Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:59

Laine staat zon 8uurtje per dag op de wei zomers.En dan savonds op stal en dan krijgt ze wat hooi..wat ze bijna nooit op eet.Ook in de wei staat ze vaker te slapen dan te eten ,luilak Clown

Swinters komt ze niet altijd buiten 2/3 maal in de week maar dan is het echt blubs en of dat nou goed voor ze is wel komt ze los in de bak en wandelen we meer enzo

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:09

Karin schreef:

Dat begrijp ik even niet... Waarom hebben die paarden veel meer last van vliegen?

Tja, ik ben geen mug natuurlijk. Maar ze schijnen een andere geur te hebben, als ze brok eten en veel zweten(ondanks het rollen ruiken ze nog steeds sterk naar zweet, en dat zweet ruikt anders dan bij een weidepaard). Ik kan het ook iedere zomer weer waarnemen, als ik het ene deel rustig zie staan, en het andere deel van de paarden werkelijk helemaal gek zie worden. Dat zijn altijd de 'stal'paarden. Maar wij wonen in vennenrijk gebied, met veel muggen. Dus dan is het ook problematischer denk ik dan wanneer je ergens woont met minder insecten.

Maar het is geen probleem verder, ze gaan gewoon echt overdag naar buiten, en tegen de schemering naar binnen. Als er veel dazen zijn krijgen ze een dunnen katoenen deken op met vliegenspray bespoten. Dan kunnen ze tenminste even lekker naar buiten zonder gek te worden.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:15

machie schreef:
4 uur eten per dag is te weinig voor een paard! Een paard heeft een spijsverteringskanaal dat is ingesteld op 18!!! uur eten per dag. Helaas redt nog geen 20% van alle nederlandse paarden dat Verdrietig

Dan heb ik het wel krap berekend, dat snap je toch zelf ook wel.
Maar voor veel paarden zal die 4 uur de harde werkelijkheid zijn.

Mijn paarden eten zeker wel meer per dag. Ze doen minimaal twee uur over hun hooi ('s ochtends en 's avonds krijgen ze een flinke plak) per keer. Daarnaast nog vier uur weidegang (gemiddeld, maar niet op een te rijke wei natuurlijk).
Zijn we alweer bij acht uur.
Dan nog een kwartiertje per portie brok, 3 keer per dag.
8 3/4 uur.
En dan krijgt mijn paard nog een brick (soort hooi) 's avonds extra, omdat hij anders op merkwaardige wijze (nou ja, hij maakt zich soms wat druk en heeft dan geen tijd voor zijn grote portie hooi) mager wordt.
Is ie een uur mee aan het spelen en eten. Hij vindt het echt geweldig.

Bijna tien uur eten dus. Nee, de 20 uur haal ik niet, maar ik kom verder dan menigeen.

Maar goed, ik geloof dat het topic over weidegang ging. Maar ik wilde de suggestie dat mijn paarden het slecht hebben en dat ze zielig zijn toch even van de hand doen.