Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:34

_angela_ schreef:
Ik heb niet alle 10 de pagina's gelezen, dus hier mijn nog niet beinvloedde mening:

Stands kunnen acceptabel zijn, mits maar voor een paar uur. Zo kan ik leven met de gedachte dat een paard tijdens de nacht (dus maximaal een uur of 10) in een stand moet staan, als hij overdag contant de wei in kan, met soortgenoten. En de stand ruim genoeg is om te kunnen gaan liggen.
Dat plaatje zie ik liever als een paard dat 23/7 op stal staat, om een uurtje te mogen rijden. (wat toch als heel gewoon gezien wordt door veel mensen).

23/7 op een stand is echt dierenmishandeling in mijn ogen.

ga meteen ff een abbo-tje nemen, interresant onderwerp!

dat vind ik ook idd.. een pony bij mij op stal wordt niks mee gedaan, staat altijd op stal en één keer in de maand wordt hij er uitgehaald om mee te mennen, en dan vinden ze het raar dat hij geen conditie heeft en nogal wild is! Rolleyes

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:36

Ik vind ze slecht en vind het niet leuk om die paarden/ pony's daarin te zien staan.
Ze kunnen geen kant op, staan ze daar de hele dag met een halster en touw die vast zit aan de muur.
Eigelijk word ik er gewoon kwaad om Boos! Boos! Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:03

dees_daan schreef:
maar dan zouden riverna en rymkje dus ook niet voor de nacht in stands mogen, als noodoplossing, dan moeten ze buiten staan, en dan krijgen ze verschrikkelijk mok, dus dan kan je beter het houden van paarden in stallen (stallen in het algemeen) voor 24/7 afschaffen lijkt mij.

Volgens mij zorg jij goed voor je paarden en doe je het nu als noodoplossing, wegens gezondheidsklachten. Dat betekent in elk geval dat je aandacht voor ze hebt. Bovendien ben jij toch ook voor langdurige weidegang? Dan is er toch niets aan de hand? Ik zou ze liever in een ruime box zetten 's nachts, als dat moet voor hun gezondheid (in dit geval mok), dat zeker. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:04

tjitseee schreef:

dat vind ik ook idd.. een pony bij mij op stal wordt niks mee gedaan, staat altijd op stal en één keer in de maand wordt hij er uitgehaald om mee te mennen, en dan vinden ze het raar dat hij geen conditie heeft en nogal wild is! Rolleyes

Om dit soort situaties kan ik zo woest worden!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:09

klopt Nadya, maar nu het veulen dus ook onverwachts in een box moest, moeten ze nu even op stand, daar voor stonden ze allebij in een mooie ruime box, maar het kan nou eenmaal niet anders, dit had ik ook liever gezien, maar goed, ben wel blij dat het grote stands zijn, waar ze in kunnen liggen, en opzij naar voren en naar achteren kunnen lopen met genoeg ruimte, [naam] staat nu aan een lange ketting omdat die alle touwen sloopt, en [naam] aan een lang touw, met onbeperkt kuil Lachen
en idd genoeg beweging overdag Lachen

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:42

Nadya schreef:
tjitseee schreef:

Om dit soort situaties kan ik zo woest worden!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

dat is egt superr zielig Verdrietig .. zo iemand hoort tog eigelijk geen paard te hebbe Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:44

egt=echt en tog=toch, en t is hebben Knipoog

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:51

pfff Dromen .. lekkr bijdehand horr Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:57

Amber_: Kan je even de faq lezen. Msn taal is verboden.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:12

hmm, niet geheel onthouden, zal er aan denken hoor Pling

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:42

dees_daan schreef:

En t = 't of het. Tong uitsteken Haha!

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:45

... het ging toch over stands

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:45

Botervlieg schreef:
dees_daan schreef:

En t = 't of het. Tong uitsteken Haha!

dat is een afkorting Tong uitsteken maar goed ik zal er ook om denken ok? Knipoog

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:46

oké, iedereen z'n nederlandse lessen weer gehad Tong uitsteken

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:10

Ik heb tot pagina 6 gevolgt, maar wat ik nog even kwijt wou:
Het zou idd niet mogen dat zulke mensen een paard hebben. Maar dit gebeurt helaas erg veel. En meer dan wij denken.

