kosten van een paard per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: kosten van een paard per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:12

Ze kan het niet zomaar door zetten zonder dat haar moeder het goed vind lijkt mij? Dus ga maar na, een paard zal er niet komen want dan zijn de meeste kosten voor haar moeder.Mijn dochter wil ook wel eens wat, maar daar werkt ze dan voor want ik betaal niet alles.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:24

Ik heb ook een pony maar daar betaal ik alles zelf voor.
Ik werk part-time en al mijn geld gaat naar mijn pony.
Geld voor een nieuwe broek of een avondje uit heb ik eigenlijk niet. Maar daar heb ik zelf voor gekozen en nog geen dag spijt
van gehad.

Naar school ga ik niet meer omdat ik anders geen tijd had om te werken. Geen tijd om te werken is geen geld.
Geen geld is geen paard.

Wat ik probeer te zeggen is, als jij nog naar school gaat
én huiswerk moet maken én moet werken én die minuutjes
die je over hebt naar je paard.
Dat vind ik niet eerlijk tegenover zo'n beest.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:19

Als TS niet uitkomt met de kosten springen d'r ouders bij.. Ik vrees dat de ouders te snel wat dit betreft zullen moeten bijspringen en hier dan ook niet meer van terug komen.. Lachen

Mocht je zelf een keertje ziek worden en een lager maandloon ontvangen komt TS direct al in de problemen. Niet alleen die maand is het otje 'buffergeld' dat moet worden opgebouwd dan niet va toepassing. Zelfs met eige geld komen de maandlasten niet uit.

Ik hoop maar dat paps en mams weten wat ze zich op de hals halen Knipoog

Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:10

Daar zou ik nooit mee rondkomen..

Stalling =175
En ik ben zo'n dekjesfreak en ik moet elke maand wel minstens 1 nieuw setje kopen..Dus reken bij mij maar op 300 euro..Maar gelukkig heb ik ouders die m'n 3 paardjes willen betalen Lachen

Xx

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:52

mijn ouders willlen eventueel wel 300 in de maand bijspringen.. ik moet alleen zo veel mogelijk zelf betalenn Haha!
zelf heb ik een buffer van 1000 euro.. en daar komt elke maand 50 bij van mijn kant...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:24

Nou, het wordt steeds meer, van 60 naar 300? Geloof er weinig van.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:21

ja en ineens een buffer van 1000

weet je kill3rgirl je bent een vreselijk zielig kind echt een puber van 14 die alles beter weet............een nog eens een vreselijk fantast en leugenaar...getv wat triest allemaal

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 09:10

pfffff mijn ouders willen bijspringen wat snap je daar niej aan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:16

hoe meer paginas' discussie hoe hoger dat het bedrag van je ouders wordt ....je komt gewoon niet meer geloofwaardig over

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:25

Ik betaal voor 4 shetjes en een fjord samen 55 euro per maand.
Altijd buiten en eigen grond.

Ik laat ze natuurlijk bekappen en heb de smid nu zo'n 1 keer per 3 maanden nodig. Meestal is het dan alleen nog even wat veilwerk, want ik wel wel dat ze netjes recht op de hoeven blijven staan. Ik betaal per pony 25 euro. Inenten doen we hier niet. Ze komen nauwelijks met anderen in aanraking, dus vind ik het niet nodig.

Wormenkuren koop ik groot in. Hierdoor kan ik een wormenkuur voor 5,50 per keer geven. Normale prijs is dan een euro of 8.

Je zult iedere maand wat opzij moeten leggen voor evt. dierenartskosten of een verzekering af moeten sluiten.
Je moet ook rekening houden met het kopen van goed passend tuig. Geen tuig kopen omdat het zo goedkoop is, dat wordt altijd duurkoop.

Als je op een pensionstal gaat staan (wat je volgens mij van plan bent) dan red je het niet met 100 euro.

ThyrlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:27

ik heb 110 euro zakgeld en daarvan kan ik mijn ijslander en 2 shetten onderhouden. Wel zonder aanschaf tuig dan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:46

Ik vraag me echt af hoe jullie dat doen en of jullie paarden wel alle zorg krijgen die ze nodig hebben. Het lijkt mij sowieso dat je dan niet de nodige buffer van € 2000 - 5000 (of wat dan ook) hebt voor onvoorziene dierenartskosten.

