waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:25

maargoed misshien kan men in het kader van de immer stijgende verzekeringspremies in iedergeval de moeite doen om de kosten na een val zo veel mogelijk te beperken.

Iedereen zegt is eigen keus.......... helemaal gelijk, maar als je valt en je mag de rest van je leven in een rolstoel zitten...... dan zijn wel andere mensen die deze kosten kunnen gaan ophoesten door het betalen van de verzekeringspremie. Hoe je het ook wend of keert het moet wel betaald worden.

Voorkomen dat je valt doet een cap, bp, of wat dan ook niet.... maar ze KUNNEN de gevolgen van die val wel drastisch verminderen, en dus ook de uit de val voortvloeiende kosten.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:29

Dat is niet waar runningkawa, dat staat ergens hierboven ook beschreven door mij!!! Je kan van alles oplopen met cap, maar ook ontlopen!!!!
En niemandweet, als die consequenties alleen op jou bordje zouden komen prima, maar helaas is dat bij ernstig letsel niet het geval en treft het een heleboel personen!!!!

En ik snap dat hele gezever ook niet, maar dan andersom, wat is er nou zo moeilijk aan om dat ding gewoon op je kop te zetten!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:30

dan kun je over zoveel mensen gaan vallen Kim

fietsers zonder helm (hoofdletsel oorzaak nr 1 in NL)

Te dikke mensen
rokende mensen
mensen die te graag een glaasje hebben
x aantal "gevaarlijke"sporten

nee, vind dat echt gezever

dan ga ik zeggen, ik mag zonder cap, want ik rook niet

Wie van die 2 zal er in de cijfertjes het meeste kans hebben op dure ziekte kosten?

Anoniem

Re:

Zijn de uitroeptekens in de aanbieding?

welke winkel moet ik daarvoor zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-05 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefje23

Re:

Ben het helemaal met Kim eens!!!!!!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:34

runningkawa schreef:
dan kun je over zoveel mensen gaan vallen Kim

fietsers zonder helm (hoofdletsel oorzaak nr 1 in NL)

Te dikke mensen
rokende mensen
mensen die te graag een glaasje hebben
x aantal "gevaarlijke"sporten

nee, vind dat echt gezever

dan ga ik zeggen, ik mag zonder cap, want ik rook niet

Wie van die 2 zal er in de cijfertjes het meeste kans hebben op dure ziekte kosten?

heb je gelijk in, maar ......... ik vind dat men als persoon best even na mag denken over de gevolgen van sommige beslissingen EN dat het niet zo eenvoudig af te doen is met "eigen keus' omdat er toch nog wel een hele berg meer factoren meespelen

*steekt nog effe peukie op*

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:37

Dat je geen cap opdoet, ok eigen keuze... Maar ik vind persoonlijk dat het dragen van een cap duidelijk maakt dat je het vluchtdier in je paard begrijpt en accepteerd. Hoewel ze meestal braaf zijn, kunnen ze van onverwachte dingen alsnog schrikken...een opspringend hertje ofzo. Geloof me de braafsten schrikken ook en als zij schrikken val je er bijna 100% zeker ervanaf, gewoon omdat je het niet verwacht.(ik heb dat iig. val veel sneller van een doodbraaf paard af dan van een rotbok omdat ik dan beter oplet). Het hoeft niet eens je paard te zijn... Ooit al een laaghangende tak tegengekomen? Ik wel en ik was verdomd blij dat ik een cap ophad. Of een flauwte? Je hoeft maar een keer verkeerd te vallen...

Onlangs nog iemand op de fiets op beton gevallen zonder helm... Gekneusde hersenen, hersenschudding, schedelfractuur...

Vertel me wat heeft het grootste risco... een paard(topsnelheid 60km/u, hoogte van je val ergens tussen de 0,5 en 3,5 m(gelanceerd worden op het hoogste punt van een bok is echt eng kan ik je zeggen) met toch een eigen wil en angsten hoe braaf hij normaal ook is.

Of een fiets/brommer topsnelheid meestal wel lager dan 60 per uur en je valt van minder hoog met minder kracht...Als je iemand op zijn brommer of motor ziet zonder helm denk je automatisch toch ook dat het niet zo'n slimme actie is. Dat vind ik persoonlijk toch echt veiligere machines dan paarden hoor.

@Quellian: Hoe weet je dat dat niet geholpen heeft? Zin om het zonder cap nog eens te proberen en het uit te vinden en deze keer misschien minder geluk te hebben? Ik ben er van overtuigd dat die cap je leven heeft gered toen of je tenminste uit een rolstoel heeft gehouden. Al wens ik je natuurlijk echt geen rugpijn toe.

