Wie is er gaan kijken na schieten bij slager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:18

Loena schreef:
Kijk en dat is nu een gevoelskwestie... ik weet niet hoor maar volgens mij is geen van beide opties leuk!
Als je paard dood is, is de ziel eruit en is het een leegomhulsel... Allebei de opties zijn vreselijk..
Het is inderdaad niet leuk dat ze worden opgetakeld en verbrand maar neerschieten, keeldoorsnijden etc.. nee dat is minder erg

Ja, het is natuurlijk alebei niet leuk.
En ik hoop het ook nog niet snel mee temaken, maar OOIT moet het tog.
En dan ben ik hetliefste alleen bij mijn paard als die wordt geschoten(niet mijn ouders erbij ofzo.)

CaLiMeR0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:55

lundi schreef:
|( Ik heb het afgelopen jaar twee paarden weg moeten brengen ,en ik heb bij alletwee na het schot gekeken Huilen
Het is een beeld wat eigenlijk bij me blijft,en toch heb ik er geen spijt van!
Gewoon omdat ik zeker wilde zijn dat ze werkelijk dood waren,en niet het verhaal wat je wel eens hoort achter het slachthuis weer uit zijn gegaan,om zo in de handel terecht te komen!

Ja klopt, hoe erg het ook is. maar sommige paarden gaan zo door de verkoop in met pijnstillers bijvoorbeeld. ik zou het ook willen zien. dit heb ik een vriendin van mij ook moeten vertellen omdat haar paardje jammer genoeg ook afgemaakt moest worden aan hoefkatrol. zei is ook mee geweest en ze weet het dus ook heel zeker! anders als je een paar paarden ziet kijk je altijd of niet toevallig die van jou erbij staat.
opzich vind ik een spuitje vriendelijker maar das volgens mij alleen voor de mens want ik weet ook van paarden die ertegen gaan vechten en dat wil je echt niet zien. en met 1 schot is het gelijk over!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:27

Moeilijk dit...

Inslapen vind ik niet fijn omdat ze na die kalmeringsspuit vaak gaan vechten om overeind te blijven.. en dat langs de weg liggen onder een zeiltje is voor ons moeilijk om te zien maar het paard zelf heeft daar geen weet van.

Slachten is voor mijn paard (denk ik) nog moeilijker omdat ze nooit met de trailer weggaat.. is dan al een stressvolle situatie en dan nog in een vreemde ruimte enzo..

Bah wil er eigenlijk niet aan denken!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:21

gijsenkim schreef:
Een dood paard zien is niet zo erg, echt niet.

Nergens om maar ik vind het vreselijk om dode dieren te zien. Ons hangbuikje is afgelopen week gestorven en ik was er helemaal naar van dat ik haar dood heb gezien. Aan de andere kant was het afscheid nemen wel goed maar niet zo erg nee dat ben ik niet met je eens.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:38

Ik denk dat het meer is dat je eigen paard dood is, dat je het eng vindt omdat je weet dat hij dood is.

Ik heb al veel dode dieren gezien maar je eigen paard is tog anders...

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:20

Ik zou niet durven kijken.. Ik zou het zo erg vinden als mijn paard waar je toch emotioneel een band mee hebt (van mijn kant) zo levenloos en leeg... Ik moet er echt niet aan denken.. Ik zou denk ik wel haar staart willen hebben als een stukje zekerheid.
Bleeh zit hier nu achter de computer megahard te huilen.
Het idee alleen al dat haifa er niet meer zou zijn.. Verdrietig

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:42

Ik zou niet haar staart willen hebben?

Of bedoel jij een plukje staart haar?Dat zou ik dan ook nemen!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:11

m'n vorige pony had spat atrose. hij kon niet meer in de wedstrijd sport. hij staat nu als 9 jarige in een rust tehuis(hij is de jongste daarzo) en heb een stuk haar van z'n staart afgeknipt. een vlecht en touwtje dr in. en nu ligt die op de salon tafel. tog wel een goed aandenken. hij had nog wel genoeg staart over om inde zomer de vliegen mee weg te jagen. ik heb hem nu ongeveer een half jaar niet meer gezien. maar wil dat al wel graag(dan moet ik eerst 1,5 uur reizen.)