Ik ben 27 en verdien zoals eerder al gezegd ± 1650 netto per maand en ik heb vaak moeite om mijn paard te onderhouden naast mijn huis en auto. Dan vraag ik me toch STERK af hoe mensen met 100 € zakgeld twee paarden of meer kunnen onderhouden. Ik heb er eentje en heb het er al moeilijk mee, laat staan meerdere.

Ik vraag me dus af of die paarden hetzelfde krijgen als de mijne of dat ze het met minder moeten doen (bijvoorbeeld geen stal, rijbakken, poets/spuitplaats etc etc). Niet dat dat erg is maar ik betwijfel of iemand hetzelfde kan krijgen als ik voor meer dan de helft minder want dan verhuis ik meteen!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:59

mensen met 100 euro zakgeld hebben natuurlijk geen huis en auto,
maar stalling en onderhoud betalen van 100 euro en dan ook nog een rijbak hebben dat lukt denk ik nergens, tenzij je ze aan huis hebt staan.

neem aan dat deze meiden hulp krijgen van ouders Lachen

de ts past alle bedragen wel heel makkelijk aan, zit nu al aanzienlijk beter in het geld dan toen ze begon,
op zich wel knap....geldboompje dat is gaan groeien ??

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:04

@Sees, de laatste reacties zijn van bokkers met sobere rassen. ijslander, fjord en shetten. Deze zijn meer geschikt om op het land met enkel een schuilstal of iets te houden, naar ik aanneem zijn de kosten voor stalling dan ook iets lager dan als je een pensionstal zoekt met meer mogelijkheden als ´s nachts stalling, poets/ spuitplaats, rijbak(ken) etc Knipoog

Geef mij trouwens ook zo´n bankrekening, die met mijn fantasie meer echte centen op de bank oplevert Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:57

yep als ik mijn welsh ff ga vertellen dat ie op een landje moet gaan staan met enkel een schuilstal nou dan denk ik dat ie niet zo blij zal zijn

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:45

fjordnina schreef:
Wormenkuren koop ik groot in. Hierdoor kan ik een wormenkuur voor 5,50 per keer geven. Normale prijs is dan een euro of 8.

Dan zijn jouw pony's echt niet gegarandeerd beschermd tegen wormen.
Als je meerdere xer dezelfde wormenspuit gebruikt, zullen de wormen zich gaan aanpassen.
Er is er geloof ik 1 merk of 2 merken die je wel "altijd" kunt blijven geven. Deze zijn ook erg duur in verhouding.
Ik wissel om soms een dure en soms een goedkope.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:56

Het ligt er idd maar aan hoe duur je het zelf wil maken.

Voor mijn 2 paarden betaal ik eigelijk bijna niks, omdat ze aan huis staan.
Maar hoeveel het ongeveer zou kosten als ik wel moes betalen thuis (per maand per paard):

stalling: 125 euro per maand (grote box) of 80 euro per maand (kleine box) (dus hoe duur je het zelf wil maken!!)
voer en extraatjes (wortels, snoepjes): 20 euro (die van mij krege weinig, ivm veel op wei staan)
wormenkuur: 5x per jaar (hooguit) 10 euro gemiddeld per keer: 50/12= 4,15 per maand
inenten: geen flauw idee (schaam schaam, die van mij zijn nog nooit ingeent)
hoefsmit: 4x per jaar (mijn hoefjes groeien niet hard, en hoefsmit zegt zelfs 1x in 3 maande is genoeg!) 15 euro bekappen. dus 60/12= 5 euro per maand

dus totaal vanaf: 109,15 (zonder inentingen)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:01

Ik wissel ook wel af, maar na een keer of 3 ben ik door de spuiten heen. Dan dus weer een ander merk en 1 keer per jaar een duurdere, furexel.

Wat natuurlijk ook mee speelt, is dat ze niet altijd op de zelfde wei lopen. we hebben 7 weides dus dat wordt echt afgewisseld.

De stront wordt zodra de dieren eruit zijn over de wei verspreidt als mest. Het werkt al 45 jaar prima op deze manier.