Begrijp me niet verkeerd...paardrijden is een gevaarlijke sport, vind ik maar dat kan dammen of schaken ook zijn als je van je rottig van je stoel valt. Met een cap minimaliseer je toch al 1 risico. Uitschakelen doe je nooit met levende dieren met zulk een kracht, snelheid en wendbaarheid.
Dat dan niet zo mooi is of dat hij niet zo lekker koel is, boeit me nou echt geen hele banketbakkerij...

@runningkawa: Dat van de gebroken ruggen heb je gelijk in... maar ik heb liever een gebroken rug en een goede hersenactiviteit dan een ernstig en/of blijvend hersenletsel maar dat is mijn persoonlijke mening en liever heb ik geen van tweeen. nog eens het gaat hier om risico's beperken en niet om ze uit te schakelen want dat is een utopie.

Enne ik val het vaakst van mijn eigen paard. Hoewel hij toch het braafst is en ik hem helemaal vertrouw. Maar ik rij hem ook het meest en op de openbare weg waar de raarste dingen gebeuren(niet altijd met een val tot gevolg maar met een andere hoogstwaarschijnlijk wel).

ps: een paar dingen zijn ondertussen al gezegd maar ik heb nou al lang genoeg aan deze mail geschaafd
Laatst bijgewerkt door wizewo op 11-11-05 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:38

Roken is toch ook een iegen keus
drinken toch ook?

waarom mag je dat dan niet zeggen als eigen keus met een cap

Ik weet echt wel dat ik daardoor ernstig letsel op kan lopen
Maar als ik die leuke tektsen op dat pakje sigaretten zie staan, zie ik vrolijk iedereen door roken.

Ik heb er geen moeite mee, vind ik ook eigen keus

dat belerende vingertje in nl, yuk
Net of we allemaal ook beter zijn als een anders als we die cap opzetten, als we die peuk laten liggen

jongens (euh meiden), dood gaan doen wel allemaal

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:39

hihihi, ik moet weer stoppen, en wil ook weer stoppen..........

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:47

Jep das waar maar ik doe het liever laat dan vroeg mits gezond. Enne wie zegt dat ik niks tegen roken heb ookal vind ik ook dat een eigen keus? Dat vind ook zo'n verspilling van geld, lucht en tijd. Sorry voor de rokers, ik mag jullie er niet minder om maar dat is mijn mening erover. Zelfde met drugs en drank trouwens.

Even heel cru maar je zou eens moeten weten hoeveel mensen er op hun sterfbed spijt van hebben ooit met roken, drugs of drank begonnen te zijn.

@Kiwiko.... zeker doen! Maak het rekensommetje van hoevel je gaat uitsparen en wat je met dat geld extra kan doen en ga even langs een goeie HA die kan je ook nog tips geven.*voelt zich nu wel erg belerend*

Maar ik vind het erg knap als een verslaafde(aan welk product dan ook) wil stoppen en het dan ook nog kan.

Ben nu een kiwiko-stopt- met- roken- supportteam

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:52

En hoeveel mensen zeggen niet op hun sterfbed

Ik ben blij dat ik geleefd heb, ipv altijd maar op alles letten en toch jong sterven?

Of zeggen, jammer dat ik niet meer geleefd heb, want nu is er toch het einde?

Mijn vader was 38, had longkanker
tuurlijk kwam dat van het roken, duidelijk, geen twijfel mogelijk, toch?

En zijn zus (26) en zijn moder (54) dan?
die altijd gezond geleefd hebben dan?

nee, denk dat ik wat anders tegen de dood aan kijk dan een ander
Dus misschien daarom ook moe word van altijd dat wijzende vingertje in Nl

Nogmaals, dood gaan we allemaal en waneer?
geen idee, maar als het je tijd is ga je, met of zonder cap
Het is allang uit gemaakt hierboven

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:54

[quote="heb je gelijk in, maar ......... ik vind dat men als persoon best even na mag denken over de gevolgen van sommige beslissingen EN dat het niet zo eenvoudig af te doen is met "eigen keus' omdat er toch nog wel een hele berg meer factoren meespelen
[/quote]

Hier wil ik mij graag bij aansluiten.

Bovendien is het wel of niet dragen van een cap vaak niet eens een bewuste beslissing maar een gewoonte waar je gewoon mee doorgaat.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:59

runningkawa schreef:
Het is allang uit gemaakt hierboven

Dat is ook een manier van denken. Als je denkt dat alles wat je overkomt hierboven al is uit gemaakt. Dan maakt het inderdaad niet meer uit wat jezelf doet.