Dat snap ik zelf ook niet. Ik wil het liefst elke dag naar m'n paard toe. maar helaas gaat dit nu niet in de wintermaanden. (donker) Gelukkig sta ik privé. Dus Veilig genoeg om eens 2 dagen niet te gaan. maar als ik een klein beetje tijd heb ga ik. (zoals vandaag trouwens) Ik vind als je bv gewoon twee week niet gaat (zonder reden) je het niet verdient om een paard te hebben. En nog veel minder alsty dan nog eens in een stand staat!

Ik snap eigenlijk ook gewoon niet dat mensen dit 'kunnen' vinden? Stel je voor dat je in het paard zijn situatie staat...

Maar ik ben het dan ook weer eens met Nadja. Het kan altijd gebeuren omwille van een nood oplossing. Lachen Dat is volgens mij dan weer een ander geval..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:34

Maar SOET, ik hou mijn paard niet in een stand, hoor. Ik had het tegen iemand anders in dit topic. Mijn paard staat lekker in een kudde in een groot gebied. Die heeft echt nog nooit in zijn leven op stal of in een stand gestaan..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:39

tjitseee schreef:

Dat is echt dierenmishandeling !
gaat hij overdag ook niet de wei in Verward

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:00

Nadya schreef:
Maar SOET, ik hou mijn paard niet in een stand, hoor. Ik had het tegen iemand anders in dit topic. Mijn paard staat lekker in een kudde in een groot gebied. Die heeft echt nog nooit in zijn leven op stal of in een stand gestaan..... Knipoog

Ik had et ook over de uitspraak dat jij deed over een andere bokker.
haha lekker onduidelijk Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:06

Haha! Haha! Haha! SOET, ja, soms is het wat lastig lezen en begrijpen blijkbaar, maar fijn dat het nu duidelijk is Knipoog

Milaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:59

Ik ben ertegen, maar helaas staan er bij ons op de manege wél stands . Boos!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:08

Milaa: gaan de paarden/pony's daar dan veel in de weide of niet?
Overlaatst gingen stalgenoten naar de zee met de vanne. Dus ik mee. Ze hebben daar hun paarden op gezadelt in een manege. Ik heb er wat staan rondkijken. En daar stonden de manege paardne ook in stands. Ik vind het trouwens ook niet erg veilig. (ze stonden met hun achterste naar het midden toen) als er 1 verschiet en die stampt... Met een beetje ongeluk is het raak. ?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:35

Sja vind stands op zich nog niet misdadig, maar de wijze waarop je er gebruik van maakt vind ik beoordelend of het wél misdadig is.

Staat je paard er alleen s nachts, dan zie ik het probleem niet. Vaak hebben de dieren op stands meer contact met elkaar dan in een box. Rollen kunnen ze niet, maar een goede stand is nog wel wat beweging mogelijk, wel beperkter, maar wel mogelijk. Liggen is mogelijk.

Hier alleen bij hoge nood nog paarden op stand staan. En die lijken er weinig problemen mee te hebben (terwijl ze normaliter 24/7 op het land staan). Ze dienen er wel geregeld diverse uren uit te komen!!!

Tja en of een paard die belemmering nu echt merkt: op een locatie van 1,5 x 2,5 of 2,5 x 3 box of 3x3/3x4 box? Op alle wijze zitten ze opgesloten en zijn ze beperkt in hun bewegingsruimte.

Moedig hiermee het gebruik van stands niet toe, maar misdadig vind ik het ook niet.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:36

dees_daan schreef:
dat is een afkorting Tong uitsteken maar goed ik zal er ook om denken ok? Knipoog

De afkorting van het is 't.
Dat kun je niet verder afkorten.

Het is helemaal OK, hoor. Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:49

En om nog even on topic te blijven:

De manege waar ik vroeger reed besloot
- toen er meer en meer pensionpaarden kwamen -
ook een rij stands voor de manegepony's te maken.
Het soort met latierbomen (met kettingen).
Erg druk en rommelig was het daar altijd.
Later hoorde ik dat een van de manegepaarden daar ook beland was.
Zo'n gouwe ouwe, keihard, mankeerde nooit iets en was overal voor
inzetbaar, hèt ideale manegepaard.
Dat dier is op zeker moment gespiest op het paaltje achteraan
waar de latierboom aan opgehangen was. Einde verhaal. Scheve mond

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:03

Scheve mond getver botervlieg wat een akelig verhaal. Had dat beestje niet verdient
tijdens een pauze in het bos oid vind ik stands goed te doen, als fulltime of partime stalling niet