Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:53

Richtje schreef:
Ben ik het helemaal mee eens
Het jammere is alleen dat het eerste wat veel mensen vragen is "Heb je ook wedstrijden gereden" Of "wat heb je gereden"
En als je dan zegt dat je alleen onderling wat in het B gestart bent, kijken ze heel anders naar je.

Andersom is dat ook precies zo hoor! Als ik op mijn 5-jarige merrie rij (L2/M1 niveau) dan is dat niets bijzonders om te zien. Gewoon een leuke combinatie, niets meer en niets minder.
Als ik dan met 'vreemden' in gesprek raak en ze horen dat ik met mijn andere paard ZZ-licht rij dan bekijken ze me opeens met hele andere ogen.

Dit werkt dus allebei de kanten op hoor!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:57

Eigenlijk snap ik al dit soort discussies eigenlijk niet zo goed.... Kun je echt rijden als je in het Z zit? Tja, sommige wel en sommige niet, wat is echt goed rijden eigenlijk Verward ? Het gaat er toch om of je samen met je paard fijn en ontspannen kunt rijden ongeacht op welk niveau? Ik ken zelf ook enkele Z ruiters die een paard prima kunnen laten doen wat ze vragen maar als je dan de manier ziet waarop dit bereikt is en hoe ze in de omgang zijn met hun paarden...tja, dan zie ik toch liever een mooie B combinatie die het beiden naar hun zin hebben Knipoog Klasses zeggen voor mij niet zoveel, paardrijden is meer als rijden alleen...

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:02

Wel, eigenlijk denkt iedereen er dus hetzelfde over: je kunt niet per definitie goed rijden als je Z bent. Alleen blijf ik maar niet begrijpen waarom die combi's die niet ontspannen rijden toch maar winst blijven halen....teveel sinterklaasjury's tegen gekomen zeker Lachen

Ik snap overigens ook niet hoe mensen met dat ruk- en plukwerk plezier kunnen beleven aan het rijden....steeds die spanning in je paard lijkt me vreselijk Lips are sealed

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:03

Randy01 schreef:
Andersom is dat ook precies zo hoor! Als ik op mijn 5-jarige merrie rij (L2/M1 niveau) dan is dat niets bijzonders om te zien. Gewoon een leuke combinatie, niets meer en niets minder.
Als ik dan met 'vreemden' in gesprek raak en ze horen dat ik met mijn andere paard ZZ-licht rij dan bekijken ze me opeens met hele andere ogen.

Heeft allemaal te maken met verwachtingen. Knipoog

Waarschijnlijk verwacht 'men' van jou vervolgens ook dat je die 5-jarige binnen de kortste keren eveneens in het ZZ-licht hebt lopen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:05

Sjuimpje schreef:

Iedereen kent ze wel, de boerderijtjes in de polder waar ze een stuk of wat stalletjes verhuren. Daar lopen paarden die nauwelijks het ene been voor de ander krijgen.
(en nee, nou moet niet iedereen die bij een boer in de polder stat zich aangesproken voelen Tong uitsteken )

Ah die ............... Schijnheilig

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:06

peeky schreef:
Ik snap overigens ook niet hoe mensen met dat ruk- en plukwerk plezier kunnen beleven aan het rijden....steeds die spanning in je paard lijkt me vreselijk Lips are sealed

spektakelkijkers Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:18

Karin schreef:
Heeft allemaal te maken met verwachtingen. Knipoog

Waarschijnlijk verwacht 'men' van jou vervolgens ook dat je die 5-jarige binnen de kortste keren eveneens in het ZZ-licht hebt lopen. Knipoog

Dan kan 'men' nog lang wachten..... Knipoog Haha!
Het zou leuk zijn om haar ook ooit in het ZZ-licht te krijgen, maar ik ben gelukkig realistisch genoeg om daar lekker de tijd voor te nemen en het is altijd maar afwachten hoe je paard het in de sport gaat doen.....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:25

Randy01 schreef:

Dat is het 'm nu juist; ze zien je rijden met een jonger paard en vinden er niets bijzonders aan, maar als je verteld dat je ooit eens ZZ-L hebt gereden vinden ze je ineens een wereldruiter. Terwijl dat laatste niet gebasseerd is op wat ze daadwerkelijk van het rijden vonden.
Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat jij niet kan rijden, maar dat veel mensen een oordeel trekken over de rijkunst wanneer men wedstrijdprestaties hoort, terwijl dat oordeel over het rijden zelf zou moeten gaan.