Maar dat is dan weer een onderwerp voor een nieuw topic.
Hoeveel invloed heb je op je eigen leven.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:02

@runningkawa: als je vaak genoeg in een ziekenhuis loopt, word je wat moedeloos over de mensen die weten dat wat ze doen en welke risico's eraan vathangen terwijl zoveel voorkomen kan worden en dat helaas te laat ontdekken. Echt schrijnend af en toe... en zolang heb ik nog niet in een ziekenhuis rondgelopen.

Dat zijn moeder en zus er last van hebben hoeft niks te maken hebben met hun levenstijl. Erfelijkheid en levensomgeving speelt ook een rol.(passief roken is bijv. echt niet zo onschuldig als het lijkt hoor).

Ik begrijp wel wat je denkt en waarom dat je dat denkt. Respecteer dat ook, maar ik ben het er niet echt mee eens omdat ik vaak genoeg de andere kant zie dan jij spijtig genoeg hebt gezien. Dus hoop ik dat je ook mijn visie bergrijpt of je het er mee eens bent of niet.

En zoals ik al eerder heb gezegd... risico's kun je niet uitschakelen alleen maar verkleinen. Of dat nu 1jaar, geen of 10 jaar extra leven geeft weet ik niet. Maar ik ben optimistisch en hoop op heel wat meer jaartjes. Kanttekening hierbij dat ik meer prijs stel op kwaliteit dan op kwantiteit.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:07

runningkawa schreef:
Net of we allemaal ook beter zijn als een anders als we die cap opzetten, als we die peuk laten liggen

jongens (euh meiden), dood gaan doen wel allemaal

Nah, niet beter, wel gezonder
En dat dood gaan, liever later dan vroeger. Er is nog zoveel te leven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:08

The Greatest Thing We Have to Fear Is Fear Itself

En daar vind ik dit topic op lijken
Als ik toch steeds moet bedenken als ik op stap wat me allemaal kan gaan gebueren en wat ik allemaal kan gaan voorkomen als dit als dat
hield ik vandaag nog op.

Ow, dokters zeggen doodleuk dat het niet erfelijk is hoor.
alleen als je dan vermoedheidsklachten hebt, worden er direct long foto's ed gemaakt

En ik respecteer je ook, alleen lijkt het in dit topic, dat het andersom niet gebeurd.

En idd meer kwaliteit
Om heel hard te zijn, ik val liever dood, dan met een gebroken rug verlamd te liggen
laat me dan maar zo'n groot hersen letsel hebben, dat de stekker er direct uitgaat

En ik ga ook liever laat, maar misschien is laat voor mij morgen wel...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:31

Ja, en toch zijn er mensen die om andere mensen geven en dan roepen van "zet toch een cap op".
Ik heb ook wel periodes in mijn leven zonder gereden. Toen mijn ego nog onschendbaar was.
Ik denk dat het dan ook meer te maken heeft met ego dan wat dan ook.

En wat die vergelijking met de condoom betreft en dan de opmerking "als je AIDS nu door een transfusie krijgt" : Dat is niet meer mogelijk en eh, andere SOA´s krijg je dus echt door SEX hoor.
En mensen die niet met condoom willen vrijen, willen vrijen hebben gewoonlijk ook nogal een ego en denken niet om de ander...

Het dragen van een cap blijft een keus, maar het toont wel verantwoordelijkheidsgevoel en de accpetatie dat je niet onschendbaar bent als je eenmaal denkt te kunnen rijden of op een eigen paard rijdt. Nogmaals, je paard kan ook vallen.
Op de brommer is een helm verplicht, iedereen vind dat logisch en dan ga je ook niet zeuren over het andere letsel wat ze nog op kunnen lopen.
Ook daar, die persee zonder helm willen:Super ego.

Waarbij ik niet zeg dat jij last van een te groot ego hebt, RK.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:40

@runningkawa: Om mijn respect te verliezen moet je wel wat ergers zijn/doen ...

Ik zou het alleen zo fijn vinden om al is het maar een iemand een letsel(hoe dan ook met paard of met wat anders) te kunnen besparen...

Of topic: Persoonlijk vind ik het wel een beetje vreemde dokters hoor... Ik kan begrijpen dat ze geen onnodige angst willen veroorzaken maar vind wel dat je recht hebt om te weten wat ze denken. Ze zullen denk ik met die longfoto's alleen maar enkele zaken willen elimineren of als het toch fout is er vroeg willen bijzijn. Die erfelijkheid is trouwens naar mijn weten geen zekerheid hoor alleen maar een verhoogde kans op...