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:01

vind ik een erg mooie oplossing als hij niet teveel pijn heeft!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:05

en trouwens , ik blijf erbij dat iedre het voor zichzelf moet weten hoe hij/ zij het oplost wanneer je in een situatie komt dat ej ej paard moet laten slachten/inslapen
ikzelf heb er uren dagen en weken over na gedacht , ik weet het niet , voor het geld zou ik het in elk geval niet doen , ik heb mijn paard gekocht om er goed voor te zorgen en samen een hoop lol te beleven en niet om er geld aan over te houden.. (al is het zo weinig)
het dier moet een waardig einde krijgen , en voor de een is dat slachten voor de ander inslapen!
het ene paard gaat met geen mogelijkheid de trailer in en is heel erg zenuwachtig doe je het je paard nog aan zo'n rit te maken terwijl hij ziek is of pijn heeft ?
of als ej paard nog vol 'kracht'zit in laten slpaen zodat hij opstaat en valt en weer opstaat , nee ik ben niet overuit ik denk dat je pas kan beslissen als ej zoiets mee maakt en verschilt per situatie

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:07

Een beetje misselijk verhaal, verteld door een kennis:

Deze meneer fokte Welshjes, en had een A-hengstje wat een ongeluk had gehad met een voorbeen. Diertje moest naar de slager, en een vrouwtje in de buurt had wel een trailer en zou meerijden.

Bij de slager loopt de meneer met het beestje naar binnen, vrouwtje er achteraan. Het been van de pony werd verbonden en ze zouden hem dadelijk gaan schieten, het beestje werd even in een stand gezet.

Meneer pakt even later de pony, de keurmeester was er en zou het vlees keuren, waarna de pony geschoten zou worden.
Het vrouwtje wilde dit niet zien, dus liep er achteraan om daarna weer naar buiten te gaan.

Wat gebeurt er: de pony werd gekeurd en alles was in orde, de slager komt eraan en schiet de pony af. Gelijk daarna wordt de keel afgesneden en de pony opgetakeld, nog voor het vrouwtje en de meneer naar buiten konden lopen.
Liters en liters bloed natuurlijk, meneer geschrokken, vrouwtje volledig over de pis...

Deden de slachters expres, want dat was zo leuk om die gezichten te zien... flauw hoor

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:09

he bahhh , ik denk dat je ook vantevoren wel aan moet geven dat je dit ZEKER niet wil zien ( als je dit niet wilt natuurlijk)
maar vind het schandalig! echtwaar

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:56

Ja, daat vindt ik ook.

Toen vit naar de slager ging ben ik zelf niet meegeweest (ik was nog heel jong.)

Maar een kennis is wel wezen kijken en daar deden ze dus niet zo hij heeft alleen het schot gezien en de rest niet....

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:12

Enige off topic opmerkingen verwijderd.

GB_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:58

Tittel schreef:
Ik heb al meerdere paarden en ponys's zien sterven. Elke keer als ze sterven voelt het of er ook een klein deel van mij sterft. Ik ben een hele emotionele persoon dus ik leef hier enorm in mee en trek het me ook erg aan. Mijn eigen pony is op 12 jarige leeftijd tijdens het dollen in de wei zo dood neergevallen. Ze is overleden aan een hartstilstand. Op de Fjordenpaardenfokkerij heb ik meerdere paarden zien sterven of gevonden toen ze overleden waren. Van een pasgeborden veulen, een doodziek veulentje tot een echte oudje. Dit ging mij echt niet ik de koude kleren zitten. Twee weken geleden heb ik een pony zien sterven door het eten van St. Jacobskruiskruid. Het arme beestje heeft 1,5 dag geleden, doordat de dierenarts een verkeerde diagnose heeft gesteld. Dit was echt verschikkelijk. Ik ben bij haar geweest en nadat ze was overleden ben in ingestort. Ik persoonlijk ga nooit een van mijn paarden af laten schieten of slachten. Ik hoop dat er snel een paardencrematorium komt in Nederland. Mochten ze toch voor de tijd komen te overlijden dan laat ik ze net als mijn pony ophalen en vernietigen. Dit klinkt vreemd, maar zo weet ik zeker dat ze niet in bepaalde produkten worden verwerkt.