Oh ja, de dieren krijgen echt alle zorg die ze nodig hebben, maar ik ben niet iemand die met een zooi dekens loopt te zeulen, of stro nodig heeft voor de stal. Simpelweg omdat we die niet hebben. Ze hebben hier voldoende beschutting van de bomen en ze voelen zich stuk voor stuk helemaal happy met hun vrijheid.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:46

Bienotje, ik heb Kwpn x Fries dus die is ook bestand genoeg tegen weer of wind. Daarbij kán ieder paard bestand zijn tegen wat voor omstandigheden dan ook als men het paard maar de kans geven zich aan te passen aan de leefomgeving.

Ik vind 100 € om een paard van te houden per maand alleen ERG karig. Als je met 100 € per maand uitkomt omdat het nu eenmaal niet meer kost, mooi meegenomen maar als je met 100 € uit MOET komen omdat je niet meer hebt...nee dat vind ik niet kunnen. JE moet je paard ALLES kunnen bieden wat hij nodig heeft en dat hoeft niet persé een stal te zijn met solarium en driedubbele dekens maar dat moet wel de tandarts, de hoefsmid en de dierenarts zijn wanneer nodig. Een nieuw zadel als het oude niet meer past en niet meer op te vullen is, een nieuw bit als het oude versleten is, medicijnen wanneer nodig etc etc etc.

Mijn paard krijgt ook geen overdreven extra dingen hoor. Mijn stalling is duur maar ik wil dan ook een bak waar ik in kan rijden, niet alleen een stalletje. Hoe moet dat anders in de winter?

Ik krijg gewoon het idee dat Killergirl PERSE een eigen paard wil hebben terwijl haar budget eigenlijk niet toereikend is en wie is er dan uiteindelijk de dupe? JUIST. Het paard...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:59

Sees, ik deel ook volledig jouw mening volgens mij hoor Lachen

Alleen staan de sobere rassen er wat meer om bekend dat ze ook daadwerkelijk sober gehouden worden, elk paard kun je dat mee doen (voorbereid, niet zomaar van de ene op andere dag swinters bedenken dat ie de hele dag en nacht buiten moet Knipoog).

Maar ook die paardeneigenaren zullen ergens een potje moeten hebben waar ze bij sparen voor evt. onkosten en volgens mij worden sommige behoorlijk gesponsord door pap en mam (indien nodig of misschien zijn sommige zelf helemaal niet bewust van de overige uitgaven van pap en mam en lijkt het allemaal zo vanzelfsprekend). Sommigen rekenen overige uitgaven voor het paard ook niet mee denk ik..

Alleen jammer, dat die reacties zo´n vertekenend beeld geven.Knipoog Je paard houden, zonder dat je elke maand honderden euro´s besteed alleen al aan stalling e.d. is te doen. Maar er vanuit gaan dat je paard iedere maand voor die lage kosten te houden is en jouw die extra kosten voor evt. dierenarts niet zullen overkomen is té naief..

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:29

Ik kan je wel vertellen wat ik kwijt ben al hebben veel mensen het al gedaan en aangegevn dat je het met 100 euro niet red, en ook niet als je meer gaat werken ben zelf 16 en heb mijn paard vanaf mijn 15e. ik had 3 baantje werkte me eigen kapot moes nog naar school kreeg mijn huiswerk niet af alles ging opzij voor mijn paard niet dat ik er spijt van heb heb alltijd gezorgt dat hij vooraaan kwam al had ik eigenlijk gen tijd maar het verijdt erg veel energie ik heb het een halfjaar volgehouden en ben toen half ingestort teweinig slapen te weinig eten nergens de tijd voor nemen(gewoon niet hebben). nu werk ik nog maar 2x in de week bij kennissen daar verdien ik ook wel goed voor mij leeftijd krijg 10 per uur en denk niet dat jij dat gaat halen als je werkt. veder heb ik 45 van ene meisje die haar shetlander bij ons op de wei stalt die wij voor 100 euro huren.
Nouja genoeg gepraat de kosten:

Stalling per jaar 1200
brok 300
hooi stro 250
wormspuiten 105
hoefsmid 200
dekjes halster etc. 100
lessen 780
entingen 20
is 2955
2955 : 12 = 246 per maand
+ voor jou nog 20 euro meer voor stalling en voer er af. maar dan zal ik nog wel wat kleinen dingen vergeten zijn.

