rustig moest zien te krijgen, of snel naar binnen moest rennen om een mes te pakken. Ik weet ook nog steeds niet waarom het lint niet gebroken is -dat zou moeten breken bij een bepaalde kracht- , maar uiteindelijk braken de isolatoren kapot en kon Victor overeind komen. Hij was meteen rustig en ik heb het lint van z'n benen gehaald. Ik stond meer te shaken dan Victor zelf en gelukkig had hij op een paar schaafwondjes na niets.
Verder is hij nog een paar keer met z'n ijzers in het gaas blijven haken (gaas om de bak voor de schapen, maar ik doe nooit meer gaas om een paardenwei/bak...), maar daarbij bleef hij altijd rustig. Haha!

Verder krijgt hij regelmatig een klap van Mouse, maar dat is z'n eigen schuld...ook Victor is zo'n monster die andere opjaagd. Duivel De DA zei gelijk al dat ik die twee uit elkaar moest halen, of op z'n minst een draadje ertussen. Ik vind het onzin, zo gaan pony's nu eenmaal met elkaar om en het zijn verder echte vriendjes. Het hoort gewoon bij het spelen, heb pas nog een leuk filmpje gemaakt dat Victor Mouse opduwt met een pyloon en daarbij trapt Mouse af en toe de pyloon zowat in Victor z'n bekkie, haha. En Victor maar gewoon doorgaan. Haha! Clown
Nog nooit echte schade gehad dus bij beide pony's, zelf al wel 2x een klap van Victor zelf gehad en ik lag natuurlijk wel gelijk in de kreukels Bloos , maar daarom doe ik hem ook niet gelijk weg. Was nooit uit gemenigheid, maar beide keren was hij gewoon zo gek als een deur en liep ik toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Kan gebeuren, al moet hij natuurlijk wel wat meer respect voor m'n persoonlijke ruimte krijgen.

Kortom...niet veel weidetijd voor mijn ponytjes, maar wel lekker 24/7 buiten, ondanks wat ongelukjes. En ze zijn veel vrolijker en makkelijker nu, lichamelijk én geestelijk gezond (op die rottige hoefbevangenheid na dan, maar ook dat is aan de betere hand) en ze kunnen zich lekker uitleven wanneer zij dat willen. En dat is meestal 'savonds, wanneer ze anders op stal stonden....

Oja...de ijzers zijn er inmiddels al weer een dikke anderhalf jaar onderweg (Dát zijn pas rotdingen...ijzers! Ze zaten er trouwens alleen onder tijdens de hoefbevangenheid) en de pony's krijgen nooit bescherming om, geen peesbeschermers, geen strijklappen, geen springschoenen (behalve soms tijdens het rijden) en zelfs geen dekentjes.... Bloos

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:37

Remember schreef:
Olita schreef:
zal ik niet meer mijn paard klakkeloos bij een ander neer zetten.

Er zit ook een immens verschil tussen 'pleur d'r maar bij' en met beleid je paarden weiden Ja! Oók met dat laatste loop je risico Ja, maar op die manier beperk je het wel tot een minimum.

Tot nu toe gaat het bij ons op de 1e manier nog altijd goed *klopt af...* Wij doen nieuwe paarden vaak gewoon direct bij de kudde in. We hebben een rustige, stabiele kudde met een duidelijke rangorde.
Afgelopen weekend nog, een nieuw paard erbij. Ze gingen even rennen, de kudde sloot bijeen, de kleintjes binnenin, de oudere en dominantere merries er omheen en de ruin ging polshoogte nemen bij 'de nieuwe'. Geen gemep, hier en daar een gilletje. De ruin accepteerde de nieuwe en het was klaar. Na een kwartier stond elk paard vredig te grazen zonder dat er 1 een mep heeft uitgedeeld of dat er rare situaties waren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:20

Mijn paarden staan in de zomer dag en nacht op het land en in de winter overdag in een grote buitenbak.
Mijn 1e pony kreeg koliek op het land en heeft geen 4 jaar mogen worden.
Mijn haflinger is een keer hard getrapt..

Maar ach. Dat risico neem ik maar, mijn paardjes zijn blij en vrolijk buiten daar gaat het om!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:25

heb net geprobeerd het voor ons weidemonster wat prettiger te maken. Ze moest nu altijd alleen zoals ik al vertelde omdat ze achter de anderen aanjaagt. De boer van wie het land is zei nu, je mag haar wel bij een paar jonge koeien zetten die ik heb staan die kunnen wel wat hebben.
En ja hoor, monster op en top, nog geen 5 minuten later hadden we rennende koeien Haha!
Gewoon weer alleen dus...

edit:typfoutje
Laatst bijgewerkt door lejo op 24-07-07 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:26

Een aantal weken geleden had een vrouw bij ons op stal een nieuwe pony gekocht. Een oudere ijslander, die ook al eerder bij ons had gestaan toen hij nog van de vorige eigenaar was. Het paard ging in de groep, werd wel wat opgejaagd, maar niet al te gek. Een dag later vonden ze haar met een gebroken voorbeen in de wei, finaal doormidden. Paardje is afgemaakt. Wat er precies gebeurd is weet niemand.