4 februari 2004 is een haflinger die al paar jaar bij mij stond van toen een vriendin overleden door een Ongeluk.
Ik verzorgde dat paard elke dag. En hield zielsveel van dat paard.

Die vriendin mocht dr paard toen laten Cremeren. maar dat ken niet iedereen zich veroorloven. Het is 1000 euro ongeveer.
En je paar mag niet groter zijn dan 1.55 ongeveer.

Meiden als je je paard laat cremeren en het is een groot paard. en ze zeggen dat het paard in de oven ken. dan weet ik zeker dat het paard er niet heel in gaat. maar in een half stuk. in 2 ovens dus.

Goldie (die haflinger) is gecremeerd in Roermond (Limburg).
Die mensen hebben echt respect voor je. en zijn hartstikke vriendelijk:).
Het cremeren duurt ongeveer 6/7 uur ofzo. maximaal.
Je kan dan door de stad van roermond gaan lopen met wachten ofzo.
om er even tussen uit te zijn.
een paard van 600kilo is ongeveer 20 kilo as.
maar het is wel een heeeeele opluchting als je dr toch nog ken dragen en in je handen ken houden. maarja.
Ik mis dr nog steeds. en kijk tegen die datum op » 4 februari :'(:(.

Groetjes desiree. (als je het verhaal btje snap:P)

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:50

ik kijk liever naar een foto dan dat ik met een potje as in mijn handen zit. Dat vind ik zo definitief. Ik weet niet, maar ik zou ook geen familie in een potje op de tafel willen hebben. Ik vind dat een naar idee. Ik kijk liever het album even door met alle momenten die ik met haar heb meegemaakt. Van die as zou ik helemaal naar worden, daar kun je toch je verhaal niet aan kwijt?
nee voor mij is dood gewoon dood. Het opeten van mijn paard gaat me te ver, niemand die daar bewust een hap van gaat nemen, en niemand die bewust een stukje vlees van haar vervelrkt in 1 of andere snackbarhap. Nee doe dan maar lijm ofzo. Het maakt me niet uit zolang ze niet bewust opgegeten wordt.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:08

EEn kettinkje met was as erin zou ik ook wel willen, dat lijkt me heel mooi.

Maar een pot met as die dan in je kamer ofzo staat dat wil ik niet, zou het aleen maar erger maken...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:12

Maar het idee dat ze je paard eerst in twee stukken hakken omdat ie niet in de oven past... Nou nee, dat hoeft van mij ook niet zo. Lachen

someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:20

Mijn paardje is nu ongeveer 4 maanden geleden gestorven Huilen
Ze was ongeveer 30 jaar en ik heb haar 7 jaar gehad. Op een avond viel ze gewoon ineens neer in haar stal terwijl ze in de dag nog in de wei had gestaan en er niets aan de hand was.Het ergste was nog dat ze wou opstaan en ze probeerde het zo hard, maar haar achterbenen konden niet meer.Ze bleef maar proberen waardoor ze met haar hoofd tegen de eetbak vloog..Het was echt verschrikkelijk
En de dierenarts had ook juist een spoedgeval dus moeste we nog wachten ook...Op het moment dat ze haar het spuitje gaven was ze eigenlijk vrij kalm en juist ervoor hinnikte ze nog 1 keer Huilen
Ik heb 1 keer gekeken wanneer ze dood was en ik vond het zo vreemd....
Toen dat ze haar kwamen ophalen had ik het ook heel moeilijk ..... Ze werd zomaar in die container gezet alsof ze niets betekende voor mij..
Een paardencrematorium is inderdaag enorm duur en als ze inderdaad je paard niet in de oven krijgen..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:58

Maar het lijkt mij als er een crematorium komt in Nederland, dat ze daar dan toch rekening mee houden?

