Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:23

Pipo schreef:
Op de lange termijn is het verstandiger om juist wel dat soort dingen te betalen. Dan komen mensen bij je terug.

Verder..........ik ben het nog steeds met Kawa eens, dan maar niet bij een particulier kopen.

je hebt niet gelezen wat ik schreef!!!

ik zei dat je dat geld van die keuring die die vorige klant had laten doen ( die goedkeuring, maar waarop geen koop volgde ) overkoopt, en dat bedrag dan bij het paard telt voor de volgende klant Knipoog
even vorige pagina lezen dus !
want dat geld ben je kwijt als je de volgende koper het keuringsbewijs geeft, en het paard op hetzelfde bedrag laat staan
omdat bij goedkeuring toch kosten koper zijn ??
waarom zou je die kosten dan , omdat de eerste koop niet doorging, zelf gaan betalen bij de tweede koper??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:28

holly schreef:
ALs een koper niet wil keuren dan is dat zijn keus, en zijn domheid.
Ik ben dan nog zo eerlijk om ze toch die kans nog te geven, maar stel wel een datum daarvoor.
.

laat dit dan wel op papier vastleggen, met twee geldige handtekeningen en beide een kopie !! anders heb je nog geen poot om op te staan en komen ze na een half jaar nog terug

ik ken ook mensen die hun paard na een half jaar weer terugbrachten
was ook geen land te bezeilen met dat beest, de handelaar nam m terug, maar, geen geld terug, nee ze konden een ander uitzoeken Haha!

verder ben ik het er helemaal mee eens dat de koper om zijn eigen risico te beperken , gewoon moet keuren !

wat voor jou weer betekend dat je je beestjes ook bij aankoop moet keuren , want anders heb je dalijk een hele stal volstaan met 3 tjes en ocdtjes die niemand wil
want 9 vd 10 mensen wil een paard , zeker wat voor de handel is, gekeurd zien !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:57

crossmonster schreef:
je hebt niet gelezen wat ik schreef!!!

ik zei dat je dat geld van die keuring die die vorige klant had laten doen ( die goedkeuring, maar waarop geen koop volgde ) overkoopt, en dat bedrag dan bij het paard telt voor de volgende klant Knipoog
even vorige pagina lezen dus !
want dat geld ben je kwijt als je de volgende koper het keuringsbewijs geeft, en het paard op hetzelfde bedrag laat staan
omdat bij goedkeuring toch kosten koper zijn ??
waarom zou je die kosten dan , omdat de eerste koop niet doorging, zelf gaan betalen bij de tweede koper??

Dit maal heb je over het lezen gelijk, ik had de vorige pagina nog niet gelezen en reageerde dus puur op je berichtje Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:58

al vergeven pipo Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:35

Ok, daar kom ik weer, ( al ben ik een beetje blond) Knipoog
maar ik weet zeker:
Een KLINISCHE (goed) keuring is ten aller tijden t allerbelangrijkste!!!!
Ook juridisch gezien.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 00:13

Bij de paarden die ik heb verkocht waren alle keuringen toegestaan maar dan wel op eigen kosten. Dit omdat ik weet dat de paarden niks mankeren.
Maar dit waren arabieren en die leveren niks op de laatste jaren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:06

Natasha schreef:
Ok, daar kom ik weer, ( al ben ik een beetje blond) Knipoog
maar ik weet zeker:
Een KLINISCHE (goed) keuring is ten aller tijden t allerbelangrijkste!!!!
Ook juridisch gezien.

waarop baseer jij dat ??
een paard wat destijds klinisch goed was, had best n oc of ocd kunnen hebben of n 3tje, of iets anders, wat er later pas uit komt, als koper ben je dan dus nalatig geweest op het keuren, want okej klinisch was ie wel goed, maar dat is alles behalve een verzekering dat ie ook goed blijft !
als je een paard van 8 jaar of ouder klinisch keurd, oke dan is het wat anders , vooral als ze ook al in de sport hebben gelopen
maar een jong dier , niet rontchenologisch laten keuren is IMO nalatigheid van de koper !
hangt natuurlijk ook af van het gebrek dat het paard heeft (gekregen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:45

shasta schreef:
Dit omdat ik weet dat de paarden niks mankeren.
Maar dit waren arabieren en die leveren niks op de laatste jaren.