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:40

Ik denk ook niet dat je het red met 100 in de maand.

Ja af en toe een maand, orashai, geeft hier een mooie ovezicht van.
Als je geen lessen volgt kom je met 181 euro ook uit.

Het zijn dus vooral de stallingkosten en de leskosten die de prijsverschillen maken.

orashai heeft het nog niet eens over de verzekeringen.

maar zonder stallingkosten en lessen kom je uit om 81 euro, wat een verschil.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:44

tsja, 't is maar net hoe luxe je het wil hebben, en of er wat met je paard gebeurt...
ik dacht ook 'er gebeurt vast niks', en toen hing mijn lieve brave paard vorige maand met beide achterbenen over de staldeur... 3 weken kliniek en een spoedoperatie verder is hij nu weer thuis. ik ben al zo'n 2500e lichter, en daar blijft het niet bij.
dus in principe kost mijn paard me zo'n 400e p/maand, maar in november 2006 kost hij me 3000e p/maand Boos!
denk daar ook even aan, voordat je aan een levend dier begint!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:58

Poeh, mijn stalling is "al" 100 euro in de maand, maar m'n ouders betalen mee. Fifty-fifty. Dan volg ik nog elke week les a €10 euro per keer (voorheen €15,=).
Dan heb je nog dierenarts kosten aan enten, eventueel hoefsmid (ik bekap ze natuurlijk, dat doe ik zelf (onder begeleiding! Knipoog ) en natuurlijk alle overige benodigheden.
Mijne staat altijd op het land, en krijgt alleen muesli na het rijden. Dat kost me niet zo heel veel, al wordt het 's winters meer want dan krijgt ze meer. Maar goed, dan heb je nog de overige potjes, pannetjes, zadel(s), hoofdstel(len), borstels, eventueel dekens en weet ik wat.
Om een lang verhaal kort te maken.. €100 per maand is heel karig, zeker als je je paard op pension hebt staan. Heb je hem bij huis, dan vallen die kosten weg, maar goed, dan heb je weer andere kosten, van o.a. landonderhoud.

En dan heb je inderdaad nog de onvoorziene dingen. Paard onderuit, door het prikkeldraad, ongeluk(jes) noem maar op. En die DA is niet goedkoop

Bezint eer ge begint! Ja

jinglebells

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:41

tita schreef:

In jouw goedekope regio hebben paarden zeker ook minder kans op ziekte e.d. Knipoog

Heel simpel jij wilt kost wat het kost goedkoop een paard houden ....

En wat kosten betreft kom jij nogal onozel over (sorry is zo) vervolgens denk je voor 60 euro een verzekering te hbben die alles dekt anders heel veel Gestoord

En jij vindt 500 een BUFFER nou dat is verdomd weinig als een buffer en een buffer moet aangevuld worden............

Ik vond Bienotje een goede uitspraak.
[/quote]

Sorry dat ik mij hier nogmaals mee bemoei hoor, ik vind jullie zelf erg onvolwassen. Dit is een meisje van 14 waar je het tegen hebt en ik vind dat zij zichzelf goed heeft geinformeerd voordat ze aan een eigen paard begint, ze neemt alles in overweging wat er gezegd word. En oneerlijk om goedkoop een eigen paard te houden? Je maakt me erg boos omdat ik dus weinig budget heb mag ik geen eigen paard hebben zeg je?
Dus is paardrijden alleen weg gelegd voor de rijkeren des lands? Mijn paard heeft misschien niet alle luxe die je je kan bedenken en niet de nieuwste dekjes.MAar gelukkig is ze wel, dat kan ik je verzekeren. Denk je nou werkelijk dat het een paard uit maakt of zijn baasje rijk is of arm? En natuurlijk moet je rekening houden met dierenarts kosten, maar nu moeten jullie eens ophouden haar af te kraken en te zitten zaniken over zaken die zij allang uitgelegd heeft. Zo dat moest er even uit.