On topic: Tis wat je zegt... Liever dood dan van kop tot teen verlamd(daar heb je geen gebroken voor nodig overigens en een gebroken rug duid ook niet altijd op verlamming, gelukkig). Maar als ik mag kiezen tussen een gebroken rug zonder blijvende verlamming maar met lange revalidatie en een blijvend ernsig maar niet lethaal hersenletsel weet ik het wel.

Maar ja er is een ding wat ik het afgelopen jaar geleerd heb... de mens is een wonderbaarlijk beestje, dat soms zijn eigen krachten en kunnen overstijgd. En zoals in een gedichtje/zegswijze staat, is het belangrijk om te kunnen onderscheiden of het zin heeft om ergens voor te vechten en om er daar dan helemaal voor te gaan of dat je het alleen maar kan aanvaarden en accepteren. Zo ook met ziekten, caps, roken, mental issues ed.

Off topic: Degene die dat gedichtje/zegswijze heeft, zou die dat trouwens in de oorspronkelijke versie aan mij willen bezorgen?

En nu ga ik naar mijn paardje toe.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:41

Ik wilde het net vragen Lusitana

Een groot ego heb ik niet
Draag ook alleen maar een simpele paardenstart, dus voor mijn geweldige kapsel hoeft het ook niet.

Nogmaals, ik draag vaker wel, als geen cap.
Maar vind dat gezuer gewoon zo ..pff gezeur

dat onschendbare vind ik juist bij cap predikanten.
Met cap op, gebeurd je niks ! (wanneer gaan we dat slogan gebruiken )

Wat Hueritella (oh help, hoe schrijf je dat) ook al zo mooi opsomde
er is zoveel meer om paardrijden veilig te maken
Waarom dan dat eindeloos gezever over die cap altijd?

En de premies en zo erbij halen is helemaal een flut argument...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:13

Ik vind het nogal een -topic worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:14

Nu pas

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:16

runningkawa schreef:
dat onschendbare vind ik juist bij cap predikanten.
Met cap op, gebeurd je niks ! (wanneer gaan we dat slogan gebruiken )

Je zult mij in ieder geval nooit horen zeggen dat je met cap op niets kan gebeuren. Alleen is met cap op het risico op een gat in de kop een stuk kleiner, verder niks.
Maar goed, ik spreek zelden of nooit iemand aan op het al dan niet dragen van een cap, 't is net in zo'n topic dat ik het erover heb

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:18

runningkawa schreef:
Nu pas

Heb me een tijdje voorgehouden dat mensen echt niet zó hardleers konden zijn, maar nadat ik 20x hetzelfde verteld heb, ben ik er zelfs van in de overtuiging dat het helaas wel zo is.

Ik heb geen enorm ego, ben ook niet de koningin, voel me God, niets kan mij schaden.

Ik hoef dus geen cap op

Anoniem

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:34

Ik draag zelf liever wel een cap, sterker nog; ik overweeg ook nog een bodyprotector aan te schaffen, maakt niet uit hoe Keet gaat worden onder het zadel. Ik vind veiligheid erg belangrijk, mijn grootste nachtmerrie is verkeerd vallen, met nadruk op verkeerd (verlamming, nek breken, etc.) Maar dat is mijn eigen keus .

Ik stoor me niet aan andere, ik zou wel eens kunnen zeggen 'Lijkt een cap je niet verstandig?' Antwoorden als 'Mijn paard doet niks' vind ik flauwekul, een paard is nou eenmaal een paard en die zijn nooit voor 100% betrouwbaar, schrikken kunnen ze allemaal, vallen kunnen wij. Een keer voor de foto zonder cap begrijp ik goed, maar dat is jouw risico!

050206051012

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:35

Miirthe schreef:
Ik draag zelf liever wel een cap, sterker nog; ik overweeg ook nog een bodyprotector aan te schaffen, maakt niet uit hoe Keet gaat worden onder het zadel. Ik vind veiligheid erg belangrijk, mijn grootste nachtmerrie is verkeerd vallen, met nadruk op verkeerd (verlamming, nek breken, etc.) Maar dat is mijn eigen keus .

Ik stoor me niet aan andere, ik zou wel eens kunnen zeggen 'Lijkt een cap je niet verstandig?' Antwoorden als 'Mijn paard doet niks' vind ik flauwekul, een paard is nou eenmaal een paard en die zijn nooit voor 100% betrouwbaar, schrikken kunnen ze allemaal, vallen kunnen wij. Een keer voor de foto zonder cap begrijp ik goed, maar dat is jouw risico!

Bedankt voor uw bijdrage