Juist een arabier zou ik rondom op de foto's laten zetten, vooral omdat de hengsten niet op de foto worden gezet als onderdeel van hun goedkeuring.
In een KWPNer met een PROKmoeder en een goedgekeurde vader heb ik toch iets meer vertrouwen wbt erfelijke beengebreken.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:48

crossmonster schreef:
waarop baseer jij dat ??
een paard wat destijds klinisch goed was, had best n oc of ocd kunnen hebben of n 3tje, of iets anders, wat er later pas uit komt, als koper ben je dan dus nalatig geweest op het keuren, want okej klinisch was ie wel goed, maar dat is alles behalve een verzekering dat ie ook goed blijft !
als je een paard van 8 jaar of ouder klinisch keurd, oke dan is het wat anders , vooral als ze ook al in de sport hebben gelopen
maar een jong dier , niet rontchenologisch laten keuren is IMO nalatigheid van de koper !

Klopt OK dan!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:29

holly schreef:
ALs een koper niet wil keuren dan is dat zijn keus, en zijn domheid.
Ik ben dan nog zo eerlijk om ze toch die kans nog te geven, maar stel wel een datum daarvoor.

Stel nou dat ik ergens een paardje koop en ik keur niet, dan is het verrekte banketstaaflig als ik na een half jaar eens denk, ach keur eens en hij blijkt een klein mankementje te hebben. Ik heb al die tijd dat links laten liggen en nu zou ik gaan eisen bij de verkoper om terug name. Nee dat vind ik niet in orde. Je had toch kunnen keuren bij koop.

Maar het verhaal wordt anders als de koper het paard wilde keuren maar niet een nette regeling met de verkoper kon treffen. (zoals betalen bij afkeuring)
Hij besluit het paard dan maar zo te kopen en het dier wordt later kreupel en op de foto blijkt hij een fikse OCD te hebben. Dan kan hij hem volgens mij zo terug brengen en heb je als koper geen poot om op te staan.

Ik verkoop mijn paarden nooit zonder keuring.
Zelfs als ze gisteren op de foto zijn geweest wil ik dat het vandaag weer gebeurt. Mocht er dan later iets aan mankeren is de dierenarts aan de beurt en niet ik.
(of het moet iets van een stalgebrek zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:53

Katja schreef:

Ik verkoop mijn paarden nooit zonder keuring.
Zelfs als ze gisteren op de foto zijn geweest wil ik dat het vandaag weer gebeurt. Mocht er dan later iets aan mankeren is de dierenarts aan de beurt en niet ik.
(of het moet iets van een stalgebrek zijn)

Ik ken een paard wat in 3 maand tijd 4 keer is gekeurd, via handelstallen is dat dier verkocht. En iedere keer moest hij opnieuw gekeurd worden Haha!

Beestje werd er wel heel braaf van Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:22

Pipo schreef:
Beestje werd er wel heel braaf van Haha!

Nog een voordeel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:09

en de dierenartsen $$$$$$$ stinkend rijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:21

crossmonster schreef:
en de dierenartsen $$$$$$$ stinkend rijk Knipoog

Tja........bij bedragen waarvoor dat paard is verkocht neem je geen enkel risico. Iedere koper heeft het paard gewoon laten keuren. Zoals normaal Haha!