Ik bedoel mensen die besluiten om hun paard te laten cremeren en daar dus en hoop geld voor willen neerleggen, zullen niet akkoord gaan met het feit dat hun paard in 2 stukken gesneden zal worden omdat hij anders niet in de oven past, lijkt mij
Mensen laten hun paard oa; cremeren vanuit emotionele redenen dat weet de persoon die zo'n bedrijf wilt gaan beginnen toch ook. Verward

Ik zou het vreemd vinden als je als eig. kiest voor het cremeren van je paard en dus belangrijk genoeg vind om daar een hoop geld aan uit te geven maar het dan niet zou deren als datzelfde paard in stukken gehakt zou worden voordat ie gecremeert wordt, ddiezelfde vraag speelt dan toch ook het hoofd van een toekomstig bedrijfleider van zoiets?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:45

he gatver missouri !
als ik het zou doen ( ik heb geen eigen paard dus heb ook geen zin te denken op welke manier ik het zou doen ) dan keek ik iig erna, om zeker te weten dat het gebeurd is.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:55

gelukkig nog niet moeten meemaken!!
Een eigenaar bij ons op stal heeft zijn paard deze zomer moeten wegbrengen wegens iets aan de sprongewrichten.
Ze hebben de eigenares afgeraden want dat het afschuwelijk is.
Zou het echt ook niet kunnen dat zo iets zou gebeuren met m'n paard jeetje Huilen
Vind dit echt een zielig onderwerp Ach gut

GB_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:03

cissie schreef:
Maar het lijkt mij als er een crematorium komt in Nederland, dat ze daar dan toch rekening mee houden?

Ik bedoel mensen die besluiten om hun paard te laten cremeren en daar dus en hoop geld voor willen neerleggen, zullen niet akkoord gaan met het feit dat hun paard in 2 stukken gesneden zal worden omdat hij anders niet in de oven past, lijkt mij
Mensen laten hun paard oa; cremeren vanuit emotionele redenen dat weet de persoon die zo'n bedrijf wilt gaan beginnen toch ook. Verward

Ik zou het vreemd vinden als je als eig. kiest voor het cremeren van je paard en dus belangrijk genoeg vind om daar een hoop geld aan uit te geven maar het dan niet zou deren als datzelfde paard in stukken gehakt zou worden voordat ie gecremeert wordt, ddiezelfde vraag speelt dan toch ook het hoofd van een toekomstig bedrijfleider van zoiets?

Dat zijn gewoon onbeschofte mensen met weinig gevoel en begrip.
ik heb goldie nog in de oven zien liggen dus ik weet ckr dat ze heel was. maar het was mijn paard niet. ik heb het as zelf niet. ik zou het ook niet altijd in mijn kamer willen hebben staan. ik wou ook een kettinkje maken met as enzo. maar heb ruzie gekregen met dat meisje dus.
dat kan niet meer:(.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:53

Ik zou iig meegaan mijn pony wegbrengen, maar ik kan nu wel zeggen dat ik wil kijken of er evt bij wil zijn, maar ik zal denk ik niet goed worden en op het laatste moment zeggen ik ga wel even weg.. Al zou ik het niet eerlijk vinden tegen over de pony, omdat hij zijn hele leven jou gediend heeft en dan zou het eigenlijk niet eerlijk zijn tegeover hem om hem dan op zo'n moment [angst waarschijnlijk] in de steek te laten. Mijzelf kennende zal ik gigantische spijt hebben als ik geen waardig afscheid heb genomen als hij echt dood is.