Hoi Rivano
Wou net even vragen of je meer info had over die Tildren. Ik lease sinds december een paard en iedereen verklaarde me voor gek...
De eigenares had er al jaren niet meer mee gereden en wilt hem niet wegdoen. T is nogal een sukkelpaardje en ze vreest dat hij in het verkeerde circuit zou terechtkomen. Ze houdt hem dus en gaat bijwerken om hem te kunnen houden.
In december ben ik beginnen rijden, maar t was echt geen pretje. Hij kon af en toe echt flippen, blijven rennen en lelijk doen. Er stak een pessoa-bit in zijn mond, gelpad onder zijn zadel...veel met slof gereden. Veel gesprongen, weinig ander werk.
Hij was zoooo lief in de stal en in omgang, maar in de paddock werd het een duivel.
Ik was er echt van overtuigd dat hij ergens pijn moest hebben en idd, na een maand begon hij te manken. De eigenares bevestigde dat hij spat had en een nieuwe veearts stelde het volgende voor.
Infiltreren en nog 2 jaar zo verder doen en dan zou hij versleten zijn...
Tweede optie: Tildren, anders rijden: lang inrijden, veel geduld, niets forceren. Ik ben voor de tweede optie gegaan (met steun van de eigenares)
Ik ben dan ook met AdB in contact gekomen en ben zijn manier van rijden gaan volgen...
Ik heb ook gelpad, hulpstukken en gemeen bit aan de haak gehangen.
Nu rijd ik dus met een eenvoudig dubbel gebroken bitje. Hij loopt zonder infiltraties al 4 maand correct. Van een duivel is hij veranderd in een engeltje...hij is zalig licht in zijn mond.
In het begin durfde ik zelfs niet aan een galopje te denken en nu rijd ik vlot voltes van 10m in een verzameld galopje.
Ik heb heel mijn rijstijl moeten veranderen, heb veel geduld gehad, maar ik heb nu de voldoening dat ik van een opgevertje een zalig recreatiepaardje heb gemaakt!
Iedereen veel succes en geduld gewenst!