En wat Katja al zei: gewoon met een nette regeling. Afgekeurd kosten voor verkoper.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:00

Katja schreef:
Maar het verhaal wordt anders als de koper het paard wilde keuren maar niet een nette regeling met de verkoper kon treffen. (zoals betalen bij afkeuring)

Ik vind dat je als verkoper de plicht hebt om afspraken te maken met de koper over het hoe of wat van een keuring. Ik koop ook niet als een verkoper absoluut niet te spreken is over keuren. Ik vind dat je als verkoper moet luisteren wat een koper aan wensen heeft. Je wilt je paard toch verkopen?

Crossmonster, ja ik heb dat idd op papier, met handtekeningen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:04

crossmonster schreef:
waarop baseer jij dat ??

Ook een rontgenologische keuring is geen verzekering dat t paard goed blijft.
Het klinische beeld is ten aller tijden belangrijker.
Ik kan 26 fotos laten maken, maar als er geen foto van de rug van t paard is gemaakt, kan ik toch op problemen stuiten.
En dat is nu maar een voorbeeld.

Als koper nalatig door niet rontgenologisch te keuren?
NEE.
Komt er een gebrek aan t licht, wat te staven is door fotos, is verkoper tot 2 jaar na aankoop aansprakelijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:41

Citaat:
Komt er een gebrek aan t licht, wat te staven is door fotos, is verkoper tot 2 jaar na aankoop aansprakelijk.

Dat zei ik dus ook al.
is ook de reden dat mijn baas bij alle paarden rontgenfoto's heeft al voor de vekoop...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:00

Juist, uit eigenbelang dus! Knipoog
Niet omdat de koper verplicht is dit te doen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:39

Nu breng je me compleet in de war hoor.
Want zoals ik het tot nu toe begrepen heb ligt de termijn bij handelaren anders dan bij particulieren.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:39

Wat bedoel je, \holly

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:16

Nou dat ik tot nu toe begrepen had dat je als handelaar langer moet rekenen op een terugkun tijd.
Iets van een jaar (2 jaar?) meen ik.
En bij particulier is dat korter?
Als dat niet klopt, wil iemand mij dan even uitleggen wat dan wel juist is?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 05:58

Ik kwam bij mijn paard ook een paar dagen voor de keuring erachter (via adtridh, die haar om die reden heeft laten staan) dat de verkopers van Tiffany de kosten niet wilden betalen bij afkeuring. Ik dacht nog dat we het daar duidelijk over hadden gehad, maar ik bedacht me dus achteraf dat dat niet zo was
Wij hebben het toen met de VA over gehad of hij haar misschien in deeltjes kon keuren. Dus eerst gewoon klinisch en dan been voor been de foto's maken. Dat heeft hij toen gedaan en ze was gelukkig helemaal goed OK dan! .
Dus als jij een paard echt heel leuk vind, zou je het kunnen overwegen om het ook op deze manier te doen.

En volgens mij gelden die regels niet officieel bij rontgenologisch (de verkoper is dat iig niet verplicht ), maar alleen voor het klinisch keuren

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:26

de manier hoe jarrah zegt, zo doe ik het altijd
das de normale afspraak bij mijn veearts, stoppen zodra er iets mis is !
ik bedoel, er lopen nog zat andere leuke paarden rond, als de klinische keuring al niet goed is, dan laat ik de rest ook achterwege
loopt zat rommel rond nl!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:30

Toevallig heb ik vanochtend mijn merrie onder voorbehoud van goedkeuring verkocht ( Huilen ) en weer een andere regeling getroffen mbt de keuring. Deze keer wordt het fifty-fifty of ze nu afgekeurd of goedgekeurd wordt. Ze wordt klinisch en röntgenologisch gekeurd, dus nog twee weken in spanning of ze nog steeds kerngezond is Knipoog .

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:39

doe haar dan nu vast een keer op het harde in een sukkeldrafke longeren , dat scheelt weer met de klinische keuring!
en ook vtvoren even 20 minuutjes rustig longeren voor ie gekeurd word
scheelt allemaal
paard is veel soepeler als ie dan aan de keuring begint!