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:29

Het is moeilijk om uitspraken over individuen te doen, maar als je een groep z-ruiters vergelijkt met een groep b-ruiters of een groep recreatie-ruiters, denk ik dat het gemiddelde niveau in de eerste groep het hoogst ligt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:31

precies, MargaV! Terwijl er hier vaak gedaan wordt alsof een Z klassering helemaal niets zegt, en dat vind ik veel te kort door de bocht.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:35

MargaV schreef:
Het is moeilijk om uitspraken over individuen te doen, maar als je een groep z-ruiters vergelijkt met een groep b-ruiters of een groep recreatie-ruiters, denk ik dat het gemiddelde niveau in de eerste groep het hoogst ligt.

ha,ha, dit is best heel aardig verwoordt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:43

Lielle schreef:
precies, MargaV! Terwijl er hier vaak gedaan wordt alsof een Z klassering helemaal niets zegt, en dat vind ik veel te kort door de bocht.

Nou ga ik iets zeggen wat ik volgens de ongeschreven Boktregel, 01.4a – eigengeiligheid, niet mag zeggen omdat ik zelf ‘Z ben’ Schijnheilig
Dit soort topics worden vaak gestart (en op gang gehouden) door mensen die zich te kort gedaan voelen wanneer er wordt gesproken over rij niveau. Er reageren mensen die van de hoed en de rand lijken te weten en ons kunnen vertellen dat het Z niet veel voorstelt, zelf rijden ze geen wedstrijden omdat ze òf geen vervoer hebben, òf geen paard, òf geen geld etc.
Vervolgens zie je die mensen in het echt rijden (of topics op rijtechnisch plaatsen) waaruit blijkt dat ze nog geen deuk in een pakje boter rijden. Dat komt natuurlijk niet door henzelf, dat komt omdat ze geen juiste begeleiding hebben, of het ligt aan het paard wat heel beperkt is (en daardoor blijkbaar niet nageeflijk kan lopen)

Z zegt niet alles, maar ik vind dat veel mensen wel erg denigrerend doen.

Venetia

Fitzroy schreef:
Nee, omdat je nooit bent uitgeleerd zoals ik al eerder heb gezegd Knipoog

Maar je hebt iig wel bewezen dat je een beetje kunt sturen.

Verder word ik de discussie over Z-ruiters gewoon ontzettend zat.
Zometeen moet je je nog gaan schamen omdat je Z2 bent en met hoedje wilt rijden Gaaaap

Laten al die mensen die roepen dat het allemaal zo makkelijk is, dat dan eerst zelf bewijzen

Helemaal mee eens! OK dan!
En ook met Sjuimpje hierboven.
En de omschrijving van MargaV: had het niet beter kunnen zeggen..
Laatst bijgewerkt door Venetia op 26-10-04 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Ik vind dat je goed kan rijden als je (bijna) ieder paard wat je onder je kont krijgt kan rijden.
En dan niet spectaculair, maar gewoon netjes kan laten lopen.
Hoeveel mensen rijden jonge paarden, maar starten nooit? Om maar een voorbeeld te geven. Terwijl een andere ruiter al zo'n 8 jaar op hetzelfde paard rijdt en tot de Z komt.
Ik zeg niet dat mensen in de Z slecht rijden. Ik bedoel, je komt er niet voor niets Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:44

Sjuimpje schreef:
Nou ga ik iets zeggen wat ik volgens de ongeschreven Boktregel, 01.4a – eigengeiligheid, niet mag zeggen omdat ik zelf ‘Z ben’ Schijnheilig
Dit soort topics worden vaak gestart (en op gang gehouden) door mensen die zich te kort gedaan voelen wanneer er wordt gesproken over rij niveau. Er reageren mensen die van de hoed en de rand lijken te weten en ons kunnen vertellen dat het Z niet veel voorstelt, zelf rijden ze geen wedstrijden omdat ze òf geen vervoer hebben, òf geen paard, òf geen geld etc.
Vervolgens zie je die mensen in het echt rijden (of topics op rijtechnisch plaatsen) waaruit blijkt dat ze nog geen deuk in een pakje boter rijden. Dat komt natuurlijk niet door henzelf, dat komt omdat ze geen juiste begeleiding hebben, of het ligt aan het paard wat heel beperkt is (en daardoor blijkbaar niet nageeflijk kan lopen)

Z zegt niet alles, maar ik vind dat veel mensen wel erg denigrerend doen.

en wederom, precies!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:44

Nou, ik vind dat je toch niet voorniets in het Z komt. Zelfs al heb je het beste paard van de wereld, dan nog zul je zelf iets moeten kunnen om in het Z wp's te kunnen rijden lijkt me.
Natuurlijk ben je nooit uitgereden, maar als je zo gaat redeneren dan kan Anky dus ook niet rijden. Die is nl. ook nog niet uitgeleerd.

Ik zeg niet dat ik iedereen in het Z werelds vind rijden, maar ik heb het zelf nog nooit gehaald, dus ik vind het toch wel een mooie prestatie.
Dus ja, als je Z rijdt, dan kun je toch wel redelijk goed rijden.

Dit geld zowel voor dressuur als voor springen vind ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:45

en IMO voor springen nog meer.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:46

Citaat:

O, dat zeker!
Citaat:
Terwijl er hier vaak gedaan wordt alsof een Z klassering helemaal niets zegt, en dat vind ik veel te kort door de bocht.

Ik denk zeker wel dat een Z klassering iets zegt, maar mijn vraag is wat moet je ermee? Jij bent Z geklasseerd en ik ben helemaal niks, (nog nooit officiële wedstrijden gereden) daar kun je in dit geval zeker uit opmaken dat jij beter rijd als mij. Maar dan mijn vraag, wat dan nog? Er wordt altijd zoveel gesproken over niveaus en klasses maar wat maakt het nu eigenlijk uit? Mij interesseert het alleen of ik plezier beleef aan paardrijden en dat ik mijn paard een fijn leven kan geven, ook in heel veel andere opzichten naast het rijden. Mij zegt een niveau in zoverre dus niks, zo bedoel ik het dus meer Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:48

Eens met Sjuimpje en ik denk dat MargaV het hierboven heel mooi omschrijft!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:49

MarchaL schreef:
Ik denk zeker wel dat een Z klassering iets zegt, maar mijn vraag is wat moet je ermee? Jij bent Z geklasseerd en ik ben helemaal niks, (nog nooit officiële wedstrijden gereden) daar kun je in dit geval zeker uit opmaken dat jij beter rijd als mij. Maar dan mijn vraag, wat dan nog? Er wordt altijd zoveel gesproken over niveaus en klasses maar wat maakt het nu eigenlijk uit? Mij interesseert het alleen of ik plezier beleef aan paardrijden en dat ik mijn paard een fijn leven kan geven, ook in heel veel andere opzichten naast het rijden. Mij zegt een niveau in zoverre dus niks, zo bedoel ik het dus meer Knipoog

nee, dat maakt ook niet uit. We rijden hier (hopelijk) allemaal voor onze lol. Maar net zo min al ik het gepast vind als ik (als zeeeeer ervaren wedstrijdruiter Knipoog ) denigrerend over al die 'B-ruitertjes' zou doen, vind ik het ook storend als iemand die nog nooit een dressuurring van dichtbij heeft gezien, gaat lopen roepen dat al die Z ruiters niet kunnen rijden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:50

Lielle schreef:
nee, dat maakt ook niet uit. We rijden hier (hopelijk) allemaal voor onze lol. Maar net zo min al ik het gepast vind als ik (als zeeeeer ervaren wedstrijdruiter Knipoog ) denigrerend over al die 'B-ruitertjes' zou doen, vind ik het ook storend als iemand die nog nooit een dressuurring van dichtbij heeft gezien, gaat lopen roepen dat al die Z ruiters niet kunnen rijden.

Ook weer een goed punt!!! OK dan!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:51

Dat kan ik me heel goed voorstellen, de beste stuurlui staan aan wal zeggen ze niet voor niks of wel Knipoog Mensen die meteen zeggen dat een bepaalde prestatie niks voorstelt zijn volgens mij vaak gefrustreerd omdat ze het niveau zelf niet kunnen bereiken Bloos! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:52

MarchaL schreef:
Mensen die meteen zeggen dat een bepaalde prestatie niks voorstelt zijn volgens mij vaak gefrustreerd omdat ze het niveau zelf niet kunnen bereiken Bloos! Knipoog

kijk, en dat wilde ik nou eigenlijk niet zeggen maar dat bedoelde ik wel Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:53

Lielle schreef:
en IMO voor springen nog meer.

Ik ken een werelds springpaard, zet dat dier voor een hindernis en hij springt... hij schat zelf de afstand in, je hoeft alleen maar aan te geven welke hindernis en blijven zitten. Het probleem was alleen dat ie van zichzelf nogal stijf was in het lijf, dus thuis moest je hem los houden dmv dressuurwerk.
De eigenaar was er Z springen mee, maar geloof me, dat kwam niet omdat ie dat paard thuis zo fijn voor elkaar had; hij zat er thuis nooit op!
Diegene die hem thuis trainde heeft alleen B gesprongen en L gedressuurd. Zegt die Z-klassering nou iets over de eigenaar of over diegene die het dier altijd trainde?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:56

Aimee schreef:
Ik ken een werelds springpaard, zet dat dier voor een hindernis en hij springt... hij schat zelf de afstand in, je hoeft alleen maar aan te geven welke hindernis en blijven zitten. Het probleem was alleen dat ie van zichzelf nogal stijf was in het lijf, dus thuis moest je hem los houden dmv dressuurwerk.
De eigenaar was er Z springen mee, maar geloof me, dat kwam niet omdat ie dat paard thuis zo fijn voor elkaar had; hij zat er thuis nooit op!
Diegene die hem thuis trainde heeft alleen B gesprongen en L gedressuurd. Zegt die Z-klassering nou iets over de eigenaar of over diegene die het dier altijd trainde?

idem als wat er net gezegd is. Ik denk dat over de hele linie gezien een groep Z springruiters beter kan rijden dan een groep Z dressuurruiters. Over individuele gevallen oordelen blijft altijd een probleem.